Verschil in stops tussen dx en fx

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Verschil in stops tussen dx en fx

Berichtdoor ben42 » wo sep 20 2017 12:09 pm

Janvis schreef:Hoe kan het dan dat een D7200 bij ISO 100 een groter dynamisch bereik heeft dat een D750?
De gebruikte technieken zijn niet hetzelfde. De D7200, D750 en D810 scoren wat dynamisch bereik ongeveer hetzelfde voor de lagere iso waarden. Bij alleen de heel hoge iso waarden zit er een verschil in. (Vergelijk je de D810 met de D750 dan is dit een camera met dezelfde sensor grote, de D810 is eerder uitgekomen. Toch heeft de D810 meer dynamisch bereik. Het verhaal gaat dan ook globaal wel op, maar niet voor iedere individuele vergelijking.)

Door het verschil in techniek hebben de D750 en D810 weer een betere Kleur range en kleur gevoeligheid. (Volgens DXO).

Wat de keuze van Nikon is geweest weet ik niet, maar er zijn gewoon andere keuze's gemaakt. Misschien vonden ze het dynamisch bereik wel voldoende en hebben voor andere optimalisaties gekozen.

Het zijn alle drie overigens camera's met 14 bits per subpixel. Kijken we dan naar een individuele pixel, met 14 bits, dan is het heel erg knap dat ze daar meer dan 14 stops aan dynamisch bereik uit kunnen halen. (Overigens is dit wel afhankelijk van de definitie van dynamisch bereik. Maar als je in de laagste (donkerste) zone (stop) nog onderscheid wilt kunnen maken tussen tenminste 2 tinten, dan past dat gewoon niet in 14 bits.) Mijn vermoeden, maar dat weet ik niet is dat het dynamisch bereik niet per subpixel is bepaald, maar voor een cluster waar tenminste alle drie kleuren inzitten.
Door een betere kleurscheiding lever je dan misschien in op dynamisch bereik.

Zoals JanVis al schreef:
Enkel bij de low light/high iso speelt dat verschil nog een merkbare rol (i.c.m. het tonale bereik), en dat is dan ook naar mijn mening het enige echte bruikbare en belangrijke verschil.

Janvis schreef: Zelfs het hele DOF verhaal vind ik doorgaans erg overschat, als ik kijk naar een foto op 50mm waarvan 1 is gemaakt met F2.8 en de ander met F4 dan moet je de foto's naast elkaar zien om het verschil op te merken (mijn persoonlijke mening ;) )
Het verschil in DOF tussen een DX sensor en een FX sensor is inderdaad niet ongelooflijk groot. Maar het verschil tussen een DX sensor en een 3:4 sensor is ook niet ongelooflijk groot. In stapjes kunnen we iedere keer wel een sensor vinden die net iets kleiner is dan de voorgaande sensor. Uiteindelijk is de DOF tussen een digitale compact camera en b.v. een 6 X 6 camera extreem groot. Wil je weinig DOF (b.v. voor portretten) dan is een grotere sensor in het voordeel.

En zoals Ator al schrijft, bij dit soort discussies is duidelijkheid van wat er precies bedoelt wordt wel van belang. Welke zaken hou je gelijk en welke zaken varieer je. Wat ik een prettige methode van vergelijken vind, is het vergelijken van het eindresultaat. Dus de foto zoals deze op papier of op een scherm komt. Te beginnen met hetzelfde standpunt en dezelfde beeldhoek. Aan de hand van dit eindresultaat gebruik ik dan ook het begrip DOF. Sensorformaat speelt dan een belangrijke rol. (Digitale compact heeft b.v. altijd een grote DOF in het eindresultaat).

Een andere manier om duidelijkheid te krijgen is wat meer extremen te vergelijken. B.v. het vergelijken van een FF met een digitale compact of met een telefoon camera. Je zit dan niet meer over verschillen in kleine stapjes, maar de verschillen worden dan echt significant. Maar ik moet dan ook weer toegeven, de kwaliteit die ze uit een telefooncamera weten te persen is voor mij bijna niet meer te behappen. (Ongelooflijk).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verschil in stops tussen dx en fx

Berichtdoor bcvthul » wo sep 20 2017 7:58 pm

IK heb even wat zitten experimenteren met een zelfde lens, en diafragma met een FX camera en DX camera. Sluitertijd wordt dan vrijwel gelijk. Van FX iets korter. Maar FX-beeld wordt dan wel weer iets donkerder....
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Verschil in stops tussen dx en fx

Berichtdoor Janvis » do sep 21 2017 9:13 am

ben42 schreef:Zoals JanVis al schreef:
Enkel bij de low light/high iso speelt dat verschil nog een merkbare rol (i.c.m. het tonale bereik), en dat is dan ook naar mijn mening het enige echte bruikbare en belangrijke verschil.


En om even extra aan te geven dat ik echt niet meer zo negatief ben tegenover de full frame camera zoals ik in het begin nog wel eens was. Ik heb een poosje geleden van iemand een RAW bestand gekregen die met een D750 was gemaakt op ISO12.800. Ik stond er echt versteld van hoeveel kleur en dynamisch bereik er nog in die foto zat. Er was echt ongelooflijk veel detail uit schaduwen en hooglichten te halen en ook de kleuren waren echt nog gewoon prachtig. Ik was daar echt aangenaam door verrast en ben inmiddels ook van mening dat het verschil op dat gebied toch echt wel iets meer is dan 1 stop. Als ik op dat gebied mijn D7200 vergelijk met de D750 gaat het eerder richting de 2 stops denk ik.

ben42 schreef:Het verschil in DOF tussen een DX sensor en een FX sensor is inderdaad niet ongelooflijk groot. Maar het verschil tussen een DX sensor en een 3:4 sensor is ook niet ongelooflijk groot. In stapjes kunnen we iedere keer wel een sensor vinden die net iets kleiner is dan de voorgaande sensor. Uiteindelijk is de DOF tussen een digitale compact camera en b.v. een 6 X 6 camera extreem groot. Wil je weinig DOF (b.v. voor portretten) dan is een grotere sensor in het voordeel.


Daar heb je inderdaad een erg goed punt. Toen ik hier in het begin (regelmatig) erg kritisch over was kreeg ik nog al eens de opmerking terug dat je dus net zo goed een telefoon sensor kon gebruiken als een FF want het maakte volgens mij toch allemaal niet zo veel uit. Die opmerking kon ik me echt groen en geel aan ergeren omdat dat natuurlijk helemaal nergens op slaat. Het probleem is idd dat de stapjes tussen alle formaten vaak maar klein zijn waardoor de verschillen in DOF tussen elke stap helemaal niet zo spannend zijn. Sla je echter een paar stappen over dat is het verschil natuurlijk erg groot. Zet een je een sensor uit een telefoon naast een FF camera, tsja nog al wiedes dat het verschil dan enorm is. Maar zelfs als je een telefoon naast een DX camera zet is het verschil gigantisch wat dat betreft, zet je echter de DX naast de FX dan is het verschil gewoon maar klein.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Verschil in stops tussen dx en fx

Berichtdoor kawaracer » vr sep 22 2017 6:39 pm

bcvthul schreef:IK heb even wat zitten experimenteren met een zelfde lens, en diafragma met een FX camera en DX camera. Sluitertijd wordt dan vrijwel gelijk. Van FX iets korter. Maar FX-beeld wordt dan wel weer iets donkerder....
Naar aanleiding van een andere discussie, heb ik er ook ooit wat testjes rond gedaan. Mijn conclusie was toen dat als je puntmeting doet er geen verschil is, met matrixmeting het verschil afhangt van de achtergrond die bij in beeld komt bij de FF is die licht dan zal de sluiter iets sneller zijn of omgekeerd. En ivm dof is de oorzaak van het verschil de afstand om een gelijke beeld vulling met gelijk brandpunt te bereiken of het brandpunt als je de afstand wil behouden wat het verschil maakt. Ik heb een D90 en een D700 waar ik de vergelijking mee maakte (zelfde generatie en evenveel pixels)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten