Sportfoto's [verzamel]

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Patrick » ma nov 06 2017 10:43 am

Ah. Ik ben een niet-paardenmens. Althans, ik rijd er niet op... :silent:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor HannahV » ma nov 06 2017 11:09 am

Geen idee of je wat met paarden hebt, Patrick. Ik geef alleen aan de mening van de ruiter (het paardenmens in dit geval, dus de persoon die erop zit) belangrijker te vinden dan een fotografieregel, die er overigens ook zijn om gebroken te worden en in dit geval breek ik die graag om de beweging van het paard beter over te laten komen. Dat dit in voetbalfoto's niet gedaan wordt is prima, een voetballer is gelukkig geen paard.
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Patrick » ma nov 06 2017 11:22 am

Ik wilde me niet echt in de discussie storten hoor; geen zorg. Alleen is het wellicht niet een argument om te gebruiken op een fotografieforum. Men probeert mee te denken. En zo plaats je de meeste forumleden gelijk buiten de discussie. Is dat de bedoeling?

Natuurlijk heb je gelijk dat "de klant" uiteindelijk de enige is die belangrijk is voor de foto's die je maakt, zelfs al ben je het zelf. Maar dat doet hier in deze discussie niet echt ter zake denk ik. Daar gaat het niet om.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor schilder » ma nov 06 2017 11:34 am

Ik schiet ook wel paarden.
Achtergronden zijn over het algemeen rommelig of er is geen licht op die plaatsen.
Bij de amateurs loopt het paard ook niet altijd in de pas.
Paardenmensen willen graag foto's waarbij het paard optimaal er uit komt.
De enigste mogelijkheid om dit te bereiken is vooraf de achtergrond bepalen met meeste licht en daar de de galop of gestrekte draf fotograferen.
Als je dan geluk hebt kijkt de ruiter ook nog goed want deze zijn meestal al te druk om het paard op de juiste positie de uitvoering te laten doen.
De scherpte is dan ook beter te bepalen omdat de vooraf weet waar de momenten zijn
Gr.tjeerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor justme » ma nov 06 2017 11:44 am

Volgens mij weet je ( Hannah ) aardig goed hoe je een dier goed/mooi op de foto WILT zetten.

Het mooie van nr. 2 is het licht in de vacht van het paard, de highlights met name, die had je wellicht een aantal passen verder ( met de 'open achtergrond' ) niet meer gehad.

Vraagje, in hoeverre bevind je je zelf ook in de bak, tijdens het fotograferen? of is dat te verstorend? Het kan je veel bewegingsvrijheid opleveren, wat je creativiteit een bonus oplevert lijkt me.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor HannahV » ma nov 06 2017 12:09 pm

Oh maar het is ook niet mijn bedoeling om mensen buiten de discussie te plaatsen! Ik heb juist het idee dat regels hier en daar een belemmering kunnen zijn. Dat het bij een voetbalfoto storend is snap ik, dat het bij een paardenfoto ook storend kan zijn begrijp ik ook, alleen had ik me dat zelf niet gerealiseerd omdat het dus redelijk vaak gedaan wordt en het me daardoor niet eens meer opvalt dat 'ie schuin staat, als het paard er maar mooi uit komt. Als de horizon recht staat heb je toch het "risico" dat het paard de grond in loopt en dat is weer net niet wat de ruiter wil, dus het is lastig om die balans te vinden tussen wat volgens fotoregels correct is en wat voor de Anky's leuk is om te zien.

@Wiebe:

Ik stond hier aan de rand van de bak en had ook de mogelijkheid om rond te lopen. Ik ga binnenkort nog terug, heb het geluk dat ze vaker foto's willen hebben en ik dus m'n gang kan gaan en overal kan gaan staan terwijl zij om mij heen hun ding doen. Bij wedstrijden heb je die luxe natuurlijk niet helaas..
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor MarcvanZuylen » ma nov 06 2017 4:48 pm

1 Keer foto's moeten maken van paarden welke gebruikt werden voor een brochure tijdens een paardenveiling. Binnenste voorbeen moet precies evenwijdig staan met achterste buitenbeen, mag niet te krom staan maar zeker niet helemaal uitgerekt, voorhoofd moet in een hoek van 90graden staan t.o.v. de grond en de oren moeten zo ver mogelijk naar voren gericht zijn, en dat soort zaken.

Zoiets zou het dan moeten worden (foto komt van internet).
http://oldenburghorse.net/upload/12-Leidenschaft.jpg

Paard reed 4 minuten rond in een paardenbak en daarna was de tijd om omdat het paard dan te vermoeid op de foto zou ogen. Ik vond het heel moeilijk. Maar gelukkig begreep ik achteraf dat Photoshop geen onbekende was in het wereldje om van diverse foto's 1 goede paardenfoto te maken voor in de brochure.
Laatst gewijzigd door MarcvanZuylen op ma nov 06 2017 5:00 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Patrick » ma nov 06 2017 6:23 pm

Wellicht beter om een apart draadje te maken van al dit paarden fotograferen. :crazy:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor schilder » ma nov 06 2017 6:40 pm

Oh het gaat niet over voetbal

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Patrick » ma nov 06 2017 6:48 pm

Nee, dat is het punt niet. Maar blijkbaar komen er bij paarden allerlei esthetische zaken bij kijken. En moeten dingen eigenlijk wel op een bepaalde manier gebeuren. Een manier die voor buitenstaanders lastig te doorgronden is. Zaken waar de gemiddelde fotograaf die dit draadje opent (titel "Sportfoto's [verzamel]" !) niet veel mee heeft.

Er worden zo vaak draadjes begonnen over sub-onderwerpen. Ook vaak afgesplitst van een ander draadje. Tegenwoordig wellicht wel wat minder vaak dan vroeger.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor justme » ma nov 06 2017 8:41 pm

Wordt er eens lekker over foto’s gepraat..
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » ma nov 06 2017 9:40 pm

HannahV schreef:belangrijker te vinden dan een fotografieregel


Grappig dat je dit specifiek als argument noemt terwijl je zelf ook star aan een 'paardenfotografieregel' lijkt te willen vasthouden... :lol:

Maar serieus; ik maakte de opmerking omdat het mij opviel dat het beeld scheef stond. Ik heb er persoonlijk verder weinig bezwaar tegen als mensen een scheve foto plaatsen, ware het niet dat 99/100 keer als je dat opmerkt, men er zelf niet van bewust was. Jij bent duidelijk wel, dat is een keuze, ik zou hem anders maken, maar ik fotografeer dan ook geen paarden, heb daar ook geen verstand van. Zou ik dat wel hebben dan zou ik het wellicht met jou eens zijn...

Ik maak trouwens zelf ook dikwijls scheve foto's maar ben daarbij altijd van mening dat dan wel duidelijk moet zijn dat het scheef bedoeld was. Een volledig scheve foto lijkt alsof het zo bedoeld was, een net niet rechte foto lijkt alsof het per ongeluk is :wink:

Maar mooi dat zulke discussies hier zijn, en kunnen zijn. Verschillende meningen, maar elkaar serieus nemen en in zijn of haar waarde laten. Zo leren we allemaal iets nieuws, zelfs als we er nu anders over denken. Staan we ooit zelf een keer naast de bak dan zetten we het beeld misschien ook even een beetje uit het lood om te kijken of het paard zo beter uitkomt :thumbup:
Laatst gewijzigd door Vincent op ma nov 06 2017 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor markdv77 » ma nov 06 2017 10:37 pm

Het paard een beetje omhoog laten lopen heeft een functie; het versterkt/wekt de indruk dat het "de achterhand eronder" heeft. Wil zeggen, meer gewicht op de achterbenen. Iets dat ze van nature minder doen, maar een goede en dus graag geziene eigenschap is voor de sport. Het moet dan wel een beetje subtiel zijn. Zodat het het paarden publiek niet onmiddellijk echt opvalt als scheve foto.
De oren naar voren word ervaren als leuk/vrolijk kijken, en naar achteren juist niet. Mijn vriendin is ook een paardenmens, anders had ik het ook niet geweten.
Gebruikersavatar
markdv77

Forumlid
Berichten: 49


Locatie: Wijdemeren
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor HannahV » wo nov 08 2017 7:54 pm

@Patrick: maar natuurlijk is dit puur esthetisch :) Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het bij andere sporten niet om ethetisch gaat. Iemand van een andere sport zal zichzelf ook graag op de foto willen hebben tijdens het uitvoeren van een bepaalde handeling (net de bocht om gaan, springen met een bmx, net de bal raken bij honkbal of iets). Kan mij dan weer wel voorstellen dat ethetische zaken voor een andere sport weer van ander of misschien minder belang zijn, dan bij paardensport. Ik gok (maar dat is een gok en ik ben er niet in thuis) dat een voetballer niet walgt van een foto waarop hij het "verkeerde" been naar voren heeft, als die bal maar met heel z'n ziel en zaligheid in dat doel gejonast werd...
Maar ik, als Pennymeisje, walg wel van een foto waarop mijn paard helemaal "uit elkaar lijkt te vallen".

Paard rijdt in beide foto's een piaffe maar valt in foto 1 uit elkaar (holle rug, leunt op de voorhand). Op foto 2 mooi opwaarts en bij elkaar (gewicht wordt gedragen door de achterbenen) en dit is toch een wat mooier beeld van een pirouette. Foto's zijn 1 sprong na elkaar gemaakt.

Afbeeldingpir-1 by Hannah Verhoeven, on Flickr

Afbeeldingpir-2 by Hannah Verhoeven, on Flickr
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.
Gebruikersavatar
HannahV

Forumlid
Berichten: 1196


Locatie: Strijen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sportfoto's [verzamel]

Berichtdoor Vincent » ma nov 13 2017 8:07 am

HannahV schreef:Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het bij andere sporten niet om ethetisch gaat.


Uiteraard. Sportfotografie is actie, moment of estethiek. Als je heel goed bent alledrie tegelijk. De vraag is wel altijd of de actie de estetiek bepaald of de fotograaf. Het blijft een boeiende discussie. En uiteindelijk gaat het erom wat de klant wil zien (zelfs als hij/zij niet betaalt), niet wat andere fotografen denken. Maar alsnog oogt het voor mij onnatuurlijk en stoor ik mij eraan. :lol:

Net zoals veel mensen aan mijn meetrekkertjes. :wink2: En haar been had wel iets hoger gemogen. Misschien ook een beetje draaien? ;-)

Afbeelding
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Sport”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten