Eerste ervaring met D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor bcvthul » di sep 26 2017 7:04 pm

Inderdaad wel een vreemd (schijnbaar groot) verschil in AF. Kan nog aan instellingen liggen. Wachten op andere reviews of die hetzelfde beeld geven. (voor mij is dit geen issue zal niet veel dit soort fotografie doen)
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor martybr » wo sep 27 2017 9:13 am

Wellicht dat het verschil te maken heeft dat de processor veel meer bezig is met het verwerken van de hoge resolutie beelden waardoor er minder tijd beschikbaar is om het AF systeem aan te sturen. Bij een D850 wordt er nogal wat data verwerkt bij het maken van een foto. De D5 heeft minder dan de helft van het aantal megapixels te verwerken. Daarnaast kan de D5 tot 12 beelden per seconde en nog steeds volledige AF gebruiken, dus een test op 7 beelden per seconde doet de D5 op z’n sloffen.

Ik zeg: laten we een test doen 7 of 8 oktober. Dan hebben we alle bodies bij elkaar :)
Gebruikersavatar
martybr

Serverbeheerder
Berichten: 103


Locatie: Nijmegen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor imaginary_nl » wo sep 27 2017 10:59 am

Ik kan niet vergelijken met een D5 (die heb ik niet), wel met een D3s (en een D100 :lol: ).

Voor pure snelheid en lichtgevoeligheid zou ik ook de D5 kiezen, die is voor snelheid en weinig licht gemaakt tenslotte.

Voor wat betreft de D850: de zaken waar ik hem voor gebruik (race- en natuurfotografie) voldoet het prima. AF is snel en zeker vergelijkbaar met de D3s. Ruisniveau op hoge iso is vergelijkbaar met de D3s, misschien iets beter.

De voorgaande filmpjes laten zeker een verschil zien. Maar tracking is ook de langszaamste manier van AF gebruiken. In een situatie als deze zou ik 21 punt AF gebruiken denk ik. Natuurlijk is het risico dat er een arm als AF richtpunt gebruikt gaat worden, maar dat zal in de praktijk wel meevallen. Misschien focuspunten wat hoger zetten en dus meer kans op het hoofd.

Mijn probeersels met dieren (nog geen races gehad de laatste twee weken) geeft aan dat bijvoorbeeld vliegende vogels prima gaan (AF 21/51 punten).
Verder denk ik ook dat wanneer je, zeer extreme situaties uitgezonderd, ook de "schuldvraag" bij jezelf kunt leggen.
De meeste moderne camera's kun je in het algemeen prima gebruiken voor bijna alle sitaties. Sommigen zijn wat beter dan anderen, klopt. Maar ik heb ook zat spectaculaire platen gemaakt van top fuel dragsters, langs de strip, met mijn D100.... :silent: Dit is geen klop op de borst, maar de fotograaf moet ook weten wat er wel en niet kan met zijn apparatuur denk ik dan. Verder is het handig om "het spelletje" te (leren) kennen. Onvoorspelbare bewegingen worden dan een stuk minder onvoorspelbaar: je creëert je kansen!

Korte verhaal: D850 is best ok. :thumbup:
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor gijs sandberg » wo sep 27 2017 11:55 am

Beste M en I,
Eens met de strekking.
Enkele zaken die dhr Granger vergeet te melden:
-door de hogere potentiële snelheid zal een D5 een kortere blackout-tijd hebben dan een D850 (dat geeft het AF systeem meer tijd)
-een D850 werkt (in de basis-uitvoering) met een andere accu, dat kan gevolgen hebben, zoals de spanning tbv de AF-motor.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Gerdje » wo sep 27 2017 12:38 pm

Wel héél raar als je dit weet ----Nikon D850 MultiCAM AF sensor module From Nikon: "Accurate ... with the same powerful 153-point AF system as the flagship D5
Gerdje

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Patrick » wo sep 27 2017 12:46 pm

Het systeem moet werken in een omgeving. Kan best dat de "werkomgeving" in de D5 net wat prettiger is voor de AF sensor..
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor Vincent » wo sep 27 2017 12:58 pm

Korte verhaal: D850 is best ok. :thumbup:


Dat is de vraagstelling ook niet natuurlijk :wink:

De vraag is of de D850 echt alles biedt wat er beloofd wordt, of dat er enkele zaken zijn om rekening mee te houden, die voor de een wel en voor de ander geen probleem is.

Mijn eerste low light sport test geeft ook aanzienlijk meer missers dan de D3s... wordt vervolgd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor imaginary_nl » wo sep 27 2017 1:26 pm

gijs sandberg schreef:-door de hogere potentiële snelheid zal een D5 een kortere blackout-tijd hebben dan een D850 (dat geeft het AF systeem meer tijd)
-een D850 werkt (in de basis-uitvoering) met een andere accu, dat kan gevolgen hebben, zoals de spanning tbv de AF-motor.
Groeten, Gijs


De blackout tijd is afhankelijk van de tijd dat de spiegel is opgeklapt en dus van het aantal foto's per seconde. Die zijn in de test gelijk, namelijk 7.

Dat de accu invloed kan hebben op de snelheid van de AF motor zou inderdaad kunnen. (Dat ga ik nog eens proberen.)
In het filmpje is dat niet de oorzaak, want je ziet het AF punt van het onderwerp af komen bij de D850 en minder bij de D5. Het is dus niet de snelheid van het objectief.


Zoals Vincent al aangeeft is het de vraag of de D850 alles doet wat is beloofd. Ten dele dus niet (buffer en nu misschien ook de AF..), maar daarmee is het niet een camera waarmee niet te werken valt. Jammer is het natuurlijk wel.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor ATOR » wo sep 27 2017 1:40 pm

Het spanningsverschil tussen de EN-EL15 van 7.0V en de EN-EL18 van 10.8V is een stevige 50%. Dat zou zeker invloed kunnen hebben op de snelheid van chips en motoren.

Zowel de D5 als de D850 hebben een "dedicated AF engine", een aparte chip voor de AF. Dat de Expeed chip bij de D850 harder moet werken voor de extra pixels zou voor de AF geen verschil moeten maken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Vincent » wo sep 27 2017 1:53 pm

imaginary_nl schreef: wat is beloofd


'Beloofd' was misschien een verkeerde woordkeuze van mij. Het is wellicht wat de wereld er (maar al te graag) van heeft gemaakt, en waar ik maar wat in zou willen geloven :D

Op papier klinkt de D850 als al het goede van de D5 icm al het goede van de D810. En dan nog iets beter.

De praktijktesten moeten nu aantonen of dat op alle vlakken ook zo is, of op sommige vlakken niet. Als die bekend zijn dan kan iedereen de afweging maken wat voor hem haar relevant is. Maar soms is heel goed gewoon niet goed genoeg. Als je bijvoorbeeld veel sport/actie schiet in slecht licht dan kan het wel een dealbreaker zijn als de AF heel erg goed is, behalve bij weinig licht.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor martybr » wo sep 27 2017 2:06 pm

Ik heb helaas ook geen goed vergelijkingsmateriaal aangezien ik de D810 ingeruild heb voor een D5. Wat ik wel merk met de D5 is dat het AF systeem echt prima presteert in minder goed verlichte ruimtes met bewegende onderwerpen. In een zaal waar ik afgelopen zondag een danswedstrijd gefotografeerd heb zat ik op ISO 8000 om goed belichte foto’s te kunnen maken en het AF systeem in AF-C met 3D tracking van het gezicht werkte verbazingwekkend goed. Met de D810 zou het een stuk lastiger geweest zijn om een goede snelle focus te krijgen, ook dat heb ik eerder al geprobeerd (afgezien dat 3D face tracking niet op de D810 zit).

Er zijn blijkbaar toch meer factoren die meespelen bij de AF van de D850. De achterliggende techniek kan dan wel geleend zijn van de D5 maar de aansturing ervan is blijkbaar toch anders. Ondanks dat blijft het zo te zien wel een dijk van een camera!
Gebruikersavatar
martybr

Serverbeheerder
Berichten: 103


Locatie: Nijmegen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor mozes » wo sep 27 2017 3:12 pm

RenéR schreef:schrok ik toch wel van dit filmpje van Matt Granger. Aantal " missers" is toch wel veel :( Kan iemand hier wat over roepen uit recente eigen ervaring ? Alvast dank

https://www.youtube.com/watch?v=AdX8H6YSfZA

Hij moet de test doen met de grip en de juiste batterij spanning.
Bovendien wie doet zoiets nou met een statisch ingestelde camera.

Ik denk dat de uitslag dan toch wel wat anders eruit komt te zien.
het zal niet de eerste keer zijn dat Mat op iets moet terug komen... :)
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor imaginary_nl » wo sep 27 2017 5:11 pm

Net mijn lader uitgepakt, zoek de verschillen...
Afbeelding

Afbeelding

Lijkt wel heel veel op mijn originele lader voor mijn D3s accu's.
Het grappige is dat ook die accu's met deze lader op te laden zijn met een van de bijgeleverde verloopplaatjes.

Afbeelding

En dat voor 54 dollar. En dan die van Nikon voor de adviesprijs van €499? Nee sorry, dat slaat echt nergens op.

De Jupio accu is ook een experimentje, ben benieuwd.

Wanneer de accu vol is, zal ik eens met de autofocus gaan spelen. Kijken of ik een verschil kan vinden tussen de EN-EL15 en en EN-EL18 accu en de snelheid van de AF.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor John Jansen » wo sep 27 2017 7:19 pm

De charger doet zijn werk gewoon goed, ben ook blij met deze clone
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Ad B » do sep 28 2017 10:23 am

Ad B schreef:Hoi,
Ad B schreef:Hoi,

Mijn eerste ervaringen zijn onderweg...
Nou ja, net besteld.
Bij Foto de Vakman, Dirk zei dat ie Donderdag zou arriveren...
Wat zullen de nageltjes kort worden...

Helaas, vandaag niets geleverd... damn...
Moet nóg een week wachten...geen sterk punt van me...
M'n nageltjes zijn bijna kort en dan? Vingers...?
Dan maar aan d'n drank.

Verd... weer een week verder, nog steeds niks uitgeleverd, damn. :twisted: :twisted:
Lekker hoor, Nikon. :thumbdown:
Dit is toch wel de laatste keer dat ik zoiets op deze manier op zo'n (wellicht te vroeg) moment aanschaf.
Als dit dan nog veel langer gaat duren, dan geef ik m'n portie maar aan fikkie... dan wil ik 'm niet meer.
'Kzal me eens inschrijven voor die jubileumdag van Nikon, volgend weekend. Kijken of ik ook m'n beklag kan doen.
Damn, dat wachten is niks voor mij. :huh:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten