Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Berichtdoor DWE » zo sep 03 2017 9:16 pm

Hoi,

Wellicht dat de titel die ik heb gekozen niet helemaal duidelijk is, maar wat ik precies bedoel is;
Als ik een catalogus aanmaak en vervolgens foto's in Lightroom importeer, komen deze automatisch in mijn afbeeldingen map (Mac OSX). Nu is het zo dat ik deze afbeeldingen graag op een harde schijf wil hebben en hier ook van wil werken, anders blijf ik foto's op mijn computer houden en dat wil ik liever niet.

Een simpele vraag, waarover ik meerdere filmpjes gekeken heb en er verder niet heel veel over kan vinden;
Hoe kan ik geïmporteerde foto's op mijn hardeschijfruimte bewerken? Of moet ik ze lokaal bewerken, opslaan en daarna verplaatsen naar mijn harde schijf?

Alvast bedankt voor alle reacties!
Bekijk mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar
DWE

Forumlid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Berichtdoor Nikkormaat » zo sep 03 2017 9:31 pm

ik weet niet of ik jouw vraag goed begrijp. Hopelijk heb jij iets aan mijn reactie.
Als ik de SD-kaart in de PC steek, verschijnt inderdaad die optie die je geen keuzevrijheid biedt. Ik gebruik die automatische optie nooit, maar ga in verkenner naar de SD-kaart en kopieer of knip ik van daar uit naar de gewenste of nieuw te maken directory. Ik neem aan dat dat ook op een mac kan.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2779


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Berichtdoor DannySan » zo sep 03 2017 9:32 pm

Hoi DWE,

als je foto's "importeert" in Lightroom doe je eigenlijk 1 van de volgende opties:

1: Je hebt bijvoorbeeld een SD-card van je camera, daar wil je de foto's niet op houden.
Bij het importeren krijg je optie 'kopiëren naar..." of "verplaatsen naar..." en dan worden je foto's daarheen gekopieerd/verplaatst en daarna vertelt Lightroom 'aan zichzelf': Okay, deze 12 foto's staan nu 'hier' en dan kan ik ze bij het bewerken ook vinden.

2: Je hebt bijvoorbeeld een externe harde schijf waarop je wat 'oude foto's' hebt die je wilt bewerken; maar niet van die externe schijf wilt halen.
Bij het importeren kies je dan de optie 'Toevoegen...' en dan vertelt Lightroom aan zichzelf: Okay, die foto's blijven op locatie 'x' staan maar ik ga ze wel importeren voor het bewerken.

Het 'importeren' in dit geval is puur dat Lightroom een referentie maakt náár die foto's; waar ze dan ook staan. Je kunt het combineren met verplaatsen/kopiëren maar dat hoeft natuurlijk niet.
Hoe je je catalogus/catalogi inricht is puur persoonlijk, en Lightroom gaat daar gewoon in mee.

Als je het op een externe harde schijf hebt staan, en je koppelt die los dan kan Lightroom 5 ze trouwens nog steeds bewerken; als je ze als een 'smart preview' hebt geïmporteerd (super handig).

Succes!
En als je nog vragen hebt, roept u maar :-)

** aanvullend op de reactie van Nikkormaat: op een SD card kun je niet bewerken; Lightroom gaat er vanuit dat je ze daar altijd van 'af' wilt hebben (kopiëren en verplaatsen kan dan tegelijk met het importeren)
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Berichtdoor DWE » zo sep 03 2017 9:34 pm

Ga ik beide eens proberen. Toen ik net Lightroom opende kon ik rechtsboven ook importeren naar geselecteerde mappen op bijvoorbeeld een externe schijf. Ga dat ook maar eens proberen.
Bekijk mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar
DWE

Forumlid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Berichtdoor Nikkormaat » zo sep 03 2017 9:39 pm

Dank je Danny. Dat is de moeite waard om te proberen
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2779


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Berichtdoor Janvis » zo sep 03 2017 10:03 pm

Wat ik nu altijd doe als ik thuis kom van het fotograferen is het volgende. Ik maak een nieuwe map aan op de externe harde schijf en geef die als naam de datum (in de volgorde Jaar/Maand/Dag, dan komen ze netjes op volgorde te staan) met een korte omschrijving (denk aan "Wildlands" of " Waterleidingduinen" of "Verjaardag opa" enz. enz. enz.) Dan sluit ik de camera aan de op de computer en kopieer alle foto's vanaf de camera naar de zojuist aangemaakte map. Dan open ik lightroom en ga naar de bibliotheek om vervolgens de foto's te gaan importeren middels "toevoegen"

Ik heb geen idee of het verplaatsen d.m.v. lightroom zoals Danny heeft aangegeven beter is, in dat geval dan ga ik het voortaan ook via lightroom doen middels "kopiëren naar" of "verplaatsen naar". Maar tot nog toe heeft het op deze manier altijd goed gewerkt voor mij.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Berichtdoor DannySan » zo sep 03 2017 10:07 pm

Zoals jij het doet kan het ook prima Jan Willem, maar waarom moeilijk doen als Lightroom het kan?
Al die handelingen kunnen namelijk ook binnen Lightroom:
De foto's van je SD-card op je camera, kopiëren naar locatie 'x' in een nieuwe map genaamd 'y' en hernoem de foto's naar "Verjaardag Opa" en gooi er meteen even de lenscorrectie op en een kleurprofieltje, voeg deze foto's toe aan de slimme verzameling "verjaardagen" en werp de SD kaart uit en zet even koffie (nou, dat laatste dan nog niet niet).

Zoals ik al eerder zei: Lightroom kán het, maar het hoeft niet natuurlijk ;-)
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3834


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Berichtdoor DWE » ma sep 04 2017 6:06 pm

Heren! Het is gelukt en het werkt uitstekend. Volgens mij heb ik de verkeerde zoekopdrachten gebruikt, want deze uitleg ben ik nog niet tegengekomen op Google o.i.d.
Heel erg bedankt voor jullie snelle en uitgebreide hulp!
Bekijk mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar
DWE

Forumlid
Berichten: 172


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom 5 foto's (externe schijf)

Berichtdoor stefan75 » wo sep 06 2017 11:46 am

Het importeren via lightroom zelf of eerst handmatig de foto's eerst op een geschikte lokatie (bijv. externe harde schijf) maakt op zich geen verschil uit volgens mij. Het is maar net wat je zelf handiger vind. Zelf doe ik het importeren via Lightroom omdat je dat tevens aangepaste templates kunt gebruiken wat betreft naamgeving.

Zelf vind ik het onhandig om namen te hebben als IMGxxxx.NEF Liever zie ik bijvoorbeeld Wildlands_D700_IMGxxxx.NEF Zo kan ik aan het bestand zelf zien waar en met welke camera de foto is genomen. Tevens bied dit mij voordelen met dubbele bestandsnamen als bijvoorbeeld mijn zoon ook foto's heeft genomen. Mocht het toeval toeslaan en we allebei hetzelfde IMGxxxx.NEF bestand zouden hebben, zorgt de toevoeging dat hier onderscheid in wordt gemaakt. (Hebben niet dezelfde camera :-) )

Als je achteraf toch mappen wilt verplaatsen, doe dat dan NOOIT buiten Lightroom om! Lightroom kan dan je originele bestanden niet automatisch terug vinden en moet je je foto's handmatig naar de nieuwe lokatie toewijzen. Als je in de Library module van Lightroom bent kun je van daar uit het beste je mappen herschikken of verplaatsen. Op deze manier 'weet' Lightroom welke acties je uitvoert en worden wel alle nieuwe veranderingen automatisch doorgevoerd aan je foto's.
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten