Zakelijke groepsfoto

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Zakelijke groepsfoto

Berichtdoor JJG » vr sep 08 2017 10:57 pm

Aankomende woensdag moet ik een groep van 16 personen op de foto zetten. Bankpersoneel. Het is een betaalde klus.

Met groepen fotograferen heb ik niet gek veel ervaring. Maar ik heb mezelf maar eens voor de leeuwen gegooid.

Met goed weer is het plan de foto's buiten te schieten, maar de vooruitzichten doen anders vermoeden. Dus dat wordt binnen ga ik gemakshalve vanuit.

Mijn contactpersoon heeft het personeel geinstrueerd qua kleding etc.

Waar ik een beetje mee zit of afvraag is hoe ik het licht ga regelen met een dergelijke groep.

Ga ik dit met natuurlijk licht doen, binnen? Of neem ik licht mee. Ik heb 2x een SB600 en 1x een SB700. Maar qua modifiers ga ik er niet komen. 1 grote paraplu en 2 kleintjes.

Ik zat zelf te denken om 2 flitsers te bouncen op het plafond maar of dat gelijkmatig licht gaat geven is de vraag natuurlijk.

Apparatuur is een D7100 met 20,35 of 50mm. Sommigen zullen zeggen/denken ; niet die opdracht aannemen met deze apparatuur/ervaring. Maar te laat :) Ik heb er vertrouwen in dat het me gaat lukken maar zou graag willen weten hoe jullie dit zouden aanpakken.

Dank alvast!
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Zakelijke groepsfoto

Berichtdoor Vincent » za sep 09 2017 6:45 am

- Als het kan de 20mm vermijden ivm vervorming rond de randen. Vaak is dat geen probleem, bij groepen mensen wel wat mij betreft. Vraag is natuurlijk of je met 35mm uitkomt, afhankelijk van de ruimte en opstelling. Als het met 50mm past zou ik sowieso die nemen.

- Let bij flitsen op je kleurbalans tussen aanwezige kunstlicht en je flitslicht.

- Belangrijkste bij flitsen is de afstand, hoe verder je licht hoe gelijkmatiger de rijen verlicht zijn. Dan heb je wel meer vermogen nodig, of iso omhoog natuurlijk.

- Ga je direct flitsen zet deze dan hoog genoeg zodat de voorste rij geen (zichtbare) schaduw op de tweede rij werpt.

- en liefst vanaf statief en dan een stuk of 10 a 20 beelden schieten. Er is altijd wel iemand met zijn ogen dicht, kun je het achteraf in photoshop zo over elkaar heel leggen.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zakelijke groepsfoto

Berichtdoor Hans Braakhuis » za sep 09 2017 7:27 am

Met een Nikkor 20mm is goed te werken, zul je wel nodig hebben om binnen goed te kunnen werken. Wel is van groot belang dat je de camera recht zet. Zodat de wand waar je een groep voor zet, recht blijft. Probeer dat thuis eens uit. In huis zet je de camera in het midden van de te fotograferen wand, en loop dan naar achteren totdat de 4 randen van die wand op de foto kunnen. Hou de camera recht en je zult zien, geen storende lijnen.

Meerdere lichtbronnen, je ingebouwde flitser kan een SB-600-700-800-900-5000 flitser draadloos aansturen. Stel je ISO zo in dat je op een sluitertijd van rond de 1/125 uit komt. Diafragma niet meer dan f/8. De flitser zet je op invulflitsen, of te wel rear flitsynchronisatie. De lichtmeter in je camera combineert dan het licht ter plekke met je flitslicht. Het flitslicht zal veelal niet eens zichtbaar zijn (buiten) maar geeft wel een scherpere indruk en licht de schaduwen op (bij de ogen).
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Zakelijke groepsfoto

Berichtdoor martinh123 » za sep 09 2017 8:47 am

Zit mij af te vragen word de foto genomen als de bank open is.
martinh123

Forumlid
Berichten: 87



Onderwerp:

Re: Zakelijke groepsfoto

Berichtdoor JJG » za sep 09 2017 9:06 pm

Bedankt voor de tips!! Bruikbaar, kan ik wat mee.

@Martin, het is geen ABN of Rabo, meer voor verzekeringen en hypotheken etc. ( dacht ik )
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten