Bewerken werkt het best als je versterkt wat er al op de foto is. Als je een bepaalde look in je hoofd hebt gaat er niets boven om daar al vanaf het voorbereiden van het maken van de foto rekening mee te houden. Als ik op het internet zoek naar Dragan effect foto's zie ik een heleboel foto's die puur leunen op de nabewerking en er daardoor niet uitzien.
Je mag best overdrijven met de High Pass detail versterking als dat werkt in een foto. Je kunt dan de HP laag kopiëren of het contrast van de HP laag versterken. Als je de radius maar zorgvuldig kiest en je er goed op let dat er geen ongewenste bijverschijnselen tevoorschijn komen door het effect met een masker alleen toe te passen waar je het wilt hebben, waar het iets toevoegt.
Hieronder heb ik het 'recept' op je foto toegepast.
Om eerlijk te zijn vind ik het niet zo passen bij deze foto.
De sfeer van Dragan's foto's is ingetogen, duister en morbide. Het beperkte gedempte kleurenpalet versterkt deze sfeer. Het harde licht en lokale contrast versterken de doorleefdheid van het gezicht van een oude man. De diepe zwarten maken het verhaal donkerder. Zijn keuzes zijn perfect om dat verhaal sterker te maken.
Jouw foto vertelt een heel ander verhaal. Had je een ingetogen medium close up van Tom Waits dan zou deze soort bewerking prachtig zijn. Maar jij hebt hier een blije gast met een sambabal. Dat is een hele andere sfeer, een heel ander verhaal en vraagt om een totaal andere keuzes. Je wilt hier juist de vrolijkheid, lichtheid en uitbundige kleuren versterken.
Daarmee kom ik weer uit waar ik begon, met een goede bewerking (& belichting, compositie, styling, hair, make-up, etc), maak je het verhaal wat je wilt vertellen sterker.