Hoge ruisonderdrukking D7100

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Hoge ruisonderdrukking D7100

Berichtdoor GraafFoto » vr sep 22 2017 2:27 pm

Is het instellen, op welk niveau (Uit t/m Hoog) dan ook, van de instelling 'Hoge ISO-ruisonderdrukking', aan te bevelen, of juist niet, wanneer ik schiet op 1/125 bij ISO 1250 of 1600 bij low-light-events waar niet geflitst mag worden?
En zo ja, welke instelling komt dan beter tot z'n recht op de uiteindelijke foto's?
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoge ruisonderdrukking D7100

Berichtdoor justme » vr sep 22 2017 3:13 pm

Het beste antwoord komt uit wanneer je dit zelf uitprobeert, en op de situaties waarbij jij dit vaak zult gebruiken.

althans zo denk ik erover
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoge ruisonderdrukking D7100

Berichtdoor markdv77 » vr sep 22 2017 8:38 pm

Onder uitdagende omstandigheden zou ik RAW schieten. Kun je achteraf no kiezen, en aanpassen naar de foto in kwestie.
Ruis reductie is altijd een compromis tussen verwijderen van hinderlijke ruis, en verlies van detail en (ervaring van) scherpte.
Het ideale punt is niet voor elke foto gelijk. Vind ik ten minste.
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoge ruisonderdrukking D7100

Berichtdoor kawaracer » vr sep 22 2017 10:03 pm

Dit heeft enkel invloed op Jpegs dus niet op RAW, ik vind dat het de kwaliteit niet ten goede komt. Je kan het beter in nabewerking doen
kawaracer

Forumlid
Berichten: 194


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoge ruisonderdrukking D7100

Berichtdoor ReneG » vr sep 22 2017 11:34 pm

Ik sluit me hierbij aan. Het heeft geen effect op RAWs (tenzij je het in Nikons eigen software importeert, dan past hij op basis daarvan wat settings toe; nog steeds feitelijk geen invloed op de RAW maar goed). Verder vind ik de High ISO Noise reduction van Nikon nogal van het type 'botte bijl' (Lees: Grof). Ik heb ook de D7100 gehad, maar in al mijn camera's staat High Noise Reduction op LOW. Dat is enkel voor die hele enkele keer dat ik JPEG fotografeer.

Mijn advies is dus ook: In RAW fotograferen en achteraf ruisreductie toepassen verdient de voorkeur. Een tool als LR is daar heel goed in, het is vrij eenvoudig en je kunt het in één keer op al je foto's toepassen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoge ruisonderdrukking D7100

Berichtdoor GraafFoto » za sep 23 2017 8:31 am

Even een volgende stelling.
Bij hoge iso's krijg je ruis, is bekend.

Maar wanneer ik mijn iso opschroef kan mijn sluitertijd naar beneden, levert dat ook ruis-reductie op?

Ps. Ruis terugbrengen in LR is altijd de optie, maar maakt, voor mijn gevoel, de foto te zacht...
Nikon Z6 - FTZ - Sigma 70-200 2.8 Sport - Sigma 150-600 Cont. - Tokina 100mm 2.8 macro - Viltrox 85mm 1.8 (Z-mount) - Nikon 50mm 1.8 AF-S
GraafFoto

Forumlid
Berichten: 91


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoge ruisonderdrukking D7100

Berichtdoor gijs sandberg » za sep 23 2017 11:03 am

Beste G,
re: Maar wanneer ...
Neen, in tegendeel.
Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten