Nikon 50mm 1.4

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor MLFrenks » wo nov 01 2017 10:20 pm

Ik ben van plan om analoog te gaan fotograferen en heb een mooie Nikon F3 model gekocht. Hierbij zoek ik nog een mooie standaard lens en kan een 50mm 1.4 kopen.

Nu ben ik er niet zeker van of het hier om een Pre AI, AI of AIS gaat. Kan iemand mij uitleggen waar ik precies op moet letten. Want ik wil wel graag gebruik kunnen maken van de belichtingsmetering van de F3.

Deze lens heeft wel de ''konijnenoren'' met gaten dat volgens mij bij een AI/AIS lens hoort.
Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and kill nothing but time.
Gebruikersavatar
MLFrenks

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Beilen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor EdvandeZilver » wo nov 01 2017 10:45 pm

Ai en AiS hebben beiden een werkende koppeling van het diafragma naar het meetsysteem van de F3. De non Ai versie zal geen diafragma info aan je F3 body overbrengen.
Het objectief hierboven is de Ai versie, simpel te herkennen aan de witte 16 op de onderste diafragmaschaal. De AiS heeft dit getal oranje gekleurd.
Optisch zal de AiS versie iets beter zijn, maar daar staat tegenover das de Ai versie een langere scherpstelslag heeft. Andere mechanische verschillen zoals de lineaire aansturing van het diafragma (en het kuiltje in de vatting) zijn niet van belang op 'n F3

Ter illustratie het verschil Ai - AiS (Nikkor 24mm)
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor Marten » wo nov 01 2017 10:58 pm

Lastig.
Het vorkje doet vermoeden dat het een AI (of AI-s) is, maar het serienummer is ouder . Ik zie geen uitgefreesd half maantje dus geen AI-s
Wellicht toch een omgebouwde pre-AI ? Ik kan mij vergissen.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
http://www.destoutz.ch/lens_50mm_f1.4_2999999.html
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marten op wo nov 01 2017 11:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor MLFrenks » wo nov 01 2017 11:12 pm

Ik kan op deze foto nog wel vaag de diafragmaschaal zien zitten. Tevens weet ik niet hoe het ombouwen werkt.

Afbeelding

Marten schreef:Lastig.
Het vorkje doet vermoeden dat het een AI of een AI-s is, maar het serienummer is ouder .
Wellicht toch een omgebouwde pre-AI ? Ik kan mij vergissen.

http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html
http://www.destoutz.ch/lens_50mm_f1.4_2999999.html
Afbeelding
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and kill nothing but time.
Gebruikersavatar
MLFrenks

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Beilen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor Hans Braakhuis » do nov 02 2017 7:39 am

Als je klikt op de link van Ronald Vink, photosynthesis dan zie je dat je 50mm tot de serie K wordt gerekend uit de periode 1974-76. De K is formeel niet Ai, en hoort thuis in het rijtje A, C en K.
De N (= Ai) serie begint in 1977 en toen had Nikon de mogelijkheid om een ouder objectief om te laten bouwen naar een Ai versie. Dat is met je 50mm ook gebeurd. Met Ai hoeft het objectief dan niet meer met het vorkje op de camera te indexeren, zodat de camera weet wat de grootste diafragamawaarde van het objectief is. Het naaldje en vorkje zijn niet meer nodig en door het nokje op het objectief, wordt een schuifje op de camera meegenomen en weet de camera de grootste diafragmawaarde.
De actuele D500, D850, etc camera's hebben ook nog steeds dat schuifje op de bajonetvatting, en zullen uitstekend met deze 50mm kunnen werken.

Afbeelding

Het nokje op een F3 is weg te klappen, het nokje op een Df is weg te drukken.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor EdvandeZilver » do nov 02 2017 12:18 pm

MLFrenks schreef:Ik kan op deze foto nog wel vaag de diafragmaschaal zien zitten. Tevens weet ik niet hoe het ombouwen werkt.

Je hoeft een objectief met dubbele diafragmaschaal niet om te bouwen.
Zoals Hans reeds aangaf is dit een objectief van het type "K" waarvoor Nikon ombouwkits (Ai kit 4) beschikbaar had.

Hier nog een plaatje met v.l.n.r. AiS, Ai en Non Ai. Het meest rechtse type moet je dus niet hebben. Let op het nokje ter hoogte van het kleine getal 8, deze neemt het nokje op het plaatje van Hans mee, de blauwe pijltjes.
Deze nok ontbreekt bij de Non Ai rechts.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor Marten » do nov 02 2017 12:24 pm

Ik zie ook een dubbele diafragmaschaal maar kan die ring er niet opgezet zijn bij het ombouwen?
Hetzelfde geldt voor het nokje. Dat laat zich zo vervangen.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor MLFrenks » do nov 02 2017 12:43 pm

Bedankt iedereen voor deze uitleg! Ik wist niet dat er nog zo'n grote wereld achter zat. Erg leuk om hier meer over te leren.
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and kill nothing but time.
Gebruikersavatar
MLFrenks

Forumlid
Berichten: 31


Locatie: Beilen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor EdvandeZilver » do nov 02 2017 1:16 pm

Marten, met de Ai-conversion kit voorzie je het objectief in één keer van de upgrade. Dus dubbele diafragmaschaal, nok en open vorkje.
https://m.ebay.ca/itm/Nikon-AI-conversi ... Swr6pZ9S43
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor Marten » do nov 02 2017 1:27 pm

Ahh, duidelijk. Dank, Ed.
Maar is het nou een omgebouwde non_Ai ?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 50mm 1.4

Berichtdoor EdvandeZilver » do nov 02 2017 1:32 pm

Het objectief in de plaatjes van MLFrenks is inderdaad een omgebouwde Non Ai.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten