Nik Collection by DXO

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Nik Collection by DXO

Berichtdoor LJ-Jochem » wo okt 25 2017 3:54 pm

De Nik collectie lijkt gered :) Vandaag is bekend geworden dat DXO de NIK Collectie van Google gekocht heeft en volgens DXO gaan ze er weer tijd en geld in stoppen om ons te voorzien van updates.

Van de DXO site:
DxO acquires Nik Collection assets from Google, and plans to continue to develop the Collection for the benefit of the photographer community.
October 25, 2017 – DxO, one of the most innovative companies in consumer imaging, today announces the acquisition of the Nik Collection assets from Google.
“The Nik Collection gives photographers tools to create photos they absolutely love,” said Aravind Krishnaswamy, an Engineering Director with Google. “We’re thrilled to have DxO, a company dedicated to high-quality photography solutions, acquire and continue to develop it.”

“We are very excited to welcome the Nik Collection to the DxO family,” said Jérôme Ménière, CEO and founder of DxO. “DxO revolutionized the image processing market many times over the years with its innovative solutions, and we will continue to do so with Nik’s tools, which offer new creative opportunities to millions of photographers. The new version of our flagship software DxO OpticsPro, which is available as of now under its new name DxO PhotoLab, is the first embodiment of this thrilling acquisition with built-in U Point technology.”


het zal wel weer betalen worden voor de updates ben ik bang... :silent:
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor justme » wo okt 25 2017 4:38 pm

helemaal goed, het zou ook zonde zijn dat dit verloren zou gaan
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor Ed Post » wo okt 25 2017 5:13 pm

Ik heb zowel de oude betaalde NIK Collection als die van Google.
Om eerlijk te zijn ben ik bij gebruik van Silver Efex Pro niet weg van de Google versie, en ik gebruik dan ook nog steeds de oude betaalde versie.
Daar ben ik best tevreden over, maar natuurlijk ben ik wel erg benieuwd naar de updates van DXO.
Laatst gewijzigd door Ed Post op wo okt 25 2017 7:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor Patrick » wo okt 25 2017 6:01 pm

Voortreffelijk nieuws. Zo zonde dat dat niet meer verder ontwikkeld is!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor gvdnberg » wo okt 25 2017 7:54 pm

In ieder geval is de U-point technology gered en wordt dit verder toegepast!!
Macphun wordt Skylum, en gaat hard aan de slag voor Windows en Mac; DxO gaat aan de slag met NIK software, zou Adobe het dan toch gaan verliezen met hun abonnement structuur???
Laatst gewijzigd door gvdnberg op wo okt 25 2017 10:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor Remco H » wo okt 25 2017 10:04 pm

U-point technologie klinkt me bekend van Nikon Capture NX2. Daar zat het in, en dat had ook met Nik-software van doen.
Wat me toevallig opviel: DxO Optics Pro is ineens van naam veranderd. Het heet nu DxO PhotoLab. (Zie hier) Dat zal wel te maken hebben met deze overname. Zo te zien is de bewerkingssoftware er ook meteen wat completer mee geworden. Een punt van kritiek in een review van DxO Optics Pro 11 was dat er geen tools waren voor plaatselijke bewerkingen. Dat punt is hiermee dan meteen bijgewerkt!

Adobe zal wel overeind blijven, verwacht ik. Die abonnementen leveren hun goudgeld op, dus dat loopt wel. Maar eveneens duidelijk is dat ze met het niet meer uitbrengen van Lightroom als pakket een gat creëren, waar anderen gretig op in kunnen springen. Want er zijn aardig wat mensen die niet van een abonnement houden.
D750 + veel glas
Remco H

Forumlid
Berichten: 231


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor Patrick » wo okt 25 2017 10:15 pm

Adobe valt echt niet om door dit soort deals. Het zou mij verbazen als ze niet minimaal de helft van de markt op dit gebied in handen hebben, als het niet veel meer dan dat is.

Ik heb vroeger veel met Capture NX gewerkt en dus ook met de UPoints. Dat miste ik wel even toen ik naar Lightroom overstapte. Maar daarna eigenlijk niet meer. Ik heb de plug-in van Nik waarmee je het kan toepassen naast Color en Silver Efex dan ook nooit gebruikt. Noch nodig gehad.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor Peter » wo okt 25 2017 10:18 pm

Mooie ontwikkeling !
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7762


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor ReneG » do okt 26 2017 3:45 pm

gvdnberg schreef:Macphun wordt Skylum, en gaat hard aan de slag voor Windows en Mac; DxO gaat aan de slag met NIK software, zou Adobe het dan toch gaan verliezen met hun abonnement structuur???


Ik denk het niet. Ik denk zelfs dat het losstaat van elkaar. De aanname achter je stelling is dat andere nieuwe producten standalone verkocht worden en op termijn niet in abonnementsvorm verschijnen. Ik denk dat zij op termijn gaan volgen. Verder is het subscription model van Adobe bedrijfstechnisch gezien een groot succes. Ze bereiken veel meer klanten. De kans is groot dat andere bedrijven volgen.

Want veel bedrijven zijn nu al bezig om op te schuiven naar, of in ieder geval na te denken over, abonnement/lease modellen. Dat geldt zeker niet alleen voor software maar zo'n beetje voor alle soorten content. Denk aan Netflix, wat in 2019 navolging krijgt van Disney, CBS etc. Maar ook bijvoorbeeld de Microsoft Office 365 cloud. Of een variant erop zoals de microtransactions in de gaming industrie, waarbij je exclusieve items in bezit krijgt in de context van een gratis (free to play) framework.

Uiteraard is dit beperkt tot duurzame goederen (levensmiddelen, hygiënische producten en andere verbruiksgoederen lenen zich hier niet voor). Maar private lease groeit enorm in populariteit (de leasemaatschappijen zetten er nu ook zwaar op in). Je ziet dat nu ook al komen dat consumentenelectronica (denk aan laptops en TVs) gehuurd worden. Je neemt een abo, krijgt een corresponderend apparaat en elke X jaar wordt het vervangen door een nieuw equivalent apparaat. De mediabox die je thuis hebt van Ziggo of KPN is ook al eigendom van de provider en wordt regelmatig vervangen. Ook in de industrie zie je steeds vaker dat bedrijven hun apparatuur niet meer kopen maar leasen. Denk bijvoorbeeld aan een ziekenhuis dat hun medische apparatuur leaset in plaats van koopt; het afgelopen jaar zijn er al enkele van dit soort partnerships gestart. Alles wijst erop dat we opschuiven naar een 'Subscription based economy'.

Dat betekent natuurlijk niet dat je in te toekomst niets meer kunt kopen of in eigendom kunt hebben, maar het gaat afnemen. En bepaalde producten (waarschijnlijk content en software) zullen nog uitsluitend in abbonnements/leasevorm beschikbaar zijn. Zo'n model heeft ook wel een aantal voordelen:
- Geen hoge 'startkosten' (voor de consument)
- Geen incidentele maar een semi-permanente verbintenis/klantenbinding (gunstig voor de producent). Iets wat voorheen bekend stond als merkentrouw kan nu op een andere manier worden ingevuld.
- Minder pieken en dalen in inkomsten en uitgaven (voordelig voor beiden)
- Je hebt sneller nieuwe apparaten (goed voor de consument) en je hebt minder gedoe met legacy producten die je moet supporten (goed voor de producent).
- Je kunt een apparaat wanneer het niet bevalt zonder veel (financiële) pijn vervangen door iets anders.
- Oudere of vervangen apparaten kunnen makkelijker worden heringezet (bijvoorbeeld in een ouder leasecontract). Er zit veel potentieel om onnodige 'waste' te voorkomen.
- Etc.

Heel veel voordelen dus. Natuurlijk zijn er ook de nodige nadelen. Zo kan een producent besluiten bepaalde zaken te discontinueren of in te trekken. Daar kun je dan weinig aan doen als consument en dat is waar bij de meesten de angst zit. Je bent een stuk controle kwijt (voor een deel is dat gevoelsmatig, voor een deel werkelijkheid). En het zal wel even duren voordat dit zich ontwikkelt tot een evenwichtig mechanisme.

Relevante trendwatchers (de grote jongens, niet die jojo's op TV die na een half uur googlen ineens expert zijn) zijn het erover eens dat subscription models op termijn de nieuwe standaard lijken te worden. Er zijn veel te veel bedrijven mee bezig om dit nog een niche te noemen. De voorspelling, en mijn verwachting, is dat we steeds minder in eigendom zullen (kunnen) krijgen, of we dat nu leuk vinden of niet. Aan de andere kant, bij een aantal dingen zijn we hieraan gewend. Denk aan een huurhuis; vaste lasten, geen piekuitgaven door (on)verwacht onderhoud, de huisbaas moet problemen oplossen etc. Ja dat gaat wel eens fout, maar meestal gaat dat goed. Of de mediabox van je provider. Het is niets nieuws en de jongere generaties vinden het ook niet echt een probleem.. Alleen het is nieuw voor de producten waarop het wordt toegepast.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor Patrick » do okt 26 2017 5:52 pm

Amen. :clap:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26848


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor MartinT » do okt 26 2017 5:54 pm

Hoe zit het nu: moet je vanaf nu de DxO Photolab software kopen om Nik te kunnen gebruiken?
Want zoals ik het begrijp is Nik nu onderdeel van dit software pakket. En die staat op de site te koop voor US$ 99,- c.q. 149,- voor de luxe editie.
Of......?
En nog een vraag: is DxO Photo Lab software, afgezien van Nik, verder enkel een RAW converter of zit er meer functionaliteit in dit pakket?
Wie heeft er ervaring mee en hoe luidt die?
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor markdv77 » do okt 26 2017 8:34 pm

ReneG schreef:Of een variant erop zoals de microtransactions in de gaming industrie, waarbij je exclusieve items in bezit krijgt in de context van een gratis (free to play) framework.


Wie weet ook ooit geen betaald CC abonnement meer. Maar betalen per foto die je exporteert, exacte tarief afhankelijk van het aantal lokale correcties... :lol:
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor ReneG » vr okt 27 2017 12:38 am

markdv77 schreef:
ReneG schreef:Of een variant erop zoals de microtransactions in de gaming industrie, waarbij je exclusieve items in bezit krijgt in de context van een gratis (free to play) framework.


Wie weet ook ooit geen betaald CC abonnement meer. Maar betalen per foto die je exporteert, exacte tarief afhankelijk van het aantal lokale correcties... :lol:


Nu nog komisch, maar niet ondenkbaar. Dat is ideaal voor de casual fotograaf maar als professionele amateur moet je er niet aan denken. Een x keer 1000 foto's per maand bewerken pakket. Maar ik sluit het niet eens meer uit... :o
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor Autofan1985 » vr okt 27 2017 8:33 am

Blijkbaar hoor ik al bij de ouderen dan @ReneG. En voelde me nog wel zo jong met mijn 32 lentes. :mryellow: Het is dat er voor veel dingen in zekere zin geen alternatief is voor een abonnement, zoals de al genoemde mediabox, energie en mobiel bereik. Daarentegen zal ik niet snel een mobiele telefoon op afbetaling kopen of een private Lease constructie aangaan. Ik koop liever zelf iets en bepaal dan vervolgens zelf hoe lang dat voor mij nog volstaat.
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nik Collection by DXO

Berichtdoor ReneG » vr okt 27 2017 9:53 am

Autofan1985 schreef:Blijkbaar hoor ik al bij de ouderen dan @ReneG. En voelde me nog wel zo jong met mijn 32 lentes. :mryellow: Het is dat er voor veel dingen in zekere zin geen alternatief is voor een abonnement, zoals de al genoemde mediabox, energie en mobiel bereik. Daarentegen zal ik niet snel een mobiele telefoon op afbetaling kopen of een private Lease constructie aangaan. Ik koop liever zelf iets en bepaal dan vervolgens zelf hoe lang dat voor mij nog volstaat.


Oh begrijp me niet verkeerd, dat geldt voor mij ook (en ik ben ook niet oud :D). Maar als alle software producenten besluiten hun producten enkel nog in abonnementsvorm aan te bieden (niet ondenkbaar), of dat producenten hun films en series enkel nog via hun eigen kanalen aanbieden (wat nu in beperkte mate al gebeurd) dan heb je feitelijk geen keus meer. De enige keus die dan overblijft is om iets niet te doen...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten