Autofocus vraag

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Autofocus vraag

Berichtdoor Janvis » do sep 14 2017 5:54 pm

Hallo allemaal,

Gister viel mij iets op tijdens het fotograferen, regelmatig focust hij achter hetgeen waar ik op focus (Mijn objectieven zijn gefinetuned in de camera).In eerste instantie dacht ik dat het kwam omdat ik ook wel eens D9 gebruik (en hij daar per ongeluk nog op stond)en hij dan soms zelf 1 van de negen andere velden kiest. Maar inmiddels ben ik er achter dat het daar niet aan ligt, ik heb de APP "show focus points" geïnstalleerd op de laptop en gekeken op welke plaats is gefocust terwijl de foto werd gemaakt. Ik heb daar een printscreen van gemaakt en ik laat ook de foto zien op grote resolutie zodat jullie het goed kunnen zien.

Ik ben benieuwd of dit een eigenschap is van mijn camera, of ligt de fout echt bij mijzelf? Ook ben ik nieuwsgierig of andere camera's hier beter mee omgaan, of beter gezegd, zijn die nauwkeuriger en accurater?

Focus Point

Afbeelding

Foto, volledig onbewerkt. Gewoon zo in LR geconverteerd naar Jpeg. Gaat verder ook niet om de foto maar als ik op mijn scherm kijk in Lightroom dan is de vrachtwagen scherp terwijl de man net uit focus lijkt te zijn.

Afbeelding

En nog een tweede voorbeeld

Focus point

Afbeelding

Foto, ook volledig onbewerkt maar puur als voorbeeld snel omgezet naar Jpeg. Hier is mijn vriendin duidelijk uit focus terwijl de rest wel scherp lijkt te zijn.

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor Patrick » do sep 14 2017 6:33 pm

Dat bij de eerste de achtergrond gepakt wordt verbaast me niet zo; daar zit vrij veel contrast en je "onderwerp" is niet erg groot.

Bij de tweede is het denk ik een stuk perceptie. Het kan, zeker gezien de scherptediepte in deze foto, niet zo zijn dat je vriendin niet in het scherpe gebied valt en de rest van de scene wel; daarvoor zit er te weinig diepte in. Wellicht is de foto in z'n geheel niet zo heel scherp? Of beweegt ze net een beetje (1/100 seconde sluitertijd).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor Janvis » do sep 14 2017 7:01 pm

Hey Patrick, dankjewel voor je reactie. Bij eerste foto was mijn eerste gedacht eigenlijk dat de man voor het overgrotedeel het scherpstel-blokje bezet en dat de camera daarom vast en zeker op de man had moeten focussen maar dat is dus geen correcte gedachte van me.

De tweede foto van mijn vriendin, daar ben ik dus iets te enthousiast geweest met mijn sluitertijd, 1/100 was iets te veel van het goede begrijp ik. Je verklaring over de scherptediepte, daar heb je idd ook wel een goed punt en had ik eigenlijk zelf ook wel kunnen bedenken :oops:

Soms lees je zo veel over andere camera's, dit is veel beter dat is nog beter... onbewust ga je dan toch aan je eigen bevindingen twijfelen. Maar denk dus toch dat dit een typisch gevalletje "user error is" :D
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor Jur » do sep 14 2017 7:04 pm

Eerlijk gezegd vind ik beide foto's niet zo erg scherp. Ik zou voor een goede beoordeling toch in Lightroom een beetje scherpte toepassen (bijvoorbeeld 40-0.8-0) voordat je naar JPEG converteert.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor ReneG » do sep 14 2017 7:18 pm

Bij Auto-AF, 51- of 21 punts kan dit makkelijk voorkomen. Maar goed je zei dat je op enkelpunt staat. Overigens zit 9-punts er zelden langs, maar het kan wel.

Echter, je hebt AF-C aanstaan. AF-C geeft prioriteit aan de shutter en niet aan focus. Oftewel, hij maakt de foto als je de knop indrukt, ook als de camera nog niet klaar is met scherpstellen. En dat kan dus heel makkelijk met AF-C, zeker met meerdere scherpstelpunten. Zeker als de AF Lock-on tijd (instelling in de camera) uit staat. Die functie zorgt ervoor dat hij scherpstelling een bepaalde tijd vasthoudt als hij scherp is (tot max. ongeveer 1 seconden) of juist helemaal niet. Als dat uit staat kan de minste beweging van je hoofdonderwerp af al ervoor zorgen dat hij er net achter scherpstelt. Of juist dat hij dat doet, je daarna corrigeert en dat hij nog even wacht met opnieuw scherpstellen.

Wat ook van belang is, is hoe goed je het scherpstelpunt op je onderwerp houdt. Het daadwerkelijke punt is kleiner dan dat vierkantje. Dus als je er net langs zit kan dit al gebeuren. Dat hangt er vanaf hoe stabiel je bent. Als je bijvoorbeeld op je hurken zit zijn veel mensen niet geheel 'stabiel', of een beetje wiebelig zo je wilt. ;)

De beste test:
1. Camera op AF-S.
2. Maak eens foto's in dezelfde situatie met een onderwerp dat goed contrasteert of afstand heeft van de achtergrond (een effen groene trui tegen een grasvloer is lastig).
3. Indien je twijfelt of je voldoende stabiel staat, doe dat dan vanaf statief met afstandsbediening.

Niet vervelend bedoelt, maar ik denk dat je wellicht in haast of zo net niet helemaal stabiel staat of er net langs zit. Overigens is het prima te doen, ik fotografeer heel vaak actie op AF-C met lock-on uit en ik kies het scherpstelpunt zelf. Maar dat vergt wel enige techniek (niet van de camera, maar qua houding).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor Janvis » do sep 14 2017 7:37 pm

@Rene, Dankjewel voor je reactie. Ik maak gebruik van Back Button Focus i.c.m. AF-C. Maak normaliter altijd gebruik van 1 scherpstelpunt maar soms als ik bewegende zaken fotografeer zet ik hem op D9, meer dan 9 heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Ook heb ik de AF-Lock tijd uit staan, dit met de achterliggende gedachte dat hij bewegende zaken dan sneller kan volgen maar ik begrijp uit jouw verhaal dat ik het mezelf daar (in dit soort situaties), niet makkelijker mee maak.

Ik lees ook in jouw reactie dat het daadwerkelijke scherpstelpunt kleiner is dan het vierkantje, dat is iets waar ik eigenlijk nog nooit bij stil heb gestaan. Zit het daadwerkelijk scherpstelpunt gewoon in het midden van het vierkantje of is dat niet met zekerheid te zeggen?
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor DannySan » do sep 14 2017 7:57 pm

Het daadwerkelijke scherpstelpunt zit exact in het midden van dat vierkantje; maar is bijna niet zichtbaar als je alleen dat puntje zou laten zien. Daarom zit dus dat kader er om heen.
Als jij en/of je onderwerpen niet bewegen zou ik geen AF-C gebruiken eerlijk gezegd, de foutmarge gaat best wel omhoog dan.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor ReneG » do sep 14 2017 8:07 pm

Gewoon in het midden. ;) Overigens kan het meestal prima met AF-Lock on uit, maar je moet dan wel op je houding/techniek letten. Zoals Danny zegt, de foutkans is groter. En op de scherpstelindicator (bolletje linksonder in de viewfinder)... Persoonlijk staat bij mij de lock-on meestal uit. Zeker bij een bewegend onderwerp. Soms gaat hij aan, afhankelijk van de situatie. Alleen bij statische onderwerpen of wanneer ik studio- of portetwerk doe gebruik ik AF-S.

Overigens is 1/100e ook niet heel snel. Je kunt er op zich prima mee fotograferen. Er zijn fotografen die bij 1/30e nog scherpe foto's uit de hand kunnen maken, maar ik ken er ook die dat bij 1/250e met VR nog niet kunnen. In mijn ervaring meestal door een slechte houding/techniek. Een stabiele houding wordt m.i. door veel fotografen ook onderschat.

NB: Ik ben geen fan van de AF-ON/Back button focus techniek; ik ken de techniek en zijn voordelen maar ben er vrij zeker van dat deze tegen je werkt bij kritische sluitertijden. Dat is dan weer gebaseerd op ervaringen en technieken uit het handboogschieten, waar de kleinste afwijking keihard afgestraft wordt en stabiliteit en consistentie heel belangrijk is. Maar goed nu dwaal ik af...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor markdv77 » do sep 14 2017 8:26 pm

ReneG schreef:Echter, je hebt AF-C aanstaan. AF-C geeft prioriteit aan de shutter en niet aan focus.

Ik heb ook een D7200, en wat je zegt is niet per definitie waar, maar afhankelijk van hoe 'ie ingesteld staat.
In custom settings a1 kun je kiezen voor prio op focus of release. (Optie a2 is zelfde maar dan voor AF-S)
Kan me niet herinneren wat de standaard instelling is.

Verder schijnt het zo te zijn dat je in de EXIF info alleen kunt zien welk focus punt jij gekozen hebt.
In het geval van AF-C Dxx kunt je niet zien welk van de xx punten de camera uiteindelijk gebruikt heeft.
Dat verklapt de camera domweg niet in de EXIF info.
(Zelf nooit getest, maar op diverse plaatsen waaronder de FAQ van een van dit soort tooltjes gelezen.)
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor Janvis » do sep 14 2017 8:38 pm

ReneG schreef:Overigens is 1/100e ook niet heel snel. Je kunt er op zich prima mee fotograferen. Er zijn fotografen die bij 1/30e nog scherpe foto's uit de hand kunnen maken, maar ik ken er ook die dat bij 1/250e met VR nog niet kunnen. In mijn ervaring meestal door een slechte houding/techniek. Een stabiele houding wordt m.i. door veel fotografen ook onderschat.


Opzich kan ik met deze lens, wanneer ik VR aan heb staat tot 1/50ste redelijk goed uit de hand fotograferen. Ben al eens een halve middag in de tuin aan het oefenen geweest. Als ik echt stabiel sta en goed op mij ademhaling let dan lukt het me op tot 1/40ste te gaan (bij 50mm) maar dan wordt het allemaal wel wat spannender.

Als ik kijk naar de foto van mijn vriendin op het balkon dan vind ik het raam links best behoorlijk scherp, dus ik denk dat mijn vriendin daar teveel heeft bewogen om haar op 1/100ste scherp te krijgen.

Verder heb ik hier denk ik de volgende lering uit getrokken, er is niet 1 instelling die voor alle situaties de beste is. Elke situatie vraagt om zijn eigen instelling en ik moet me daar beter van bewust worden. Niet de camera altijd maar op 1 instelling laten staan met de gedacht "dan zit het wel goed". AF-C enkel bij bewegende onderwerpen en de rest op AF-S

Ik ben trouwens best nieuwsgierig naar jouw kijk op de BBF/AF-ON. Op facebook wordt er redelijk spannend over gedaan (naar mijn mening veel té spannend) Velen prijzen die instelling de hemel in, net alsof het dé instelling is die alle problemen omtrent bewegingsonscherpte de wereld uit helpen. Nogmaals, niet mijn idee hoor ;-). Ik ben het gaan proberen en het beviel me wel, maar heb geen idee of het nou de beste instelling is. Ik gebruik het wel vaak als ik na scherpstellen opnieuw wil kaderen. Bijvoorbeeld bij poorten of tunnels, ik stel dan scherp op de voorkant van de tunnel, laat de BBF knop los en ga herkaderen en vervolgens druk ik af. Soms doe ik het ook wel eens bij portretten maar alleen als de scherptediepte het toelaat, zo hoef ik nooit het scherpstelpunt te verplaatsen en kan ik alles met het middelste punt doen.


@Mark Je kan bij AF-C wel instellen dat ie de prioriteit stelt aan focus maar dat werkt stom genoeg niet... Is denk ik een foutje van Nikon. Bij AF-S werkt het wel goed maar bij AF-C kan je alleen de voorkeur geven aan ontspannen, ondanks dat je in het menu wel de beide instelling kunt aangeven. Heb ik me al eens over verbaast.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor Highlander » do sep 14 2017 9:22 pm

Janvis schreef: Ik gebruik het wel vaak als ik na scherpstellen opnieuw wil kaderen. Bijvoorbeeld bij poorten of tunnels, ik stel dan scherp op de voorkant van de tunnel, laat de BBF knop los en ga herkaderen en vervolgens druk ik af. Soms doe ik het ook wel eens bij portretten maar alleen als de scherptediepte het toelaat, zo hoef ik nooit het scherpstelpunt te verplaatsen en kan ik alles met het middelste punt doen.


Ik denk dat hierin een deel van jou probleem zit.
Zeker als je een kleine DOF hebt zit je er zo naast met de scherpstelafstand.
Bv.
Als jij haaks op een muur staat op een afstand van10m en jij stelt daarop scherp.
Nu ga je herkaderen en schuif je het scherpstelpunt 2 meter naar rechts, dan is de afstand tot de muur misschien wel 10,20 meter.
Dan kan het maar zo zijn, dat als je met een kleine DOF werkt je onderwerp buiten de scherpte valt.
Sta je dan zelf ook nog onder een hoek ten opzichte van de muur dan gaat de dubbelop.
Kortom met deze techniek moet heel goed weten wat je doet.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor Patrick » do sep 14 2017 9:25 pm

De scherptediepte bij deze voorbeeldfoto's is groot genoeg. Ook bij f2.8 heb je op deze afstanden voldoende om nog goed te zitten.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor Janvis » do sep 14 2017 9:28 pm

@ Chris, vandaar ook dat ik aangeef het herkaderen alleen te gebruiken als de scherptediepte het toelaat ;-) Ik ben me er namelijk van bewust dat deze techniek tricky is als je met erg kleine scherptedieptes werkt. Overigens is de genoemde techniek in deze foto's niet toegepast hoor. Deze foto's waren gewoon een kwestie van richten en schieten.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor markdv77 » do sep 14 2017 9:35 pm

Janvis schreef:@Mark Je kan bij AF-C wel instellen dat ie de prioriteit stelt aan focus maar dat werkt stom genoeg niet... Is denk ik een foutje van Nikon. Bij AF-S werkt het wel goed maar bij AF-C kan je alleen de voorkeur geven aan ontspannen, ondanks dat je in het menu wel de beide instelling kunt aangeven. Heb ik me al eens over verbaast.


Ik heb uiteraard onmiddellijk geprobeerd... En bij mij doet ie het toch wel echt zo. Bij focus prio stelt hij echt eerst scherp voor hij afdrukt. Zowel en enkele als hoge snelheid serie. AF-C S of D, alles werkt gewoon zoals beschreven.
Tenzij... (ik heb van alles geprobeerd, en wat gevonden :)) je a4 AF-ACTIVATION (bij half indrukken release knop) op OFF zet. (Nuttig voor 'AF-ON' gebruik op andere knop.) In dat geval maakt niet meer uit wat je bij a1 kiest en drukt hij altijd meteen af.

Wilde dat AF-ON toevallig eens gaan proberen. Nuttig te weten dat focus-prio bij AF-C dan niet meer werkt.
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Autofocus vraag

Berichtdoor Janvis » do sep 14 2017 9:39 pm

A oke, dan is dat het, want ik heb ik de AF activering uit gezet op de ontspanknop omdat ik het nu op de BBF heb zitten. Dan zit het hem daar dus in. Bedankt voor het meedenken en proberen :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten