Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Onderwerp:

Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor kawaracer » di aug 08 2017 11:17 am

djunclesam schreef:ik mis een beetje jouw eigen creativiteit.

Iets zoals deze ? Ik merk dat ik vaak wel wat meer tijd nodig heb om echt tot de creatieve shots te komen dan de gewoonlijke 3 nummers, vaak is de licht show dan ook beter. Bij deze had ik me zo opgesteld dat het licht effect achter zijn hoofd passeerde en hij hielp me dan met een duivelse blik.

Afbeelding


Dan toch enkele met de 24/70.
Afbeelding

En nog eentje die voor mij toont waarom ik niet vaak niet tevreden ben van de 24-70
De scherpte is niet optimaal en er zit meer ruis in en ik moet meer aan de contrasten trekken om er echt goeie beelden uit te halen.
Afbeelding
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor Peter » di aug 08 2017 1:53 pm

fraai, met name foto 1
creatief genoeg, net zoals de foto's van Iggy
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor Vincent » di aug 08 2017 2:18 pm

Dan hebben wij een verschillende definitie van creatief beeld ;) Of een ander idee van fotografie, niets mis mee natuurlijk, ik zeg ook nergens dat mijn manier de beste is. Maar wat mij betreft is fotografie meer dan beeldvullend een scherpe goedbelichte foto maken... Helemaal met de ervaring van kawa...

En wat dat betreft, ook deze 3 beelden zijn trouwens onscherp, sowieso deels vanwege de trage sluitertijden. Als je op 1/400 of trager werkt dan is het meer geluk dan wijsheid als je platen gestoken scherp zijn. Wellicht dat je focus er ook nog een stukje naast zit bij alledrie.

Sowieso hoeft niet ieder beeld een creatief hoogstandje te zijn, maar 3 of 4 keer vrijwel identiek beeld voegt voor mij niets toe.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor John'47 » di aug 08 2017 2:37 pm

Ik vind het pretentieus om over foto's van iemand anders te zeggen dat ze mooi, lelijk, creatief of niet creatief zijn. Ik vind het al moeilijk dat van mijn eigen foto's te vinden, terwijl ik dan weet wat ik voor ogen had toen ik de foto maakte. Je kunt wel zeggen wat een foto voor jou betekent, of de foto je raakt of niet. Meer dan dat is subjectief volgens mij.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor kawaracer » di aug 08 2017 2:59 pm

Ik heb er geen probleem mee dat men mijn foto's niet mooi vind en men mij dat laat weten. Ik haal er meer uit als iemand gericht kritisch is op een beeld dan uit 'wow's, oohh's en aaah's'.

Vincent, ik weet niet met welk toestel jij werkt maar sluitertijden sneller dan 1/400 zijn bij concerten voor mij enkel weggelegd voor de optredens overdag in openlucht. Ik beperk mijn D700 op iso 3200, daar zit voor mij de grens en dan zit vaak maar op 1/200ste om op een goede belichting uit te komen.
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor Vincent » di aug 08 2017 3:15 pm

John'47 schreef:Ik vind het pretentieus om over foto's van iemand anders te zeggen dat ze mooi, lelijk, creatief of niet creatief zijn.


Met die insteek kunnen we het forum net zo goed opheffen, of wellicht toch beperken tot alleen een apparatuur forum...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor Skippy » di aug 08 2017 4:17 pm

Als ik het zo lees in dit topic en in veel anderen geeft Vincent als een van de weinigen recht voor zijn raap zijn mening én onderbouwt hij dat én geeft hij gericht advies gebaseerd op praktijkervaring hoe het naar zijn mening beter zou kunnen. Met die mening en adviezen kun je het oneens zijn maar dat Vincent zoveel privétijd hieraan besteed verdient waardering.
Skippy

Moderator
Berichten: 11680


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor ATOR » di aug 08 2017 5:44 pm

John'47 schreef:Ik vind het pretentieus om over foto's van iemand anders te zeggen dat ze mooi, lelijk, creatief of niet creatief zijn. Ik vind het al moeilijk dat van mijn eigen foto's te vinden, terwijl ik dan weet wat ik voor ogen had toen ik de foto maakte. Je kunt wel zeggen wat een foto voor jou betekent, of de foto je raakt of niet. Meer dan dat is subjectief volgens mij.

Je zegt hier dat er afgezien van het leren bedienen van een camera niets over fotografie te leren valt. Al het andere is volgens jou ten slotte subjectief dus voor iedereen totaal anders. Als je vooral op ons primair technische NCN forum rondhangt kan ik me voorstellen dat je dat gelooft maar man wat zit je er naast. Er valt zoveel te leren over de facetten van fotografie die jij onder 'subjectief' schaart.

Respect voor Vincent die hier eenzaam de strijd voert om te laten zien dat er meer is dan kiekjes maken en dat je dat, net als camera bedienen, kunt leren :clap:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor John'47 » di aug 08 2017 6:55 pm

Mooi of niet mooi, waardering of niet, het blijkt achteraf vaak door het moment bepaald te zijn geweest. Zolang er geen objectief vastgestelde normen voor kwaliteit zijn vastgesteld, blijft het een mening. Als je een mening geeft, vind ik dat je er duidelijk over kunt zijn dat het slechts jouw opvatting is. Stel dat een foto donker is en ruis laat zien, zonder scherp te zijn, dan kan het een mislukte foto zijn, maar misschien is de maker aan het puzzelen geweest om hem juist zo te krijgen.
Als je ziet welke foto's op dit forum gewaardeerd worden of bijvoorbeeld op het internationale Leica forum, dan zul je het subjectieve van een foto die goed gevonden wordt kunnen zien.
Ik vind commentaar op een foto, zeker als erom gevraagd wordt, nuttig. Kwalificaties zonder dat er een norm te geven valt, zijn aan mij niet besteed
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor Peter » di aug 08 2017 7:00 pm

Laat ik mijn punt ook toelichten. Ik bekijk de foto.niet op technisch aspecten. Mij ontbreekt daarvoor de kennis en vaardigheden. Als een foto een bepaald gevoel op mij over kan brengen dan vind ik het geslaagd. Dat gevoel mag je een naam geven.

Blijkbaar mag het geen creativiteit heten.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor John'47 » di aug 08 2017 7:11 pm

@Peter
Als je zegt welk gevoel een foto bij je oproept geef je duidelijk aan dat het jouw gevoel en jouw mening betreft.
Dat is precies wat ik bedoel. Als je dat doet hoor je mij niet sputteren
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor Vincent » di aug 08 2017 8:37 pm

Peter schreef:Blijkbaar mag het geen creativiteit heten.


Dan is onze definitie van creativiteit dus anders zoals ik al zei. Dat is prima maar maakt de discussie verwarrend. De discussie 'afdoen' met het argument dat het allemaal een mening is gaat er bij mij niet in.

Ik stop sowieso tijd en energie in mijn reacties, niet om daar zelf direct beter van te worden, maar in de hoop anderen iets mee te geven die dat dan wel, of niet, op hun eigen manier meenemen en er dan ook weer beter van worden. Zo ben ik hier ook ooit begonnen. En op de lange termijn krijg ik hier genoeg dingen terug hier (zie het D5 topic van vanmiddag) die het voor mij de moeite waard maken om te reageren en mijn ervaring (of soms gebrek daaraan) te delen.

Mijn punt mbt creativiteit gaat meer om zoeken naar andere (beeld)hoeken, naar variatie, naar interessante series. Ik zie genoeg goed beeld van kawaracer langs komen. Neem Iggy pop weer als voorbeeld. Ten eerste is daar per beeld technisch sowieso dingen op aan te merken. Als iedereen alleen maar 'mooi', 'leuk' en 'gaaf' komt roepen dan schiet hij daar sowieso niets mee op. Dat zie ik op facebook al vaak genoeg gebeuren. Maar dan komt kawa ook met 3 vrijwel dezelfde beelden in een serie. Dat doet wat mij betreft afbreuk aan al het beeld, en sowieso als serie op zich. Als ik van wat willekeurige concerten series zou maken dan zou je variatie zien, in mijn ogen interessante series. Daar mag je anders over denken.

Dat kan daarnaast ook, uiteraard, nog steeds beeld zijn waar jij of iemand anders geen gevoel bij heeft, daar is uiteraard niets mis mee :wink:

Een paar voorbeelden:

Afbeelding
Kensington, alleen de zanger om mijn punt te maken, als je bij elk bandlid 3 of 4 verschillende beelden hebt dan heb je al een te grote serie aan het einde.

Afbeelding
Waylon tijdens night of the proms. Anderhalf nummer gezongen, toch 4 verschillende beelden.

Afbeelding
Typhoon, weer alleen de (lead) zanger.

Afbeelding
Passenger. Statisch concert met een gitaar voor een microfoon. Toch een dynamische serie door hoeken en kleur.

Afbeelding
John Mayer. Zelfde als bij Passenger.

Afbeelding
Counting Crows.

Variatie in beeldhoeken, lensgebruik en kleur. EN als er geen kleurverschil is dan kun je altijd met je witbalans de boel een beetje sturen.

Dat heeft ook als voordeel dat je zelf je beeld 'maakt' en niet de artiest het voor jou doet. Ga je alles beeldvullend schieten met dezelfde compositie dan moet je maar hopen dat de artiest of het licht iets leuks doet om aan je variatie te komen. In mijn beeld is het uiteraard ook wenselijk dat je een mooie expressie of lichtshow hebt, maar de serie als geheel is daarvan niet afhankelijk.

En dat is met alle soorten fotografie wat mij betreft hetzelfde. Neem bijvoorbeeld met sportfotografie, of voor degene die mij inmiddels een beetje kennen, schaatsen specifiek. IEDEREEN weet hoe Sven Kramer eruit ziet. Dus dan moet je niet 10 beelden met de 400mm gaan maken en die in een serie gaan presenteren. Zelfs niet als ze stuk voor stuk scherp en goed belicht zijn. En wat mij betreft ook niet als iemand een goed gevoel bij een foto van Sven Kramer krijgt. :wink: Dan zoek je ook naar variatie. Of je presenteert gewoon alleen 1 beeld, je beste beeld.

Afbeelding
Sven Kramer

Afbeelding
EJ Kooiman

Etc. Verbeterpunten (die ik zie) aanreiken op individueel beeld, en verbeterpunten (die ik zie) aanreiken voor het plaatsen van een serie. Dat was mijn punt. En dat is wat mij betreft de volgende stap in ieder zijn fotografie na het kunnen leveren van goede maar standaard platen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor strangeartefact » di aug 08 2017 8:58 pm

Ik sluit me graag bij Luc en ATOR aan in een mening over de bijdrage van Vincent aan dit forum. Dat is van een hoog nivo inhoudelijk en qua fotografie/beeld.
Dat niet iederen dat ziet of een andere mening heeft, so be it.
Ik kom enkel nog hier op NCN ivm posts en uitleg en input van leden als Vincent. (ow en omdat ik het oude manueel focus topic erg boeiend vind)

grt Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor Peter » di aug 08 2017 10:10 pm

Vincent, dank voor je toelichting

je schrijft: " De discussie 'afdoen' met het argument dat het allemaal een mening is gaat er bij mij niet in" .
Dat standpunt begrijp ik volledig en deel je visie. Ben de laatste die dat argument zou willen gebruiken.

Alleen.., sommigen (waaronder ik) baseren hun standpunt sec op gevoel. Het zal mij een worst zijn of een foto scherp is, de beeldhoek of compositie klopt.
Het spektakel van Iggy, zijn lijf waar zijn hele leven van afdruipt. ..., dat maakt bij mij indruk. Dan vind ik het een goede foto, het roept wat op.
En zoals je al schrijft, daar is ook niks mee. Als jij de rest toe licht vanuit jouw expertise dan kan het hooguit (nog) beter worden. :wink2:
Maar het gevoel zal er niet anders op worden. Dat is vastgelegd. Scherp of niet

Hopelijk wat toegelicht
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Bezeten Frank (De mens,Vlaamse rock)

Berichtdoor John'47 » di aug 08 2017 10:16 pm

Ik heb deze discussie een paar jaar geleden hier ook meegemaakt. Waarschijnlijk heb ik een beroepsdeformatie waar het oordeelsvorming en formuleringen en onderbouwing van dat oordeel omtrent kwaliteit betreft. Ik ben daar in mijn werk wellicht te kritisch op geworden.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Evenementen, Concerten en Musea”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten