Molina Italië

Onderwerp:

Molina Italië

Berichtdoor Janvis » za sep 16 2017 10:06 am

Gisteren zijn we naar de watervallen genaamd "Parco delle Cascate" Geen enorme watervallen zoals de "niagara falls" maar wel leuk genoeg om te fotograferen. Het was een flink geklim en geklauter met een statief op je nek maar het was een erg leuke dag.

Wat is het trouwens super gaaf om met die lange sluitertijden te werken, het effect van het water vind ik echt zo gaaf hé. Helaas heb ik, nog, geen ND filter dus het diafragma moest naar extreme waarden om tot sluitertijden van langer dan een seconde te komen maar de scherpte valt me (na flink verscherpen in LR) niet tegen.

Ik kwam er trouwens al snel achter achter dan de AF in live view in deze situaties echt voor geen meter werkte, hij bakte er totaal niks van. Dat werd dus handmatig focussen. In eerste instantie had ik het diafragma ingesteld voordat ik naar live view ging maar dan werd het scherm erg korrelig. Ik kwam er al snel achter dat hij het diafragma instelt op de ingestelde waarde als je naar live view gaat waardoor de sensor erg weinig licht krijt. Toen ik de volgorde omdraaide, dus eerst het diafragma helemaal open, dan naar live view en pas dan het diafragma aanpassen naar de gewenste waarde dan was het beeld op het scherm gewoon goed en kan je prima handmatig focussen op het schermpje, helemaal als je op het scherm gaat inzoomen, is wel even werk maar gaat echt prima.

Ik bij de bewerking erg mijn best gedaan om de kleurenbalans binnen de serie op orde te krijgen, ik krijg daar namelijk bijna altijd , terecht trouwens ;-), kritiek op. Ik heb de foto's meerdere keren als serie bekeken, meerdere keren wat lopen schaven en schuren aan de kleuren en volgens mij is het nu een redelijk geheel geworden. De ene plant heeft natuurlijk een andere kleur groen dan de andere plant, en mos heeft vaak helemaal een redelijk afstekende kleur groen maar ik heb echt mijn best gedaan om er een net geheel van te maken als serie.

IK ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

Soms moest je er wel wat voor over hebben, mijn recent aangeschafte statief heeft het dan ook niet makkelijk gehad en heeft de voetjes niet droog gehouden :lol:

1.

Afbeelding

Met onder andere dit als resultaat:

2.

Afbeelding

3.

Afbeelding

4.

Afbeelding

5.

Afbeelding

6.

Afbeelding

7.

Afbeelding

8.

Afbeelding

En op de top hadden we dit als uitzicht, was best genieten na al dat klimmen :angel:

9.

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor oud0001 » za sep 16 2017 11:01 am

Niet verkeert. Sommigen hebben al een mooie zachtheid in het water. Je kunt ook, als je die hebt, je pola filter er bij gebruiken. Die vreet ook snel 2 stops licht en maakt ook nog ff je kleuren voller. Als ik je een tip mag geven. Koop een grijs/wit kaart van Novoflex en verknip die tot je er meerdere hebt op creditcard formaat. Stop er een in elke camera tas en 1 in je geld builtje. Dan heb je altijd een grijskaart om kleurcorrectie te kunnen doen en een witkaart voor spotmeting om ETTR te kunnen schieten. Die dingen kosten iets van 15 euro voor een formaat A4 en zijn ook echt goed. Dan heb je altijd je WB en exposure consistent en op orde. ;-)

Je hebt dat ook nodig als je met ND filters gaat werken omdat ze allemaal wel een kleurzweem hebben. Die kun je dan met de grijs kaart achteraf weg filteren. :D
oud0001



Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor diatoontje » za sep 16 2017 11:26 am

Dit is een mooie serie, waarin het water een duidelijke rol speelt. Mooi van toon, maar dan de laatste foto. Wat een verschil. Vlak van kleur, vlak van toon, vol met sensorvlekken. Was hier niet wat meer van te maken?
Vragen is antwoord geven. Ik ben zo brutaal geweest de foto even door de bewerker te halen. Niets apart, alleen de hele foto, dus niet plaatselijk doorgedrukt/tegengehouden o.i.d. De vlekken heb ik ook laten zitten. (om te laten zien waar ze zitten).
Je schrijft dat je met de foto's aan het bewerken bent geweest, maar waarom dan niet de laatste?

Afbeelding37083720652_9cc29165be_oa by Henk van Slooten, on Flickr

Als je het met mij eens bent laat ik hem staan, anders verwijder ik hem weer, maar de kritiek op de laatste foto blijft.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » za sep 16 2017 11:36 am

Wauw, wat een geweldige plaat heb je er vaan gemaakt... Ik schrik er eigenlijk een beetje van als ik eerlijk ben. Ik geef toe dat ik aan deze foto de minste aandacht hebt besteed, ik heb hem genomen als HDR en door lightroom laten samenvoegen en daar heb ik het bij gelaten. De rest van de serie was eigenlijk het hoofdonderwerp van de dag en de laatste vond ik gewoon mooi als overzicht foto van het mooie uitzicht.

Maar nu ik jouw bewerking zie sla ik mezelf voor mijn hoofd dat ik er zelf niet meteen meer aandacht aan heb besteed en hem gewoon geplaatst heb zonder er verder naar om te kijken. Je mag hem van mij best laten staan hoor, heb ik geen enkele moeite mee, maar ik ga er zelf ook nog weer mee aan de slag in LR. Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je globaal gedaan hebt om de foto zo mooi te krijgen zodat ik wat handvatten heb om mee aan de slag te gaan? Ik werk trouwens enkel met LR, ik zie dat jij met PS aan de slag bent geweest, maar volgens mij moet dit met LR toch ook te bereiken zijn.

@Thuihanti, ook bedankt voor je reactie, een grijskaart ga ik me ook eens in verdiepen. Filters heb ik nog niet, ook geen Pola filter maar één en ander staat wel op de verlanglijst :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » za sep 16 2017 12:06 pm

Omdat ik me toch wel erg stom voel over de laatste foto ben ik er gelijk mee aan de slag gegaan, dit is het resultaat.

Afbeelding
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor diatoontje » za sep 16 2017 12:21 pm

Deze laatste is toch veel beter.
Ik heb hem inderdaad door PS gehaald, maar het belangrijkste is toch wel de belichting, plaatselijk contrast en het verwijderen van de nevel (dehaze). Meer niet.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » za sep 16 2017 12:27 pm

Klopt idd, toen ik enkel de belichting omlaag haalde kwam de mooie wolkenlucht al tevoorschijn. beetje contrast, beetje helderheid. Eigenlijk niet heel veel bijzonders, en idd het resultaat is nu veel beter. Ik was bij de rest van serie helemaal geobsedeerd door de kleur balans en heb verder helemaal niet meer naar de laatste foto omgekeken. Op het laatste moment dacht, ach die laatste kan er ook wel bij omdat het overzicht tussen de bergen wel mooi was. Maar toen ik jouw reactie las kon ik mezelf wel voor de kop slaan dat ik heb er zo bij heb gezet en heb er eigenlijk spijt van dat ie er zo tussen staat. Vooral omdat er met een eenvoudige bewerking iets veel mooiers van te maken was, ben misschien nog even 10 minuten á een kwartier mee bezig geweest. Het verwijderen van de vlekken was nog het meeste werk.

De vlekken kan ik trouwens op geen enkele andere foto vinden, ook die ik op andere dagen heb gemaakt. Wel is de lens erg vies dus die ga ik eerst maar eens schoon maken.

Heel erg bedankt voor de moeite die je hebt genomen en ik ben weer even goed op mijn plaats gezet, ik blijf het zeggen, het is weer een leermoment :angel:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor ATOR » za sep 16 2017 1:27 pm

Mooie plek, dat was de wandeling zeker waard :thumbup:

Een paar dingen waar je misschien wat aan hebt:
Je kunt met de Multiple Exposure Mode de camera verschillende exposures op laten tellen. Je kunt met de D7220 dan bijvoorbeeld 3 exposures van 1 seconde bij elkaar laten voegen tot een foto die eruit ziet alsof je één 3 seconden exposure had. Werkt perfect voor watervallen.


Er zitten nog behoorlijk wat vlekken in je laatste foto. Omdat ze niet altijd zo goed te zien zijn heb ik een LR Sensor Spot Check preset gemaakt die je als je wilt hier kunt downloaden:
LR preset - Sensor Spot Check.
Het versterkt in extreme mate het contrast in de foto zodat elk vlekje genadeloos opvalt. Ik gebruik daarvoor de Tone Curve dus je moet hem niet gebruiken als je daar al een eigen instelling in hebt staan. Alle andere LR instellingen blijven onveranderd.

Installeren:
- unzip de presets
- rechtsklik op je LR preset lijst
- selecteer Import en kies de twee files

Gebruik:
- activeer de preset 'Sensor Spot Check - On' om te controleren op sensor vlekken
- activeer de preset 'Sensor Spot Check - OFF' om de Tone Curve weer te resetten
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Vincent » za sep 16 2017 6:04 pm

Met de spotremoval tool in LR kun je de vlekken ook eenvoudig zichtbaar maken door in de toolbar visualise spots/vlekken visualiseren aan te vinken ;)

Tip met multiple exposure blijft handig. Zelfs als je wel een Nd filter hebt, die kun je altijd een keer vergeten!

Tenslotte mis ik in de foto's een onderwerp voor schaal. Dat is natuurlijk niet altijd nodig, en het kan ook een keuze zijn om deze weg te laten, bij de grootste waterval geeft hij dan mooi een indruk van de grote, en in de serie geeft het een mooie variatie die ik nu een beetje mis.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » za sep 16 2017 8:42 pm

@ Pieter, dankjewel voor je compliment en reactie. Dat van de Multiple Exposure Mode ken ik niet en daar ga ik me dus eens in verdiepen. Ik ken wel de optie BKT maar die is om verschillende belichtingen te maken om deze vervolgens als HDR te kunnen samen voegen.

Ik merk dat er meerdere mogelijkheden zijn om vlekken aan het licht te brengen, ik ga eens kijken in LR of ik de knop kan vinden waar Vincent het over heeft. Mocht me dat niet lukken dan probeer ik de tool die Pieter aan haalt.

Dan over de opmerking van Vincent over schaal in de foto's, eerlijk gezegd begrijp ik daar niet helemaal goed wat je daar bedoeld. Mijn gevoel zegt dat je doelt op het feit dat je iets kleins te samen met het onderwerp in beeld brengt om op die manier de grootte van het onderwerp te accentueren, begrijp ik het dan goed?

Het onderwerp in deze serie zijn de verschillende watervallen en daarvan is niet één gelijk, dat geeft toch best een leuke variatie in de serie als zodanig?

Er komen steeds meer dingen bij waar ik om moet gaan denken, compositie, schaal, vlekke, instellingen van de camera... Gelukkig ben ik nog niet gek, ik ben maar gewoon een vliegtuig :lol:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Molina Italië

Berichtdoor Vincent » za sep 16 2017 9:02 pm

Janvis schreef:Dan over de opmerking van Vincent over schaal in de foto's, eerlijk gezegd begrijp ik daar niet helemaal goed wat je daar bedoeld. Mijn gevoel zegt dat je doelt op het feit dat je iets kleins te samen met het onderwerp in beeld brengt om op die manier de grootte van het onderwerp te accentueren, begrijp ik het dan goed?


Bij grote watervallen is vaak het echte formaat niet duidelijk, totdat een onderwerp mee geschoten wordt waarvan het formaat zonder nadenken in te schatten is. Denk aan een mens, een auto, etc

Eentje (twee) uit het archief:

Afbeelding

Afbeelding

Geeft naar mijn idee beter weer hoe hof de waterval is, en in een serie van alleen maar watervallen ook een mooie afwisseling (ik heb wel betere voorbeelden maar vanaf hier even niet bij de hand)

Is dat een must, niet echt, gewoon een idee voor een volgende keer ;)

Het onderwerp in deze serie zijn de verschillende watervallen en daarvan is niet één gelijk, dat geeft toch best een leuke variatie in de serie als zodanig?


Niet perse. Tien dezelfde composities van tien verschillende watervallen geeft weinig variatie in een serie ;)

Nu zijn ze bij jou niet allemaal precies gelijk natuurlijk, maar in een serie verwacht ik juist wat meer variatie dan alleen 'een andere waterval'
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » za sep 16 2017 9:30 pm

Dankjewel voor je toelichting en voorbeelden Vincent, geeft weer stof tot nadenken voor een volgende keer.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » za sep 16 2017 9:32 pm

Ik heb trouwens nog gekeken naar de vlekkentool in lightroom en heb het gevonden. Ik kan er echter niet meer vlekken mee vinden dan de vlekken die ik reeds heb verwijderd. Als ik de eerste foto bekijk met de vlekkentool dan zie ik ze keurig zitten als ik wat met het schuifje ga spelen, maar die zijn allemaal al verwijderd.

Misschien de link die Pieter geeft ook nog maar eens proberen, wellicht dat die nog meer weet te vinden die ik zo niet zien kan.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor Janvis » za sep 16 2017 9:41 pm

Wauw, die presets van Pieter die werken echt goed, daar heb ik er nog een paar mee kunnen vinden :-) Heb gelijk een paar foto's bekeken die met andere lenzen zijn gemaakt en daar kan ik ze niet op vinden. De dag ervoor zijn we naar Verona geweest en daar heeft de 17-50 de hele dag op de camera gezeten, daar zijn de luchten z.g.a. schoon als ik de preset aan zet. Dankjewel voor die presets Pieter :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Molina Italië

Berichtdoor ATOR » za sep 16 2017 11:37 pm

djunclesam schreef:Met de spotremoval tool in LR kun je de vlekken ook eenvoudig zichtbaar maken door in de toolbar visualise spots/vlekken visualiseren aan te vinken ;)

Dank je voor de tip, die hele toolbar had ik nog nooit gezien :D Na wat testen moet ik wel zeggen dat bij subtiele vlekken mijn Tone Curve preset beter werkt, dan zie je echt een vlekje waar je bij Visualize Spots zowat het hele scherm wit ziet worden als je de contour ervan wilt oplichten. Naast de Tone Curve spot check met 2 golven die in de preset file hierboven zit heb ik er nog een met drie en een met vier golven maar die zijn meestal overkill.

Graag gedaan Janvis.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten