Camera en objectief keuze...

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Camera en objectief keuze...

Berichtdoor bokeh » do okt 12 2017 3:53 pm

Hallo ,
Mijn naam is Bennie en ben nieuw hier.
ik heb mij hier aangemeld omdat ik wat vragen heb over Nikon.
En ik wil heel eerlijk advies en antwoorden en geen merken discussie starten .
Op dit moment ben ik een Canon shooter, maar zit te denken om over te stappen naar Nikon. Maar ik kan nergens duidelijkheid vinden of het de moeite en het geld waard is . Hieronder mijn apparatuur (deel ervan)
Canon 7Dmk2 + EF 500 F4 L IS type 2 plus extender en een 70-200 F2.8 L IS type 2

Nu zat ik te denken om alles weg te doen en het volgende weer aan te schaffen :
Nikon D500 + Nikon AF-S Nikkor 500mm f/4G ED VRII en een extender. Of de nieuwe 500 mm van sigma (de sport versie)

Nu mijn vraag , ga ik met de onderste set betere (scherpere en minder ruis) foto's krijgen dan met mijn huidige set ?
als ik bv op DX0 kijk dan valt mij op dat Canon set een DX0 score hebben van :
https://www.dxomark.com/Lenses/Canon/Ca ... rk-II__977

en de Nikon set
https://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Ni ... D500__1061

kijk dan vooral naar de "sharpness" die is bij de Canon set 11 P-Mpix en bij de Nikon set 8 P-Mpix.
nu weet ik niet of de Nikon lens de één na laatste versie is. Ik dacht dat de VRII de één na laatste was..
Overigens kan ik ook niet echt goede vergelijkings site vinden tussen deze beide 500mm objectieven.

Dus wie kan mij een eerlijk antwoord geven op mijn vraag , en me niet onderuit schoffelen omdat ik nu met Canon werk :P
Alvast bedankt voor jullie hulp..
bokeh

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor RichardBremer » do okt 12 2017 6:52 pm

Ik heb geen direct antwoord op je vraag, maar wellicht is het een idee om de set die je overweegt te kopen eerst te huren? Dan heb je een eigen ervaring of de overstap de moeite waard is.
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor justme » do okt 12 2017 8:08 pm

Wat zijn je beweegredenen eigenlijk?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor ATOR » do okt 12 2017 8:15 pm

Ik zou het niet doen, tenzij je echt ontevreden bent met je huidige set. Switchen is een prijzige bedoening die denk ik niet zoveel oplevert. Nikon heeft nu wat betere sensoren maar het gras lijkt altijd groener... Wie weet wat de Canon 7DmkIII gaat brengen, dan moet je straks weer terug switchen.
Objectieven vergelijken met alleen een DXO score is, uhm, ik kan niet zo snel een woord verzinnen waarmee ik je niet onderuit schoffel :D

Richard heeft de gouden tip al gegeven: huur de Nikon set en kijk eens of het echt de verbetering in beeldkwaliteit oplevert waar je op hoopt en of de bediening je ligt.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor Vincent » do okt 12 2017 8:30 pm

Ik ben ook wel benieuwd waarom je denkt aan een wissel. Gaat je zoals gezegd sowieso een hoop geld kosten, dus dan lijkt het me dat je argumenten hebt om de overstap te overwegen.

Als je die noemt dan kunnen we daarop reageren. Als je ze niet hebt dan is dat ook prima maar dan kunnen we jou niet helpen en moet je zelf de afweging maken of de drang naar iets nieuwe de kosten van inruil waard is ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor signxpress » do okt 12 2017 9:00 pm

bokeh schreef:Nu mijn vraag , ga ik met de onderste set betere (scherpere en minder ruis) foto's krijgen dan met mijn huidige set ?

Nou, ik denk dat dit de beweegredenen zijn., de TS wil scherpere foto's en minder ruis.
Ik ken je type camera niet, ja wel een voorbij zien komen, maar ik kan er niks over zeggen.
Maar net als Ator al schreef over het stukje gras, de ene keer is de ene beter en de volgende keer de ander, maar de merken zijn aan elkaar gewaagd.
Als je geld hebt als water, dan gooi je de boel om, gewoon omdat het kan, anders zou ik gewoon bij het merk blijven welke je al hebt.
Voor scherpere foto's en minder ruis zijn er misschien ook wel andere mogelijkheden die niet zo drastisch zijn.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor John'47 » vr okt 13 2017 7:50 am

Beste bokeh
Op dit forum wordt over het algemeen niet erg geloofd in de cijfertjes van DXO
Ik heb op basis van hun testen mijn spullen bij elkaar gezocht en ben erg tevreden met het eindresultaat
Op DXO zie je dat Canon wat minder scoort met zijn beste body’s dan Nikon
Ook met dezelfde Zeiss en Sigma objectieven
Of jij dat verschil gaat zien hangt af van wat je fotografeert en hoe precies je werkt
Of het het geld waard is om over te stappen?? Het gaat je veel kosten, maar het is ook leuk om te doen, dus daar kun je alleen zelf iets van vinden
John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor bokeh » vr okt 13 2017 11:48 am

Dank jullie voor de reacties ,

De reden is eigenlijk dat ik het idee heb dat Canon de strijd aan het verliezen is t.o.v Nikon zeker als het om sensoren gaat. al maakt nikon geen enkele sensor zelf.. maar zoals ook al genoemd werd "het gras lijkt altijd groener........ "
staar ik mij misschien blind op iets meer DR of 1/3-2/3 stop ruis prestatie ?
En ik weet dat de 7D3 eraan komt , Misschien is het het wachten waard wat deze gaat doen t.o.v de D500 van Nikon.
ik weet dat een switch veel geld gaat kosten.
Op zich ben ik best tevreden met de set die ik heb . ik had alleen graag iets meer DR gehad en een betere ruis prestatie..
bokeh

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor signxpress » vr okt 13 2017 3:44 pm

Als je de tijd hebt en je hebt geduld, dan zou ik in jou situatie gewoon geduldig afwachten wat de 7D3 gaat doen inderdaad.
Of Canon de strijd gaat verliezen durf ik niet zo te zeggen, ik hoop het niet, want goede concurrentie is alleen maar gezond.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor Janvis » vr okt 13 2017 4:51 pm

bokeh schreef:staar ik mij misschien blind op iets meer DR of 1/3-2/3 stop ruis prestatie ?


Als het je om ruis en DR gaat, is het dan niet goedkoper om bijvoorbeeld een 6D of 5D ofzow te kopen? misschien iets minder snel dan de 7D maar door de full frame sensor wel de winst waar je naar zoekt, lijkt me een goedkopere oplossing dan over te stappen naar heer ander merk.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor Vincent » vr okt 13 2017 5:54 pm

500mm prime op een cropsensor is 99 van de 100 een bewuste keuze voor extra bereik en hogere pixeldichtheid ;)

Dus Fullframe lijkt dan geen logische stap ;)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor Janvis » vr okt 13 2017 6:04 pm

Tsja, soms is het kiezen of delen hé :-)
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor bokeh » za okt 14 2017 11:02 am

Uiteraard het het kiezen of delen , geen enkele camera is perfect dat weet ik ook , ook niet van Nikon of wel ander merk dan ook .
maar misschien is het dan toch verstandig om op de 7d3 te wachten en kijken wat deze doet , is dit weer zo een tegenvaller als de 6d2 dan kan ik altijd nog overstappen of wat hierboven gezegd word een 5d4 halen voor een betere DR en ruis prestatie. die optie zal minder prijzig zijn .
Denk dat ik dan nog even geduld moet hebben , ik heb ook geen haast ofzo .
wat me opvalt is dat niemand hier roept ja je moet overstappen want nikon is veel beter , dan zal er wel geen wereld van verschil inzitten.
ik wacht nog maar even geduldig af..
bedankt voor jullie informatie en uitleg.
bokeh

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera en objectief keuze...

Berichtdoor Patrick » za okt 14 2017 11:44 am

De 7DmkII is nog geen twee jaar op de markt. Dat kan nog even duren. En dan nog blijf je wellicht met vragen zitten. Waarom huur je de set niet een keer? Nu kan je ze ook nog goed vergelijken want je hebt dan beide bij je. Dan weet je wat het beste voor je is. Blijf je bij Canon, dan weet je waar je aan toe bent. Wil je overstappen, dan kan je een plan die richting op maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten