Upgrade naar D600/D610 of D800?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor karlyn » zo sep 10 2017 8:21 pm

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje actief met fotograferen en heb het afgelopen jaar besloten om er wat serieuzer mee aan de slag te gaan.
Het is zelfs zo ver gekomen dat ik gestart ben met een versnelde, deeltijd opleiding tot vakfotograaf. Het meest fotografeer ik momenteel live muziek/concerten en dieren. Graag wil ik in de toekomst ook meer doen met het fotograferen van mensen (dus ook in studio's etc.) maar daarvoor wordt ik nu dus onder anderen opgeleid. ;-)

Ik ben gestart met een D7000 en heb later ook nog een D700 aangeschaft. Sinds ik de D700 heb, grijp ik eigenlijk nauwelijks meer naar de D7000.
De kwaliteit van de foto's ziet er op de D700 beter en mooier uit, de camera voelt fijner en steviger aan en zeker voor concerten komt hij toch een stuk beter van pas. Omdat ik het vak nu echt wat serieuzer wil gaan oppakken, overweeg ik om mijn D7000 te upgraden naar en een betere fullframe body.

Een nadeel is dat ik niet enorm veel geld ter beschikking heb. Ik ben zeker bereid om mijn spaarrekening ervoor raad te plegen, daar ik het zie als investering, maar de nieuwere modellen gaan qua prijs toch wel net een stapje té ver :angel: . Vandaar dat ik aan het kijken ben naar tweedehands iets oudere, professionelere modellen.
Al snel kom je dan uit op de D600/D610 of de D800.

Ik heb al best wat topics gelezen en informatie gezocht maar blijf onzeker over wat de beste keuze zou zijn voor mij als ik de stap ga zetten...
De D600 of D610 zijn goedkoper, lichter en misschien wat vergevingsgezinder, maar de D800 is wel weer wat professionelere en zul je wellicht niet meer vlug willen vervangen...

De D800 klinkt fantastisch en mensen lijken er lovend over, maar de vraag is of je de bijzondere features (zoals de enorm hoge resolutie) écht nodig hebt en of dit de paar honderd euro meer waard is (ik zag dat op marktplaats de D600 minimaal €600 kost (maar volgens mij is de D610 een beter/veiliger plan), de D610 minimaal €800 en de D800 minimaal €1000). Ik ben bij de D800 ook wel een beetje bang dat de resolutie zo hoog is dat het vervelend wordt met nabewerken en geheugen van je laptop. Wel zou ik de nieuwe body dus ook voor professionele doeleinden gaan gebruiken in de toekomst, en de vraag is dan of de D600/D610 genoeg is, of of je dan uiteindelijk toch naar iets 'professionelers' gaat verlangen.. De body die ik aanschaf moet me de komende jaren namelijk toch wel tevreden gaan houden... Ik twijfel gewoon of zo'n D800 too much is en of de D610 (bijvoorbeeld) ook perfecte resultaten gaat behalen... :think:

Wat denken jullie? Zijn er mensen die ze beide hebben (gehad) of een bepaalde voorkeur hebben (en waarom)? Of hebben jullie nog andere tips?

Alvast bedankt!
karlyn

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma sep 11 2017 8:58 am

Download dit document: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon-D-cameras.xls
haal de camera's die niet van belang zijn weg, en kijk dan naar de verschillen tussen de camera's.
Als professional zou voor mij de mogelijkheid om een flitskabeltje naar de flitsinstallatie te kunnen gebruiken van belang zijn. Een professionele camera heeft net wat meer knoppen om de camera te bedienen, zonder steeds het menu in te duiken. Die kabelaansluiting kan met cls ook draadloos, maar dan wordt het weer duurder. En een flitsschoen met aansluiting kan ook wel, maar de winkel die een feilloos werkend exemplaar heeft, ken ik niet meer.
Wil je het goedkoop houden, begin met de D600, let er op of de sluiter wel is vervangen, en koop er later als de opdrachten beginnen binnen te stromen een D800 of D850 bij.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor ReneG » ma sep 11 2017 10:47 am

Een andere belangrijke vraag: Welke lenzen heb je nu? Oudere FX lenzen werken leveren misschien wat mindere resultaten op op camera's met een hogere resolutie.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor karlyn » ma sep 11 2017 11:09 am

ReneG schreef:Een andere belangrijke vraag: Welke lenzen heb je nu? Oudere FX lenzen werken leveren misschien wat mindere resultaten op op camera's met een hogere resolutie.


Ja, daar was ik dus ook nog over aan het denken... Ik heb namelijk momenteel bijvoorbeeld de nikkor 80-200 f2.8 en de nikkor 35-70 f2.8, en die zijn beide natuurlijk al wat ouder. Op de D700 en D7000 leveren ze prima resultaten en zijn het hele fijne alternatieven voor de nieuwere, duurdere varianten, maar ik weet dus inderdaad niet of dat met (bijvoorbeeld) 36mp nog zo fijn is. Daarnaast heb ik trouwens een gewone 50mm f1.8 en zo'n Tamron 70-300 f.4-5-6 SP DI VC USD...
karlyn

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor ReneG » ma sep 11 2017 11:25 am

Die lenzen zullen op een D800 ongetwijfeld werken, maar hoe goed ze presteren durf ik ook niet te zeggen. Waarschijnlijk is dat het verhaaltje 'centrum redelijk ok, randen beduidend minder'. Misschien kan iemand die ze heeft daar wat over zeggen. De 50/f1.8 schijnt ook geen hoogvlieger te zijn op hoge resoluties.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor ATOR » ma sep 11 2017 11:28 am

De D6x0 is een D7000 met een fullframe sensor, als je de feel en bouw van de D7000 niet zo bevalt dan zal je ook niet blij worden van de D6x0.

De D800 is een geweldige camera met de ergonomie en bouw van de Nikon pro lijn. Ik heb hem zelf ook en vind het een prachtige body maar wel als je er prachtige lenzen op zet. De lenzen die je hebt vallen om eerlijk te zijn nogal door de mand op een D800. Je hebt niets aan 36MP als je lenzen nauwelijks 24MP scherp zijn, dan heb je alleen maar 36MP onscherpte.

Als je nog aan het studeren bent is dan de D700 niet genoeg? Je wint met een nieuwe body resolutie en iets betere ISO prestaties maar er is met de D700 niets wat je tegen houdt om geweldige foto's te maken.

Waar je wel veel mee wint is een complete set goede lenzen. Een paar prime lenzen, een macro lens, etc. Zolang je geen grote prints maakt is dat waar de veelzijdigheid van je set en de look van je foto's het meeste mee vooruit gaat.

Ik zou eerst even goed kijken naar wat je allemaal nodig hebt voor een complete fotografie set voordat je je spaargeld uitgeeft aan een nieuwe body. Misschien wil je straks wel een studio flitsset, een kleine flitser, een goed statief, een filterset, een studio huren, etc.

Alleen als je echt beperkt wordt door je D700 zou ik hem upgraden maar ik krijg niet het idee dat dat het geval is.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor karlyn » ma sep 11 2017 3:37 pm

ATOR schreef:De lenzen die je hebt vallen om eerlijk te zijn nogal door de mand op een D800. Je hebt niets aan 36MP als je lenzen nauwelijks 24MP scherp zijn, dan heb je alleen maar 36MP onscherpte.


Is dat zo dramatisch met de 80-200mm en de 35-70mm, ja? Ik las namelijk ook aardig wat mensen die deze objectieven in combinatie met de D800 gebruikten en er tevreden over waren... Maar goed - ik geef je zeker gelijk dat er betere objectieven bestaan die dus ook stukken beter presteren, zeker op een body die dat vraagt.


Zeker is de D700 een prima camera! Het zit hem meer in het upgraden van de d7000, omdat ik bij deze (zeker sinds de aanschaf van de D700) wel bepaalde dingen mis. Bij de D700 mis ik soms trouwens wel een hogere resolutie. Betere ISO prestaties zijn natuurlijk altijd handig, zeker bij de concerten, dus dat is sowieso een win. Maar ook daar; het is niet dat de D700 totaal niet voldoet aan mijn eisen. Ik ben nu vooral aan het oriënteren wat een oké keuze zou zijn als ik de D7000 weg zou doen en een andere tweede body wil om mee verder te gaan.
karlyn

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor stefan75 » ma sep 11 2017 4:08 pm

Hallo Karlyn,

Heb zelf ook de D700 en vind het ook een geweldige camera.
Wat je aangeeft over resolutie ben ik het deels met je eens: Als je erg veel 'moet' croppen in post dan geef ik je gelijk. Dan zou wat meer resolutie best handig zijn.
Het beste is natuurlijk om dit in-camera al grotendeels goed te hebben zodat je hooguit de uitsnede wat hoeft aan te passen ipv een 100% crop.

De ISO van de D700 voldoet prima voor mij; durf gerust tot ISO6400 te gaan. Met de juiste belichting en een beetje ruis reductie in bijv. Lightroom krijg ik hele acceptabele resultaten.

De enige beperking waar ik soms tegen aan loop is de buffer als ik in RAW schiet. Deze loopt na een frame of 15 vol en dat is met Ch al na een ruime 2sec.
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor karlyn » ma sep 11 2017 4:20 pm

Zeker mee eens, stefan75! De ISO van de D700 is voor mij ook prima, so far! Ik kan de concertfoto's vaak inderdaad bijna glad maken met een tikje nabewerking, wat super is. En qua resolutie zit het hem inderdaad vooral in wanneer je wel een foto moet croppen, en zeker als het dan om dieren gaat, waar (door alle haartjes en kleuren) details toch wel van belang zijn. Dat gebeurt niet enorm vaak, maar soms zitten er in een foto toch delen die op zichzelf een mooi beeld leveren en je er dan niet super perfect uit kan halen.
karlyn

Forumlid
Berichten: 8


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor Marten » ma sep 11 2017 4:37 pm

Karlyn, ik zou meteen één grote stap maken en niet nu eerst een kleine en later misschien nog een. Dat is alleen maar duurder.
Dus: een camera uit de D8xx serie, tegen een prijs die je je nog net kunt veroorloven.
Velen adviseren hier op basis van wat je nu nodig hebt of mist, maar ik zou anticiperen op de toekomst, en iets kopen wat je denkt nodig te gaan hebben.
Bevalt die aankoop je dan kan je langzamerhand je objectieven aanpassen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor signxpress » ma sep 11 2017 5:14 pm

karlyn schreef:
ATOR schreef:De lenzen die je hebt vallen om eerlijk te zijn nogal door de mand op een D800. Je hebt niets aan 36MP als je lenzen nauwelijks 24MP scherp zijn, dan heb je alleen maar 36MP onscherpte.


Is dat zo dramatisch met de 80-200mm en de 35-70mm, ja? Ik las namelijk ook aardig wat mensen die deze objectieven in combinatie met de D800 gebruikten en er tevreden over waren... Maar goed - ik geef je zeker gelijk dat er betere objectieven bestaan die dus ook stukken beter presteren, zeker op een body die dat vraagt.


Zeker is de D700 een prima camera! Het zit hem meer in het upgraden van de d7000, omdat ik bij deze (zeker sinds de aanschaf van de D700) wel bepaalde dingen mis. Bij de D700 mis ik soms trouwens wel een hogere resolutie. Betere ISO prestaties zijn natuurlijk altijd handig, zeker bij de concerten, dus dat is sowieso een win. Maar ook daar; het is niet dat de D700 totaal niet voldoet aan mijn eisen. Ik ben nu vooral aan het oriënteren wat een oké keuze zou zijn als ik de D7000 weg zou doen en een andere tweede body wil om mee verder te gaan.

Misschien schrijf ik iets onzinnigs, maar is er niet een mogelijkheid om een D800 te huren?
Ik bedoel er zijn verhuur partijen genoeg en een D800 is misschien nog wel te huur voor een dagje.
Je kan wat oefenen met de bestaande objectieven en dan ontdekken of dat deze combinatie een werkbare situatie is.
Wellicht is het onscherpe geen echt probleem voor je.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor ATOR » ma sep 11 2017 5:56 pm

karlyn schreef:
ATOR schreef:De lenzen die je hebt vallen om eerlijk te zijn nogal door de mand op een D800. Je hebt niets aan 36MP als je lenzen nauwelijks 24MP scherp zijn, dan heb je alleen maar 36MP onscherpte.

Is dat zo dramatisch met de 80-200mm en de 35-70mm, ja? Ik las namelijk ook aardig wat mensen die deze objectieven in combinatie met de D800 gebruikten en er tevreden over waren... Maar goed - ik geef je zeker gelijk dat er betere objectieven bestaan die dus ook stukken beter presteren, zeker op een body die dat vraagt.


De AF-D 80-200mm f/2.8 heb ik gehad op mijn D7000 en daarop viel hij al door de mand. Hij was eigenlijk alleen bruikbaar vanaf f/5.6 en dan liever niet verder dan 180mm ingezoomd.

Afbeelding
Er is een verschil tussen veel megapixels en veel resolutie/detail. De foto's hierboven hebben evenveel megapixels (100% crop) maar de rechter heeft veel meer resolutie omdat daar een betere lens gebruikt is. Een D800 geeft je veel megapixels maar met een middelmatige lens heb je nog steeds een hele lage resolutie. Veel pixels met maar weinig detail.

Nu is er helaas geen echte D700 opvolger, zoek je dezelfde bouw en ergonomie dan kom je uit op de D800. Dat is een een geweldige body en je kunt er zeker een tijd mee vooruit. Wil je foto's met meer resolutie dan zul je wel je lenzen moeten updaten.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor Patrick » ma sep 11 2017 6:07 pm

Lijkt me eerder een geval front- of backfocus. Zo slecht is een 80-200/2.8 echt niet. Ook niet op bodies met meer megapixels.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor henkk » ma sep 11 2017 6:13 pm

Ook mijn idee. De AF-S VRII is wellicht het best maar de 70-200 VRI legt het bijv. af tegen de AF-S 80-200 (volgens NCN clubblad test ooit). Welke 80-200 TS heeft weet ik niet, maar zelfs de oude schuifzoom is echt niet zo beroerd. Zeker niet op een cropcamera.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4936


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade naar D600/D610 of D800?

Berichtdoor ATOR » ma sep 11 2017 6:52 pm

Dit is de scherpste f/2.8 foto die ik met mijn AF-D 80-200mm op de D7000 heb gemaakt. Als je de hele foto zou bekijken zie je de scherpte vanaf de ogen aflopen naar de neus en de oren. Misschien had ik een maandagochtendmodel of een slechte techniek. Zelfs op f/5.6 vind ik nu de foto's die ik daarmee gemaakt heb wollig.

Het fotovoorbeeld heb ik trouwens gemaakt om het verschil tussen megapixels en resolutie aan te geven. Het is zeker niet bedoeld als als lenzenvergelijking, daarvoor zijn teveel factoren tussen de foto's verschillend.

Hierzo wel een lenzenvergelijking.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten