Spontane shoot van een prachtige hond

Onderwerp:

Spontane shoot van een prachtige hond

Berichtdoor Janvis » za aug 12 2017 11:51 am

Gisteren tijdens een bezoekje aan een waterplas hier in de buurt werd deze hond door de eigenaar uitgelaten. Een vriendin van me vroeg of we wat foto's van de hond mochten maken en dat was geen probleem. Uiteindelijk is de serie geworden wat ik er van gemaakt heb, heb mijn kaartje aan de eigenaar gegeven en denk dat dit ook de serie gaat zijn die ik naar de eigenaar stuur. Ben er zelf best trots op, ik hoop dat jullie het ook wat vinden :oops:

1.

Afbeelding

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

6.

Afbeelding

7.

Afbeelding

8.

Afbeelding

9.

Afbeelding

10.

Afbeelding

11.

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Spontane shoot van een prachtige hond

Berichtdoor HannahV » za aug 12 2017 12:04 pm

Gave serie geworden! Nummero 6 voor mij :)
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Spontane shoot van een prachtige hond

Berichtdoor Matthijs » za aug 12 2017 12:10 pm

Gave hond! Mooie serie!
Foto's 1 & 2 vind ik de minste en had ik niet in de serie gezet. Nr. 3, 4 en 5 vind ik wel erg fraai!
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Spontane shoot van een prachtige hond

Berichtdoor henkk » za aug 12 2017 3:54 pm

Foto 5 vind ik de mooiste. En veel dynamiek vastgelegd, ook in de andere foto's. Het baasje zal er wel blij mee zijn.
Tip: probeer eens de kop van de hond (of wat er maar centraal moet staan) buiten het midden van de foto te plaatsen. Misschien 3D dynamisch AF-veld gebruiken om het AF-veld op het gewenste focuspunt te houden?
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Spontane shoot van een prachtige hond

Berichtdoor Janvis » zo aug 13 2017 12:13 pm

Dank jullie wel voor de leuke reacties.

@Henk: Alle foto's zijn reeds gecropt en heb al zo veel mogelijk rekening proberen te houden met de regel van derden. Heb het lijf zo veel mogelijk aan 1 zijde van de foto geplaatst zodat er ruimte is aan kant van de kop. Maar er is natuurlijk altijd zo hier en daar nog ruimte voor verbetering.

IK heb trouwens overal AF-C i.c.m. D9 gebruikt. Meestal gebruik ik single point maar heb nu overgeschakeld naar D9 zodat de camera een kleine ruimte heeft om het focuspunt te kunnen volgen. Heb daarbij enkel het middelste scherpstelpunt gebruikt en iets ruim gekaderd zodat ik in lightroom bij het uitsnijden het juiste kader kan bepalen.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Spontane shoot van een prachtige hond

Berichtdoor henkk » zo aug 13 2017 1:42 pm

OK, dat ze al gecropt waren wist ik niet. Het zijn vooral foto's 1, 2, 10 en 11 die mijn tip inspireerden. Regel van derden hoeft natuurlijk niet altijd, dan wordt het ook weer saai. En goed gespeeld met de beeldverhoudingen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Spontane shoot van een prachtige hond

Berichtdoor ATOR » di aug 15 2017 11:02 am

Als je van een uitdaging houdt dan zou ik je vragen om alle shots eens zo te croppen dat je elf verschillende composities krijgt waar er helemaal niets meer te zien is van de rule of thirds :mryellow:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Spontane shoot van een prachtige hond

Berichtdoor Janvis » do aug 17 2017 6:47 am

Hey Pieter,

Voor alsnog ben al lang blij dat ik steeds vertrouwder raak met de regels en dat daardoor mijn foto's stapje voor stapje steeds beter worden. Maar ik ben het 100% met je eens dat het juist de kunst is om uiteindelijk weer van die regels af te stappen want juist dan worden de platen pas echt bijzonder en onderscheidend. Maar ik denk dat je jezelf eerst voldoende vertrouwd moet voelen met de regels omdat je pas dan echt bewust van de regels af kan stappen, pas dan weet je namelijk goed wat je doet. Ik heb voor mezelf nog niet het gevoel dat ik al op dat niveau zit, dus voor alsnog speel ik maar een beetje op safe ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Spontane shoot van een prachtige hond

Berichtdoor ATOR » do aug 17 2017 10:42 am

Croppen is voor mij een goede manier om meer feel voor compositie te krijgen. De foto is al gemaakt, er is geen tijdsdruk meer, dus je hoeft je nergens meer druk om te maken behalve de compositie. In LR kun je non-destructief croppen en zoveel versies maken als je wilt. Je hebt dus alle rust en ruimte om te spelen zonder safe te hoeven zijn. Je hoeft het zeker niet te laten zien dus maak vooral ook slechte composities, kijk ze later terug en probeer te achterhalen waarom je ze slecht vindt.

Word je er bewust van hoe je blik over de foto heen gaat en op welk punt hij tot rust komt. Knijp je ogen bijna dicht en kijk naar de vlakverdeling, de balans van licht en donker. Kijk eens hoe de lijnen lopen. Zoom je foto uit tot postzegelformaat en kijk of de compositie overeind blijft. Beweeg je onderwerp eens naar de rand, experimenteer met negatieve ruimte.

Compositie vind ik zelf te complex om goed te kunnen leren tijdens het fotograferen. Het is iets waar ik nog lang over zal blijven leren. Dan is het lekker om thuis achter de computer alleen bezig te kunnen zijn met de compositie. Hopend dat ik dan over een tijdje in de hectiek van het fotograferen een beter oog voor compositie krijg.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten