Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor WGF » zo nov 05 2017 11:47 am

Ik heb even een algemene vraag m.b.t. het kalibreren van objectieven. Onlangs voor onze fotoclub het setje SpyderLensCal gekocht om de objectieven te kunnen gaan kalibreren.
Binnen de club hebben we natuurlijk de nodige merken maar ik zou graag een lijst willen samenstellen van alle Nikon camera's waar dit mee mogelijk is. Weet iemand hoe of waar ik deze informatie kan vinden?
Ik ben ook op zoek naar goede en duidelijke communicatie omtrent dit onderwerp. Ik zie hier nogal wat tegenstrijdige informatie over voorbij komen zoals bijv. bij een zoomlens zegt de ene dat je maar op 1 punt kunt kalibreren en de andere adviseert zeer om kortste en langste afstand te kalibreren, dus bij een 12-24mm, kalibreren op 12mm en op 24mm. Dit werd ook zo gedemonstreerd door verkopende winkel.
Alvast bedankt voor alle informatie.
D500 - Lexar SDHC UHS-I 633x 32Gb - Nikkor AF28mm 1:2.8D - Nikkor AF50mm 1:1.8 D - Nikon 85mm 1:1.8D - Tamron AFSP 28-75mm f/2.8 XRDiLDAsf.IF - Tokina SD 12-24 F4 (IF)DX - Sigma 70-300 1:4,0-5,6 DG - SB800 - D70s met Nikkor AF-S DX ED 18-55 1:3,5-5,6 G
WGF

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor imaginary_nl » zo nov 05 2017 2:09 pm

Er zijn meerdere draadjes op het forum hierover, probeer de zoekfunctie eens.

Je kunt bijvoorbeeld met deze beginnen:
viewtopic.php?t=68367

Hierin staat een methode beschreven die ook met jouw spyder set werkt.

AF fine tuning werkt op alle digitale bodies met deze mogelijkheid in het menu. Oudere bodies hebben dit niet, bijvoorbeeld mijn D100.
Laat de eigenaren eens zoeken in hun handleiding zou ik voorstellen.

Succes!
Bij vragen gewoon stellen natuurlijk.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor WGF » zo nov 05 2017 2:33 pm

Patrick,

Bedankt voor je reactie maar met je laatste opmerking kan ik weinig. Wij willen juist onze leden helpen en niet alleen door sturen naar handleidingen die voor de meeste niet echt handig zijn. Natuurlijk zijn er meerdere topics om terug te zoeken maar het delen van recente ervaringen kan geen kwaad. Het verwijzen naar bestaande topics vind ik zo'n dooddoener die fora kapot maakt. Bedankt voor de link.
D500 - Lexar SDHC UHS-I 633x 32Gb - Nikkor AF28mm 1:2.8D - Nikkor AF50mm 1:1.8 D - Nikon 85mm 1:1.8D - Tamron AFSP 28-75mm f/2.8 XRDiLDAsf.IF - Tokina SD 12-24 F4 (IF)DX - Sigma 70-300 1:4,0-5,6 DG - SB800 - D70s met Nikkor AF-S DX ED 18-55 1:3,5-5,6 G
WGF

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor Jacob_O » zo nov 05 2017 5:05 pm

Neem me niet kwalijk, maar dit klinkt toch erg als gemakzucht.

Ten eerste mag het toch geen probleem zijn voor de clubleden om zelf kennis te nemen van hun eigen camera en b.b.h. handleiding.

Ten tweede wil jij ook graag de antwoorden op een presenteerblaadje zoals het nu overkomt.

Enig eigen initiatief heeft nog nooit iemand geschaad, mits je een dosis gezond verstand gebruikt.
Kijkend naar het Nikon FB forum lijkt dit toch de nieuwe trant te zijn: De weg van de minste weerstand.

EDIT: O.a. de D7000, D7100 en D750 bieden de mogelijkheid tot AF-fine tuning.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor WGF » zo nov 05 2017 5:12 pm

Niks gemakzucht maar het gebrek om mensen te hulp te zijn is meer het punt. Ik deel graag mijn kennis en heb een hekel aan doorverwijzen. Ik wil niks op een presenteerblaadje maar ik vraag om de ervaringen van gebruikers. Dit soort instellingen heeft en zorgt er voor dat fora vaak worden gemeden. Ik heb nu al spijt dat ik hier weer eens vraag stel.
D500 - Lexar SDHC UHS-I 633x 32Gb - Nikkor AF28mm 1:2.8D - Nikkor AF50mm 1:1.8 D - Nikon 85mm 1:1.8D - Tamron AFSP 28-75mm f/2.8 XRDiLDAsf.IF - Tokina SD 12-24 F4 (IF)DX - Sigma 70-300 1:4,0-5,6 DG - SB800 - D70s met Nikkor AF-S DX ED 18-55 1:3,5-5,6 G
WGF

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor imaginary_nl » zo nov 05 2017 5:30 pm

Doe eens rustig...

De verwijzing naar de handleiding heeft als achtergrond dat ik, jij en uiteraard nog veel meer mensen niet van alle nikon bodies weten of daar AF fine tuning mogelijk is. Dat lijkt mij toch het minste wat geïnteresseerden binnen jouw fotoclub kunnen doen: even bekijken in hun handleiding of dat mogelijk is. Wanneer jij ze een extra service wilt bieden, dan kun je ook de bodies hier vermelden en dan zijn er hier vast wel mensen die je kunnen melden of dat dan mogelijk is.

Gelijk de handdoek maar weer in de ring gooien is wel weer erg kort door de bocht hoor. Kom op, de wereld is niet zo vijandig als het af en toe lijkt... :wink:

Heb je de genoemde link al bekeken? Daar staat toch al aardig wat informatie in. Heb je daar nog vragen over?

Verder nog wat info:

- body en objectief zijn een paar, dus niet een gelijk objectief gebruiken om de boel af te stellen.
- de zoomobjectieven stel je af op het meest gebruikte brandpunt. De beide uiterste standen kan ook, maar dan krijg je een gemiddelde. Het licht er maar net aan hoe je jouw spullen gebruikt. Scheelt het maar een paar punten over het hele bereik, dan zul je het ook niet echt merken waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor Jacob_O » zo nov 05 2017 5:43 pm

Het siert je dat je de leden een kant & klare oplossing wilt aanbieden, maar de leden mogen/moeten zelf toch ook meedenken.
Ook hier zal je geen kant en klare oplossing krijgen gezien de verscheidenheid aan types Nikon.
In het algemeen zou je kunnen stellen dat de goedkopere (instapbody's) zoals D3x00 en D5x00 niet voorzien zijn van AF-fine tuning.
Voor de gehele reeks D7x00 ben ik daar vrij zeker van, maar ik heb dus weer geen idee hoe e.e.a. werkt op een D7500 met auto AF-tuning.
Om zekerheid te verschaffen wat de mogelijkheden van een bepaald type camera wel/niet kan is de handleiding van juist dìe camera leidinggevend.

Vandaar mijn "EDIT", dàt zijn de camera's welke ik had/heb (gehad heb) en waar ik het zeker van weet.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor Marten » zo nov 05 2017 5:57 pm

Even een lijstje maken van de camera's waarbij AF fijnafstelling mogelijk is:

D5, D850 D810 D800(E) D750
D500 en D7500 D7000, D7100
klopt dit?

Wie vult aan ?
(ps we hebben het dus niet over Auto AF fijnafstelling)
ps2 is dit een gegeven wat in de overzichten van H. Braakhuis voorkomt?
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor gvdnberg » zo nov 05 2017 6:04 pm

Marten schreef:Even een lijstje maken van de camera's waarbij AF fijnafstelling mogelijk is:

D5, D850 D810 D800(E) D750
D500 en D7500 D7000, D7100
klopt dit?

Wie vult aan ?
(ps we hebben het dus niet over Auto AF fijnafstelling)
ps2 is dit een gegeven wat in de overzichten van H. Braakhuis voorkomt?


Je kunt de D700 eraan toevoegen. En even heel algemeen: Nikon geeft de mogelijkheid om één waarde vast te leggen per objectief. Een aantal Canon body’s kent per objectief 2 mogelijkheden om kalibratiewaarden vast te leggen. Dit laatste vermeld ik vanwege het feit dat je op jouw fotoclub aan het kalibreren gaat.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor Jacob_O » zo nov 05 2017 6:21 pm

De D500, D7500 en naar ik meen de D850 hebben allen de optie auto AF-fine tuning voor zover mij bekend.
Maar aangezien ik daar geen persoonlijke ervaring mee heb, weet ik dus ook niet of calibratie met de SpyderLensCal wel of niet effectief is.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor Jur » zo nov 05 2017 6:37 pm

Even het Overzicht Nikon D reflexcamera's van Hans Braakhuis downloaden en raadplegen geeft het volgende lijstje:

FX
D600, D610, D750, D700, D800(E), D810(a), D850, Df, D3, D3S, D3X, D4, D4S, D5

DX
D7000, D7100, D7200, D7500
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor Patrick » zo nov 05 2017 7:13 pm

De D500 kan het vast ook.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor WGF » zo nov 05 2017 7:42 pm

Klopt Patrick de D500 kan het ook. Allen bedankt voor de informatie.
D500 - Lexar SDHC UHS-I 633x 32Gb - Nikkor AF28mm 1:2.8D - Nikkor AF50mm 1:1.8 D - Nikon 85mm 1:1.8D - Tamron AFSP 28-75mm f/2.8 XRDiLDAsf.IF - Tokina SD 12-24 F4 (IF)DX - Sigma 70-300 1:4,0-5,6 DG - SB800 - D70s met Nikkor AF-S DX ED 18-55 1:3,5-5,6 G
WGF

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor henkk » zo nov 05 2017 8:54 pm

Ik mis nog de d300s en de d300 kan het vast ook wel.
Als je niet weet of je camera af fijnafstelling heeft moet je er m.i. niet aan beginnen (hoe eenvoudig het ook is).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Objectieven kalibreren met Spyder LensCal van Datacolor

Berichtdoor oud0001 » zo nov 05 2017 8:55 pm

Zelfs mijn ouwe D300s kan het. Ds die kun je ook aan het lijstje toevoegen.
oud0001




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kröenekraan en 15 gasten