Zoombereik van een flitser

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Janvis » za sep 02 2017 9:43 pm

Ik ben me, naar aanleiding van de foto's die ik van mijn neefje heb gemaakt, aan het verdiepen over de aanschaf van een reportage flitser. Ik kom vele merken en nog veel meer verschillende types tegen. Ik lees veel over richtgetallen maar heb ook al gelezen dat die niet bij elk merk op dezelfde manier worden gedefinieerd. Om zeker te weten geen compatibiliteit problemen te krijgen en er zeker van te zijn dat alle mogelijkheden van de flitser goed zullen samen werken met mij camera zit ik te twijfelen tussen een SB-700 en een SB-5000 (de opvolger van de SB-910)

In de meeste gevallen zal de SB-700 ruim voldoende zijn voor mij en ik neig dan ook sterk naar die flitser. Maar er is een dingetje waar ik een vraag over heb, en dat is het zoombereik van de flitser. Ik weet inmiddels dat de reflector in de flitser kan bewegen en op die manier het licht meer kan spreiden of juist meer bundelen. Nu heeft de SB-700 een zoombereik tot 120mm en de SB-5000 tot 200mm Omdt ik ook graag close up foto's wil maken met mijn 70-200 ben ik benieuwd hoe druk ik me daar om moet maken. Is het de extra prijs waard of is de SB-5000 een beetje overdreven om die als eerste flitser te kopen en is de SB-700 echt meer dan genoeg, ook als ik een keer de 70-200 indoor wil gebruiken i.c.m. de flitser??
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor imaginary_nl » za sep 02 2017 9:53 pm

Met een 70-200 in combinatie met een flitser op de body en korte afstand van een onderwerp geeft schaduw over het onderwerp.
Dus closeup op deze manier gaat niet zo best. Zou ik me dus niet teveel op richten.
Voor flitsen op grotere afstanden (natuurfotografie) ken ik alleen de "better beamer". Dat is een fresnellens voor de flitser om het licht meer te bundelen.

Beide flitsers ken ik niet, heb zelf de 600 en 800 (geloof ik). Gebruik ze erg weinig.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Peter » za sep 02 2017 9:58 pm

zoombereik ?

Ator heeft een SB 1000 !
viewtopic.php?t=55617


mag wel een keertje he :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Janvis » za sep 02 2017 10:02 pm

Voor natuurfotografie zal de flister niet worden gebruikt, gaat me puur om portretfotografie. Tijdens een feest in een wat grotere zaal vind ik het wel mooi om een wat langer brandpunt te gebruiken i.c.m. een wat grotere afstand. De geportretteerde heeft dan niet door dat ie gefotografeerd wordt en dat levert regelmatig mooie plaatjes op. Juist in die situaties ben ik benieuwd of ik tekort kan gaan komen met de SB-700, of zal dat allemaal wel een beetje mee vallen?
Zolang er genoeg licht door de ramen komt redt ik me wel maar zodra het donkerder word en ik het puur nog moet hebben van kunstlicht dan wordt het voor mijn camera toch wel wat lastig, zeker als de ISO ver boven de 3200 moet gaan (zonder flitser) Vandaar dat ik me dus verder wil gaan verdiepen in flitstechnieken om ook in die situaties gewoon door te kunnen gaan zonder onbruikbare foto's te krijgen als gevolg van onacceptabel veel ruis.

Richtgetallen en flitsvermogens zeggen me werkelijk nog helemaal niks omdat ik er nog nooit mee heb gewerkt en dus ook geen enkele referentie heb wat dat betreft. Ik zit wel heel interessant flitsers te vergelijken op het net maar eigenlijk is het voor een groot deel nog abracadabra.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Janvis » za sep 02 2017 10:03 pm

hahahaha... Die SB-1000 is wel een mooi ding :P
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Nikkormaat » za sep 02 2017 11:18 pm

Tijdens een feest in een wat grotere zaal vind ik het wel mooi om een wat langer brandpunt te gebruiken i.c.m. een wat grotere afstand. De geportretteerde heeft dan niet door dat ie gefotografeerd wordt en dat levert regelmatig mooie plaatjes op.
Als je gaat flitsen kun je dat maar 1 keer ongemerkt doen. Daarna heeft iedereen in de gaten dat je er bent. Ik heb een SB 800 en 900 en ken de SB 700 niet, maar hoef mij niet te bekommeren om een richtgetal. Op de display van de flitser wordt aangegeven wat het bereik bij een ingestelde ISO en brandpunt is. Op de body kun je de flitsintensiteit naar believen verhogen en verlagen zoals je dat ook bij over- en onderbelicht kunt doen. Tijdens mijn vakantie heb ik bij schemering geprobeerd met overbelichting van het aanwezige licht en onderbelichting van de flits om tot een fraaie verdeling te komen. Leuk om te zien hoe je de belichting zonder rekenwerk met richtgetallen en dergelijke naar jouw hand kunt zetten. Ik kan mij zijn naam niet meer herinneren, maar NCN organiseert herhaaldelijk een flitscursus van een fotograaf die de flitstechniek tot in de puntjes beheerst en het tijdens een clinic portretfotografie uitstekend kan uitleggen en laten zien.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor ben42 » za sep 02 2017 11:28 pm

Mijn mening is; Zoombereik van een fliser is niet zo belangrijk. Zeker binnen niet, daar is het juist wel prettig om een wat bredere bundel te hebben, dan heb je door reflecties vaak een betere belichting. Bij indirect flitsen (de voorkeur) is zoom zelfs helemaal niet belangrijk.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een flitser zonder zoom. Helaas zijn die er eigenlijk niet meer. De zoom heeft namelijk als nadeel dat bij de groothoek instelling de oppervlakte van de flits veel kleinere is dan de flitskop groot is. (Bij tele wordt wel het hele oppervlak gebruikt).

Meer licht uit de flitser is zeker voor indirect flitsen wel een voordeel. Maar met de SB700 kun je meestal wel uit de voeten. Er zijn maar weinig situaties dat de Sb5000 wel voldoende licht geeft en de 700 niet. Maar er is natuurlijk altijd een punt waar dat zo is.

Voor het zoom bereik zou ik de 5000 niet kiezen. Wel voor het extra licht. Maar de 700 bevalt mij prima, de 5000 is zoveel duurder dat ik dat er niet voor over heb.

Overigens gebruik ik de flitser bij voorkeur off camera. Met de camera flitser in commando mode. En de zoom stand staat dan vrijwel altijd op de breedste bundel zowel voor direct als indirindirect flitsen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Janvis » za sep 02 2017 11:31 pm

Bedankt voor jullie reactie's.

Ik denk dat je Hans Braakhuis bedoeld, Nikkormaat? Heb inmiddels al meerdere pdf's van hem gelezen op het web. Staat veel bruikbare info in. Ik denk dat mijn keuze inmiddels wel gemaakt is. De SB-5000 kost (zoals Ben terecht aanhaalt) een flinke duit extra centen en met de SB-700 ga ik het voorlopig prima redden denk ik. 1 oktober wordt mij vader 60 jaar en daar geeft ie een groot feest voor. Dus kan tot die tijd mooi oefenen met het leren flitsen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Nikkormaat » za sep 02 2017 11:36 pm

Nee, ik bedoel niet Hans Braakhuis. Adriaan Westra heeft vorige jaar zo'n clinic georganiseerd. Hij weet beslist de naam. adriaan@nikon-club-nederland.nl
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo sep 03 2017 7:26 am

Dat moet meester Arthur zijn.

viewtopic.php?f=59&t=67437
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Nikkormaat » zo sep 03 2017 10:40 am

Inderdaad.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Patrick » zo sep 03 2017 10:50 am

Ik zou gewoon voor de SB700 gaan. Een uitstekende, compacte!, flitser die in vrijwel elke situatie voldoende is.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Janvis » zo sep 03 2017 10:51 am

Wel iets om goed in de gaten te gaan houden, mocht er weer eens een dergelijke workshop gegeven worden dan zal er zeer zeker bij zijn (mits ik kan natuurlijk) Heb gisteravond tot laat (nou ja, eigenlijk in de nacht :P ) tutorials zitten te bekijken op internet, maar er komt nog een hoop bij kijken om een foto perfect te flitsen. Kortom, het wordt veel oefenen geblazen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor JurjenF » zo sep 03 2017 11:19 am

De Nissin Di700 bevalt mij prima. Kost een fractie van de eerder genoemden.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Zoombereik van een flitser

Berichtdoor Janvis » zo sep 03 2017 11:50 am

Even een vraagje nog over de batterijen, ik lees veel goeie berichten over eneloop batterijen, is het raadzaam om die er meteen bij te kopen? En zouden jullie dan 4 nemen of gelijk een setje extra?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten