Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Ressiv » wo sep 13 2017 9:19 am

Hallo!

Ik ben mij aan het oriënteren op een zoomlens. Op dit moment heb ik voor mijn D5100 een Nikkor 18-105mm en een Sigma 10-20mm.

Momenteel fotografeer ik enkel bossen/bomen/landschappen. Dat zal ook nog wel een tijdje zo blijven denk ik.

Om in het bos alles goed te comprimeren en de mist dichterbij te halen mis ik helaas nog wat zoom voor mijn gevoel dus ik wil graag uit gaan breiden met een lens die zeker 200mm haalt.

Ik ben alleen aan het twijfelen over het bereik en welke lens het beste is in mijn budget. Ik kan gaan voor een 18-300 objectief zodat ik nog steeds maar 2 lenzen mee hoef te nemen, maar ik lees dat de kwaliteit bij zo'n groot bereik echt een stuk minder is. Nu merk ik al dat mijn Sigma lens al een stuk scherper is dan de Nikkor 18-105 en ik zou graag voor de zoomlens ook dezelfde kwaliteit willen hebben omdat het waarschijnlijk mijn meest gebruikte lens zal worden.

Het zal dus eerder iets van 55-200mm of 70-300mm worden. Het budget dat ik momenteel in mijn hoofd heb is ongeveer 300,- (tweedehands is zeker een optie!).

Wat is nu de beste lens met mijn eisen en budget om mijn collectie aan te vullen :) ?

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Zzyzx » wo sep 13 2017 10:15 am

Ik zou eens kijken naar de Tamron 70-300 VC USD, is nieuw €379 en dus nog redelijk in de buurt van je budget. Verder een scherpe, degelijke lens.
Zzyzx



Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Ressiv » wo sep 13 2017 10:32 am

Zzyzx schreef:Ik zou eens kijken naar de Tamron 70-300 VC USD, is nieuw €379 en dus nog redelijk in de buurt van je budget. Verder een scherpe, degelijke lens.


Dankje! Dat ziet er inderdaad goed uit. Lees veel positieve reviews over deze lens. Ik zou dan wel vanaf nu 3 lenzen mee moeten nemen omdat deze begint bij 70mm. Of ik moet heel doelgericht op pad gaan en dan kan ik of de Sigma of Nikkor 18-105 thuislaten :)

Het is wel zo dat 300mm op mijn DX camera denk ik overkill is voor bosfotografie, 200mm is denk ik voldoende. ;)

Zijn er nog meer goede opties, tweedehands is geen probleem!
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Patrick » wo sep 13 2017 11:02 am

Waarom zou je altijd het hele bereik mee moeten nemen? Ik neem heel vaak alleen de uitersten mee en laat het middenbereik thuis. Uiteindelijk is het middenbereik meestal niet het bereik waar je de spannendste foto's mee maakt.

Als je weet wat je verwachten kan, dan is het trouwens prima mogelijk om gericht spullen mee te nemen.

De genoemde Tamron zou ik ook adviseren. Goede aankoop!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Zzyzx » wo sep 13 2017 11:40 am

Ressiv schreef:Zijn er nog meer goede opties, tweedehands is geen probleem!

De Nikkor 70-300 VR 2e hands https://www.fotobooms.nl/detail/0/1590/ ... staat.html Bijkomend voordeel met deze lens is dat deze hetzelfde filtermaat heeft als de 18-105.
Zzyzx



Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Ressiv » wo sep 13 2017 11:59 am

Zzyzx schreef:
Ressiv schreef:Zijn er nog meer goede opties, tweedehands is geen probleem!

De Nikkor 70-300 VR 2e hands https://www.fotobooms.nl/detail/0/1590/ ... staat.html Bijkomend voordeel met deze lens is dat deze hetzelfde filtermaat heeft als de 18-105.


Dankje, maar ik lees in diverse reviews dat Tamron kwalitatief vaak zelfs betere plaatjes maakt dan de nikkor. Dus dan zou ik voor deze gaan: https://www.cameraland.nl/objectief/twe ... gJAzPD_BwE

Ik bedoelde meer een andere range zoals de Sigma 18-200, maar dit wordt volgens mij als superzoom beschouwd en ook mindere kwaliteit dan de 70-300.
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor ATOR » wo sep 13 2017 12:30 pm

Een superzoom moet je alleen aanschaffen als je gewicht en gemak belangrijker vindt dan beeldkwaliteit.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Ressiv » wo sep 13 2017 12:36 pm

ATOR schreef:Een superzoom moet je alleen aanschaffen als je gewicht en gemak belangrijker vindt dan beeldkwaliteit.


Dat dacht ik ookal! Heb de tweedehandse tamron uit mijn linkje besteld, ik denk dat ik daar moeilijk een buil aan kan vallen. :)
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor jur001 » wo sep 13 2017 12:54 pm

Hoi hoi,

ik zie dat je het ook voor de mist dichterbij halen wilt gebruiken. Let wel op. Op mist kun je niet echt inzoomen. Als je dat doet dan zoom je in maar is de mist die je daar zag voor een groot deel weg. Meestal moet je croppen voor een mooi resultaat.

gr
Jurgen
Nikon D500 / D700 / Nikkor AF-S 24-120mm f/4G ED VR (FX) / Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DXII / Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM / Nikkor AF-S 35mm f/1.8G DX / Nikkor AF-S 85mm f1.8G FX / Sigma 105mm f/2.8 DG Macro HSM

Flickr: Jurgen
Gebruikersavatar
jur001

Clublid
Berichten: 286


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Zzyzx » wo sep 13 2017 1:10 pm

Ressiv schreef:Heb de tweedehandse tamron uit mijn linkje besteld

Ik kan niet meer zien welke het uiteindelijk is geworden maar veel plezier iig met je aankoop.
Zzyzx



Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Ressiv » wo sep 13 2017 1:46 pm

Zzyzx schreef:
Ressiv schreef:Heb de tweedehandse tamron uit mijn linkje besteld

Ik kan niet meer zien welke het uiteindelijk is geworden maar veel plezier iig met je aankoop.


Oke haha logisch! Deze dus https://www.kamera-express.nl/product/1 ... GwodV5kCIQ
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Zzyzx » wo sep 13 2017 2:00 pm

Ik hoop wel dat het de Nikon versie is geworden :D maar goede keus verder, veel plezier er mee.
Zzyzx



Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Ressiv » wo sep 13 2017 2:06 pm

Zzyzx schreef:Ik hoop wel dat het de Nikon versie is geworden :D maar goede keus verder, veel plezier er mee.


Haha ofcourse! Bedankt en voor je advies!
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor JurjenF » wo sep 13 2017 7:27 pm

Als het kon dan zou ik voor dit soort fotografie op een DX body onbetwist voor de Sigma 2.8/50-15 0OS gaan. Maar ja, dan moet je veel mazzel hebben om er een te vinden helaas.......
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke zoomlens als aanvulling voor mijn D5100?

Berichtdoor Patrick » wo sep 13 2017 8:21 pm

Past niet eens in het budget en geeft weinig extra bereik. En daar ging het hier om...

Wel een mooi objectief trouwens.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten