nikkor zoom 18-105 beste waar voor je geld?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

nikkor zoom 18-105 beste waar voor je geld?

Berichtdoor cezi » vr aug 18 2017 8:36 pm

voor mijn d7100 gebruikte ik de 18-105 maar ik had pech: na val camera brak er stukje kunststof af daar waar het objectief op de body vastzit; heb het kunnen laten maken maar nu, nog geen 2 jaar later, breekt bij opdraaien zelfde objectief weer een vergelijkbaar stukje kunststof af waardoor ik objectief opnieuw niet meer kan gebruiken; ik lees hier positieve verhalen over dit objectief, zeker kwa prijs/prestatie maar ben toch beetje bang om eenzelfde objectief te kopen; ik zit op een krap budget en dit objectief is niet erg duur maar als ik steeds te maken krijg met afbrekende stukjes kunststof, dan wordt het wel duur! vraag is dus of ik bij die 18-105 kan blijven of dat er een beter, ook betaalbaar objectief is, liefst dus qua bereik vergelijkbaar met de 18-105
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor zoom 18-105 beste waar voor je geld?

Berichtdoor Brutus » vr aug 18 2017 10:45 pm

1. niet laten vallen
2. als dat toch gebeurt:: https://www.amazon.com/NEEWER-Bayonet-Mount-18-105-55-200mm/dp/B005HTP7MK
3. indien dat niet lukt: Google op nikon 18-105 mount replacement
4. en als alles misgaat: verkoop het objectief voor een zacht prijsje.
... ik bied E75
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nikkor zoom 18-105 beste waar voor je geld?

Berichtdoor gijs sandberg » vr aug 18 2017 11:44 pm

Beste C,
Eens met Brutus, gewoon iets voorzichtiger zijn.
Een lens met metalen vatting is voor jouw onvoorzichtig handelen geen oplossing,.
Onder druk (stoten/vallen) zal er iets stuk gaan: als de lens het stevigste is, zal de kamera sneuvelen.
In een grijs verleden was er een soortgelijk verschijnsel met sommige kamera's en opzet-flitsers, de kamera ging stuk.
De oplossing bij volgende generaties flitsers was een zwakker schoentje aan de flitser (goedkoper dan de bovenkap van een kamera).
Groeten, Gijs
PS bedenk ook dat er zeer veel exemplaren van de 18-105 DX lens gemaakt zijn, niet alleen om gesneuvelde exemplaren te vervangen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor zoom 18-105 beste waar voor je geld?

Berichtdoor cezi » za aug 19 2017 7:11 am

dank voor de reacties! ik krijg de indruk dat ik niet voorzichtig genoeg zou zijn maar dat is onzin: ik ga voorzichtiger met mijn nikon spullen om dan met mijn vrouw! en overigens is de camera laatste keer niet gevallen maar brak kunststof ringetje af bij opzetten lens;
zelf zo'n mount vervangen ben ik niet handig genoeg voor, helaas;
over het aanbod van 75 euro ga ik nadenken, ik moet iets doen want nu heb ik alleen maar 50mm, macro en 70-200mm; juist dat gebied rond 35 is fijn voor groothoek momenten
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor zoom 18-105 beste waar voor je geld?

Berichtdoor Hilda » za aug 19 2017 8:20 am

Het kan natuurlijk zo zijn dat tijdens die val er niet alleen een stukje afgebroken is, maar dat er toen op een andere plek de vatting ook is beschadigd. Ik zou de vatting laten vervangen, kan misschien wel door een metalen. Ik heb ooit ook een lens gehad met een plastic vatting, ook hier brak, spontaan, een stukje af wat in de camera terecht kwam (had dit uiteraard niet in de gaten) stukje is in de sluiter terecht gekomen. Reparatie bleek duurder dan de camera nog waard was.
Niet iedere foto laat zich maken.
Gebruikersavatar
Hilda

Forumlid
Berichten: 324


Locatie: De Marne
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor zoom 18-105 beste waar voor je geld?

Berichtdoor cezi » za aug 19 2017 12:09 pm

nog 1 vraagje: inmiddels weet ik dat je voor minder dan een tientje een nieuwe ring koopt maar dan moet je hem zelf vervangen; daar bestaan uitvoerige youtube filmpjes van maar ik ben niet zo handig; is er op het forum die dat voor mij wil doen, tegen vergoeding?
ps mijn mannetje die het vorige keer deed weer gevonden, dus niemand meer nodig
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
Gebruikersavatar
cezi

Forumlid
Berichten: 211


Locatie: emst
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor zoom 18-105 beste waar voor je geld?

Berichtdoor JurjenF » ma aug 21 2017 1:28 pm

Ik zou de 16-85VR overwegen.......Is gebruikt heel goed aan te komen en een stuk robuuster dan de 18-105. Ook een stuk scherper.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nikkor zoom 18-105 beste waar voor je geld?

Berichtdoor JaapV » ma aug 21 2017 11:24 pm

Dat is zeker waar. Vooral de stap van 18mm naar 16mm is prachtig.
Het is even wennen, maar dat extraatje wil je daarna nooit meer kwijt!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 10 gasten