gvdnberg schreef:Macphun wordt Skylum, en gaat hard aan de slag voor Windows en Mac; DxO gaat aan de slag met NIK software, zou Adobe het dan toch gaan verliezen met hun abonnement structuur???
Ik denk het niet. Ik denk zelfs dat het losstaat van elkaar. De aanname achter je stelling is dat andere nieuwe producten standalone verkocht worden en op termijn niet in abonnementsvorm verschijnen. Ik denk dat zij op termijn gaan volgen. Verder is het subscription model van Adobe bedrijfstechnisch gezien een groot succes. Ze bereiken veel meer klanten. De kans is groot dat andere bedrijven volgen.
Want veel bedrijven zijn nu al bezig om op te schuiven naar, of in ieder geval na te denken over, abonnement/lease modellen. Dat geldt zeker niet alleen voor software maar zo'n beetje voor alle soorten content. Denk aan Netflix, wat in 2019 navolging krijgt van Disney, CBS etc. Maar ook bijvoorbeeld de Microsoft Office 365 cloud. Of een variant erop zoals de microtransactions in de gaming industrie, waarbij je exclusieve items in bezit krijgt in de context van een gratis (free to play) framework.
Uiteraard is dit beperkt tot duurzame goederen (levensmiddelen, hygiënische producten en andere verbruiksgoederen lenen zich hier niet voor). Maar private lease groeit enorm in populariteit (de leasemaatschappijen zetten er nu ook zwaar op in). Je ziet dat nu ook al komen dat consumentenelectronica (denk aan laptops en TVs) gehuurd worden. Je neemt een abo, krijgt een corresponderend apparaat en elke X jaar wordt het vervangen door een nieuw equivalent apparaat. De mediabox die je thuis hebt van Ziggo of KPN is ook al eigendom van de provider en wordt regelmatig vervangen. Ook in de industrie zie je steeds vaker dat bedrijven hun apparatuur niet meer kopen maar leasen. Denk bijvoorbeeld aan een ziekenhuis dat hun medische apparatuur leaset in plaats van koopt; het afgelopen jaar zijn er al enkele van dit soort partnerships gestart. Alles wijst erop dat we opschuiven naar een 'Subscription based economy'.
Dat betekent natuurlijk niet dat je in te toekomst niets meer kunt kopen of in eigendom kunt hebben, maar het gaat afnemen. En bepaalde producten (waarschijnlijk content en software) zullen nog uitsluitend in abbonnements/leasevorm beschikbaar zijn. Zo'n model heeft ook wel een aantal voordelen:
- Geen hoge 'startkosten' (voor de consument)
- Geen incidentele maar een semi-permanente verbintenis/klantenbinding (gunstig voor de producent). Iets wat voorheen bekend stond als merkentrouw kan nu op een andere manier worden ingevuld.
- Minder pieken en dalen in inkomsten en uitgaven (voordelig voor beiden)
- Je hebt sneller nieuwe apparaten (goed voor de consument) en je hebt minder gedoe met legacy producten die je moet supporten (goed voor de producent).
- Je kunt een apparaat wanneer het niet bevalt zonder veel (financiële) pijn vervangen door iets anders.
- Oudere of vervangen apparaten kunnen makkelijker worden heringezet (bijvoorbeeld in een ouder leasecontract). Er zit veel potentieel om onnodige 'waste' te voorkomen.
- Etc.
Heel veel voordelen dus. Natuurlijk zijn er ook de nodige nadelen. Zo kan een producent besluiten bepaalde zaken te discontinueren of in te trekken. Daar kun je dan weinig aan doen als consument en dat is waar bij de meesten de angst zit. Je bent een stuk controle kwijt (voor een deel is dat gevoelsmatig, voor een deel werkelijkheid). En het zal wel even duren voordat dit zich ontwikkelt tot een evenwichtig mechanisme.
Relevante trendwatchers (de grote jongens, niet die jojo's op TV die na een half uur googlen ineens expert zijn) zijn het erover eens dat subscription models op termijn de nieuwe standaard lijken te worden. Er zijn veel te veel bedrijven mee bezig om dit nog een niche te noemen. De voorspelling, en mijn verwachting, is dat we steeds minder in eigendom zullen (kunnen) krijgen, of we dat nu leuk vinden of niet. Aan de andere kant, bij een aantal dingen zijn we hieraan gewend. Denk aan een huurhuis; vaste lasten, geen piekuitgaven door (on)verwacht onderhoud, de huisbaas moet problemen oplossen etc. Ja dat gaat wel eens fout, maar meestal gaat dat goed. Of de mediabox van je provider. Het is niets nieuws en de jongere generaties vinden het ook niet echt een probleem.. Alleen het is nieuw voor de producten waarop het wordt toegepast.