Welke 24-70 lens voor D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Janvis » ma aug 28 2017 9:36 pm

John'47 schreef:maar dan op je D7200 die veel minder kritisch reageert


Dat is een uitspraak die ik vaker ben tegen gekomen en die me altijd verbaast heeft. Dat een 36Mp FF en nu dus een 47Mp kritischer zou zijn heeft toch te maken met de hogere pixeldichtheid dan alle andere FF's??? Maar kijk ik naar de pixeldichtheid van een 24Mp crop camera dan is die nog hoger dan dat van een D850. Om die reden heb ik ook nooit begrepen dat veel mensen pas in goed glas beginnen te investeren als ze de overstap naar FF hebben gemaakt. Juist door de extreme pixeldichtheid is het raadzaam om op een camera als een D7200 (wat gewoon een super goeie camera is) erg goed glas te gebruiken om de maximale kwaliteit er uit te halen.

Tuurlijk is het zo dat in situatie's met weinig licht en flink hoge iso's ook de D7200 zijn mindere moet kennen t.o.v. camera's als een D750, D810 en nu ook zeer zeker de D850. Maar als ik kijk naar de lenzen die je hebt is het eigenlijk jammer dat je de D7200 nooit beter glas hebt gegund want je hebt eigenlijk nog nooit de echte kwaliteit van die geweldige camera benut.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor John'47 » ma aug 28 2017 9:54 pm

Ik heb een D7200 gehad. Daar waren de Nikkors 17-35 en 1.4 35 mm prima op
Beide ff lenzen die op een D800e duidelijk tekort schoten. Ook in het centrum van de opnames
Wat daar de verklaring voor is weet ik niet, maar ik vond het destijds wel heel opvallend
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Remco H » ma aug 28 2017 10:24 pm

Marten schreef:Als je he beste wilt: vast brandpunt objectieven.
Een zoom is atijd een consessie.

En helemaal het mooiste is natuurlijk de D850 met de drie Zeiss Otus-objectieven (1.4/28, 1.4/55, 1.4/85). Maar dan wordt het in totaal wel zo'n € 15.500,-. En dan mis je autofocus. Het is dan wel zo praktisch objectieven erbij te hebben die dat wel hebben.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Marten » ma aug 28 2017 11:13 pm

Prachtig hoor Zeiss. Maar, -zoals je zelf al aangeeft- om nu manuele objectieven te schroeven op een D850 met een AF systeem van een D5 aan boord, is ook weer zo wat...
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor John'47 » di aug 29 2017 9:00 am

Sigma Art is na de Zeiss Otus t best, dan heb je wel prima AF
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Patrick » di aug 29 2017 10:46 am

Dvdende schreef:Ik ben nu in het bezit van de volgende lenzen:

Nikkor 50 mm 1.8 D (heeft maximale backfocus correctie op camera)
Nikkor 18-140 mm 3.5-5.6 G ED VR
Sigma 70-300 mm 4-5.6 APO DG

De twee laatste zijn nog van mijn D70 camera welke een jaartje geleden is vervangen door de D7200. Alle lenzen zijn op mijn D7200 gekalibreerd.

Waarom helemaal doorschieten naar zo'n D850? Koop een D750 of zo, die vast in grote hoeveelheden beschikbaar komen. Topbody. Houd je een hoop geld over om er goede objectieven bij te kopen. Desnoods primes en een zoom!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Faiz » wo aug 30 2017 6:29 am

Antwoord lijkt me vrij eenvoudig. De Nikon 24-70 f/2.8. Of je hem met of zonder VR wilt hebben, mag je zelf bepalen. Ik gebruik de non-VR een paar jaar (ooit gekocht voor op de D7100, nu gaat ie mee op de D750 bij concerten en bruiloften). Top lens.

Ik zag ergens dat je je nieuwe body ook voor reisfotografie wilt gebruiken, wat voor type reizen? Tussen een citytrip of een rondreis waar je wilde dieren gaat schieten (met een camera) zit nogal een verschil qua lenzen die je mee zou willen nemen.

Zou je dan niet liever een set goede lichtsterke lenzen op je D7200 willen hebben? Waarom precies de D850? Is een D500 (ja ik weet het, het is een DX, maar schijnbaar een verrekt goed ding) of een D750, met daarbij bijvb de nieuwe Tamron70-200 f/2.8 G2, houd je nog wat centen in je zak voor een ijsje op vakantie ;)

Volgens mij, maar dat moet je even checken, passen de accu's van je D7200 ook in de D750, althans bij de D7100 en D750 kan je ze wel uitwisselen, handig als je je D7200 als backup camera meeneemt, loop je niet te slepen met verschillende soorten accu's en laders.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor gvdnberg » wo aug 30 2017 7:55 am

Voor een overzicht van geadviseerde objectieven kun je kijken op https://nikonrumors.com. Daar is eerder deze week een overzicht geplaatst van Nikon objectieven voor de nieuwe D850. En natuurliojk zijn er ook uitstekende objectieven van andere merken zoals Sigma, Tamron, Tokina, Zeiss.

Succes met je keuzes.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Dvdende » do aug 31 2017 8:51 pm

Als eerste dank voor alle reacties. Zeker nuttig en het zet mij weer aan het denken. Heb zelf weinig ervaring met Prime lenzen maar zie wel dat de kritieken een stuk beter zijn dan voor de zoom lenzen. De stap naar een lens met MF is wat te ver. Zelf heb ik wel eens wat getest met mijn 50 mm lens op handmatige focus. Daarbij merkte ik dat de zoeker van de D7200 niet goed genoeg is voor de juiste handmatige scherpstelling. Dat ging met de live view (met in zoomen) overigens beter. Zelf gebruik ik altijd een single focus punt met back button. Nadeel bij de D7200 vindt ik dat je erg makkelijk je focus punt tijdens het kijken door de zoeker verandert (draag zelf wel een bril en dat maakt mogelijk ook nog wat uit). Verder geeft dit best mooie resultaten.

Met de D850 hoop ik op een betere zoeker en wat meer resolutie. Daarnaast kan ik ook wel aangeven dat de hype rond dit nieuwe model ook wel wat hebberigheid opwekt.

Afgelopen voorjaar had ik een opdracht voor een nacht panorama foto voor een doek van 11 bij 4.5 meter. Daarbij was het fijn geweest om wat meer resolutie te hebben zodat ik kon afdrukken op meer dan 72 dpi. Nu werd dat wel al een beetje onhandelbaar op de PC (uiteindelijke file was 200 MP, 1.3 GB voor de drukker). De panorama bestond uit 18 foto's aan elkaar gezet met PtGUI, dat werkte perfect. Tijdens de klus merkte ik wel dat je niet zonder panorama kop kon.

Doordat het een zakelijke aanschaf is heb ik geen last van de BTW en is een tweedehands camera of lens niet interessant. Iedereen bedankt voor de goede raad en ik ga weer verder nadenken en waarschijnlijk nog veel lezen.
Dvdende

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Vincent » do aug 31 2017 9:45 pm

Dvdende schreef:Doordat het een zakelijke aanschaf is heb ik geen last van de BTW en is een tweedehands camera of lens niet interessant.


Dat hangt helemaal af van de tweedehands prijs t.o.v. de btw op een nieuw product. Ik koop dikwijls objectieven als marge producten waarbij ik alsnog behoorlijk goedkoper uit ben dan als ik ze nieuw zonder btw had aangekocht...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Dvdende » vr sep 01 2017 8:35 am

Na aanleiding van het voorafgaande bericht ben ik toch ook eens gaan kijken naar prijzen en zie dat er redelijk wat tweedehands Sigma's te koop worden aangeboden. De prijzen zijn ook zo'n beetje de helft. Dat zijn nogal verschillen. Ook weer het onderzoeken waard.

Heeft iemand suggesties welke stappen van de primes aan te raden zijn? Ik gebruik nu het meeste het bereik van 27 tot 105 mm. Maar wil wel iets groter, zeg maar vanaf 20 mm.
Dvdende

Forumlid
Berichten: 8


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor gijs sandberg » vr sep 01 2017 9:22 am

Beste D,
re: er redelijk wat tweedehands
Dat geldt ook voor de Nikon (eerste versie-zonder VR).
re: wil wel iets groter ... nu het meeste
Bedenk wel de verschillen/verhoudingen tussen DX en FX.
re: primes
Nikon maakt er velen, de f 1.8 versies zijn in het algemeen beter betaalbaar dan de 1.4 versies.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Remco H » vr sep 01 2017 11:38 am

Dvdende schreef:Na aanleiding van het voorafgaande bericht ben ik toch ook eens gaan kijken naar prijzen en zie dat er redelijk wat tweedehands Sigma's te koop worden aangeboden. De prijzen zijn ook zo'n beetje de helft. Dat zijn nogal verschillen. Ook weer het onderzoeken waard.

Heeft iemand suggesties welke stappen van de primes aan te raden zijn? Ik gebruik nu het meeste het bereik van 27 tot 105 mm. Maar wil wel iets groter, zeg maar vanaf 20 mm.

Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen voor een ander. Het kan slim zijn om te kijken welke brandpuntafstanden je zelf het meeste gebruikt.
Ik zelf kan heel behoorlijk uit de voeten met deze reeks: 24mm, 35mm, 50mm, 85mm. Waarmee ik overigens niet wil beweren dat ik nooit andere brandpuntafstanden gebruik...
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Remco H » za sep 02 2017 3:37 pm

Ik kwam net een video tegen waarin een lijst met Nikon-objectieven werd voorgelezen die volgens Nikon zelf voor de D850 de juiste zijn. Deze objectieven werden genoemd:
  • AF-S 14-24mm f/2.8G ED
  • AF-S 24-70mm f/2.8E VR ED
  • AF-S 70-200mm f/2.8E VR ED FL
  • AF-S 80-400mm f/4.5-5.6G VR ED
  • AF-S 20mm f/1.8G ED
  • AF-S 28mm f/1.4E ED
  • AF-S 105mm f/1.4E ED
  • AF-S 200mm f/2G VR ED II
  • AF-S 400mm f/2.8E VR ED FL
  • PC-E 19mm f/4E ED
  • AF-S 8-15mm f/3.5-4.5E ED Fisheye
De volgorde is iets anders dan in de video. Ik heb de volgorde wat aangepast.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Welke 24-70 lens voor D850

Berichtdoor Janvis » za sep 02 2017 3:46 pm

Of tewel, als de lenzen maar duur genoeg zijn dan zit je altijd goed... Ik neem toch aan dat ook met andere lenzen ook meer dan acceptabele foto's uit een D850 te halen zijn. Uiteindelijk is het natuurlijk zo dat je op elke camera de beste resultaten haalt door er het best mogelijke glas op te zetten. Of dat nou een D7xxx of een D5 (en dus alles daar tussen in) Maar de ervaring leert inmiddels ook dat het ook weer niet altijd het duurste van het duurste hoeft te zijn om tevreden gesteld te worden.

Ik weet het niet, een lijstje als deze krijg ik toch een beetje de kriebels van... Maar dat is natuurlijk geheel persoonlijk ;-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten