Ik heb een Sigma 150mm en een goed statief gekocht (camera kan opzij, ondesteboven, linksvoorachteronderin, je kunt het zo gek niet verzinnen of het kan) en ben vanmiddag voor het eerst het bos om de hoek ingegaan om te kijken wat er te fotograferen valt.
Ik ben verder bioloog, dus kijken naar kleine dingen in de natuur is sowieso tof, en het macro gebeuren is ook een beetje een excuus om wat vaker (nóg vaker) met een reden het bos in te gaan!
Anyway, ik hoor graag tips over wat te verbeteren, het is best tricky namelijk, Statief met camera ondersteboven + liveview is al een hele handige kwam ik achter, helaas was de accu op dus moest ik met de optische zoeker verder.

Ik heb hier niet persé de beste resultaten neergezet, maar wel resultaten waarvan hopelijk wat te leren valt. Macro-experts hebben vast wat zinnigs te zeggen!

1

2

3 - insecten ga ik voorlopig ff niet proberen, niet te doen, respect voor fotografen die die beestjes op de plaat weten te krijgen.

4 - scherpstellen is lastig! Kleine scherptediepte al helemaal. Ik gebruik de AF voor de grove scherpstelling, en stel dan handmatig bij, doen jullie dat ook zo? Ik zit er hier in ieder geval net een millimeter naast.

5

6

7 Ook hier, scherptediepte is een bitch, op f/8 gefotografeerd, maar nét te weinig. zodat het puntje van de paddestoel net onscherp is.