SB700 wordt te warm

Discussies over flitsers

Onderwerp:

SB700 wordt te warm

Berichtdoor Stingray » ma nov 06 2017 4:02 pm

Beste Forum'ers,

Aan mij is een 2e handse SB700 te koop aangeboden echter de verkoper heeft in alle oprechtheid de deal gecancelled. Het blijkt dat de flitser te heet wordt.

Een kleine vraag aan jullie is nu is dit bekend van de SB700 dat deze heet of te warm kan worden ? Ik heb helaas geen ervaring met zulke flitsers maar warmte ontwikkeling lijkt mij de normaalste zaak.

Tot slot een andere vraag over flitsers. Ik heb een Nikon D7200 en ik vroeg me af of er een andere alternatieve flitser voor de SB700 is die ik ook kan gebruiken op mijn kamera.

Graag jullie reactie hierin aub.

Bvd. en Mvrgr.,

S.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.
Gebruikersavatar
Stingray

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SB700 wordt te warm

Berichtdoor jan » ma nov 06 2017 4:59 pm

Wat is te heet, warm.
Hij kan inderdaad warm worden maar ik heb er nog nooit problemen door ondervonden met de SB700.

Alternatieven van Nikon zijn er genoeg. Kijk eens naar een gebruikte SB600, SB700, SB800, SB900, SB910, SB500, SB5000 en ga zo maar door. Hier de actuele modellen Bij de SB900 is oververhitting wel een bekende klacht. Maar wanneer je niet continue flitst dan is dat ook geen probleem en anders valt hij thermisch uit en dan moet je ca. 20-30 min. wachten of een Nikon Powerpack SD-8a gebruiken.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SB700 wordt te warm

Berichtdoor ReneG » ma nov 06 2017 5:16 pm

De SB-900 heeft bekende oververhittingsproblemen, van de SB700 is daarvan bij mij niets bekend.

Als die SB700 snel (te) heet wordt kan dat aan de flitser liggen, maar ook aan de batterijen. Ik had een keer een flitser in de oververhittingsbeveiliging. Toen bleken de batterijen bij enige belasting ontzettend heet te worden. Die waren niet meer goed. Nieuwe batterijen waren de oplossing. Vraag is dus ook de oververhittingsbeveiliging aanstaat. Verder kun je elke flitser 'heet' maken door in rap tempo op full power te flitsen. Dan gaan ze in de overbeveilging en (als die er niet is of uit staat) kunnen ze zelfs smelten.

Alternatieven zijn (2e hands) de SB-600, 800, SB-900, SB-910 en SB-5000. De SB900 kan bij intensief gebruik vrij snel (te) heet worden door een design fout. Hij schiet dan in de oververhittingsbeveiliging. Komt volgens mij primair omdat de batterijen onvoldoende kunnen koelen. Niet leuk op kritische momenten (een bruiloft of zo) want het duurt een paar minuten voor hij afgekoeld is. Een truc om dat te versnellen is het wisselen van batterijen, maar dat kost ook tijd. Een andere optie is een battery pack. Deze designfout is opgelost in de iets nieuwere SB910. Eigenlijk dezelfde flitser, maar zonder de oververhittingsproblemen en met een iets andere layout van de controls. Overigens heeft de hele SB9xx serie meer power dan een SB700. Maar ze zijn ook een stuk groter en zwaarder. (Op een D7xxx met grip is dat geen probleem, op een D7xxx zonder grip is hij wellicht een beetje topzwaar, maar dat heb ik nooit geprobeerd).

NB: De SB900 is overigens geen gevaarlijke of slechte flitser! Alleen zou ik hem op een bruiloft of ander dergelijk kritisch moment niet blind vertrouwen. Ben je echter iemand die niet vaak of veel flitst, dan kom je waarschijnlijk nooit in die oververhitting terecht. Ik heb het zelf maar een keer of drie gehad. Maar het is en blijft irritant.

Wil je een goedkoper alternatief dan zijn er de SB600 (voorloper van de SB700) en de SB800 (voorloper van de SB9xx serie). Op zich prima flitsers, al merk je wel dat de 'automaten' (TTL) van de modernere flitsers aanmerkelijk betere resultaten opleveren. En ze missen wat features zoals oververhittingsbeveiliging, automatisch herkenning van kleurengels en omnibounces, maar of je dat nodig hebt? De +/- bediening van de oude flitsers vind ik persoonlijk wel wat fijner, daar heb je een dedicated knoppen voor, waar het bij de SB9xx altijd een tweetraps actie is. Al is dat niet echt problematisch.

Met de SB-5000 heb ik nog geen ervaring.

Verder zou ik altijd een merk-eigen flitser nemen die bij je camera past wanneer je de flitser op de automatische standen (zoals TTL) gebruikt. Ik merk dat de resultaten dan toch echt wel wat beter zijn dan wanneer je een off-brand flitser gebruikt. Flits je manueel of bij strobist (zonder automatische TTL) dan kun je ook naar andere merken kijken, zoals Yongnuo etc. Staar je verder niet blind op richtgetallen, want de fabrikanten gebruiken verschillende meetwaarden om die weer te geven. Zo baseert de ene zijn richtgetal bij ISO200 en de andere op ISO100 etc.

PS: Dit op basis van praktijkervaring, ik heb al deze flitsers op de SB700 na, die ik overigens wel eens heb gebruikt).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SB700 wordt te warm

Berichtdoor gijs sandberg » ma nov 06 2017 6:03 pm

Beste S,
Ik zou me (bij redelijk / non-pro gebruik) niet zo druk maken over (over) verhitting.
NB niet alle flitsers hebben een interne beveiliging.
Ik zou ook kijken naar compatibiliteit met de FM3a in jouw onderschrift.
Vele modellen zijn bij Nikon dealers tweedehands met garantie te koop.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SB700 wordt te warm

Berichtdoor JurjenF » ma nov 06 2017 7:14 pm

Ik heb een Nissin Di700a. Fijne flitser en cls ready. Kost een hele slok minder dan de genoemde Nikon flitsers.....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SB700 wordt te warm

Berichtdoor Stingray » di nov 07 2017 8:35 am

Beste Forum'ers,

Hartstikke bedankt voor jullie aardige reacties. Heb een hoop geleerd weer.

Mvrgr.,

S.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.
Gebruikersavatar
Stingray

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SB700 wordt te warm

Berichtdoor Stingray » di nov 07 2017 3:52 pm

Beste Forum'ers,

Inmiddels is de deal geheel gecancelled en de SB700 die eerder werd aangeboden ligt nu in de prullebak. Echter ik ben op in het internet een SB910 kopie tegengekomen: Neewer® nw910/mk910. Iemand enige ervaring hiermee ?

Bvd en mvrgr.,

S.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.
Gebruikersavatar
Stingray

Forumlid
Berichten: 168


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: SB700 wordt te warm

Berichtdoor pveenstra » di nov 07 2017 4:22 pm

Bij kopieën is het altijd uitkijken met het richtgetal. Dit zegt iets over het bereik, dus hoe groter het richtgetal hoe meer licht uit de flitser komt. Maar belangrijk bij het richtgetal is om te kijken bij welke isowaarde en bij welk brandpunt dit geldt. Anders is het appels met peren vergelijken.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SB700 wordt te warm

Berichtdoor gijs sandberg » di nov 07 2017 5:20 pm

re: om te kijken bij welke isowaarde en bij welk brandpunt
Eens met Peter, sommige aanbieders proberen specificaties net zo ondoorzichtig te maken als aanbiedingen voor mobieltjes. :shock:
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten