Eerste poging macro, tips?

Onderwerp:

Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor Tzigane » zo sep 24 2017 8:56 pm

Voel ik me wel een beetje een beginneling, in de járen dat ik met fotografie bezig ben eigenlijk nooit serieus met macro bezig geweest, altijd met modellen. Goed, heb een setje tussenringen en een nikkor-lens uit een vergroter om macro opnames te maken van bruidsringen enzo, maar eens goed de tijd nemen met degelijke spullen en stil te staan bij wat ik doe? nah, tot voor kort niet.

Ik heb een Sigma 150mm en een goed statief gekocht (camera kan opzij, ondesteboven, linksvoorachteronderin, je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan) en ben vanmiddag voor het eerst het bos om de hoek ingegaan om te kijken wat er te fotograferen valt.

Ik ben verder bioloog, dus kijken naar kleine dingen in de natuur is sowieso tof, en het macro gebeuren is ook een beetje een excuus om wat vaker (nóg vaker) met een reden het bos in te gaan!

Anyway, ik hoor graag tips over wat te verbeteren, het is best tricky namelijk, Statief met camera ondersteboven + liveview is al een hele handige kwam ik achter, helaas was de accu op dus moest ik met de optische zoeker verder. :)

Ik heb hier niet persé de beste resultaten neergezet, maar wel resultaten waarvan hopelijk wat te leren valt. Macro-experts hebben vast wat zinnigs te zeggen! :)

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3 - insecten ga ik voorlopig ff niet proberen, niet te doen, respect voor fotografen die die beestjes op de plaat weten te krijgen.
Afbeelding

4 - scherpstellen is lastig! Kleine scherptediepte al helemaal. Ik gebruik de AF voor de grove scherpstelling, en stel dan handmatig bij, doen jullie dat ook zo? Ik zit er hier in ieder geval net een millimeter naast.
Afbeelding

5
Afbeelding

6
Afbeelding

7 Ook hier, scherptediepte is een bitch, op f/8 gefotografeerd, maar nét te weinig. zodat het puntje van de paddestoel net onscherp is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor Helspie » ma sep 25 2017 12:35 pm

Ik ben zelf ook nog beginnend in het Macro-gebeuren.
Maar alles valt of staat met scherpte hé.
Persoonlijk vind ik dat er wat teveel in je foto's staat.
De 1ste vind ik zeker geslaagd.
De anderen zijn voor mij te druk.
Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro CH2C
Gebruikersavatar
Helspie

Forumlid
Berichten: 149


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor josti » ma sep 25 2017 8:35 pm

Ben ook wel een beetje verknocht aan macro. Altijd lastig om juist dat scherp te krijgen, wat je voor ogen hebt. Elke beweging zie je terug als onscherpte. Hoe doe ik macro?
Meestal, staat de camera op statief, scherpstellen in liveview en flink inzoomen. Ook spiegel omhoog en afstandsbediening helpen. Incidenteel gebruik ook een hoekzoeker. De scherptediepte kan je ook nog vergroten door te stacken, met de hand (moeilijk!) of met software zoals bv. Helicon.
Je foto's zijn inderdaad war druk. Mij spreken macro's die rust uitstralen het meest aan, zoals je eerste. Hoop dat je er wat aan hebt.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor Tzigane » ma sep 25 2017 10:18 pm

Thanks allebei, ik ga het meenemen de volgende keer!

Focus stacking heb ik vaker van gehoord, hoe werkt dat als je dat niet handmatig doet dan? Of bedoel je software die de de foto's automatisch stackt?
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor weimaraner » ma sep 25 2017 11:09 pm

De eerste twee en de laatste zijn om van te smullen. Vooral die eerste zou ik zo in posterformaat aan de muur hangen, heel mooi!
Nummer 3 en 4 komen me wat rommelig/druk over en spreken me daarom minder aan, 5 is weer beter en 6 doet me wat minder (ondanks dat ik zelf meestal wel een liefhebber ben van "negative space" in een foto).
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor RVK » di sep 26 2017 9:36 am

De NCN heeft in het verleden wel workshop gegeven over focus stacking met daarbij een aantal werkboeken.

Als je belangstelling hebt :

https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 612398.pdf en
https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 466213.pdf

Het lijkt moeilijker dan het is

Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor Highlander » di sep 26 2017 10:04 am

1. Ik had de scherpte graag gezien vanaf het diepste punt van de bloemknop, nu ligt hij ergens halverwege.

2. Eigenlijk zelfde als nummer één hart van de bloem scherp en en dan onscherp naar de randen van de bloem.
En op links de andere bloem wegpoetsen voor meer rust.

3.Te druk, onrustig.

4. Zit er idd net naast, zelf doe ik inzoomen op liveview. Maar het is mm werk, ben soms echt een halfuur bezig om de scherpte op de juiste plek te krijgen.

5 en 6. Te rommelig

7 het perfecte onderwerp, maar de DOF had idd wel groter gemogen, het dubbele van jou diafragma is echt wel normaal .

Wat ik nog meer doe.
# wat valt uiterlijk het meeste op, en daar leg ik dan de scherpte op.
# probeer zo weinig mogelijk verschillende kleuren in de foto te hebben, zoals bij foto 1 van jou.
# less is more.
# heel vaak komt een vierkant uitsnede goed tot zijn recht.
#
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor Tzigane » di sep 26 2017 10:32 am

Nice! Daar kan ik wat mee jongens! Zeer bedankt! Hopelijk komt binnenkort de avondzon nog eens door, dan ga ik een tweede poging doen. ^^

Volgende stap is dan ook om de flitser met softbox op statief erbij te gebruiken, maar eerst even op de basis letten.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor Gerdje » di sep 26 2017 11:03 am

Probeer es ControlMyNikon 5.3 eens . Werk er soms ook mee . Niet duur en Focus stacking werkt prima. Is maar dat je geen dure software nodig hebt hiervoor. https://www.controlmynikon.com/compare Kan zelfs méér dan Nikon
https://www.youtube.com/watch?v=HPjAHO0amR8
Camera Control Pro 2
Gerdje

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor Matthijs » di sep 26 2017 6:44 pm

Vooral de eerste 2 kunnen mij goed smaken, fijne sfeer!'
Voor de rest van de foto's kan ik het wel ééns zijn met Chris. :)
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor josti » di sep 26 2017 7:15 pm

Focus stacking heb ik vaker van gehoord, hoe werkt dat als je dat niet handmatig doet dan? Of bedoel je software die de de foto's automatisch stackt?

Ik gebruik Helicon Focus; aansluiten op je laptop/pc. Met het programma bepaal je eerst je voorste scherpstelpunt, daarna het achterste. Vervolgens rekent het programma uit hoeveel foto's er gemaakt gaan worden (kan je aanpassen). Tenslotte één klik en Helicon gaat voor je aan het werk.
Nadat de foto's gemaakt zijn, importeer je ze in een stackprogramma zoals bv Zerene Stacker. Dat zorgt er dan voor dat van alle foto's de scherpste delen in je uiteindelijke foto komen. Zo kan je je scherptedieptegebied flink vergroten.
Uiteraard zijn er meer programma's waarmee je dit kunt doen. Google evenop 'stacking' en je vindt een schat aan informatie.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor ATOR » di sep 26 2017 7:29 pm

Kan ook in het bos met qDslrDashboard op je telefoon waarmee je via wi-fi met je D750 een focus stack kunt maken. Het kan net zo makkelijk met de hand, foto maken, AF ring wat verdraaien, foto maken, etc. Dat laatste werkt bij niet al teveel foto's nog sneller ook. Met live view op 100% is goed te zien wat je aan het doen bent en hoe groot de AF stappen moeten zijn.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor Wally118 » di sep 26 2017 10:37 pm

josti schreef:Ik gebruik Helicon Focus; aansluiten op je laptop/pc. Met het programma bepaal je eerst je voorste scherpstelpunt, daarna het achterste. Vervolgens rekent het programma uit hoeveel foto's er gemaakt gaan worden (kan je aanpassen). Tenslotte één klik en Helicon gaat voor je aan het werk.
Nadat de foto's gemaakt zijn, importeer je ze in een stackprogramma zoals bv Zerene Stacker. Dat zorgt er dan voor dat van alle foto's de scherpste delen in je uiteindelijke foto komen. Zo kan je je scherptedieptegebied flink vergroten.
Uiteraard zijn er meer programma's waarmee je dit kunt doen. Google evenop 'stacking' en je vindt een schat aan informatie.


En heb je je camera dan op een soort van slider staan die ook door de computer wordt aangestuurd of hoe moet ik dat voor me zien?? Ik vind het hele stack-verhaaltje ook erg interessant maar ik snap er nog maar de ballen van..
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor josti » wo sep 27 2017 7:03 am

Nee, ik heb hem op statief staan en de software zorgt ervoor dat de lens steeds een stukje verder focust. Op een slider kan natuurlijk ook om eerst de compositie makkelijker te kunnen maken (nu schuif is steeds met m'n statief), maar de slider heeft bij het maken van de opnamen dan geen functie.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste poging macro, tips?

Berichtdoor Tzigane » wo sep 27 2017 10:51 am

Klinkt cool, maar dan vooral in de studio. Helaas zijn er maar weinig stopcontacten in het bos hier om mijn pc in te pluggen. :P
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Macro en close-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten