Retrieving

Onderwerp:

Retrieving

Berichtdoor HannahV » do sep 14 2017 6:25 pm

Goedemiddag 8)

Ik ben weer eens met wat nieuws bezig: het fotograferen van honden met een taak. Zo kwam ik uit bij het fotograferen van jachthonden hier in de Hoeksche Waard. Honden die hun taak uitvoeren met passie, dat leg ik weer met passie vast. Mijn doel was om het wat minder perfect te maken en meer te richten op het moment, ik heb namelijk nogal de neiging om foto's veel te bewerken en dat wilde ik even loslaten. Dat zou ook niet bij de setting passen en is dit eigenlijk wat ik nog liever doe dan echt geposeerde foto's. Helaas was het een behoorlijk regenachtige ochtend, maar dat hebbie en dat hou je.

Alle honden op de foto's zijn Labrador retrievers, zitten in de seniorengroep en leggen jachtproeven af. De honden zijn op de ochtend van de foto's bezig geweest met het apporteren van fazant, konijn, kauw en eend. Ik begrijp dat dit een vrij omstreden onderwerp is. Op de foto's is wild te zien (gij zijt gewaarschuwd, mocht iemand hier last van hebben.. of dit niet volgens de richtlijnen van het forum zijn, excuus).


1.

Afbeeldingjacht-1 by Hannah Verhoeven, on Flickr

2.

Afbeeldingjacht-5 by Hannah Verhoeven, on Flickr

3.

Afbeeldingjacht-16 by Hannah Verhoeven, on Flickr

4.

Afbeeldingjacht-14 by Hannah Verhoeven, on Flickr

5.

Afbeeldingjacht-18 by Hannah Verhoeven, on Flickr

6.

Afbeeldingjacht-20 by Hannah Verhoeven, on Flickr


7.

Afbeeldingjacht-24 by Hannah Verhoeven, on Flickr

8.

Afbeeldingjacht-28 by Hannah Verhoeven, on Flickr

9.

Afbeeldingjacht-27 by Hannah Verhoeven, on Flickr

10.

Afbeeldingjacht-30 by Hannah Verhoeven, on Flickr

11.

Afbeeldingjacht-31 by Hannah Verhoeven, on Flickr

12.

Afbeeldingjacht-35 by Hannah Verhoeven, on Flickr

13.

Afbeeldingjacht-38 by Hannah Verhoeven, on Flickr
Laatst gewijzigd door HannahV op vr sep 15 2017 12:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor weimaraner » do sep 14 2017 11:22 pm

Mooie serie Hannah, blijf vooral ook de detailopnames ertussen houden zodat het een leuk afwisselend geheel blijft. Ook fijn met scherptediepte gespeeld.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor Frans Martens » vr sep 15 2017 11:48 am

Beste Hannah, ondanks je waarschuwing en excuus kan ik hier niet niet op reageren. Ook dat kan het effect zijn van fotografie.

ik zie regelmatig fijne hondenfoto's van je voorbijkomen hier maar dit vindt ik ronduit walgelijk en kwetsend!

Hopelijk bespaar je ons in de toekomst van materiaal met dit soort moordvermaak.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor imaginary_nl » vr sep 15 2017 11:56 am

Ben ik met je eens Frans!
Verheerlijking van de jacht niet uit noodzaak, ook al gaat het hier om de foto's van de honden, is waar ik een gloeiende hekel aan heb! Al diverse aanvaringen gehad met jagers die over mijn land kwamen, terwijl ik probeer de dieren op mijn gebied (inclusief reeën, fazanten en de hele santenkraam) in stand te houden.

Het zou je sieren wanneer je deze groep mensen niet ondersteunt bij hun hobby, ondanks de fotografisch mooie beelden.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor mozes » vr sep 15 2017 12:01 pm

Doorgaan Hannah, dat sommigen het niet willen zien, wil niet zeggen dat het bestaat!!

Wat we zien is een hobby uit noodzaak, laat het wild maar eens ongecontroleerd doorgaan, en zie wat er gaat gebeuren.

Maar ik ben het wel eens met Patrick, als je ze niet op je land wil, dan moeten ze er weg blijven, zeker als men er zelf al wat aan doet.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor imaginary_nl » vr sep 15 2017 12:17 pm

Hobby uit noodzaak?!

Bedoel je de OVP bijvoorbeeld. Bijvoeren in de winter, populatievergroting door voedselaanbod. Dan besluiten om dit niet met te doen waardoor de te grote populatie een hongerdood sterft en o wat zielig. Laten we maar afschieten want nodig...
De natuur regelt dat zelf door minder jongen in tijden van schaarste.

Zwijnen op de Veluwe? Graven in tuinen van bewoners, tsja dat doen ze. Inherent aan het gebied. Afschieten dan maar?

Etc. Enige regulering ja. Ben ik ook niet tegen. Maar de hobbyjagers zijn een uitwas met excuus 'dat het nodig is'. Dieren half aanschieten omdat ze niet kunnen schieten... Een jager schiet niet voor zijn lol, dat is dan ook geen hobby.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor HannahV » vr sep 15 2017 12:32 pm

Ik begrijp jullie mening, hoor, heel goed. De groep die op de foto is gezet is een jachttraining groep. Hier worden de honden getraind op de samenwerking tussen hond en baas, markeren en apporteren. Het wild is al enige tijd geleden geschoten en komen uit de diepvries bij een webshop vandaan, er is op de dag van de foto's niet geschoten. Dan nog begrijp ik inderdaad de aversie, want het blijft wild. Een jager moet uiteraard van andermans terrein af blijven, zonder meer. Dat is ronduit asociaal. Of het mij zou sieren of ik er foto's van maak of niet, daar lig ik zelf niet zo wakker van. Ik ben 'slechts' de fotograaf, zij willen plaatjes, kan geregeld worden. Het gebeurt, daar kun je niet omheen, ik kan het niet mooier maken dan het is, kan het alleen zo realistisch mogelijk in beeld brengen. Juist hier kun je zien hoe hond en baas werken en hoe het oorspronkelijke fokdoel van het ras in stand gehouden wordt, iets wat ik als liefhebber van bepaalde rassen graag zie, maar dat is allemaal persoonlijk. Dat hier ook héél veel tegenstanders van zijn vind ik wel begrijpelijk, hoewel bepaalde dingen m.i. ook noodzakelijk zijn. Persoonlijk heb ik geen moeite met een geschoten duif.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor Wally118 » vr sep 15 2017 1:22 pm

Ik heb ook echt een hekel aan zulke hobbyjagers maar wat ik eigenlijk veel erger vind zijn fotografen die in een schuilhut zitten en ergens een gevangen duif (wel of niet gedood) plaatsen zodat er roofvogels op af komen en zo dan mooie foto's kunnen maken van deze vogels terwijl ze die duif verorberen.
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 903


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor justme » vr sep 15 2017 1:43 pm

je houdt het forum wel spannend met dergelijke bijna maatschappelijke onderwerpen. :)

Ik zou ook eigenlijk geen reden kunnen geven om dit niet weer te geven, het is onderdeel aan Nederland, en haar natuurbeheer. Zie het als verslaglegging of journalistiek.

Dat je tegen- of voorstander bent van hetgeen getoond wordt, is inderdaad een discussie op zich.

qua foto's mis ik bij een enkele net wat finesse.

Bij foto 1, 2 en 4 zie je nog andere personen/honden naast de hond en zijn baas, leidt mij te veel af.

Foto 10 en 11 springen er voor mij het meeste erboven uit, passen qua stijl ook bij je andere foto's
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor ReneG » vr sep 15 2017 4:46 pm

De hele discussie rondom jacht vind ik een non-issue, dus ik zal het maar over de foto's hebben. ;)

Er zitten sterke foto's bij. Nummer 2 is voor mij een topper. 1, 8, 9, 10 en 11 zijn ook sterk qua beeld, al zou ik indien mogelijk bij 11 een positie hebben gekozen die iets meer ruimte liet tussen de been van de baas en zijn hond. 12 en 13 zijn ook goed. al vraag ik me bij sommige foto's af (7 bijvoorbeeld) of je niet toch wat vignette met onscherpte erom hebt geplaatst? De overgang van scherp naar onscherp is tamelijk plotseling, dat lijkt wat onnatuurlijk, maar ik kan me vergissen.

De serie als geheel vind ik minder sterk. Volgens mij wil je een verhalende serie uitbeelden, maar veel foto's vertonen gelijkenis of vallen in herhaling. 3, 5 en 6 zijn overeenkomstige beelden. Dat is prima als het thema 'zwemmende honden' zou zijn, maar in een verhaallijn is het misschien wat veel en roept dat het 'heb ik al gezien' effect op. Net alsof je drie keer hetzelfde frame achter elkaar krijgt in een stripboek. Ook qua stijl zie je herhaling terug in de foto's, namelijk een zeer onscherpe voorgrond (het gras) dat vaak nog gedeeltelijk het hoofdonderwerp afdekt. Dat is geen probleem in een serie met een eenduidig onderwerp (zoals je lijsthonden, prachtige serie!) maar bij een verhalende serie is herhaling m.i. minder sterk.

In dit geval zou ik zeggen 'minder is beter'. Schrap enkele foto's die op het oog doublures zijn, hoe mooi ze misschien ook zijn. Zorg ervoor dat er een chronologische volgorde in het verhaal zit. Ik zal proberen een voorbeeld te geven; bekijk je foto's eens in deze volgorde:

- 7 (in afwachting van de baas)
- 1 (voorbereiding, spanning)
- 3 (retrieven)
- 8 (snel terug naar de baas)
- 10 (afgeven)
- 11 Afwachten (en mogelijk belonen).
- 9 De prooi is binnen

In die volgorde laat ik enkele sterke foto's weg; 2 is m.i. beter dan 8, maar 8 beeld meer actie uit wat in de context van het verhaal sterker is. 5 en 6 vallen weg omdat 3 er al in zit. 12 en 13 zijn goede foto's maar voegen weinig toe aan het verhaal. Het is m.i. vergelijkbaar met het editen van een film; soms heb je prachtige individuele scenes maar als er eentje niet werkt in de context van het verhaal, moet je die toch schrappen.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Het zijn prima foto's maar qua verhaal en opbouw kan het denk ik nog wat sterker.
Laatst gewijzigd door ReneG op vr sep 15 2017 9:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor Gerdje » vr sep 15 2017 5:11 pm

De prooi als slachtoffer ? Dat ziet men. Kijk eens naar de hond zijn wezen met prooi EN zonder prooi . Wat ziet men ? 1 foto van een hond en 1 foto van 2 slachtoffers . (uitdrukking wezen)
Gerdje

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor Vincent » vr sep 15 2017 5:44 pm

Fotografisch kan het mij niet heel erg bekoren. Vooral het feit dat alle onderwerpen min of meer in het midden van het beeld staan maakt het voor mij geen lekkere dynamische serie om naar te kijken.

De, in mijn ogen, erg onrustige achtergronden versterken dat nog eens. Ik ben van jou gewend dat je de achtergronden bewerkt totdat deze plezierig wegkijken. Het zou geen kwaad kunnen om daar een soort light-methode voor te ontwikkelen zodat beeld als dit ook lekker kijkt.

HannahV schreef:Mijn doel was om het wat minder perfect te maken en meer te richten op het moment


Vind ik sowieso een rare insteek. Het ene sluit het andere niet uit. Het kan moeilijk een doel op zich zijn om geen prefect beeld te maken, hooguit om in nabewerking minder moeite te stoppen om onvolkomenheden te verbergen.

Morele discussies horen wat mij betreft niet op dit forum terecht. Dan weet ik er ook nog wel een paar... ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor HannahV » vr sep 15 2017 8:11 pm

@djunclesam en @ReneG:

Dank jullie voor de "analyse" van de serie!! Vooral de opmerking over de herhaling. Wellicht fotografisch gezien geen toppers en zeker niet in de volgorde (herhaling, te centraal), begrijp ik helemaal. Ik heb dan vaak toch zo iets van: deze is mooi, deze ook. Wordt alleen toch wat saai zo. Het dynamische is iets waar ik nog meer werk in moet steken, gezien ik altijd de neiging heb om (12 en 13) portretjes ervan te maken, wat ik eigenlijk altijd doe en dat vind ik dan ook weer wat saai worden.
Interessant hoe jullie het kiezen van foto's voor zo'n serie zouden aanpakken, daar heb ik echt lang het oog ook niet voor, om hoofd- van bijzaak te onderscheiden.

@djunclesam: rare insteek, snap ik, misschien verkeerd verwoord. Zoals jij het zegt, dat was het inderdaad. Met 'minder perfect' bedoelde ik minder in scène gezet, minder geposeerd, maar "gewoon" foto's van de dag en wat momentjes tussendoor. Wellicht niet goed genoeg voor op een forum als dit nu ik er zo over nadenk, en eerder iets voor op facebook.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor Vincent » vr sep 15 2017 8:20 pm

HannahV schreef:Met 'minder perfect' bedoelde ik minder in scène gezet, minder geposeerd, maar "gewoon" foto's van de dag en wat momentjes tussendoor. Wellicht niet goed genoeg voor op een forum als dit nu ik er zo over nadenk, en eerder iets voor op facebook.


Waarom zou dat niet op het forum passen, dat past hier juist heel goed, want is ook een van de moeilijkere aspecten van fotografie. Interessante series die niet in scène zijn gezet.

Momenten zien, en gelijk pakken, en dan ook nog fotografisch aantrekkelijk proberen te maken. En ben je te laat, dan is het weg en komt het moment ook niet meer terug. Story telling in het Engels, of gewoon verhalen vertellen in het Nederlands, Niet makkelijk, wel heel leuk en uitdagend, vandaar dat ik inhoudelijk reageer ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Retrieving

Berichtdoor ReneG » vr sep 15 2017 10:00 pm

HannahV schreef:Interessant hoe jullie het kiezen van foto's voor zo'n serie zouden aanpakken, daar heb ik echt lang het oog ook niet voor, om hoofd- van bijzaak te onderscheiden.


Het is eigenlijk niet zo moeilijk. Zoiets onstaat namelijk vaak niet ter plekke maar vooraf. Oftewel, voorbereiding. Het is een verhaal. Verhalen ter plekke uit je mouw schudden is altjd lastig, weinig mensen kunnen dat. Soms heb je geluk en 'loop' je tegen een verhaal aan, of je ziet ineens een verhaal ontstaan in een serie foto's. Maar meestal is het iets dat je vooraf hebt bedacht.

Ken je het onderwerp niet, lees je dan eerst in (google, Wikipedia etc) en praat met mensen die het kennen. Een beetje kennis is vaak al genoeg. Denk vervolgens na over wat je wilt vertellen. Zoek daar beelden bij en/of bedenk hoe je dat uit wilt beelden. Ten slotte bedenk je een volgorde. (Hint: Het makkelijkst is vaak een chronologische volgorde). Et voila, een verhaal. Niet helemaal ingevuld, maar meer een outline. En dit hoeft echt niet zoveel tijd te kosten. In een uur kun je al ontzettend veel bereiken.

Kom je vervolgens op locatie, dan heb je een 'plan'. Je hebt een globaal idee, je hebt wat beelden in je hoofd en je hebt een idee wat je kunt verwachten. Daar hoef je je dan niet meer druk om te maken en je hebt dan meer tijd om aan het fotograferen te besteden. Dat zal de kwaliteit van de foto's ook ten goede komen. Natuurlijk gaat vervolgens niet alles volgens plan, maar dat heb je altijd... ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: palindroomreinier, Patrick en 23 gasten