Juiste SD en XQD kaart (snelheid)

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Juiste SD en XQD kaart (snelheid)

Berichtdoor signxpress » do sep 14 2017 9:11 am

In mijn D5300 heb ik een 32GB Extreme Pro kaart van Sandisk, dit is een SDHC II met een snelheid van 280MB/s
Dit kaartje is natuurlijk zwaar overgewicht voor mijn camera, die schrijf/lees snelheid zal hij nooit behalen.
Maar goed, ik wil graag een 2de kaartje kopen van 32 of 64 GB, soms vergeet ik mijn kaartje wel eens in mijn computer (wat opzicht niet slim is)
Ik heb wel een 2GB kaart in mijn tas, maar deze is traag en klein.
Maar goed, mijn 2de kaartje moet snel zijn en voorbereid op mijn nieuwe body (D850) welke ik in het het voorjaar wil kopen.
Ik zie veel kaartjes voorbij komen van 95MB/s, is dit ruim voldoende voor de D850, of zijn deze niet snel genoeg en moet ik toch een duurdere kaartje nemen van 280MB/s of iets in die richting?

En dan natuurlijk nog de XQD kaart, welke is raadzaam voor de D850?
Moet het formaat en snelheid liggen met de SD kaart, of maakt dat niks uit?

In de handleiding van de camera kom ik tegen dat een 45MB/s kaart voor filmopname is aanbevolen.
Is dit dan ook zo voor foto's en als ik op 45MB/s of hoger zit dat er geen vertraging problemen zijn?
Op pagina 361 zie ik dat SD, SDHZ, SDXC, UHS I, UHS II en UHS III geschikt zijn, dus eigenlijk alle SD kaarten maak ik er uit op.
Over de aanbevolen snelheid kan ik niet iets vinden (wellicht kijk ik er overheen).
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juiste SD en XQD kaart (snelheid)

Berichtdoor imaginary_nl » do sep 14 2017 9:30 am

Jouw Sandisk haalt een SCHRIJFsnelheid van 250 MB/s, leessnelheid is voor in de camera niet interessant.

Voor de D850 geldt: hoe sneller, hoe beter!
Zoals je in mijn andere post kunt lezen is de buffergrootte van de D850 wat optimistisch vermeld. http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=20&p=872607#p872607
Dus om veel beelden achter elkaar te kunnen schieten moet de buffer zo snel mogelijk weer geleegd worden.
De snelste methode is een XQD kaart met een schrijfsnelheid van 400 MB/s (Lexar 2933x of Sony G serie (let op: NIET de M serie)).

Mocht je bij een SD kaart blijven, dan is jouw Sandisk het snelste.

Qua grootte zou ik voor minimaal 64GB gaan, de bestanden van de D850 zijn 50-75 MB per stuk (RAW 14 bit lossless compressed)!
128GB kaartje geeft je ongeveer 1000 foto's opslagruimte geeft de teller aan. Dat kan nog wat hoger uitvallen door de variatie in compressie (hangt van het beeld af).
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juiste SD en XQD kaart (snelheid)

Berichtdoor signxpress » do sep 14 2017 3:19 pm

imaginary_nl schreef:Jouw Sandisk haalt een SCHRIJFsnelheid van 250 MB/s, leessnelheid is voor in de camera niet interessant.

Ja, precies, alleen als je de kaart in de computer steekt is de leessnelheid wel lekker.

Maar goed, ik kan natuurlijk de camera instellen op standaard XQD en de SD leeg laten of als overloop kaartje gebruiken als de XQD vol is.
Als ik dan voor een 95MB/s kaartje kiest, dan kan ik minder snel foto's achterelkaar wegschrijven, wil ik dat niet moet ik kiezen voor een 280MB/s als ik het goed begrijpt.
Maar voor mij is het alleen niet duidelijk of dat de D850 wel die snelheid aan kan van 280MB/s en koop ik dan dadelijk dan niet een kaartje welke duur is zonder dat ik er profijt van hebt?

Wat betreft de XQD kaart zit ik te denken aan de Sony 128GB G-serie welke op dit moment rond de €220,- met een schrijfsnelheid van 400MB/s
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juiste SD en XQD kaart (snelheid)

Berichtdoor Bas » do sep 14 2017 3:57 pm

Deze site eens in de gaten houden: https://www.cameramemoryspeed.com/nikon-d500/sd-and-xqd-card-speed-test/ (ok ok, linkt naar de D500 test, D850 staat er (nog) niet op).

Daar komt de Lexar Professional 2933x XQD 64GB als snelste uit de test.
Push the envelope. Watch it bend.
Bas

Clublid
Berichten: 83


Locatie: Breda
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Juiste SD en XQD kaart (snelheid)

Berichtdoor martybr » do sep 14 2017 7:05 pm

signxpress schreef:In mijn D5300 heb ik een 32GB Extreme Pro kaart van Sandisk, dit is een SDHC II met een snelheid van 280MB/s
Dit kaartje is natuurlijk zwaar overgewicht voor mijn camera, die schrijf/lees snelheid zal hij nooit behalen.

Sowieso is het kaartje overkill met de D5300 omdat de D5300 geen UHS-II ondersteund. Je zal die snelheid dus ook nooit kunnen halen op de D5300. De D850 heeft wel support voor UHS-II dus daar zal je wel het voordeel hebben. Maar op de D850 wil je eigenlijk wel XQD want die grote RAW bestanden overzetten zal met XQD ontzettend snel verlopen.
Gebruikersavatar
martybr

Serverbeheerder
Berichten: 103


Locatie: Nijmegen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Juiste SD en XQD kaart (snelheid)

Berichtdoor signxpress » do sep 14 2017 9:15 pm

Ik kon toen erg goedkoop aan dit kaartje komen, dus vandaar dat ik deze in mijn D5300 hebt zitten.
Aan de contactpuntjes kan je goed zien dat de onderste rij niet wordt gebruikt.
Maar goed, is verder geen drama, ik begrijp nu dus dat de 280MB/s kaart wel volledig benut kan worden in de D850.
Bij de D5300 die ik erbij wil houden koop ik wel een andere SD kaart die minder snel is en goedkoper.
De SD kaart wil ik als extra kaart gebruiken als de XQD vol zit en er even geen mogelijkheid is om deze even leeg te maken.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten