Batterij Conditie, een vraag ?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor ben42 » wo sep 20 2017 5:29 pm

Hallo Allemaal,

Afbeelding

Bij mijn D7000 wordt nog steeds een batterij conditie aangegeven met een Battery age van 0.

Ondertussen is de batterij ruim 6 jaar in gebruik.

Geeft Battery info wel zinvolle informatie ?

Vriendelijke groet,
Ben
(Foto is van enige tijd geleden, maar de camera geeft nog steeds een Age aan van 0).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor imaginary_nl » wo sep 20 2017 5:43 pm

Het lijkt onwaarschijnlijk na 6 jaar, maar als de accuduur nog goed is, dan is er geen reden tot zorgen.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor pveenstra » wo sep 20 2017 8:25 pm

Ik heb niet de indruk dat het staat voor leeftijd in jaren of zo. Maar een index voor de kwaliteit. 0 is gewoon nog goed. Wel mooi na 6 jaar. Bij mij staat hij op 3. Nog een kwart van zijn leven te gaan dus....
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor ben42 » wo sep 20 2017 11:51 pm

Volgens mij is de accu nog goed.
Foto is van twee jaar geleden. Toen ruim 2000 opnamen en nog 24 procent over.

Maar na zes jaar nog in optimale conditie, hoe kan dat ?

Zou de batterij het niet ineens opgeven ? Of snel een lage capaciteit hebben ?
(Ik heb geen reserve batterij).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor imaginary_nl » wo sep 20 2017 11:58 pm

Accu's worden snel slechter wanneer ze in lege of bijna lege toestand opgeslagen worden.
Zo snel mogelijk weer opladen kan het minste kwaad.

Een accu niet helemaal leeg maken helpt ook. Al raakt dit soort lithium batterijen nooit helemaal leeg doordat ze worden beschermd door electronica. Dus daar zou ik me niet zo druk over maken.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor pveenstra » do sep 21 2017 9:05 am

Een reservebatterij lijkt mij toch wel gewenst.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor ben42 » do sep 21 2017 10:17 am

Een reservebatterij lijkt mij toch wel gewenst.
Inderdaad.

Ondertussen werk ik ruim 11 jaar met een DSLR. Nog nooit een reserve batterij voor mijn DSLR gehad. Wel heb ik altijd als ik de DSLR bij met heb ook altijd een compact camera bij me. Zou de DSLR om welke reden dan ook uitvallen, dan kan ik terugvallen op de compact. Dus helemaal zonder reserve zit ik niet.

Maar een reserve batterij is inderdaad een goed idee. Had ik deze bij de camera aangeschaft (ruim 6 jaar geleden) dan had ik nu twee 'oude' batterijen gehad. Een reserve batterij aanschaffen 2 jaar na dat de camera is aangeschaft zou misschien wel een idee zijn geweest. (Achteraf na 3/4/5/6 jaar ????).
Mijn 'oorspronkelijke' plan was om een extra batterij aan te schaffen als er indicatie was de de batterij conditie achteruit gaat. Maar de conditie van de batterij volgens het display is nog steeds uitstekend. Zo langzamerhand vertrouw ik het 'display' niet meer helemaal en vandaar mijn vraag. Als de batterij 'langzaam' achteruit gaat, dan heb ik nog wel tijd. Zou de batterij plotseling uitvallen dan heb ik een probleem.
Eigenlijk is dus de vraag: Vallen batterijen wel eens ineens plotseling uit ? (Bij Nikon D7000 camera's).

Fotografie is een hobby voor mij. Het levert mij een hoop plezier op, maar probeer me ook aan een 'fictief' budget te houden. Als ik een reserve batterij aanschaf, moet ik iets anders laten.

Mijn fictieve budget (al gedurende de laatste 40 jaar) is een Euro per dag. Vroeger ging dat in Apparatuur en materiaal zitten, nu is dat budget (vrijwel) volledig beschikbaar voor apparatuur.

Dank je wel voor je bijdrage,
Ben

(Aanvulling, ik heb al regelmatig naar reserve batterijen gekeken op het internet. Daar vind je ze in alle prijsklassen. Ook Nikon 'orginelen' zie je veel. Maar uit ervaring weet ik dat 'orginele' batterijen vaak namaak zijn en van bijzonder slechte kwaliteit. Het onderscheid maken tussen echte Nikons en nagemaakte is extreem lastig te maken. Dure batterijen wil nog niet zeggen dat het ook Nikons zijn.).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor Gerdje » do sep 21 2017 1:13 pm

Een batterij https://store.nikon.nl/accessories-acce ... 06/details
Zal daar géén namaak zijn .
U probleem van wantrouwen opgelost hierbij ?

PS : Euro bestaat nog maar 17 jaar volgens mij .
Gerdje

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor ATOR » do sep 21 2017 1:26 pm

Je doet jezelf wel tekort door niet te corrigeren voor inflatie, volgens mij zit je dan na 40 jaar op zeker twee euro per dag :D
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor MartinT » do sep 21 2017 2:26 pm

Je moet de aanduiding "Battery age" niet zien als een aanduiding van het aantal jaren dat hij in gebruik is.
"Battery age" geeft een indicatie van de bruikbare levensduur van de accu aan op een schaal van nul tot vier. Nul is gloednieuw en bij vier is hij aan het einde van z'n levensduur en zal vervangen moeten worden.

Dat de accu na 4 jaar nog in prima conditie is, is niet zo vreemd. Vooral veelvuldig op- en ontladen vermindert de capaciteit van een accu en dat is bij amateurgebruik niet doorlopend aan de orde. In generaliseer nu, maar vermoed dat jij niet dagelijks honderden foto's schiet.
De kans dat een lithium-ion accu er "ineens" mee ophoudt en je niet verder kunt fotograferen acht ik bij dit type klein.
Ik zou de "Battery info" regelmatig bekijken en zolang die niet op 4 staat, zonder zorgen fotograferen :)
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor ben42 » do sep 21 2017 3:33 pm

Ator:
Je doet jezelf wel tekort door niet te corrigeren voor inflatie, volgens mij zit je dan na 40 jaar op zeker twee euro per dag :D
De kosten in Euro's uitgedrukt zijn over de jaren heen ongeveer constant gebleven. Voor een deel komt dit omdat materiaal kosten nu vrijwel nul zijn geworden. (PC kosten tel ik niet mee, lightroom dan weer wel).

Gerdje
PS : Euro bestaat nog maar 17 jaar volgens mij .
Gelukkig is er voor de gulden / euro omrekening een vaste verhouding (2.20371). Voor de komst van de Euro was de uitgave dus ongeveer 2.20371 gulden per dag.
De laatste grote aanschaf was de D7000 + 18-200 VRII. Ongeveer 1460 Euro. dat mag ik nu dus over 6 jaar verdelen. Dat komt neer op 0.66 Eurocent per dag. Daarbij komt nog lightroom, een 8-16 lens, een compact camera, een flitser.
Over de periode van 40 jaar kom ik vrij stabiel uit op die Euro per dag.
**)

Martin
De kans dat een lithium-ion accu er "ineens" mee ophoudt en je niet verder kunt fotograferen acht ik bij dit type klein.
Met dit in het achterhoofd, kan ik dus zonder zorgen fotograferen. En tegen de tijd dat er indicatie voor vervanging is kan ik de site van Gerdje gebruiken: https://store.nikon.nl/accessories-acce ... 06/details.
Hoewel daar staat momenteel bij de verkrijgbaarheid NIET OP VOORRAAD.

Dank voor jullie bijdragen. De aanschaf van een reserve accu stel ik nog maar even uit, naar aanleiding van jullie bijdragen.
Ben

**)
Wat betreft de kosten, toen ik begon met fotograferen, was ik nog vrijgezel, ging goedkoop op vakantie en bestede wat meer aan fotografie. Met een gezin met kinderen, kun je minder aan je hobby besteden want ook andere zaken moeten betaald worden. Het deel van het inkomen dat ik nu aan fotografie uitgeef is in verhouding dus veel minder dan 40 jaar geleden.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor ben42 » do sep 21 2017 3:54 pm

Kostenplaatje :
Afbeelding

Hier valt te zien wat ik in ongeveer de laatste 40 jaar ongeveer aan fotografie heb uitgegeven.
Dat is inderdaad ongeveer 1 Euro per dag. (Gulden tijdperk is omgerekend naar Euro's).
Januari 1979 kocht ik mijn eerste SLR.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor Ad B » vr sep 22 2017 7:14 am

Hoi,

ik heb m'n D750 vanaf begin 2015, m'n originele batterij geeft nog steeds "battery age 0" aan.
Prima dus.
Met die ene euro per dag, trek ik het niet, ik kom aan het dubbelle... vanaf 2002.
Maar... ik heb geen camera langer dan 3 jaar.
Mmmm, de D850 is onderweg, die ga ik langer in m'n collectie houden. (aanschaf is meegerekend)
:think:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor JHS » zo okt 22 2017 6:35 pm

Moest lachen om de laatste berichten in dit topic.
Ben een fan van excel en houd van alles bij. Hoeveel eet onze kater per dag, hoe zuinig rijden we etc.
Voor waar het hobby's betreft, houd ik niks bij. Mocht mevrouw JHS deze bestanden inzien, dan heb ik een hoop uit te leggen.
Overigens was de eerste SLR een Pentax ME Super met 1:2 50mm en een 1:3.5 135mm, begin jaren 80 mooie plaatjes mee geschoten.
Nikon D800, 24-70, 70-200, rugzak en Meindl schoenen.
Met vriendelijke groet,
Henk
JHS

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Batterij Conditie, een vraag ?

Berichtdoor jan24 » do nov 02 2017 6:46 pm

Hoewel ik zelf altijd een reserve accu heb wil ik toch op het volgende wijzen. Uitgaande van de D7000 die je nu bezit. Stel dat deze camera het op korte termijn begeeft en je hebt nu net een reserve accu aangeschaft, dan is het maar de vraag of dit type accu ook past in een andere aan te schaffen camera.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1815


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten