Gebruik UV-filters bij Low-Light gebruik

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Gebruik UV-filters bij Low-Light gebruik

Berichtdoor GraafFoto » do aug 24 2017 4:10 pm

Beste mens (ivm genderneutraliteit :-( )

Bij het gebruik van een Uv-filter, twijfel ik wel eens of deze afbreuk doen, of niet, aan je foto's.

Ik heb momenteel wel de gebruikelijke UV-filters erop zitten, aangezien ik concerten fotografeer (low-light) ter bescherming van mijn lens. Maar in hoeverre doet een Uv-filter afbreuk aan bijvoorbeeld je lichtopbrengst?

Wat is jullie ervaring?
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Gebruik UV-filters bij Low-Light gebruik

Berichtdoor ATOR » do aug 24 2017 5:00 pm

Toevallig heeft Lens Rentals dat pas uitgebreid voor je getest:
Major UV filters Ranking

De meeste UV- en beschermingsfilters houden weinig licht tegen maar je hebt er waarbij je doodleuk 10%! van het licht verliest. Dat verloren licht kan ghosting, flares en contrastverlies veroorzaken. Het loont dus om even te kijken of jouw filter oké is. Het Nikon NC filter komt goed uit de bus, net na die van Leica.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gebruik UV-filters bij Low-Light gebruik

Berichtdoor Vincent » do aug 24 2017 5:20 pm

GraafFoto schreef:aangezien ik concerten fotografeer (low-light) ter bescherming van mijn lens


Die eventuele 10% licht die je gaat missen daar zou ik me niet zo druk om maken eerlijk gezegd. Dat klinkt als heel veel maar dat is alsof je van een f/2.8 naar een f/2,95 diafragma gaat, of van f/4 naar f/4,2. Ja dat scheelt iets, maar weinig om je druk over te maken.

Probleem van zulke filters is dat ze het licht reflecteren, dat kan aan beide kanten van je filter plaatsvinden en daarme vergroot je zoals ATOR al aangeeft de kans op flare, ghosting en contrastverlies. Juist bij concertfotografie waarbij je vaak felle lichtbronnen in beeld, of net er buiten hebt, kan dit snel zorgen voor problemen. Dan is het dus noodzaak om goede filters te gebruiken en daar niet op te beknibbelen.

Ik gebruik zelf zelden een UV filter, maar er zijn ook redenen te bedenken om bij concerten wel een berschermfilter te gebruiken. Daarbij kun je denken aan rondvliegende bekers met of zonder bier/drankjes, pyro's, schuim/verfkanonnen, etc.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten