Eerste ervaring met D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor ATOR » wo okt 04 2017 4:30 pm

Misschien kan het afgesplitst worden naar een apart 'Eerste ervaring zonder D850' topic? [emoji6]
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor bcvthul » wo okt 04 2017 5:26 pm

Was er na de introductie van de D810 ook niet zo'n periode dat de D810 niet of slecht leverbaar was?

Dit was eigenlijk een extra reden voor mij om een het via een pre-order te doen.

Ik heb toen wel rekening gehouden dat er dan ook leveringsproblemen konden ontstaan...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor henkk » wo okt 04 2017 5:58 pm

Misschien zijn er mensen die meer dan de vraagprijs willen betalen? Kans voor degenen die er al een hebben !
LOL. Ik hoop wel dat ze dit jaar nog gaan komen ...
Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor signxpress » do okt 05 2017 5:55 am

Ik heb van de week €100,- voor als pre-order voorruit betaald, nette oplossing waar ik mee kan leven.
De levertijd kan 2,3 misschien wel 4 weken duren, natuurlijk als de kogel door de kerk is wil je ook snel je product hebben, maar ik wacht gewoon geduldig.
Mensen zijn tegenwoordig gewent als je witgoed besteld dat je dit ook dezelfde dag geleverd krijgt, meer en meer ook met andere producten zo.
Wij zitten in ons vak gebied ook redelijk aan het einde van de anus, mensen hebben totaal geen begrip meer voor dat er ook dingen moeten worden geproduceerd en worden uitgevoerd, respect is ook soms ver te zoeken.

Het is niet het einde van de wereld en het zou best allemaal goed komen.
Als Foto de Vakman over de kop zal gaan, dan zou ik €100,- kwijt zijn, klote, maar als je een D850 kan kopen, dan overleef je dat dan ook wel weer.
Het volledige bedrag vooraf betalen bij een lange levertijd is natuurlijk nooit een slimme zet, gaat er iets mis moet je bij je zelf ten raden gaan of dat je niet blind ben geraakt door materialisme.
Want waar hebben we het nou over? werkt de huidige camera ineens niet meer? voldoet niet meer aan de gestelde eisen?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Tzigane » do okt 05 2017 8:48 am

Juist, het is maar een ding, en een paar jaar geleden was het de d800 die uber awesome was, daarna de d810. Ik kan die hype slecht verdragen. Volgend jaar is er weer wat anders. Als mensen die energie nou eens staken in daadwerkelijk op pad te gaan en betere fotos te leren maken....

In feite is de d850 gewoon een camera die ietsjes beter is dan zijn voorganger.
Laatst gewijzigd door Tzigane op do okt 05 2017 1:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor Vincent » do okt 05 2017 9:07 am

Tzigane schreef:Als mensen die energie nou eens staken in daadwerkelijk op pad te gaan en betere fotos te leren maken....


Vind ik altijd te makkelijk en te kort door de bocht. Een deel van de hobbyfotografen beleven veel plezier aan het zoeken naar, kopen van en bezitten van de nieuwste en/of beste apparatuur. Waarom zou een ander dat afkeuren en daar een mening over willen hebben en die uitdragen. Sommige mensen hebben vitrines vol modelauto's, boeken vol postzegels, etc. Ieder zijn eigen plezier en beleving.

In feite is de d850 gewoon een camera die ietjes beter is dan zijn voorganger.


Het hangt er ook maar net vanaf waar je vandaan komt. Niet iedereen heeft immers elke iteratie gekocht in de Nikon lineup. Nog genoeg fotografen met D700's, D200's etc die nu in de D850 een waardig opvolger zien...

Dat de spanning van het wachten Adrie iets teveel wordt kan ik deels ook wel begrijpen. Vooral als communicatie ontbreekt, al dan niet terecht. Klachten daarover hoef je wat mij persoonlijk betreft niet op het hele internet uit te dragen, ik ben niet zo'n voorstander van de huidige social media klaagcultuur, maar ook daar staat hij vrij in natuurlijk. Hopelijk komt zijn body snel en bedenkt hij zich nog een keer voordat hij annuleert. Het plezier als de D850 in zijn handen ligt zal vele malen langer duren dan de spanning en frustratie van het wachten nu!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor justme » do okt 05 2017 11:43 am

Het is maar hoe je het bekijkt, beiden hebben wel gelijk in jullie stelling.

Ik probeer het als een proces te benaderen. Waarin ieder onderdeel van het moment van afdrukken tot print belangrijk is. ( en dus ook de aankoop van je gereedschap )
De kunst is om, wat Tzigane stelt, zelf het meest invloedrijke te zijn binnen het gehele proces door vakkundig het proces stap voor stap te doorlopen.
Dit kun je doen door A: je apparatuur goed te kiezen, en B: door je apparatuur en de vervolgkeuzes die je maakt goed te begrijpen.

Ditzelfde geldt uiteraard ook voor je nabewerkingen en de software die je daarbij gebruikt, en de manier hoe je je prints organiseert.


Elk onderdeel is een schakel in de spreekwoordelijke ketting. Maar alles staat in dienst van je print ( en jouw idee )
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor Remco H » di okt 17 2017 8:36 pm

Gebruiken degenen die de D850 al hebben ook Lightroom?
En kan Lightroom de RAW-bestanden van de D850 dan ook al lezen?
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor imaginary_nl » di okt 17 2017 8:40 pm

Remco H schreef:Gebruiken degenen die de D850 al hebben ook Lightroom?
En kan Lightroom de RAW-bestanden van de D850 dan ook al lezen?
Eerst raw omzetten naar dng met adobe raw converter, dan inlezen zoals gebruikelijk in LR
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor bcvthul » di okt 17 2017 9:21 pm

En dan dit bericht:

https://nikonrumors.com/2017/10/17/new- ... rrow.aspx/

Ik wacht op een update van dxo ...
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor Remco H » di okt 17 2017 9:54 pm

Dat is inderdaad wel interessant nieuws. Een nieuwe versie van Lightroom werd dacht ik om de twee jaar aangekondigd, dus ik verwacht eigenlijk wel zoiets.

Ik heb geen D850, maar was even nieuwsgierig hoe de bezitters het hebben met Lightroom. Ik heb namelijk een ander probleempje: een objectief dat blijkbaar nog te nieuw is voor Lightroom. Vandaar mijn nieuwsgierigheid.
Wel een update gedaan. En na de update zag ik objectieven in de lijst staan die van na mijn Lightroom-aanschaf zijn. Ik zag bijvoorbeeld de AF-S 70-200 f/2.8E ED VR erbij staan, die van 19 oktober 2016 is. Maar de objectieven van 31 mei 2017 komen er nog niet in voor.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Eerste ervering met D850

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo okt 18 2017 10:16 am

signxpress schreef:Als Foto de Vakman over de kop zal gaan, dan zou ik €100,- kwijt zijn, klote,


Geloof me, ik ben er gisteren nog geweest, die gaan echt niet over de kop. Sterker nog, iedereen kreeg gisteren een heerlijke appeltaart vanwege hun 50-jarig jubileum. Dus ik zou me geen zorgen maken. :P
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor signxpress » wo okt 18 2017 5:24 pm

Nee, dat idee heb ik inderdaad niet, het was meer een voorbeeld :wink2:
Ik heb net van mijn collega een notie gehad dat de camera morgen binnen komt, dus ik vroeg verbaast "welke camera?"
Nou ja, stomme vraag natuurlijk, maar goed, morgen na 12 uur kan ik de camera ophalen :prost:
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor signxpress » vr okt 20 2017 6:13 am

Mijn eerste ervaring is dat het een wereld van verschil is als je gewent ben aan de D5300.
De D5300 zit als een jas, de D850 is weer even zoeken, maar dit gaat zeker goed komen.
Vandaag ben ik vanaf 9 uur vrijaf en heb ik weekend, later deze dag gaan we naar de dierentuin en ga ik de camera even uitproberen.
Als het droog blijft van het weekend gaan we nog even naar de Blauwe Kamer, lang weekend om te stoeien :D

Mijn eerste indruk is dat het een body is die zeer degelijk aanvoelt en goed in de hand ligt.
Een extra display bovenop ten opzichte van de D5300 is even wennen, maar dat zal niet lang zijn.
Bij de aan en uit knop is de extra functie om de knop een tik naar rechts te doen waarmee je de display boven op en de knopjes mee kan verlichten erg handig.
Dit is natuurlijk handig dat dit niet constant brand als je in het donker bezig bent zodat je niet ongevraagd last van het licht hebt.
Ik zag dat standaard de functie uit staat om de foto die je hebt gemaakt te tonen op je achter display, dit is wederom als je in het donker bezig bent erg handig, bij mijn D5300 heb ik daar vaak erg veel last van gehad, vooral als je een nacht pano aan het maken bent met meerdere foto's.
Misschien is dit in de D5300 ook wel uit te zetten, maar dit heb ik nooit geweten of nooit naar gezocht.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste ervaring met D850

Berichtdoor JHS » vr okt 20 2017 8:33 pm

Da's een ferme stap van een D5300 naar een D850.
Ben benieuwd naar je ervaringen met de D850 en naar je foto's.
Nikon D800, 24-70, 70-200, rugzak en Meindl schoenen.
Met vriendelijke groet,
Henk
JHS

Forumlid
Berichten: 10


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten