Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » wo nov 08 2017 9:45 am

Tony D schreef:Er is nu door de directie besloten dat we met een groepje leerlingen dat toestemming gegeven heeft, schoolsituaties in scène gaan zetten. De foto’s daarvan kunnen we dan gebruiken.
Bij festiviteiten en dergelijke wordt niet meer “in het wild” gefotografeerd.
René, en anderen, dank voor alle input en reacties.

Tony D


Goede oplossing. En laat de ouders de feestjes dan maar zelf doen. Al verwacht ik dat daar op termijn ook wel een creatieve oplossing voir ontstaat. ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Patrick » wo nov 08 2017 10:42 am

De ouders kunnen de feestje helemaal niet zelf doen volgens mij. Als ik het allemaal een beetje goed begrijp mogen ze alleen hun eigen kinderen fotograferen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor mozes » wo nov 08 2017 12:00 pm

Het kan ook een heel positief effect geven.
ik merk bv bij trainingen op de cross, dat het gewaardeerd word als ik fotos maak die bv in de paddock gebeuren.
vooral van de kids...

ik geef overigs wel aan dat ik fotos ga of wil maken, men geeft direct aan of men dit wel of niet wil.

Op scholen, en zeker als men van tevoren nog een keer aangeeft dat er foto's gemaakt zullen worden, zal er vraag naar die foto's ontstaan, doe je voordeel ermee ;)
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor pveenstra » wo nov 08 2017 12:45 pm

Patrick schreef:De ouders kunnen de feestje helemaal niet zelf doen volgens mij. Als ik het allemaal een beetje goed begrijp mogen ze alleen hun eigen kinderen fotograferen...

Als ik het goed begrepen heb mag je als particulier wél maar als school of in opdracht van de school niet zonder toestemming foto's maken. Dus ouders mogen dat doen als het maar niet in opdracht is.
En ik denk dat een docent het ook mag, als het niet in opdracht is. Maar dat is natuurlijk wel minder geloofwaardig.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor JaapV » do nov 09 2017 9:45 pm

Dat is inderdaad logisch, gezien in het licht van deze nieuwe wetten.
Nogmaals, ik ben nog steeds fervent voorstander van zelfs snelle voortgang naar zelfs een federaal Europa (en dus NIET van het tegenovergestelde: Puigdemont c.s.).

Maar met zulke regeltjes kan ik toch enig begrip opbrengen van de tegenstanders.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » do nov 09 2017 11:20 pm

pveenstra schreef:
Patrick schreef:De ouders kunnen de feestje helemaal niet zelf doen volgens mij. Als ik het allemaal een beetje goed begrijp mogen ze alleen hun eigen kinderen fotograferen...

Als ik het goed begrepen heb mag je als particulier wél maar als school of in opdracht van de school niet zonder toestemming foto's maken. Dus ouders mogen dat doen als het maar niet in opdracht is.
En ik denk dat een docent het ook mag, als het niet in opdracht is. Maar dat is natuurlijk wel minder geloofwaardig.


Dat lijkt op dit moment inderdaad de interpretatie te zijn. De wet is gericht op, en beschrijft, organisaties. Dat betekent overigens nog steeds niet dat ouders zomaar foto's van anderen online mogen zetten, portretrecht was (en is) van toepassing. Al geldt portretrecht dan weer niet als de persoon niet onredelijk belast wordt én men foto's uitsluitend in familie- of vriendenkring toont. Voor dat laatste geldt dan overigens weer dat een vriendengroep of facebook en whatsapp nog een grijs gebied is (dat zou in principe ook mogen, maar dus niet openbaar), maar dat is tot op heden bij mijn weten nog niet getoetst bij de rechter).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » ma nov 13 2017 12:46 pm

Stukje jurisprudentie in wording:
https://www.telegraaf.nl/tech/1159235/foto-kind-niet-op-facebook

Niet direct gerelateerd aan privacy, maar in de context van dit draadje (school) mogelijk relevant. Voor de duidelijkheid, de rechter lijkt te stellen dat voor het plaatsen van een foto van een kind op social media (waar van belang is dat commercieel gebruik van de foto potentieel mogelijk wordt) toestemming vereist van beide ouders. Dit zou potentieel natuurlijk ook kunnen gelden voor het plaatsen van een foto op internet in algemene zin...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor Richard » ma nov 13 2017 3:19 pm

Rene bedankt voor de link!

Dit klinkt inderdaad als opmaat voor de AVG, waarbij minderjarigen onder de 16 extra worden beschermd.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wanneer valt een foto onder vrije nieuwsgaring?

Berichtdoor ReneG » ma nov 13 2017 3:31 pm

Richard schreef:Dit klinkt inderdaad als opmaat voor de AVG, waarbij minderjarigen onder de 16 extra worden beschermd.


Ik vermoed dat dit nog de huidige WBP is; de AVG is immers nog niet in werking getreden. Overigens is de tekst van de uitspraak nog niet beschikbaar, dus details zijn niet bekend.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten