Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Vincent » za jul 29 2017 7:47 pm

vier 50mm objectieven van Leica die allemaal uniek en ‘beter’ zijn dan hun Nikon tegenhangers


Al heb je 4 Noctiluxen, als je AF nodig hebt dan maakt prijs weinig uit en zijn ze sowieso niet 'beter' ;)

Juist het woord uniek gaat het om. De meeste 50's hebben elk hun eigen unieke karakter. In combinatie met alle andere eigenschappen valt er in elk geval genoeg te kiezen.

Als prijs-kwaliteit het belangrijkste is dan kom je sowieso op de af-s 1.8 uit. Moet het goedkoper dan is de af-d 1.8 ook een goede optie. Is prijs helemaal geen doorslaggevende factor dan valt er echt een hoop te kiezen, ook bij de andere merken, en natuurlijk de '50 en een beetje mm' van Nikon zelf.

Mooi dat we zoveel keuze is. Voor ieder wat wils :)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Marten » za jul 29 2017 8:51 pm

Die echt perfecte foto die menigeen het wow gevoel geeft, die kan je met alle 50mm's gemaakt hebben. Die foto is zo goed dat niemand meer vraagt waarmee hij gemaakt is.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor John'47 » za jul 29 2017 8:53 pm

Ik heb een jaar of tien een Noctilux gebruikt. Op een M6 een bijzonder ding om bij weinig licht binnenshuis foto's te maken. Daar was hij in beginsel ook voor bedoeld. De laatste jaren gebruikte ik hem op een M8.2 en later een M monochrom en daar was de bokeh wel okee, maar het contrast en de scherpte bevielen me niet.
Voor mijn manier van werken bevalt de Sigma 50mm Art me tot nu toe het beste. Mooie scherpte, vlotte AF, mooi contrast en zachte bokeh, hij doet het bij weinig licht binnenshuis prima
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » za jul 29 2017 9:07 pm

Summilux-SL met autofocus jongens!

En nog want R en M mount. Haha.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Vincent » za jul 29 2017 11:28 pm

Marten schreef:Die echt perfecte foto die menigeen het wow gevoel geeft, die kan je met alle 50mm's gemaakt hebben.


De dooddoener in elke foto discussie.

Want hoe waar wellicht ook, bij een hobby is het proces, de beleving en soms alleen maar het bezit veel belangrijker dan het eindresultaat.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Marten » zo jul 30 2017 2:04 am

Mooi, dan zijn we het inhoudelijk in ieder geval niet oneens.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Faiz » di aug 01 2017 5:22 am

Even kort en snel.
De Nikon 50 f/1.8 is top. Kost weinig, is qua lichtsterkte en bokeh (om maar weer even een technische term erin te gooien) fantastisch. Qua gewicht, beeldkwaliteit en prijs, een no-brainer. De 50 f/1.4 is een stukkie duurder, zwaarder en zal het ongetwijfeld beter doen dan de f/1.8 versie, volgens de testlab statistieken. Maar afgewogen tegenover dat prijsverschil ga je daar als sterveling er maar weinig voordeel uithalen. Je zal met beide lenzen in de praktijk eerder op minstens f3.2-f/4 zitten als je gaat schieten. Dan presteren ze redelijk gelijk. Dan kan je je zelf afvragen of die ene halveprocentpixel scherpte de extra investering je waard is geweest.

Welke winst denk je verder uit een FX te halen? Jouw DX is toch best een prima camera?

(Ik ga er even vanuit dat je de plaatjes in RAW schiet)
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Patrick » di aug 01 2017 8:09 am

Waarom zou ik eerder richting de f/4 werken? :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Vincent » di aug 01 2017 10:33 am

Patrick schreef:Waarom zou ik eerder richting de f/4 werken? :shock:


Mag ik jou nog even herrinneren aan de 105mm op f/2.8 schieten...?? :frown:

Patrick schreef:Niet allemaal nee. Maar als je beide ogen scherp wil hebben, moet je soms toch gewoon? :frown:


:wink:

Faiz schreef:Je zal met beide lenzen in de praktijk eerder op minstens f3.2-f/4 zitten als je gaat schieten.


Lijkt me een generalisatie die zeker niet altijd op gaat. Hangt zeker af van de stijl van de fotograaf en uiteraard ook af van de gebruikte objectieven, het namelijk niet zozeer dat de 50mm 1.8's van Nikon in het algemeen extreem goed zijn, eigenlijk zijn vooral de de 50mm 1.4's van Nikon helemaal niet zo heel goed meestal waardoor het verschil met de 1.8's vaak verwaarloosbaar is, zeker gezien het verschil in prijs.

Daarnaast schiet ik mijn 1.4's eigenlijk vooral wijd open, of helemaal afgestopt richting f/8-f/11. Schiet je meestal richting f/4 dan kun je volgens mij beter een 24-70mm erop zetten. Dan heb je (volgens jouw theorie) vrijwel identieke beeldkwaliteit, plus de bonus van extra flexibiliteit van de zoom.

Ik denk dat menig Nikon fototgraaf stiekem of onbewust wel zit te wachten op een 50mm 1.4E. Met Nikon onscherpte, en Sigma scherpte wijd open. De 58mm komt in de buurt maar is vooral dichtbij gefocust geen hoogvlieger. Verder weg een pareltje, ook wijd open, vooral wijd open. :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor HannahV » di aug 01 2017 11:08 am

Ik heb hier de f/1.4 versie en moet zeggen dat ik zo goed als nooit f/1.4 gebruik. Ik merk dat hij vele malen scherper is als ik op tenminste 1.8 schiet. Dus ik zou dat geld lekker in je zak houden.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » di aug 01 2017 11:49 am

De 50mm 1.4 af-s is een veel ouder optisch ontwerp, de 1.8 is gewoon beter op alle vlakken behalve dat hij 1/3e stop trager is...

Dat ze de 1.4 nog verkopen is puur omdat ze anders geen 50mm 1.4 AF-S in hun lijn hebben, en dat zou nog beschamender zijn dan hem wel te verkopen ookal loopt hij op alle fronten achter.

Nikon’s 50mm lenzen zijn nooit echt bijzonder goed geweest in verhouding tot the concurrentie, behalve sinds ze de 1.8 G reeks hebben. All deze 1.8 G lenzen zijn ontzettend goed.

De enige 1.4 lens waar ik geld aan uit zou geven omdat hij op alle fronten beter is is de nieuwe 28mm 1.4 AF-S, alle anderen 1.4 objectieven zijn allemaal So-So. Niks bijzonders.

Denk dat je er zelfs bij bent gebaar als je de 1.4 50mm hebt je hem het beste verkoopt en een gloed nieuwe 1.8 terug koopt, je hebt 1 een betere (ja ik durf het woord beter te gebruiken) lens en 2 je hebt 5 jaar garantie.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Vincent » di aug 01 2017 11:53 am

HannahV schreef:Ik heb hier de f/1.4 versie en moet zeggen dat ik zo goed als nooit f/1.4 gebruik. Ik merk dat hij vele malen scherper is als ik op tenminste 1.8 schiet. Dus ik zou dat geld lekker in je zak houden.


Een 1.8 is ook scherper op 2.0, of 2.8. Een beetje afstoppen vanaf het maximale diafragma geeft altijd extra scherpte. Daarom komt Faiz ook met die 3.2/f4 aan. De meeste objectoeven hebben hun maximale scherpte rond de f/4-f/5.6.

De vraag is eerder, wat is acceptabel, wat vindt je zelf acceptabel. Dat kan uiteraard per persoon verschillen, maar ik heb het idee dat er een soort scherpte-wedsloop aan de gang is en dat veel fotografen zich hierin een beetje verliezen soms. Op zich niet zo erg, mits je daarbij andere beeldeigenschappen niet uit het oog verliest. Wat mij betreft is scherpte echt ernstig overdreven, met een acceptabele scherpte icm een mooie onscherpte heb je veel sneller een mooi beeld dan andersom. Daarnaast is het spelen met een dunne scherptediepte ook een (van de) manier(en) om de blik van de kijker door je beeld te leiden naar het punt waar je wilt dat ze kijken.

De 58mm 1.4 wordt toch algemeen gezien als een onscherp objectief wijd open (wat mij betreft onterecht trouwens). Maar als je de wimpers kunt tellen (op 100%) moet het dan nòg scherper?

Afbeelding
Exif: 58.0 mm - ƒ/1.4 - 1/320 - ISO 200

jip schreef:alle anderen 1.4 objectieven zijn allemaal So-So. Niks bijzonders.


Je vergeet de 105mm :angel:

Als je alleen op maximalescherpte wijd open oordeelt wel ja... De Nikon 1.4's (muv de 50mm) hebben nog andere eigenschappen die zeker de moeite waard (kunnen) zijn.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » di aug 01 2017 11:59 am

Nee oordeel niet op scherpte, veel hebben er drukke rare onscherpte of een gebogen focus veld (curvature in the field) de 1.8 lenzen zijn veel al rustiger, en dat verschil tussen 1.4 en 1.8 ga je qua scherpte diepte amper merken.

Al die 1.8 lensjes zijn ontzettend goed voor het geld dat ze kosten, ik heb op mijn middenformaat camera lenzen die 20 tot 30 keer meer kosten letterlijk, en maar marginaal beter in print... dan vraag je je soms af is het die 6500€ meer per lens waard? Nee meestal niet.

Enige echte reden dat ik middenformaat fotografeer is voor de vlakte die je nooit kan krijgen met een kleinbeeld formaat sensor (full frame).

Als het puur een hobby was had in het wel geweten, mooie Nikon FX met 3-4 lensjes uit de 1.8 G reeks en klaar.

De enige 1.4 die ik zou willen van Nikon is de nieuwe 28mm want die is gewoon ontzettend mooi en op alle fronten goed. Is de enige lens die kan tippen aan de midden formaat lenzen, op de Zeiss otus na... maar ja enkel manuele focus, en dat is met die kleine zoekers van kleinbeeld cameras niet eens echt goed te benutten zelfs niet met beter matglas.

Enige wat er echt beter is aan mijn midden formaat spul is dat de lenzen scherp zijn wide open tot F22 want minder snel diffractie en veel beter wide open.

Maar in fotografeer meestal toch op F8/F11 op middenformaat en F4-F5,6 op kleinbeeld.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor Vincent » di aug 01 2017 12:13 pm

jip schreef:Nee oordeel niet op scherpte, veel hebben er drukke rare onscherpte of een gebogen focus veld (curvature in the field) de 1.8 lenzen zijn veel al rustiger, en dat verschil tussen 1.4 en 1.8 ga je qua scherpte diepte amper merken.


Als je de onscherpte van de 24, 28 en 35mm f/1.8 vergelijk met de f/1.4 versies dan kun je niet echt zeggen dat de f/1.4 een drukkere onscherpte hebben. Integendeel. Dat staat even los van mooi of lelijk want dat is persoonlijk, maar de 1.4's tekenen echt een stuk zachter dan de f/1.8's!

Field curvature is juist een van de eigenschappen waardoor de (andere) Nikon f/1.4's hun specifieke look aan ontlenen. Daar kun je natuurlijk niet van houden, of het past niet bij jouw manier van fotograferen. Helemaal prima, smaken en meningen verschillen. Maar ik zou het niet per definitie als iets slechts specificeren alsof dat een feit is, want het is juist de reden dat een hoop andere fotografen wèl voor die objectieven kiezen! :wink:


mbt de 28mm:

En ik ben benieuwd op welke informatie jij de 28mm al zo hoog inschaald. Ik volg op diverse locaties alle informatie die er al bekend is en ik kan er nog geen definitieve conclusie over maken voor mezelf. Wellicht heb jij dingen gezien of zelf ervaren die wel tot een sluitende conclusie leiden. Dan sta je uiteraard vrij om dat te delen in het 28mm topic :)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon AF-S 50mm F/1.8G

Berichtdoor jip » di aug 01 2017 12:30 pm

Nou ja een gebogen focus veld is altijd een nadeel, tenzij je wilt faken dat je minder scherpte diepte hebt dan de lens eigenlijk eigenlijk heeft. Het probleem is dat Nikon weinig bredere lenzen heeft die kompleet of vrijwel vrij zijn van gebogen focus velden... Het laat je dus niet de keuzen om überhaupt een lens te kunnen kopen die een vlak focus veld heeft. Dit is nog een reden waardoor ik niet gewoon over kan stappen op een Nikon only toolkit. De nieuwe 28mm heeft het het minst van de 24-35mm lenzen die ik heb gezien van Nikon.

Een vriend en collega van mij is Nikon ambassadeur en had de lens voor deze uitkwam denk ik, heb het er met hem uitvoerig over gehad aangezien hij weet dat ik het equivalent kijkhoek van 28mm op kleinbeeld erg veel gebruik op middenformaat.

Zie hier voor wat voorbeelden van foto's dat ik zou maken met de 28mm:

https://c1.staticflickr.com/5/4167/3450 ... 6315_o.jpg
https://c1.staticflickr.com/3/2872/3309 ... 2ba0_o.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5634/3092 ... 0107_o.jpg
https://c2.staticflickr.com/6/5678/3097 ... c1ac_o.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4267/3493 ... 7e3c_o.jpg

Als ik voor mijzelf fotos maak met 28 zijn het meer al reportage stijl portretten.
Nieuw op dit forum!

Voor mijn website en fotografie gerelateerde artikels: http://jipvankuijk.nl/stories
Gebruikersavatar
jip

Forumlid
Berichten: 35


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten