uitgebreide fotomenubanken

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

uitgebreide fotomenubanken

Berichtdoor bertsche » ma aug 07 2017 7:29 pm

Ik heb een D500 en op dat forum krijg ik geen antwoord op onderstaande vraag. Daar de D5 ook de optie UITGEBREIDE FOTOMENUBANKEN kent, stel ik de vraag maar eens hier, hopende op een antwoord.

I[i]n het foto-opname menu bestaat de mogelijkheid om uitgebreide fotomenubanken aan te zetten. Wanneer je dit doet, zal in de stand S en M belichtingsstand en sluitertijd opgeslagen worden en in A en M diafragma. Hoe dan? En welke stand wordt dan opgeslagen?[/i]
bertsche

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: uitgebreide fotomenubanken

Berichtdoor Highlander » di aug 08 2017 12:13 pm

De belichtingsstand en de sluitertijd die je op dat moment hebt geselecteerd als je je instellingen opslaat.

Dus je zou in menubank A de sluitertijden of/of diafragma kunnen instellen.
En in menubank B weer anderen.
Maar dan moeten de omstandigheden wel altijd het zelfde zijn.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6480


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: uitgebreide fotomenubanken

Berichtdoor Vincent » di aug 08 2017 12:40 pm

Kijk, en dit is dus de reden dat ik op een forum actief ben. Er komt een vraag, ik wordt nieuwsgierig, ik zoek het uit, het blijkt ook met mijn body te kunnen, dat biedt mij enorme nieuwe creatieve mogelijkheden. Ik ben blij nu. Echt! :mryellow:

bertsche schreef:Hoe dan? En welke stand wordt dan opgeslagen?


Code: Selecteer alles

Onder Menu -> Opname Menu -> Geheugenbank Opnamemenu


Kun je een geheugenbank kiezen (A, B, C of D) en deze eventueel een naam geven. Alle opname settings die je nu aanpast in je camera worden daar nu 'opgeslagen' (sluitertijd, iso, beeldformaat, witbalans). Dat opslaan hoef je dus niet daarna bewust nog te doen. Schakel je naar een andere geheugenbank dan worden de settings geladen die je daar als laatste hebt gebruikt. Schakel je weer terug naar de vorige dan heb je dezelfde settings weer als je daarvoor had.

In het LCD bovenop en het grote LCD achterop als je op de i drukt kun je aflezen in welke bank je zit te werken. Meestal maakt dat weinig uit, maar wil je snel schakelen tussen settings dan kun je hier dankbaar gebruik van maken.

Nadeel: je kunt de settings niet 'hard' opslaan zodat deze niet overschreven kunnen worden.

Voordeel, je kunt bijvoorbeeld instellen:

Code: Selecteer alles

bank A: Manual mode - ISO 6400 - f/2.8 - 1/1000s
bank B: Manual Mode - ISO 100 - f/11 - 1s
bank C: Aperture Mode - ISO 3200 - f/5.6
bank D:


Als je nu onder de Fn knop + draaischijf zet dat je daarmee van bank kunt wisselen, dan kun je dus in een split second wisselen tussen een bevroren beeld (bank A), en een lange sluitertijd (bank B). Wil je tussendoor nog een beeldje maken in Diafragma voorkeur dan draai je snel door naar bank C. Dus denk ik aan schaatsen dan doe ik een meetrekker/panningshot de bocht in, en een scherpe bevroren foto bocht uit. En gelijk daarna nog een plaatje van iemand in het publiek. Door een druk en een draai. Dat is echt een reuzensprong vooruit voor mijten opzichte van mijn huidige werkwijze (als een malle draaien aan die knoppen om te wisselen tussen normale en panningshots). Dus oprecht bedankt voor het vragen!

nb 1. Ik wist dat het met de nieuwste Canon kon, niet dat het ook met de Nikon kon (met de Canon kun je trouwens wisselen met alleen een drukknop, bij de Nikon neem ik aan alleen met drukknop + draaischijf (?))

nb2. In de handleiding van de D3s is alles vrij duidelijk omschreven. Dus als de D500 handleiding tekort schiet dan loont het wellicht de moeite om die van de D3s even (online) te raadplegen!

nb3. en als dit niet je vraag was dan ben ik alsnog blij :angel:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: uitgebreide fotomenubanken

Berichtdoor bertsche » wo aug 09 2017 1:43 pm

Prima, de foto-opnamebanken gebruik ik al veel langer. Mijn vorige Nikon (D200) had die mogelijkheid al. Mij gaat het om de UITGEBREIDE foto-menubanken!
bertsche

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: uitgebreide fotomenubanken

Berichtdoor diatoontje » wo aug 09 2017 2:14 pm

Misschien zie/lees ik het verkeerd, maar dit haal ik uit het handboek:
Er zijn 4 geheugenbanken. Elk van deze banken (standaard A,B,C,D) kan je voorzien van een eigen naam.
In de uitgebreide fotomenubanken kun je dan per bank de verschillende waarden instellen

Bladzijde 35
Belichtings- en flitsstanden, sluitertijd en diafragma kunnen aan de
geheugenbank foto-opnamemenu’s worden toegevoegd met behulp van
de optie Uitgebreide fotomenubanken.

Bladzijde 34
Selecteer Aan om belichtings- en flitsstanden, sluitertijd (alleen
standen S en M) en diafragma (alleen standen A en M) toe te voegen
aan de informatie die is opgenomen in elk van de vier
geheugenbank foto-opnamemenu’s, welke kunnen worden
opgeroepen wanneer de geheugenbank is geselecteerd. Door Uit
te selecteren, worden de van kracht zijnde waarden hersteld
voordat Aan werd geselecteerd.


De standaardnamen voor de vier geheugenbank foto-
opnamemenu’s zijn A, B, C en D. Er kan een titelbeschrijving van
maximaal 20 tekens lang worden toegevoegd zoals beschreven op
pagina 39 door de geheugenbank van het menu te markeren en op ... te drukken.


Misschien wil je teveel en denk je te diep over deze instellingen.
Zo als ik het zie is het 1 geheel, maar gesplitst in 2 delen.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: uitgebreide fotomenubanken

Berichtdoor bertsche » wo aug 09 2017 4:39 pm

Ik ben eruit: Kies je uitgebr. fotomenubanken en in de A kies je een diafragma dan staat dit vast. In de s.-stand staat dan de sluitertijd vast voor alle foto's die je neemt. Nut???
bertsche

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: uitgebreide fotomenubanken

Berichtdoor Jur » wo aug 09 2017 6:32 pm

Er kan wel degelijk nuttig gebruik worden gemaakt van de Geheugenbanken Foto opname menu en Persoonlijke Instellingen. Zelf gebruik ik o.a. verschillende geheugenbanken voor "dagelijkse fotografie" ("Default") en bijvoorbeeld "Airshows". In de laatste worden o.a voorinstellingen opgeslagen voor Sluitertijd-voorkeuze, ISO, Beeldveld (1.2x), AF-C (ontspannen), Lock-on, AF-activering (AF-ON only) en de FN-knop (snel kunnen wisselen tussen FX, 5:4, 1.2x en DX.
Bij airshows kies ik voor het fotograferen van de static-show en andere grondgebonden onderwerpen dan voor de "default" geheugenbanken en wissel naar "airshow" voor de acties tussen start- en landing.

Ik kan mij voorstellen dat anderen juist instellingen vastleggen voor bijvoorbeeld Macrofotografie, Theaterfotografie, Party-fotografie, Indoor sport e.a.

Voor alle duidelijkheid: er zijn 4 geheugenbanken in het Foto opname menu, maar ook 4 geheugenbanken in het Persoonlijke instellingen menu! Mijn werkwijze is dat ik in beide rubrieken een geheugenbank maak met dezelfde naam; de beide geheugenbanken horen dus bij elkaar. Hiermee voorkom ik voor mijzelf vergissingen.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: uitgebreide fotomenubanken

Berichtdoor bertsche » vr aug 11 2017 9:56 am

Bedankt voor de reactie, maar ik heb het over UITGEBREIDE FOTOMENUBANKEN dit is een optie binnen de de fotoopnamemenubanken.
Natuurlijk zijn de FOTO-OPNAMEBANKEN heel nuttig en ik maak er al jaren gebruik van, maar wat is het nut van die "aangeplakte" optie van het aanzetten van UITGEBR...... waarbij het diafragma of sluitertijd vast blijft staan?
bertsche

Forumlid
Berichten: 25


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: uitgebreide fotomenubanken

Berichtdoor Jur » vr aug 11 2017 10:09 am

@bertsche
M.b.t nut van uitgebreide fotomenubanken
Zie bovenstaande bijdrage van djunclesam.

Ik maak er in ieder geval regelmatig dankbaar gebruik van. Het betreft wel iets meer dan diafragma en/of sluitertijd, maar ook belichtingsmode (A,S,P of M) en ISO.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast