D850 kopen in Zwitserland

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor signxpress » wo sep 20 2017 7:28 am

In februari ga ik met mijn vrouw en dochter naar Oostenrijk skiën, nou skiën is voor mij echt helemaal niks dus ik ga daar lekker op pad.
Maar goed, ±1 uur rijden daarvandaan ben ik in Zwitserland, dus een soort dagje er uit op vakantie.
Laat daar nou net de D850 bijna €800,- goedkoper zijn dan bij ons en heeeel toevallig is dat nou net de opvolger van mijn camera die ik graag wil hebben.

Allemaal leuk en aardig, maar tegen welke problemen kan ik aan lopen?
Ik neem aan dat ik de camera BTW vrij kan kopen in Zwitserland aangezien dit land buiten de EU valt.
In Nederland zou ik dan de camera weer moeten aangeven bij de belastingdienst en de BTW afdragen in Nederland lijkt mij.
Dit is ook wat ik braaf wil doen, want de BTW krijg ik dan toch weer terug aangezien ik de camera zakelijk boekt, doe ik dat niet, dan kan ik de camera niet van de winst afschrijven en snij ik mezelf in de vingers.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Janvis » wo sep 20 2017 8:44 am

Betekend dat dan dat de camera daar 800 euro goedkoper is incl. bijkomende kosten die daar geheven worden, t.o.v. de prijs hier EX de BTW? Dan scheelt het namelijk wel heel erg veel, je kan hem hier in NL immers ook BTW vrij kopen als je hem toch al zakelijk aanschaft.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor jan » wo sep 20 2017 9:14 am

Je gaat een lekker avontuur aan.
Wanneer de winkel geen BTW teruggave faciliteit heeft zul je zelf de in rekening gebrachte BTW moeten terugvragen. Hiervoor kun je contact opnemen met de belastingdienst van het betreffende land en zoek uit wat het drempelbedrag is.
Wanneer je de goederen zelf meeneemt moet je ook uitzoeken hoe het zit met de aangifte. Want volgens mij is het zo dat de invoer is belast in het land waar de goederen de EU- binnenkomen en betaal je BTW aan de belastingdienst van dat land en daar doe je ook aangifte. In jouw geval zal dat dus Oostenrijk zijn wanneer je weer terug gaat vanuit Zwitserland naar je hotel.
Maar een belletje naar de belastingdienst is toch zo gepleegd?
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor signxpress » wo sep 20 2017 11:28 am

Hierbij 2 linkjes, 1 link naar de Mediamarkt (let op de prijzen zijn geen euro's)
Mediamarkt in Zwitserland
Ik kijk met een VPN ingesteld op Zwitserland, misschien krijg je automatisch andere prijzen te zien zonder VPN, ik heb dit nog niet getest.

De volgende link is een stukje informatie over de BTW.
Belastingvrij winkelen

Ik heb nog wel in de planning staan om de belastingdienst te bellen, het is wel de bedoeling dat dit legitiem gaat, ik ben dus absoluut niet op zoek naar een slinkse achterdeur ;-)

Wat betreft de belastingdienst, BTW enzovoort is het een beetje de vraag wat de ervaring is van andere mensen, ik kan me voorstellen dat er meer mensen zijn die iets buiten de EU hebben gekocht.
Met mijn vraag tegen welke problemen kan ik aan lopen doel ik meer op ook eventuele andere problemen.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Marten » wo sep 20 2017 11:52 am

3499 CHF = € 3035
Gesamtbetrag in CHF inkl. MwSt. (BTW)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor JvdKooij » wo sep 20 2017 11:59 am

is wel de online prijs, de prijs in de winkel KAN afwijken.
overigens als je in Oostenrijk btw moet betalen scheelt ook nog 1% tov NL.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor jan » wo sep 20 2017 12:52 pm

MwSt is in CH 8%
In Oostenrijk 20%
In Duitsland 19%
In NL 21%
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor henkk » wo sep 20 2017 10:43 pm

signxpress schreef:±1 uur rijden daarvandaan ben ik in Zwitserland, dus een soort dagje er uit op vakantie.
Laat daar nou net de D850 bijna €800,- goedkoper zijn dan bij ons en heeeel toevallig is dat nou net de opvolger van mijn camera die ik graag wil hebben.

Allemaal leuk en aardig, maar tegen welke problemen kan ik aan lopen?

Bij voorbeeld dat er in de buurt van de grens geen fotozaak is. En dat er maar heel weinig grensovergangen zijn (in het zuiden bij Martina bij de Reschenpas en een paar ten noorden van Liechtenstein; tussen Feldkirch en Nauders kun je alleen per toerski de grens over maar dat was je ding niet). Ik weet niet waar je gaat skieën maar in het Inn-dal (CH: Engiadina) moet je misschien 100 km Zwitserland in (St. Moritz, als daar al een geschikte fotozaak is). Of naar Davos, ook een eind en met de Vereina-spoortunnel. In het noorden ligt St. Gallen het meest in de buurt maar ook niet direct aan de grens.
Niettemin succes. Misschien is Zwitserland aantrekkelijker voor degenen die geen BTW kunnen verrekenen als ik de cijfers die Jan gaf, zie. En de frank is recent aardig aan het zakken geweest. Mijn D50 is ook ooit uit Zwitserland gekomen.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Michele » do sep 21 2017 12:34 am

Tis verjaard, dus kan t wel vertellen. Heb ooit een Omega klokkie in CH gekocht. BTW verhaal gelaten voor wat het was. Scheelde meer tov NL prijs dan BTW terugvorderen en weer aangifte doen in NL. Zakelijk niet te verantwoorden, klopt, maar hé, 6% of 21% daar zit al n leuke marge.

Maar uhm... BTW-vrij kopen kan dus alleen als je 't afgestempelde formulier van de CH douane terugstuurt naar de dealer. Doorgaans wordt het BTW bedrag geblokt op je creditcard totdat je dat formuliertje retourt zendt. Echter: de meeste BTW kantoren van de CH douane liggen in het zicht van die van de EU douane. Oftewel: jij huppelt met je cameradoos + factuur de CH BTW teruggifte office in en daarna weer naar buiten met 'n grijns op je gezicht. Dan wordt je dus geheid aangehouden door de EU douane. "Of dat u nog wat an te geven hep?". Dan moet je dus aangeven in Oostenrijk in jouw geval. En dan is de BTW nog steeds niet te verrekenen in NL... Daarom heb ik die 6% destijds laten zitten.
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Janvis » do sep 21 2017 8:14 am

Marten schreef:3499 CHF = € 3035
Gesamtbetrag in CHF inkl. MwSt. (BTW)


Even voor mijn beeldvorming, betekend dit dat je voor 3035 euro de winkel uitloopt met een D850 in Zwitserland? (uitgaande dan de onlineprijs ook de prijs in de winkel is)

Ik zie namelijk de D750 voor 1579 zwitserse frank op de site staan, dus dat is omgerekend 1367 euro.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Marten » do sep 21 2017 8:37 am

Geen idee. Ik heb hier geen ervaring mee.
Mijn bericht bevat slechts een omrekening van Zwitserse francs naar Euro's.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor henkk » do sep 21 2017 8:53 am

Jan Willem, zit jij niet nog in Itali"e? Je zou kunnen gaan kijken. Komt nog wel een vignet bij van chf 40 als je dat niet al hebt.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Vincent » do sep 21 2017 8:57 am

Ik zou je (sowieso) adviseren om een accountant te nemen die jouw jaaropgaves doet en waarbij je kunt aankloppen met dergelijke vragen.

Want sowieso staat btw aftrek los van aftrek als kostenpost, investeringsaftrek èn afschrijving. Je mag immers, onder voorwaarden, ook privé spullen inbrengen in een (meestal nieuwe) onderneming waarbij je meestal niet (maar soms wel) btw kunt verrekenen.

Hier staat en en ander uitgelegd verder mbt btw bij import uit een niet EU land.

https://www.ondernemersplein.nl/onderne ... ten-de-eu/
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Janvis » do sep 21 2017 9:17 am

henkk schreef:Jan Willem, zit jij niet nog in Itali"e? Je zou kunnen gaan kijken. Komt nog wel een vignet bij van chf 40 als je dat niet al hebt.
Groet, Henk


Dat was idd ook mijn idee, zelfs van mijn vriendin mocht het :lol: Een vignet hebben we niet voor Zwitserland omdat we van plan zijn om over de brenner te gaan, dus moeten dan een vignet kopen voor Oostenrijk... Ik zit nog wat te dubben, ben nog niet echt van plan om een nieuwe camera te kopen :oops:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor jan » do sep 21 2017 11:31 am

Jan Willem, je hoeft geen vignet te kopen wanneer je geen gebruik maakt van de snelwegen en je ziet meteen een stukje meer van het land. Maar het zal geen echte tijdswinst opleveren.
De twijfel slaat toe en de verleiding is steeds groter aan het worden. :lol:
In ieder geval nog veel plezier en een goede reis.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gemmageluk60 en 15 gasten