D850 kopen in Zwitserland

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor MarcB » do sep 21 2017 11:36 am

Heel bijzonder dit prijsverschil met Nederland. Dit jaar was ik in Zwitserland voor mijn werk en schrok van de prijzen zo duur dat het daar is. Nu ook weer maar dan in positieve zin :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Janvis » do sep 21 2017 11:50 am

Heb ff verder zitten kijken maar de D850 is daar nog bij geen één winkel op voorraad en aangezien we morgen naar huis gaan sla ik Zwitserland maar over... Zat er even aan te denken om de D850 dan mee te nemen maar ik wacht wel tot de winter of volgend jaar zomer... Als ik het zo lang vol houdt, maar dat zal vast wel lukken, ben nog steeds dol gelukkig met m'n huidige camera :-) Misschien ben ik nu wel behoed voor een typisch gevalletje over enthousiaste NAS :oops:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor signxpress » vr sep 22 2017 6:48 am

Wat betreft de voorraad hoop en denk ik dat in februari dat wel beter is, nu is het allemaal net te nieuw misschien.
Ik ga natuurlijk wel kijken waar een winkel is, bellen of de camera op voorraad is en proberen te reserveren.

Dit is de reactie van mijn boekhouder:
Zwitserland is geen EU land, anders was btw terughalen vrij eenvoudig (boven een grensbedrag)

http://swissvatreclaim.ch/index.php/get ... k/?lang=nl

Nu moet je een fiscaal vertegenwoordiger aanstellen daar en het bedrag aan btw moet boven de 500 chf uitkomen. Ik denk de moeite niet waard.

Als de camera zakelijk is, en er een nota is geadresseerd aan de zaak is mag die uiteraard (incl btw dan) als investering worden ingeboekt.
De kosten komen dan als afschrijving 5 jaar lang (20% afschrijving) in de boekhouding terug. En je krijgt investeringsaftrek als investering >450 incl btw.


De BTW laat ik ook schieten, is teveel gedoe, maar verder gaat de factuur mooi de boekhouding in :prost:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Vincent » vr sep 22 2017 8:41 am

Daarom voortaan gewoon gelijk aan hem/haar vragen. Dan weet je gelijk hoe het zit, hoe het echt zit, en vooral als er dingen mogelijk veranderen of net veranderd zijn dan zijn ze ook al op de hoogte voor je! :thumbup:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor JvdKooij » vr sep 22 2017 8:57 am

hoe zit het dan met support, dit is dan toch gewoon grijze import?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor Vincent » vr sep 22 2017 9:06 am

JvdKooij schreef:hoe zit het dan met support, dit is dan toch gewoon grijze import?


ja, dat kan wel eens een probleem worden mocht je een defect hebben. Daarnaast niveleert het brutto prijsverschil behoorlijk door de fiscale voordelen. Uiteraard is minder betalen altijd goedkoper, het netto verschil zal behoorlijk lager uitvallen.

En de vraag is natuurlijk of Zwitserland inmiddels wel D850's op voorraad heeft. :lol:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor JvdKooij » vr sep 22 2017 9:34 am

Even nagerekend, maar als je de btw terug kan vorderen omdat je hem hier koopt, kost hij dus 3140, voor dat verschil zou ik hem niet helemaal in Zwitserland gaan halen met alle mogelijke problemen/uitdagingen. het verschil is dus feitelijk maar 100 euro in dit geval.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor ATOR » vr sep 22 2017 12:25 pm

Volgens mij heb eerst nog invoerrechten, komt daarover de EU BTW en zul je voor reparaties binnen de garantie terug moeten naar Zwitserland.

Als NCN clublid kun je 5% korting krijgen bij Foto de Vakman (6 jaar garantie) en Verschoore, dan zit je zonder BTW op €2983.

Voor mij is service door het Nikon Service Point in Nederland een grote plus. Maakt niet uit hoe obscuur je probleem is, zij fixen het.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor signxpress » vr sep 22 2017 12:33 pm

djunclesam schreef:Daarom voortaan gewoon gelijk aan hem/haar vragen. Dan weet je gelijk hoe het zit, hoe het echt zit, en vooral als er dingen mogelijk veranderen of net veranderd zijn dan zijn ze ook al op de hoogte voor je! :thumbup:
BTW was wel 1 van mijn vragen, maar ik doelde ook eventuele andere problemen :wink:
Daarbij was ik ook een beetje benieuwd naar andere mensen die een soort gelijke actie hebben gedaan.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor signxpress » vr sep 22 2017 12:42 pm

JvdKooij schreef:Even nagerekend, maar als je de btw terug kan vorderen omdat je hem hier koopt, kost hij dus 3140, voor dat verschil zou ik hem niet helemaal in Zwitserland gaan halen met alle mogelijke problemen/uitdagingen. het verschil is dus feitelijk maar 100 euro in dit geval.

Dat is ook een punt natuurlijk.

ATOR schreef:Volgens mij heb eerst nog invoerrechten, komt daarover de EU BTW en zul je voor reparaties binnen de garantie terug moeten naar Zwitserland.
Als NCN clublid kun je 5% korting krijgen bij Foto de Vakman (6 jaar garantie) en Verschoore, dan zit je zonder BTW op €2983.
Voor mij is service door het Nikon Service Point in Nederland een grote plus. Maakt niet uit hoe obscuur je probleem is, zij fixen het.

Die 5% wist ik niet, dan kom ik exclusief BTW inderdaad onder de prijs wat de camera kost in Zwitserland inderdaad.
Garantie van 6 jaar is ook wel fijn en ik wist niet van de Nikon service point (wel, maar ik wist niet dat deze heel goed was).

Dus al bij al is het helemaal niet zo raadzaam om deze camera in Zwitserland te kopen.
Daarbij heb ik begrepen dat we ergens anders heen gaan in Oostenrijk dan vorig jaar heb ik begrepen van mijn vrouw, waardoor de afstand meer is dan afhankelijk ik dacht.

Eigenlijk best wel blij dat ik deze topic hier gestart ben :thumbup:
Met meer personen zie je meer, bedankt iedereen met het mee denken.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor henkk » za sep 23 2017 12:16 pm

JvdKooij schreef:hoe zit het dan met support, dit is dan toch gewoon grijze import?

Nikon Zwitserland is een onderdeel van Nikon GmbH. Zie http://www.nikon.com/network/europe.htm#geo-location-CH
Overigens zie ik daar ook dat Nikon NL valt onder Nikon Frankrijk.
Kopen in Zwitserland kan m.i. geen probleem zijn voor support tenzij de verkoper daar z'n spullen zelf grijs importeert zonder Europees garantiebewijs.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor signxpress » zo sep 24 2017 7:32 am

Als ik de camera koopt op de zaak, dan kan ik inderdaad de korting en de BTW er vanaf trekken, dan kom ik uit op een ±bedrag van €2851,15
Maar iemand die niet de camera in de boekhouding kan gooien, voor die persoon is het wel interessant om de camera in Zwitserland te kopen denk ik.
Het nadeel van grijze import is er dan niet als ik het bericht van Henkk goed begrijpt en heeft men dus gewoon recht op de ondersteuning van Nikon.

Maar goed, voor hoeveel mensen is het interessant om voor ±€800,- naar Zwitserland te gaan, hoeveel mensen zullen deze camera kopen die geen mogelijkheid hebben voor BTW teruggaaf?
Voor een keer een leuke foto te maken is deze camera voor een particulier niet goedkoop.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor JvdKooij » zo sep 24 2017 8:29 am

Dat is goed te doen hoor, even snel gekeken omdat ik dan altijd nieuwsgierig ben of het klopt wat je beweert:D

Vanaf mijn woonplaats is het een kleine 700 km naar Basel (daar zitten meerder MM), dus 1400 in totaal, met mijn dieseltje kost dat ongeveer 70 euro aan brandstof.
Kan ik er gewoon een weekendje van maken en een goedkoop hotelletje zoeken, of meteen terugrijden.
Maar in beide gevallen scheelt het heel veel geld.

Nu nog even budget regelen :?

en vergis je niet hoeveel enthousiaste amateurs zo'n camera kopen, als Nikon alleen dit model zou verkopen aan zakelijke klanten zouden ze er verlies op hebben denk ik.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor signxpress » zo sep 24 2017 10:27 am

Opzicht zeker te doen heen en terug, ik zou dan persoonlijk er een nachtje aan vast knopen ;-)
Maar als je alles ruim tel en er een leuke weekend mee kan scoren, je nieuwe aanwinst in een mooie omgeving gelijk uittesten en flink besparen, dan is dat mooi meegenomen.

Punt is alleen de voorraad op dit moment, wat gaat de voorraad zijn over zeg maar 1 maand of 2 maanden in de winkel.
Misschien gaan ze deze camera niet op voorraad zetten of maar 1 stuks, dan heb je misschien net de pech dat iemand anders je net voor was.
Zou het misschien mogelijk zijn om de camera in de winkel te reserveren (telefonisch)?
In een snelle zoektocht ben ik op de mediamarkt uit gekomen, maar er zijn meer winkels die voor dezelfde prijs verkopen en ±bijna hetzelfde.
Wellicht ook wel raadzaam om hierna te kijken.

Een ander ding is ook de koers in de gaten houden, hoewel dit niet in een keer met ±800,- zal stijgen.
Maar ik zag wel dat de BTW van 8% tot einde van dit jaar is, maar het is mij niet duidelijk wat dit is in 2018
Ik ben ooit naar Londen geweest om een Macbook te kopen (±10 jaar geleden), er maakte meerdere mensen toen gebruik van om dat het echt een flink stuk goedkoper was.
Voor de prijs dat het goedkoper was zijn wij met 4 personen met de auto daar 1 dagje geweest, niet echt iets bespaard, maar wel een leuk dagje geweest.
Kort daarna heeft Apple de prijzen aangepast zodat deze ongeveer gelijk waren als hier in Nederland.
Waar ik een beetje op doelt, is er niet een kans dat Nikon dit ook gaat doen?
Dit zal je even in de gaten moeten houden.

Maar op dit moment ziet het er zeer aanlokkelijk er uit.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D850 kopen in Zwitserland

Berichtdoor martin007 » do sep 28 2017 2:21 pm

Nog een paar overwegingen om het (niet) te doen:
- zijn je reiskosten idd alleen een tank diesel? Ik reken met een totaal variabel tarief/kostprijs per km. Voor mijn dieseltje is dat 0,06 diesel + 0,06 banden/ruitenwisser/olie/remmen/afschrijving over de extra km etc. Dus alles wat slijt (dus geen mrb/verzekering etc.).
- je bent tijd kwijt aan de reis en die kost meer dan alleen diesel (eten, drinken, hotel, parkeren etc.)
- formeel koop je iets in CH en importeer je dat naar AU en daarna naar NL. Kan nogal wat consequenties hebben voor kosten/invoerrechten/btw etc.
- jij krijgt als bedrijf investeringsaftrek (ook voor aankopen uit btl). Doch je krijgt geen investeringsaftrek voor bedrijfsmiddelen die u van uw privévermogen overbrengt naar het vermogen van uw onderneming.
- de normale garantie (1 of 2 jaar) moet Nikon NL geven maar jaar 3 t/m 6 zal je zeker niet krijgen.
D800+MB-D12 met 2.8 Nano glas (14-24 / 24-70 / 70-200) en SB910+SB25 voor het licht in de duisternis.
martin007

Clublid
Berichten: 23


Locatie: Dordrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten