Studiolampen uitrusting

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Studiolampen uitrusting

Berichtdoor Sloajke » zo mei 21 2017 6:34 pm

Hallo

Ik heb inmiddels mijn d500 :) en ben altijd bezig geweest met wildlife en circuit nu wil ik me gaan begeven aan portret nu is mijn vraag Wat is goed kwa studiomlampen en flitser eventueel advies op een lens voor portret mvg Roy


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sloajke

Forumlid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Studiolampen uitrusting

Berichtdoor Robert » zo mei 21 2017 7:09 pm

Onderwerp verplaatst.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studiolampen uitrusting

Berichtdoor Brutus » zo mei 21 2017 10:49 pm

Goed zijn de lampen van Godex of Bessner.
Beste zijn van Bowens.
Octagon softbox erbij, eventueel een beauty disk.

Lens? Nikon 85 1.4
Vergeet niet een fatsoenlijk achtergronddoek te gebruiken!
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Studiolampen uitrusting

Berichtdoor plincky » vr jun 09 2017 12:19 am

Hoi Roy, zie draadje al wat ouder is maar wil er toch nog even op inhaken. Er is heel veel te zeggen over studioflitsers.... en weet lang niet alles maar ben het niet helemaal eens met de mening van Brutus en de genoemde merken.
Naar mijn mening zijn de "beste" merken: broncolor, profoto en bv. Elinchrome (en misschien bowens)
Maar dat doet er eigenlijk niet heel veel toe.

Het is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van je wensen, ruimte en doel? Wat wil je precies gaan doen? En belangrijkste bijna...budget?

Je kan studioflitsers kopen maar je kan ook rapportage flitsers kopen. Heb heel lang met enkel rapportageflitsers geschoten (en doe ik ook nog steeds deels.) je hebt prima goedkope rapportageflitsers van bv. Yongnuo maar er zijn ook andere fabrikanten die prima zullen voldoen, met een trigger statiefje en paraplu. Ze zijn klein mobiel en je kan ze overal gebruiken...ook buiten! Voor portretten vaak meer als voldoende.

Mocht je toch voor studioflitsers willen kiezen...
Mijn advies voor beginnend probeersel om te kijken of het wat voor je is. Haal een setje studiolampen van MP voor €100 tot 300 oid en ga daar is mee aan de slag. Mocht je het leuk vinden dan kan je altijd nog investeren in een goede set. MP staat vol met mensen die eens wilde kijken of het wat voor hun was en besloten na 5x alles weer de deur uit te doen. En meeste van het spul is bij verkoop nagenoeg niks meer waard. (Of iig een stuk minder) Heb zelf wel eens een studioset van MP gehaald helemaal compleet voor €200,-..was prima set.

Objectief zou ik lekker gebruiken wat je hebt. Prime objectieven zijn leuk... Maar studio is vaak wat hogere f getallen zoals 8. En dan is het voordeel van de Prime al snel teniet gedaan. (Ja wellicht iets scherper maar naar mijn mening geen must als beginner) Achtergrond zou ik een popup (opvouwbaar scherm)gebruiken. Zijn niet zo duur en hebben vaak 2 kanten/kleuren. Zijn eenvoudig ergens neer te zetten en compact opgevouwen. Voor een witte achtergrond kan je ook gewoon een witte muur gebruiken.

Zelf gebruik ik (mobiele/accu) studio flitsers en rapportageflitsers van Godox. Prima spul.

Succes iig met het avontuur. :)
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studiolampen uitrusting

Berichtdoor Nikkormaat » vr jun 09 2017 7:51 am

Heb je al eens een NCN-flitscursus van dhr. van Uden gevolgd. Die doet en leert je bijzondere dingen met slechts 1 rapportageflitser en een reflectieschermpje.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Studiolampen uitrusting

Berichtdoor Vincent » vr jun 09 2017 7:56 am

plincky schreef:Je kan studioflitsers kopen maar je kan ook rapportage flitsers kopen.


Reportageflitsers zijn altijd een laagdrempelige manier om in studiofotografie te stappen. Ze hebben natuurlijk wel enkele nadelen waarvan het ontbreken van een instellicht wel een van de grootste is naast de moeilijkheid om met reportageflitsers grotere modifiers homogeen te belichten. Iets om je bewust van te zijn en rekening mee te houden, dan kun je er waarschijnlijk wel grotendeels omheenwerken vaak. Maar niet altijd dus, en zeker niet als je naar de grote softboxen en/of octa's stapt (maar dat is meestal nog niet van toepassing bij beginnende studiofotografen)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studiolampen uitrusting

Berichtdoor plincky » vr jun 09 2017 8:53 am

Dat is helemaal waar. Daarom gebruik ik ook een set Godox AD600 naast mijn rapportageflitsers.
Maar zeker een punt om rekening mee te houden! Zo zijn er natuurlijk nog meer voor en nadelen die ik niet heb genoemd zoals bv. minder vermogen en laadtijd en zo zijn en nog wel meer dingen.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Studiolampen uitrusting

Berichtdoor Don Fonzarelli » wo aug 30 2017 1:25 pm

@Plincky
Wat is jouw ervaring met die AD600?
Heb je de Bowens mount of Godox?
Heb je de TTL versie of de M?
Welke zender gebruik je?
Heb je nog wat andere wetenswaardigheden/ervaringen omtrent het gebruik?

Bij voorbaat dank!
http://www.donfonzarelli.com
2 FX body's en een rijtje objectieven.
Gebruikersavatar
Don Fonzarelli

Forumlid
Berichten: 80


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten