keuze

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

keuze

Berichtdoor kleijberg » ma okt 16 2017 7:06 am

IK ben op zoek naar een niet te dure backup camera>nu is mijn keuze gevallen op een d300 die ik eerder heb gehad of een d5200
Graag een steuntje
nikon D810, 24-70 2.8 . 70-200 2.8. en nog wat los spul
Gebruikersavatar
kleijberg

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Diever
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor ATOR » ma okt 16 2017 9:49 am

Het idee van een back-up camera is dat je nog vergelijkbare foto's kunt maken als je D810 uitvalt. Een FX camera lijkt me daarvoor een betere keuze. Bij niet te duur zou ik dan een tweedehands D6x0 nemen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor kleijberg » ma okt 16 2017 9:56 am

goeie tip ga ik mij eens in verdiepen
nikon D810, 24-70 2.8 . 70-200 2.8. en nog wat los spul
Gebruikersavatar
kleijberg

Forumlid
Berichten: 103


Locatie: Diever
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor gijs sandberg » ma okt 16 2017 11:04 am

Beste K,
Een D5nnn mag dan een handig klapscherm hebben, maar dat maakt 'm minder degelijk.
Een D300)s_ is weliswaar in dezelfde degelijkheids-catogorie als de D810, maar wel DX.
Sinds de komst van de D850 zie ik weer D700's tweedehands verschijnen (en in prijs dalen).
Mogelijk is die (FX, even degelijk als een D8nn) een optie.
Bedenk ook dat kamera's als D300 / D700 qua accesoires beter aansluiten bij een D810 dan een D5nnn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor Vincent » ma okt 16 2017 8:29 pm

ATOR schreef:Het idee van een back-up camera is dat je nog vergelijkbare foto's kunt maken als je D810 uitvalt.


Oneens. Mijn inziens heb je een èchte backup camera voor het hypothetische geval dat er iets niet meer werkt en je koste wat kost foto's moet kunnen maken. En dat kan een keer gebeuren. Maar in dat incidentele geval kun je met een DX body ook wel uit de voeten. Nood breekt wet.

Ga je voor een (vrijwel) gelijkwaardig toestel dan zie ik het meer als een tweede body. Ook niets mis mee, erg handig, voor sommige fotografen zelfs onmisbaar ook.

Dat is dus de belangrijkste vraag aan TS. Zoekt hij een echte backup body of stiekem toch een tweede body voor erbij. Dat is de belangrijkste keuze om te kunnen adviseren wat mij betreft.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor Marten » ma okt 16 2017 9:06 pm

Voor een professioneel fotograaf is een backup camera vaak noodzakelijk en een tweede (of derde) camera vaak wenselijk.
Voor een amateur fotograaf vind ik het in beide gevallen nogal overdreven.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor Tzigane » di okt 17 2017 9:48 am

Eens met Marten, ik zou niet weten waarom je hobbymatig een back-up camera zou willen. Je loopt er mee te sjouwen en je gebruikt hem uiteindelijk toch nooit. Hoe groot is de kans dat je camera stuk gaat op een moment dat je echt foto's
MOET maken? En hoe groot is de kans dat je dan niet een camera kan huren of lenen voor even. Stuk goedkoper ook.
Als je normaal werkt met een D810 zou ik weinig plezier halen uit een fossiel als de D300, die gaat niet je D810 kunnen vervangen namelijk.

Als je op een bruiloft staat en oom Henk gooit per ongeluk een glas bier over je camera, dán heb je wat aan een (identieke) tweede body (en lens), je wordt namelijk (veel geld) betaald om foto's af te leveren die niet opnieuw gemaakt kunnen worden op een ander moment.
Gebruikersavatar
Tzigane

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Rijen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor JvdKooij » di okt 17 2017 10:03 am

Marten schreef:Voor een amateur fotograaf vind ik het in beide gevallen nogal overdreven.


ik niet, ik ben zo'n amateur fotograaf die 2 bodies gebruikt. ik miste gewoon te veel foto's tijdens het reizen omdat er op een of andere manier altijd de verkeerde lens op de body zat (en dus ook de verkeerde instellingen). Dus heb ik gewoon een tweede body gekocht en de telelens zit nu standaard op de D7200, de D610 gebruik ik voor groothoek of standaardlens. Dit werkt zo erg prettig.
Laatst gewijzigd door JvdKooij op di okt 17 2017 2:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor Skippy » di okt 17 2017 10:49 am

Ik neem op qua fotografie interessante langere reizen ook twee camera’s mee. Primair voor het gemak met twee verschillende bereiken én als backup.
Skippy

Moderator
Berichten: 11679


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor JurjenF » di okt 17 2017 12:00 pm

Marten schreef:Voor een professioneel fotograaf is een backup camera vaak noodzakelijk en een tweede (of derde) camera vaak wenselijk.
Voor een amateur fotograaf vind ik het in beide gevallen nogal overdreven.

Als amateur ben ik héél blij dat ik een 2e body heb aangeschaft....Zeker in de omstandigheden waaronder ik die gebruik en kan voorkomen dat ik veelvuldig van lens moet wisselen onder omstandigheden waar je dat eigenlijk niet wil doen (stof en snel handelen). Dus zeker niet overdreven om 2 bodies te hebben..........
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor Marten » di okt 17 2017 4:06 pm

Nou, zo te lezen zijn er meer voorstanders voor een tweede/ cq backupcamera, dan tegenstanders.
Dat kan natuurlijk.
Maar..ehh.. dan nooit meer mopperen over al dat gewicht dat jullie moeten meezeulen hè?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor Patrick » di okt 17 2017 4:33 pm

Rondlopen met twee systeemcamera's is best te doen weet ik uit ervaring. En dat deed ik ook regelmatig. Maar steeds minder, terwijl het op zich niet het gewicht is. Maar als ik denk dat het een voordeel is, dan doe ik het zeker. Met twee DSLR's lopen met zoomlenzen erop. Liever niet...

Dit alles zolang ik de keuze heb. Als ik een betaalde klus heb, dan ga ik sowieso niet zonder tweede camera op stap.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor Vincent » di okt 17 2017 4:53 pm

Marten schreef:Nou, zo te lezen zijn er meer voorstanders voor een tweede/ cq backupcamera, dan tegenstanders.


Op zich was de vraag van TS niet of het wel of niet zinvol is, maar om advies bij eventuele aankoop van een backup camera. Mijn bezwaar in de huidige discussie is het 'over 1 kam scheren' van de begrippen 'backup body' en 'tweede camera'.

Het wezenlijke verschil is dat een backup body in principe altijd in de tas blijft tenzij... Bij een tweede body geldt eigenlijk meestal het omgekeerde. Dat lijkt miereziften op bewoordingen maar is wat mij betreft essentieel bij de keuze van een camera, met name gezien de reactie van JurjenF:

JurjenF schreef:Als amateur ben ik héél blij dat ik een 2e body heb aangeschaft....Zeker in de omstandigheden waaronder ik die gebruik en kan voorkomen dat ik veelvuldig van lens moet wisselen onder omstandigheden waar je dat eigenlijk niet wil doen (stof en snel handelen).


Ik weet uit eigen ervaring dat een tweede body gewoon vrijwel gelijke beeldkwaliteit moet kunnen leveren als de 'eerste' body. Ik heb een tijdje een D3 als tweede body naast een D3s gebruikt en uiteindelijk stond ik regelmatig lenzen tussen beide bodies uit te wisselen omdat ik een shot perse met de D3s wilde maken. Dat is misschien nog meer onwerkbaar dan als je in dat geval maar 1 body zou hebben. Een D3 als tweede of derde body is voor mijn werkzaamheden dus echt niet meer denkbaar.

Voor een backup body zou ik echter zo een D3 in de tas stoppen. Inderdaad komt die diverse omstandighden niet in de buurt van mijn huidige apparatuur. Maar in principe ga je hem nooit gebruiken, en het incidentele geval dat je hem wel gebruikt kom je vast eenmalig wel weg met iets minder kwaliteit. De volgende opdracht heb je dan immers als weer iets anders kunnen regelen.

Een D300 of D5200 als backup camera naast een D810 vind ik dus ook helemaal niet zo'n gek idee. Zeker niet gezien de prijzen waarvoor ze momenteel weg gaan. Gaat TS hem echter 'stiekem' toch als tweede body gebruiken dan zou ik beide modellen zeker niet adviseren naast een D810. Dan zou ik eerder kijken naar een tweedehands D800, D750 of D610, of als extra bereik een pre is een D500 of D7200.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor JurjenF » di okt 17 2017 5:37 pm

Duidelijk verhaal en mee eens zo. Ik heb ook een D7100 erbij gehaald, naast mijn 1e, wegens dezelfde bediening, beeldkwaliteit etc.. Maar ook als backup bij reportages. Dus die 2e body heeft 2 petten op.... Maar als zuivere backup naast een D8xx zou mijn keuze wel naar een FX body gaan al was het maar vanwege de aanwezige FAX lenzen.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: keuze

Berichtdoor ATOR » di okt 17 2017 6:55 pm

djunclesam schreef:
ATOR schreef:Het idee van een back-up camera is dat je nog vergelijkbare foto's kunt maken als je D810 uitvalt.


Oneens. Mijn inziens heb je een èchte backup camera voor het hypothetische geval dat er iets niet meer werkt en je koste wat kost foto's moet kunnen maken. En dat kan een keer gebeuren. Maar in dat incidentele geval kun je met een DX body ook wel uit de voeten. Nood breekt wet.

Ga je voor een (vrijwel) gelijkwaardig toestel dan zie ik het meer als een tweede body. Ook niets mis mee, erg handig, voor sommige fotografen zelfs onmisbaar ook.

Dat is dus de belangrijkste vraag aan TS. Zoekt hij een echte backup body of stiekem toch een tweede body voor erbij. Dat is de belangrijkste keuze om te kunnen adviseren wat mij betreft.

Dat zie ik juist andersom en dat komt doordat mijn werkwijze anders is dan die van jou.

Mijn tweede camera gebruik ik voor totaal andere shots dan mijn eerste camera. FX voor een hoge resolutie foto van een locatie, DX voor een 360x180 HDR foto. FX voor de uiteindelijke foto, DX voor filmen met dezelfde beeldhoek zonder dat ik dat brandpunt dubbel moet aanschaffen. Soms gebruik ik bijvoorbeeld een tweede camera om een achteraanzicht wat alleen terugkomt in een photoshop reflectie vast te leggen. Een tweede body heeft voor mij een andere functie dan de eerste en hoeft helemaal niet gelijkwaardig te zijn. Een D300 zou dan een tweede camera kunnen zijn naast een D810.

Als ik een studioshoot zou hebben met model, hair, make-up en styling en mijn eerste hoge resolutie FX camera zou uitvallen dan zou ik zonder een gelijkwaardige back-up body de shoot moeten afzeggen. Een D300 foto leveren waar een D810 foto verwacht wordt is niet acceptabel, daar kan ik niet mee aankomen. Het zou een verspilling zijn van alle tijd en kosten die met de shoot gemoeid zouden zijn. Voor mij moet een back-up vergelijkbare kwaliteit kunnen leveren.

Bij nooit meer terugkerende sport- en huwelijksmomenten is het inderdaad een ander verhaal. Dan zou ik ook liever een gelijkwaardige tweede body hebben om snel te kunnen switchen tussen verschillende brandpunten met een 'als het maar een foto maakt' back-up.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten