Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor MarcB » vr nov 10 2017 9:46 pm

Recent heb ik foto's geschoten voor een sportschool sponsoractie van de Albert Heijn. Onderstaande foto is gepubliceerd in het Weekblad Waalwijk.

AfbeeldingBudo Asahi - Albert Heijn Sponsorship press release by Marc Bezembinder, on Flickr


Wat me echter opviel was dat de afdruk behoorlijk donker overkwam, een stuk donkerder als deze digitale screen dump. Nu was dat ook de bedoeling voor de achtergrond maar niet voor de lichte delen :?
Binnenkort wordt onderstaande foto gepubliceerd en eigenlijk zou ik deze foto afdrukklaar willen aanleveren.

AfbeeldingBudo Asahi - Hapkido Instructor by Marc Bezembinder, on Flickr


Zoals je begrijpt heb ik hier dus geen ervaring mee en mijn vraag is dan ook met welke instellingen je het beste een export kan maken vanuit Lightroom zodat deze geschikt is om op krantenpapier af te drukken :?:
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor MartinT » vr nov 10 2017 10:58 pm

Ik kan je niet helpen met je vraag Marc, maar vind de foto mooi getroffen !
Toppertje!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor DannySan » vr nov 10 2017 11:01 pm

Een mooie foto inderdaad, overleg met de drukker over het juiste kleurenprofiel én - het belangrijkste - de juiste resolutie.
Krantendruk is vaak op 72dpi als ik het goed heb, dus als je zorgt dat je afbeelding al die resolutie heeft zit je dichter bij je 'resultaat' (al blijft krantendruk goedkoop dus kwalitatief 'minder').
Online
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3825


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor ATOR » vr nov 10 2017 11:44 pm

Je hebt zelf de eerste foto die je aangeleverd hebt en je weet nu hoe die er in de krant uitziet. Als de print donkerder is dan jouw origineel dan maak je deze gewoon wat lichter. Het resolutieverhaal kun je beter overlaten aan de editor van de krant en gewoon het originele formaat in sRGB aanleveren.

Wat ik in je foto mis is het detail in de donkere delen. Ik zou graag duidelijk onderscheid zien tussen het pak en de achtergrond en ik wil zien dat hij een zwarte band heeft. Nu is dat allemaal verborgen in diep zwart en dat wordt in de krant niet beter. Heb je een gekalibreerde monitor?

Zoiets lijkt me beter.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor signxpress » za nov 11 2017 7:18 am

@Ator, ik ben het zeker eens met dat die zwarte ban beter er moet uitspringen, het is een prestatie waar deze meneer voor hebt gevochten.
Echter krijg ik bij jou aangepaste versie meer de indruk dat het pak oud en faal is, veel gewassen.
Nu is natuurlijk de vraag hoe het geheel er uitziet na het drukken van de krant.

Andere vraag, waarom sRGB gebruiken en niet de Adobe RGB die meer kleurruimte heeft?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor Vincent » za nov 11 2017 8:15 am

signxpress schreef:Echter krijg ik bij jouw aangepaste versie meer de indruk dat het pak oud en faal is, veel gewassen.


Niets zo 'moeilijk' als zwart op zwart. Dan wordt het al snel 1 grote zwarte massa. Maar daar is de rim-light ooit voor 'uitgevonden'. Een (of twee) lampjes van achteren om de persoon los te maken van de achtergrond... ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor signxpress » za nov 11 2017 9:38 am

Zwart op zwart is ook een lastig dingetje, althans, zover min persoonlijke ervaring gaat ;-)
Wat betreft de bewerking, ik heb de indruk dat de TS de bedoeling heeft gehad om het pak mooier zwart te laten worden en Ator probeert terecht andere zaken naar voren te halen in zijn uitleg over zijn visie.
Hoe dan ook zit er veel bewerking in en blijft dat een lastig dingetje wat niet zo snel gaat, ja natuurlijk kan je het in Photoshop zo krijgen zoals je wilt hebben, maar dat kost veel tijd en vertegenwoordigt niet de realiteit die de foto behoort te zijn.
Ik zeg niet dat ik het beter kan, de foto opzicht is een goede en mooie foto.
Maar om details beter uit te lichten als het pak en zoals Ator aangeeft de zwarte band, dan moet de basis goed zijn, de rim-licht tip is daar een van denk ik.

Maar ja, nu lever ik een beetje kritiek op iets wat ik maar in het echt moet bewijzen of ik het zelf wel beter kan ;-)

Het is natuurlijk een lastig punt om de beste man nogmaals te vragen te poseren.
Wat een mogelijkheid is is om in Photoshop de meneer los te knippen van de achtergrond, zo kan je de voorgrond iets anders bewerken dan de achtergrond en heb je iets meer controle over je uiteindelijke resultaat.

Punt is wel: scherm kalibratie uitvoeren, let op de situatie, doe je de kalibratie met zonlicht omgeving, dan kunnen je kleuren weer anders zijn dan in de avond met de lampen aan.
Een laptop kalibratie is ook weer zo'n lastig dingetje, het beste is een externe monitor voor het bewerken van je foto's.
Een ander punt, even bij de krant de aan lever specificaties opvragen en deze instellen in je document.

Zoals ik het altijd hebt geleerd is de kleurruimte in je camera en op je computer instellen op Adobe RGB 1998.
Deze kleurruimte is groter dan de sRGB, standaard staat je camera op sRGB, een van mijn eerste instellingen op een nieuwe camera is deze omzetten naar Adobe RGB.
Wij werken met onze computers en printers altijd met deze kleurruimte als het om pixels gaat, gaat het over vectoren gebruiken wij meestal een CMYK kleurruimte.
Maar laten we het maar niet over de CMYK kleurruimte hebben, dit verward alles op dit moment alleen maar ;-)

Afbeelding

In mijn vorige bericht vroeg ik waarom Ator sRGB adviseerde ten opzichten van de Adobe RGB, misschien weet hij uit zijn ervaring dat het wellicht beter voor kranten is om sRGB te gebruiken.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor ATOR » za nov 11 2017 2:40 pm

Aanleveren in sRGB is fool proof. Zelfs als het een lokaal blaadje is waar de editor nog nooit van kleurprofielen gehoord heeft gaat er met sRGB niets mis, komt de foto ook op hun website dan is dat geen probleem. Verder zitten er helemaal geen kleuren in deze foto die de grotere ruimte van Adobe RGB gebruiken en zal de uiteindelijke kleurruimte waarmee hier geprint wordt waarschijnlijk kleiner zijn dan sRGB.

Adobe RGB gebruik ik alleen als ik weet dat de afdruk/print de grotere kleurruimte echt gebruikt en dan met een printprofiel softproof. Voor media gebruik ik altijd sRGB.

Zwart op zwart is inderdaad altijd lastig, net als details laten zien van zwarte kleding. Als je tegenover deze man in de dojo had gestaan dan had je duidelijk onderscheid gezien tussen pak en achtergrond en had je zonder moeite zijn band kunnen zien. Er zijn nauwelijks zwarte materialen die geen licht reflecteren zodat ze er in het echt uitzien als op de originele foto.
Ik ben het er mee eens dat lichter zwart er vaal uitziet maar ik zou wel proberen om niet alle zwart op een hoop te gooien, ik wil wel zien wat er op de foto staat. Je zou bijvoorbeeld de achtergrond iets lichter kunnen maken als je het pak donkerder wilt houden en dan wat details uit het pak kunnen dodgen en/of je zou rimlights kunnen photoshoppen. Voor een kleine afdruk in een krant zou ik de contrasten in het zwart wat overdrijven.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor MarcB » za nov 11 2017 3:52 pm

Bedankt voor de reacties en compimenten! Rimlicht was inderdaad een goede oplossing geweest, ik had de box en flitsers bij me maar niet stil gestaan met zwart op zwart, iets voor een volgende keer. Ik werk overigens met gekalibreerde monitoren.

Ik ga kijken of ik de achtergrond wat kan oplichten, daarnaast aanleveren in sRGB op 72dpi :)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor MarcB » za nov 11 2017 7:52 pm

Zojuist de foto aangepast en getracht het zwart er niet te vaal uit te laten zien.

Het viel me op dat Faststone Image Viewer die ik gebruik ter controle na een export uit Lightroom, op een andere manier omgaat met de weergave van AdobeRGB en sRGB (mijn monitoren zijn gekalibreerd). Onder sRGB worden de kleuren behoorlijk onnatuurlijk en fel (gezicht en rode logo worden behoorlijk rood). In eerste instantie dacht ik dat het in de foto zat maar het lijkt er op dat de Firefox webbrowser die ik gebruik de kleuren toch exact hetzelfde weergeeft.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of jullie enig verschil zien in de kleurweergave van onderstaande foto's als je gebruik maakt van een andere browser dan Firefox. Maar ook als je beide foto's download en dan bekijkt met je viewer, zie je dan wel verschil zoals ik dat zie met FastStone?

AdobeRGB / 72dpi
Afbeelding

sRGB /72dpi
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor MarcB » zo nov 12 2017 12:11 pm

Het verschil in kleur wat ik zie tussen Abobe RGB en sRGB bij gebruik van FasStone Image Viewer blijkt veroorzaakt te worden doordat CMS in FastStone standaard uitgeschakeld blijkt te zijn. Onder Settings -> CMS staat een optie "Enable Color Management System (CMS), i.e. Color Space aware". Deze hoort ingeschakeld te zijn waarna het kleurverschil minimaal is :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto afdrukklaar aanleveren vanuit Lightroom

Berichtdoor D.A. Versluis » wo jan 17 2018 2:14 pm

Lever de plaat af in 300 dpi en In RGB ( Ik ben Dirk Versluis rotatie off drukker met pensioen )

Voor het drukken komt veel meer kijken dus laat het aan de Lithograaf tegenwoordig dtp over
,perskarakterestiek, de wegslag van inkt, vicositeit van de inkt , en nog veel meer

Kijk in de krant en zie bij de advertenties de kleurverschillen van de verschillende kanten ondanks ze de zelfde
aanlevering krijgen van de reclame bureaus.
D.A. Versluis

Forumlid
Berichten: 598


Locatie: Schiedam
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten