Ruis in bokeh

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.

Onderwerp:

Ruis in bokeh

Berichtdoor paulvb » wo aug 02 2017 9:10 pm

Hallo allemaal,

Ik heb een D750 aangeschaft met daarbij een Nikon 24-120mm f/4 VR
Nu ben ik natuurlijk een beetje aan het testen geslagen.
Prima spul! :-)

Wat me alleen wel opvalt is de typische ruis in de bokeh van deze foto. Vooral zichtbaar in de plant.
Is dit normaal voor iso 3600?

Gewoon best wel benieuwd of anderen me deze combi hetzelfde hebben.

Afbeelding
paulvb

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor Patrick » wo aug 02 2017 9:34 pm

Dacht je nog steeds brandschone foto's te hebben bij zo'n iso waarde? Zeker in de donkere partijen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor Vincent » wo aug 02 2017 10:19 pm

Sowieso is het moeilijk te beoordelen op dit formaat. Daarnaast als je onderbelicht en je globale exposure bijna een stop omhoog trekt èn je shadows ook bijna een halve stop, dan zit je je schaduwpartijen dus anderhalve stop op te trekken. Op zich zou dat niet eens zo erg zijn, dat moet wel kunnen met een D750, maar dan 'moet' je ook beter naverscherpen omdat je anders de ruis alleen maar versterkt (dus de waarde van je mask verhogen) en betere ruisreductie toepassen. Eventueel wat extra toepassen in de onscherpe delen.

Ik zou dus beginnen met goed te belichten en daarna goed na te bewerken. D750 heeft een topsensor, maar is geen magisch toestel ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor paulvb » do aug 03 2017 4:38 pm

Fijn om te horen dat het een normaal beeld is, thanks!
paulvb

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor Faiz » do aug 03 2017 9:20 pm

Gefeliciteerd met je D750, prima camera.
Met wat TLC is zelfs iso 8000 nog best goed te doen, sterker nog, als het ECHT moet iso 12800 Natuurlijk gaan er hier mensen meteen beginnen te pixel peepen over kleurdynamiek en wat nog meer, maar omzetten in zwart wit is altijd nog een goede optie en werkt verrassend goed.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor paulvb » vr aug 04 2017 9:55 am

Thanks! En de bokeh ziet er net wat anders uit dan bij een crop, that was it;-)
paulvb

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor Vincent » vr aug 04 2017 5:03 pm

Faiz schreef:als het ECHT moet iso 12800 Natuurlijk gaan er hier mensen meteen beginnen te pixel peepen over kleurdynamiek en wat nog meer, maar omzetten in zwart wit is altijd nog een goede optie en werkt verrassend goed.


De vraag is altijd eerder wat je zelf acceptable vindt, dan wat de beeldpuristen er van vinden. Wat mij betreft kan 12800 echt prima op de D750. Beetje ruis, maar zeker niets dat je beeld verpest. Zelfs in kleur, zelfs met een klein beetje pushen in nabewerking. Dat laatste moet je natuurlijk wel mee uitkijken al is de D750 juist een van de camera's waarbij je echt opmerkelijk veel kunt corrigeren achteraf!

De eerste in mijn LR database op 12800. Ruis, ja, onbruikbaar, voor mij niet:

Afbeelding
Nikon D750 - 16.0 mm f/2.8 - ƒ/3.2 - 1/500s - ISO12800
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor Janvis » vr aug 04 2017 5:20 pm

Waar ik bij dergelijke foto's (en iso instelling) altijd het meest benieuwd naar ben is het RAW bestand. Ik begrijp dat je die niet gaat vrijgeven maar dan kan je goed vergelijken wat er aan ruis en kleur is bewerkt, ik ben er namelijk van overtuigd dat jij daar vele malen beter in bent dan bijvoorbeeld mij (om mezelf maar even als voorbeeld te nemen). Ik geef gelijk toe dat ik dit resultaat met mijn crop camera never nooit ga krijgen maar ben best benieuwd naar het beeld waarmee is begonnen qua bewerking.

Nog even een toevoeging: Of de plaat onbruikbaar zou zijn??? Man, dit is een plaat waarvan ik me nauwelijks kan voorstellen dat ie werkelijk op iso 12800 is gemaakt, ik kan hier met mijn D7200 alleen maar van dromen :wink:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor HannahV » vr aug 04 2017 5:28 pm

@djunclesam: dat is zeker een hele nette plaat zeg! Inderdaad, het verpest het beeld zeker niet. Ruis in concertfotografie vind ik ook wel een beetje 'gewoon zo horen'. Of ben ik gek.

@paulvb: vind het hier nog wel meevallen. Zeker niet zo erg dat het niet weggewerkt kan worden.. Gezien het inderdaad wat meer opvalt in de achtergrond dan op het onderwerp. Is denk ik al redelijk te verhullen met een radial mask in LR.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor paulvb » vr aug 04 2017 6:49 pm

@djunclesam Mooie foto idd!
@HannahV thanks!
paulvb

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor Janvis » vr aug 04 2017 7:08 pm

HannahV schreef:Is denk ik al redelijk te verhullen met een radial mask in LR.


Ik zou daar geen radiaal masker voor gebruiken denk ik. Gewoon ruisreductie dusdanig ver opschroeven dat het ruisniveau dusdanig is dat je er tevreden mee bent. Dan het schuifje "Mask" bij de schuifjes van verscherpen zover naar rechts schuiven, terwijl je de schift toets ingedrukt houdt, totdat alleen die delen nog wit zijn die verscherpt moeten worden. Zeker bij hoge iso's waarbij de ruisreductie wat hoger moet is het belangrijk dat je alleen de scherpste delen in de foto wit laat en de rest zo veel mogelijk zwart laten worden. Pas dan ga je het schuifje verscherpen langzaam naar rechts schuiven.


Daarbij kan je ook eens met de schuifjes "detail" en "contrast" gaan spelen want ook dat levert verrassende details op, evenals de schuifjes straal en details bij de verscherping.

Ik ben hier natuurlijk bij lange na nog niet zo handig mee als iemand als Vincent maar ik ben er wel achter dat je daarmee echt veel kan winnen in een foto, zeker als je op hogere iso's werkt.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor Vincent » vr aug 04 2017 8:03 pm

Janvis schreef:Waar ik bij dergelijke foto's (en iso instelling) altijd het meest benieuwd naar ben is het RAW bestand. Ik begrijp dat je die niet gaat vrijgeven maar dan kan je goed vergelijken wat er aan ruis en kleur is bewerkt, ik ben er namelijk van overtuigd dat jij daar vele malen beter in bent dan bijvoorbeeld mij (om mezelf maar even als voorbeeld te nemen).


Wat er niet in zit kun je er niet uithalen... Althans, niet in Lightroom. Dan moet je de hele boel gaan 'belazeren' in photoshop. Daar is ook weinig mis mee, maar dan gaat het over beeld- BEwerking en niet langer over NAbewerking. Niet wat ik in principe doe. En eigenlijk bewijs je met jouw reactie precies mijn punt, soms moet je niet gelijk naar nieuwe en duurdere apparatuur kijken maar eerst naar je eigen kennis en kunde om het maximale uit je huidige apparatuur te halen. Als ik in Lightroom van een RAW een goede plaat kan maken dan is het in de basis dus een bruikbaar bestand. Dan moet jij dat er ook uit kunnen halen, en ieder ander dus ook, zo niet, dan 'moet' je zorgen dat je dat kunt.

NEF bestand voor de liefhebbers (wetransfer link): https://we.tl/9YluIp7vjM

nb. als je goed naar de verschillen kijkt dan zul je waarschijnlijk tot de conclusie komen dat ik de ruis zelf erger heb gemaakt in nabewerking. Dat doe ik vaker, soms bewust, soms onbewust, dikwijls voeg ik zelfs ruis toe in een plaat waar deze niet aanwezig is. Ik bewerk op een algehele look, een compleet beeld, niet op perfectie op papier, kleurechtheid, maximale scherpte, minimale ruis, etc.

Janvis schreef:Ik zou daar geen radiaal masker voor gebruiken denk ik. Gewoon ruisreductie dusdanig ver opschroeven dat het ruisniveau dusdanig is dat je er tevreden mee bent.


Het voordeel van lokaal bewerken (radiaal, brush en dradient) in Lightroom is dat je de 'goede' delen van je foto niet belast met bewerkingen van de slechte delen. Zo kun je in de onscherpe delen van je beeld (in mijn foto niet echt aanwezig maar in foto van TS wel) veel meer ruisreductie toepassen dan in de scherpe delen. Ruis in onscherpte is visueel veel meer aanwezig dan ruis in scherpe delen waar de aanwezige scherpe details vaak de overhand hebben en meer de aandacht trekken. Ruisreductie gaat altijd ten koste van scherpte, maar dat is geen probleem als het toch al niet scherp is.

Hetzelfde geldt voor naverscherpen. Uiteraard kun je met een mask een hoop oplossen, met een brush of een radiaal filter lokaal nog een beetje extra scherpte toevoegen is een krachtig middel om dat laatste beetje uit je beeld te halen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor Janvis » vr aug 04 2017 8:31 pm

djunclesam schreef:En eigenlijk bewijs je met jouw reactie precies mijn punt, soms moet je niet gelijk naar nieuwe en duurdere apparatuur kijken maar eerst naar je eigen kennis en kunde om het maximale uit je huidige apparatuur te halen.


Daar ben ik het voor de volle 100 procent mee eens en ik ben me er ook terdege van bewust dat het voor mij ook absoluut geldt. Ik haal op dit moment nog niet de helft van de kwaliteit uit mijn camera van wat ie me te bieden heeft. Dus er valt nog heel veel te leren en te verbeteren alvorens ik serieus aan andere camera's ga denken.

Ik ben inmiddels druk aan het stoeien met je RAW bestand en ben aan het proberen om jou afbeelding te evenaren, is een mooi leer project, heel erg bedankt daarvoor.

Ik ben het trouwens met je eens dat radiaal filters en de kwast ook goed helpen hoor bij lokale partijen, misschien maak ik er te weinig gebruik van. Maar ik heb al zo super vaak gezien dat mensen niet eens weten wat het standaard masker doet bij verscherpen vandaar dat ik als eerste naar het standaard masker heb verwezen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor JurjenF » za aug 05 2017 12:35 pm

Ruis wordt pas een probleem als deze de scherpte gaat beinvloeden op plekken waar dat cruciaal is. Ik zie dat in alle geplaatste voorbeelden niet terug. Sterker : ik vind de ruis in de geplaatste foto's zelfs wat toevoegen. Maar dat is mijn mening. Ik zie geen ruisprobleem hier.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ruis in bokeh

Berichtdoor paulvb » ma aug 07 2017 1:26 pm

Goed om te horen, thanks...!
paulvb

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D600, D610, D750 en D780”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten