Upgrade portretobjectief

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Upgrade portretobjectief

Berichtdoor bulke41 » do sep 28 2017 6:59 pm

Momenteel heb ik voor portret/wedding/gezin de combi sigma 35mm 1.4 en de nikon 85mm 1.8, de sigma blijft me verbazen en die blijft 100% zeker
Maar de 85mm 1.8 zou ik willen upgraden, erg goede lens maar wil nog meer compressie en nog mooiere bokeh,
Ik fotografeer ook erg graag met tegenlicht en daar is de huidige 85 zijn sunflare een spelbreker wegens niet mooi, ook de iets te hevige chromatische abberaties over het ganse beeld vind ik teveel, maar kom voir zijn prijs is dit een toplens.....

Eerst keek ik uit naar de sigma 135mm 1.8 wegens een ware bokeh-bom, erg weinig ca, geen of zelfs aantrekkelijk MAAR ik vermoed teveel tele (heb dit bereik zitten uitproberen met een buddy zijn 70-200) dus vrees te weinig gebruik, niet breed inzetbaar

Dan keek ik naar de sigma 85mm 1.4, erg mooi allemaal maar geen wereld van verschil met mijn huidige 85 qua dof en ca

En dan erg dure optie, de nikon 105mm 1.4, is deze lens zijn prijs waard?? Later eventueel aangevuld met de 58mm 1.4 zou dat een erg mooi bereik kunnen zijn misschien
Zo'n lens zou ik enkel in 2de hands overwegen en dan nog is het duur gerief

Of een nikon 58mm 1.4 en dan toch een sigma 135mm 1.8, maar dan mss wachten op korting of ook 2de hands...

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor Tzigane » do sep 28 2017 8:06 pm

Ik fotografeer bijna uitsluitend portretten, ik ben zéér blij met de Tamron 85mm f/1.8. Ik denk toch ongeveer de best presterende 85mm "out there", waanzinnig mooie bokeh en de stabilisatie is ook fijn. Ragscherp en eigenlijk bijna geen lensfouten.

Voor de iets langere afstand gebruik ik een Nikkor 135mm f/2.0. Ook prachtig. Die is vol open niet superscherp, maar de scherptediepte en de tekening van de lens is prachtig. Ook weer weer, fantastische bokeh.

Het overwegen waard wellicht!
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor Vincent » do sep 28 2017 8:27 pm

bulke41 schreef:de nikon 105mm 1.4, is deze lens zijn prijs waard??


Dat kun je alleen zelf beslissen en het heeft weinig zin om dat op een forum te vragen.

De 105mm is echt een van de mooiste objectieven die Nikon ooit heeft gemaakt, maar tegen een hoge prijs. Vrijwel iedereen die hem bezit vind hem de prijs waard (maar wel duur), veel die hem niet hebben vinden hem overpriced, met name in vergelijking tot de Sigma 135mm... Dat zullen dan ook de antwoorden zijn die je krijgt.

Neem vooral een kijkje in het 105mm topic op Fredmiranda forum (hier). Ook als je interesse in de 58mm hebt loopt daar een lang en waardevol topic (hier). Dan krijg je een goede indruk wat deze objectieven kunnen en kun je zelf beslissen of je meerwaarde ziet t.o.v. de objectieven die je al bezit, en of het verschil in prijs voor jou te rechtvaardigen is...

Mbt lengte, de 105mm is soms al aan de lange kant vind ik. Daarmee valt de 135mm dus af voor mij, al heeft die weer andere voordelen zoals mfd icm lengte (je kunt je onderwerp groter in beeld nemen).
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor Patrick » do sep 28 2017 8:50 pm

Als je de 85mm gewoon erbij houdt, dan zou ik zeker voor een 135mm gaan; een 105mm is niet zoveel langer. Een andere 85mm? De nieuwe Sigma 85mm 1.4 ART schijnt geweldig te zijn en is veel aangenamer geprijsd dan de Nikon 105/1.4. Die zou je eens kunnen bekijken in een goed uitgeruste winkel.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor martybr » do sep 28 2017 11:17 pm

bulke41 schreef:En dan erg dure optie, de nikon 105mm 1.4, is deze lens zijn prijs waard??

Tjsah, is het zijn prijs waard. Net zoals djunclesam al zei: dat kan je alleen zelf beslissen.

Mijn ervaring: ik vind het een top objectief. Lekker scherp wide open, heerlijke bokeh en, voor mij een van de belangrijkste redenen om 'm aan te schaffen, het beeld wat ie geeft is een vergelijkbaar met de 200mm f/2. De 105 wordt ook al de mini-chub genoemd ;) Ook flares zijn goed onder controle, het is vrij lastig om flares te krijgen, al is dat soms ook wel een nadeel vind ik.

Kom je toevallig naar het jubileum event van NCN 8 of 9 oktober? Ik verwacht dat Nikon dit objectief wel bij zich zal hebben zodat je het eens kan proberen.
Gebruikersavatar
martybr

Serverbeheerder
Berichten: 103


Locatie: Nijmegen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor Marten » do sep 28 2017 11:40 pm

De Nikkor 105 / 1.4 is een van de weinige Nikkors die vol open ook daadwerkelijk scherp is. Daarmee kombineer je scherpte waar het scherp moet zijn met een heel kleine dof en een pachtige onscherpte daar waar het onscherp moet zijn.
Is dat iets wat je zoekt, dan is dit objectief volledig zijn geld waard.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor bulke41 » vr sep 29 2017 4:47 am

Een tamron 85mm wordt het niet, geen winst in dof, alhoewel dat de VR wellicht erg leuk is op zo'n lens

Met 85mm 1.4 vs 105 1.4 reviews en testen zie ik eigenlijk ook niet de grootste verschillen, waarbij bvb de sigma 85 art sneller focust maar das al 1000€ goedkoper

Nikon 85mm 1.8 upgraden naar sigma 85mm 1.4 art, en nog even nadenken voor uiteindelijk eventueel een 2dehands 135mm f1.8 erbij lijkt me ook nog een goed scenario

De nikon 135mm f2 spreekt me dan minder aan met die defocus control en trage af, ook al een lensontwerp van een kwarteeuw oud, 2de hands vragen ze er meestal ook teveel voor

Enfin, nog beetje brainstormen, niks dringends

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Upgrade portretobjectief

Berichtdoor Vincent » vr sep 29 2017 7:04 am

bulke41 schreef:Een tamron 85mm wordt het niet, geen winst in dof


Nikon 85mm 1.8 upgraden naar sigma 85mm 1.4 art


Als je objectieven enkel op hoeveelheid dof beoordeeld dan ga je teleurgesteld zijn als je van 1.8 naar 1.4 gaat. Dat verschil is verwaarloosbaar en nauwelijks zichtbaar.

Met 85mm 1.4 vs 105 1.4 reviews en testen zie ik eigenlijk ook niet de grootste verschillen, waarbij bvb de sigma 85 art sneller focust maar das al 1000€ goedkoper


De 85mm en 105mm zijn niet te vergelijken. Maar als je niet weet waar je de verschillen kunt vinden dan zou ik de 105mm sowieso buiten je overweging laten. Net als de 58mm, daar ga je dan ook niet gelukkig van worden.

Dan ben je beter af bij de Sigma 135mm Art icm de Sigma 50mm Art! ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor Tzigane » vr sep 29 2017 10:06 am

Idd, het verschil tussen 1.4 en 1.8 is minimaal. Wat je met de Tamron wel wint is een zeer sterke verbetering op eigenlijk alle lenseigenschappen, met name de bokeh.

De 135 kun je ook gewoon zonder defocus control gebruiken trouwens. Gezien de andere lenzen die je overweegt zou hij in het budget moeten passen, ik heb de mijne voor 750 gekocht, tweedehands. AF is ook prima, ik gebruik de mijne zonder problemen op bruiloften, waar een snelle AF vaak belangrijk is. Als je hem hoofdzakelijk voor portretten gebruikt zou ik me helemaal geen zorgen maken om AF snelheid.

De 105 1.4 is ook een prachtige lens, ligt er ook weer aan wat je er aan wilt uitgeven.

Heb je een idee van de stijl van portretten die je wilt gaan maken? Wat voor omgevingen, wat voor licht, studio of buiten?
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor justme » vr sep 29 2017 10:36 am

die laatste note/vraag zet mij aan het denken: je koopt in principe toch een portretlens om onder alle omstandigheden een portret te kunnen schieten?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor Tzigane » vr sep 29 2017 11:59 am

Onder alle omsstqndigheden, dan zou ik gaan zoeken naar een telezoom, ik bedoel eigenlijk ook of het dan gaat om closeups of juist full body shots of wil je allebei kunnen doen, is een kleine scherptdiepte heel belangrijk of niet of wil je juist misschien alles op f/1.2 schieten en een bepaalde look neerzetten daarmee.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor Vincent » vr sep 29 2017 12:22 pm

wiebeterpstra schreef:je koopt in principe toch een portretlens om onder alle omstandigheden een portret te kunnen schieten?


Nee, omdat 'portret' al een verzamelnaam is waarbinnen je heel veel verschillende kanten op kunt (en dus ook verschillende objectieven kunt hebben).

Als je bijvoorbeeld binnenshuis portretfoto's wilt maken in een studiosetting dan heb je met een 135mm al een vrij grote kamer nodig om bijvoorbeeld driekwart te kunnen schieten. Daarnaast kan minimale scherpstelafstand icm brandpunt dus ook belangrijk zijn, afhankelijk van hoe beeldvullend je wilt kunnen werken.

Idee van een telezoom is eengoede. Maar bedenk wel dat je een 1.4/1.8 wel op 2.8 kunt schieten maar andersom niet. Los daarvan is alles altijd wijd open bij portretten lang niet altijd een goed en verstandig idee, maar deels ook persoonlijke smaak en stijl.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor bulke41 » vr sep 29 2017 1:22 pm

De lens zou moeten zorgen voor nog meer "dreamy" portretten,
Ook de bokeh zelf is belangrijk, zacht en romig, idd voor toch een eigen stijl te kunnen bepalen
Dit bij kinderen spelend, bij wedding als een sprookje in een decor

Het vaakst is het voor full body te werken

De nikon 85mm vind ik ook het vlug moeilijk te hebben bij AF, zeker bij moeilijk licht, deze lens wordt uiteindelijk zowieso vervangen, maar het nieuw gerief moet uiteraard beter zijn!

Niet weten waarom ik een 105mm 1.4 zou willen is sterk uitgedrukt hoor,
Ik vind gewoon minder makkelijk goed vergelijkingmateriaal...

Een sigma 135mm 1.8 zou alles doe wat ik wil: top-bokeh, erg scherp, bijna totaal geen ca, goede autofocus bij tegenlicht
Maar de beeldhoek schrikt mij af, teveel afstand tussen kind/huwelijkskoppel en mij voor de communicatie...


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Nikon d800E, nikon d750, nikkor 16-35 f4, sigma 12-24 f4.5-5.6 II, nikkor 24-120 f4 ED AF-S, sigma 35mm 1.4 ART, NIKKOR 85mm AFS 1.8, sb900, fuji x100t
https://www.flickr.com/photos/bulke41/
Gebruikersavatar
bulke41

Forumlid
Berichten: 36


Locatie: adegem, belgië
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor Tzigane » vr sep 29 2017 3:33 pm

Voor full body is iets tussen 50 en 85mm wel een superfijn brandpunt, bij 135mm sta je gelijk weer een flink eind weg inderdaad.

Tja, ik ben met dezelfde afweging uiteindelijk voor de Tamron gegaan, juist om de prachtige bokeh. :) Stelt ook razendsnel scherp.
De andere optie is natuurlijk de Sigma 85mm f/1.4.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade portretobjectief

Berichtdoor ReneG » vr sep 29 2017 3:38 pm

bulke41 schreef:De nikon 85mm vind ik ook het vlug moeilijk te hebben bij AF, zeker bij moeilijk licht, deze lens wordt uiteindelijk zowieso vervangen, maar het nieuw gerief moet uiteraard beter zijn!


Vraagje uit nieuwsgierigheid, kun je dit toelichten want dit ervaar ik niet zo. Los van al zijn andere eigenschappen kan de 85mm f/1.8 op mijn D750 nog scherpstellen als het al zo donker is dat ik het niet meer zie... of heb je het puur over de snelheid?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten