RAW culling/selectie software

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

RAW culling/selectie software

Berichtdoor VGE » wo nov 01 2017 2:56 pm

Goedemiddag,

Voor dat ik foto's ga nabewerken maak ik altijd een selectie van de beste foto's, ik zal vast niet de enige zijn en daarom ook deze post.
vooral als ik veel foto's heb geschoten kost dit veel tijd maar het hoort er nou eenmaal bij.

Ik gebruik zowat voor alles Lightroom en met uitzonderingen Photoshop.

Het grote nadeel van LR is dat het maken van 1:1 previews heel lang duurt op mijn systeem en daarna het door scrollen ook niet vlekkeloos verloopt.

Met dit probleem ben ik gaan zoeken naar een alternatief en kwam ik bij het volgende programma: FastRawViewer.
Gevonden via: https://photographylife.com/reviews/fastrawviewer

Na het downloaden van de testperiode was ik gelijk enthousiast, het werkt als een trein en maakt het cullen van de RAW bestanden aanzienlijk sneller. Wat ik vooral handig vindt is de mogelijkheid de foto's "weg te gooien" waardoor FRV de foto's in een submap plaatst in de map van de bestandslocatie.

De uiteindelijke overgebleven foto's importeer ik in Lightroom en ik kan gelijk aan de slag.

Nu is de testperiode afgelopen en sta ik op het punt voor 15 euro de volledige versie aan te schaffen.

Mijn vraag: Wat gebruiken jullie voor dit proces? Ik hoor graag tips/trics/alternatieven etc.
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor stouten » wo nov 01 2017 3:16 pm

Ik gebruik het eigenlijk programma van MAC daarvoor (voorvertoning)
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 162


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor VGE » wo nov 01 2017 3:22 pm

stouten schreef:Ik gebruik het eigenlijk programma van MAC daarvoor (voorvertoning)


Werkt dat goed? Ik zit op Windows.
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor Peter » wo nov 01 2017 3:45 pm

Wedervraag.
Wat is er mis met Viewnx ?
werkt goed en is gratis
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor MartinT » wo nov 01 2017 4:31 pm

VGE schreef:Het grote nadeel van LR is dat het maken van 1:1 previews heel lang duurt op mijn systeem en daarna het door scrollen ook niet vlekkeloos verloopt.


Dat nadeel is vervallen met het nieuwe LightRoom Classic CC.
Als je bij het importeren het volgende instelt: Bestandsafhandeling-> Voorvertoningen maken-> Ingesloten en secundair, zie je de foto's razendsnel.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor Patrick » wo nov 01 2017 4:48 pm

Ik zou daar gewoon Nikon View NX-i voor gebruiken. Al voordat je zaken in Lightroom importeert. Dan blijven de kleuren en sterren behouden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo nov 01 2017 5:26 pm

Ik gebruik Nikon Capture NX-D daarvoor. Werkt in mijn ogen gewoon goed.Onderin het scherm staan de miniaturen waar ik doorheen scroll en de grote versie dan meteen daarboven in beeld krijg zodat ik kan zien of ik 'm wil gebruiken of niet.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor VGE » wo nov 01 2017 8:17 pm

Peter schreef:Wedervraag.
Wat is er mis met Viewnx ?
werkt goed en is gratis

Eigenlijk helemaal niet aan gedacht. Was in mijn beleving ook een stuk slomer. Ik ga hem iig downloaden en testen.
MartinT schreef:Dat nadeel is vervallen met het nieuwe LightRoom Classic CC.
Als je bij het importeren het volgende instelt: Bestandsafhandeling-> Voorvertoningen maken-> Ingesloten en secundair, zie je de foto's razendsnel.

Ik moet nog upgraden. Ik begreep dat de snelheid wel omhoog is maar dat het nog steeds minder snel is dan alternatieven.
Patrick schreef:Ik zou daar gewoon Nikon View NX-i voor gebruiken. Al voordat je zaken in Lightroom importeert. Dan blijven de kleuren en sterren behouden.

Landerd schreef:Ik gebruik Nikon Capture NX-D daarvoor. Werkt in mijn ogen gewoon goed.Onderin het scherm staan de miniaturen waar ik doorheen scroll en de grote versie dan meteen daarboven in beeld krijg zodat ik kan zien of ik 'm wil gebruiken of niet.

Patrick & Landerd,

Kijk ik dan naar de RAW versies of maak Capture NX-D er een jpeg van? Ik ben het nu aan het downloaden en ga het testen. Het is eigenlijk helemaal niet bij mij opgekomen!
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor VGE » wo nov 01 2017 9:45 pm

Net even zitten spelen. Voor mijn gevoel mis ik toch snelheid. Het is zeker sneller dan Lightroom maar niet vergeleken met FRV.

Wat ik bij FRV fijn vind is dat ik op een eigen gekozen toetsenbord toets de "verwijder" knop kan configureren. Is iets soortgelijk ook mogelijk in de Nikon software?
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor ATOR » wo nov 01 2017 10:20 pm

Het unieke van FastRawViewer is dat je echt naar de raw file kijkt, niet naar de ingesloten jpg. Verder vind ik het raw histogram handig waarop je kunt zien of je onherstelbaar geclipt hebt, en dat je automatisch naar de volgende foto kunt springen als je een foto een rating gegeven hebt of in de rejected map gegooid hebt. Je kunt ook snel even de schaduwpartijen ophalen en highlights dimmen. Alles in FRV is gemaakt om snel je foto's goed te kunnen beoordelen.

Als de raw data niet zo belangrijk is en je gewoon naar het plaatje wilt kijken dan lijkt me de nieuwe Lightroom die de ingesloten jpg laat zien net zo handig. Als die functie er altijd al ingezeten zou hebben was ik waarschijnlijk niet op zoek gegaan naar een alternatief.

Zelf blijf ik FRV gebruiken voor de eerste selectie. Als je het eenmaal gebruikt is de eerste selectie maken in LR een stap terug.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor mozes » wo nov 01 2017 10:45 pm

VGE schreef:Goedemiddag,

Voor dat ik foto's ga nabewerken maak ik altijd een selectie van de beste foto's, ik zal vast niet de enige zijn en daarom ook deze post.
vooral als ik veel foto's heb geschoten kost dit veel tijd maar het hoort er nou eenmaal bij.

Ik gebruik zowat voor alles Lightroom en met uitzonderingen Photoshop.

Het grote nadeel van LR is dat het maken van 1:1 previews heel lang duurt op mijn systeem en daarna het door scrollen ook niet vlekkeloos verloopt.

Met dit probleem ben ik gaan zoeken naar een alternatief en kwam ik bij het volgende programma: FastRawViewer.
Gevonden via: https://photographylife.com/reviews/fastrawviewer

Na het downloaden van de testperiode was ik gelijk enthousiast, het werkt als een trein en maakt het cullen van de RAW bestanden aanzienlijk sneller. Wat ik vooral handig vindt is de mogelijkheid de foto's "weg te gooien" waardoor FRV de foto's in een submap plaatst in de map van de bestandslocatie.

De uiteindelijke overgebleven foto's importeer ik in Lightroom en ik kan gelijk aan de slag.

Nu is de testperiode afgelopen en sta ik op het punt voor 15 euro de volledige versie aan te schaffen.

Mijn vraag: Wat gebruiken jullie voor dit proces? Ik hoor graag tips/trics/alternatieven etc.

Ik gebruik FRV daar ook voor.
Soms probeer ik wat anders, maar vergeleken met FRV is alles retetraag.
lightroom en photoshop laten je niet de raw file zien.
open een nef maar eens gelijktijdig in FRV, lightroom en photoshop.
De verschillen zijn enorm, een setting in adobe maken die gelijk is wat de raw file laat zien is vrijwel niet te doen.
De nikon software, het staat op de pc hier, maar ik gebruik het niet, het is hier echt abnormaal traag
FRV is volledig aan te passen, handig voor de sneltoesten.
je kan bv de witballans corrigeren en meenemen naar de volgende foto die je opent in FRV. het word bewaard in een .xmp file, dit kan je ook uit zetten.

Verder is de focus peaking handig, momenteel word er gewerkt aan een mogelijke toevoeging om het af punt te tonen.
Het is nog niet zeker, omdat schijnbaar alle camera's er een andere methode voor gebruikt..
Maar de voor de meest populaire camera's zou het een optie kunnen worden, (duimen draaien;) )

Kopen zou ik zeggen, er komen regelmatig updates uit die het steeds weer iets beter maken.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor VGE » wo nov 01 2017 11:13 pm

ATOR schreef:Het unieke van FastRawViewer is dat je echt naar de raw file kijkt, niet naar de ingesloten jpg. Verder vind ik het raw histogram handig waarop je kunt zien of je onherstelbaar geclipt hebt, en dat je automatisch naar de volgende foto kunt springen als je een foto een rating gegeven hebt of in de rejected map gegooid hebt. Je kunt ook snel even de schaduwpartijen ophalen en highlights dimmen. Alles in FRV is gemaakt om snel je foto's goed te kunnen beoordelen.

Duidelijk! dat idee had ik al. De testperiode is mij ook heel goed bevallen. Inderdaad de rejectmap is ideaal. Verder ben ik niet dieper in gegaan op de mogelijkheden. Maar ga dit zeker doen.

mozes schreef:Ik gebruik FRV daar ook voor.
Soms probeer ik wat anders, maar vergeleken met FRV is alles retetraag.
lightroom en photoshop laten je niet de raw file zien.
open een nef maar eens gelijktijdig in FRV, lightroom en photoshop.
De verschillen zijn enorm, een setting in adobe maken die gelijk is wat de raw file laat zien is vrijwel niet te doen.
De nikon software, het staat op de pc hier, maar ik gebruik het niet, het is hier echt abnormaal traag
FRV is volledig aan te passen, handig voor de sneltoesten.
je kan bv de witballans corrigeren en meenemen naar de volgende foto die je opent in FRV. het word bewaard in een .xmp file, dit kan je ook uit zetten.

Verder is de focus peaking handig, momenteel word er gewerkt aan een mogelijke toevoeging om het af punt te tonen.
Het is nog niet zeker, omdat schijnbaar alle camera's er een andere methode voor gebruikt..
Maar de voor de meest populaire camera's zou het een optie kunnen worden, (duimen draaien;) )

Kopen zou ik zeggen, er komen regelmatig updates uit die het steeds weer iets beter maken.

Ik heb het eigenlijk alleen gebruikt voor het snel batchmatig doorlopen van foto's wat uiteraard razendsnel werkt. Ik moet mij maar eens gaan verdiepen in de extra mogelijkheden want zo te zien gebruik ik het nog niet optimaal.

Ik bezit nu de D7200 die valt wel onder die categorie...

Iedereen bedankt. Ik ga hem halen.
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor MarcvanZuylen » do nov 02 2017 8:53 am

VGE schreef:Patrick & Landerd,
Kijk ik dan naar de RAW versies of maak Capture NX-D er een jpeg van? Ik ben het nu aan het downloaden en ga het testen. Het is eigenlijk helemaal niet bij mij opgekomen!


Je kijkt naar de RAW-versie. Ik heb nooit met FRV gewerkt dus kan niet oordelen of deze sneller is dan Capture NX-D maar voor mij is NX-D snel genoeg. Daarnaast is er ook hier een histogram aanwezig, kun je makkelijk files verwijderen en zijn alle bewerkingsopties snel en makkelijk te gebruiken. Maar de grootste reden voor mij om met NX-D te werken is dat het ontwikkeld is door Nikon zelf. Heb geprobeerd om met Lightroom en met Camera Raw NEF-files om te zetten naar JPG/TIF maar voor mijn gevoel is het resultaat wat ik uit NX-D krijg toch een hele hele kleine fractie beter dan wat ik uit Lightroom of Camera RAW krijg. Dat kan komen omdat ik Lightroom of Camera Raw niet goed gebruik, dat weet ik niet, maar aangezien ik met NX-D alles kan doen (ook batchverwerking) wat ik nodig heb is dat het programma waar ik mee werk.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor stefan75 » vr nov 10 2017 11:01 am

Volgens mij heb ik Photo Mechanic nog niet voorbij zien komen?
Werkt voor mij ook supersnel.
Je kan IPTC data eraan toevoegen die ook door Lightroom wordt gezien en ook de ratings etc. blijven behouden...
Maar ja... Die prijs he?! :crazy: :wtf:
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: RAW culling/selectie software

Berichtdoor VGE » zo nov 12 2017 12:45 am

150 euro... Duur spul!

FRV kost nog geen 20. Ik ga de demo van Photo Mechanic wel proberen! Thanks for the tip.
Laatst gewijzigd door w.wind op zo nov 12 2017 6:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Camera's: D7200, D3100
Objectieven: TAMRON 17-50MM F2.8 XR DI II SP, NIKON 70-300MM F/4.5-5.6G IF-ED VR AF-S , NIKON AF-S 50MM F/1.8G, NIKON AF-S 35MM F/1.8G DX
Statief: manfrotto 190T + Sirui K-20X Balhoofd
Overig: Yongnuo yn685, Jupio Battery Grip
VGE

Forumlid
Berichten: 73


Locatie: Den haag
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten