Wat ging er mis?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Peter » do nov 23 2017 9:49 pm

De website van Cipa bevat geen nepnieuws ?
Want dan is alles verklaarbaar . :wink: Of juist niet

Ik kan me namelijk totaal niet voorstellen dan het succes van de smartphone primair te danken is aan de camera functie
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor a90 » do nov 23 2017 9:55 pm

Nee, Cipa is geen Russische nepnieuws website :lol:

Het is een serieuze club die al sinds 1954 bestaat (toen nog JCIA)

http://cipa.jp/guide/aboutcipa_e.html

En ik ben het met je eens dat het succes van de mobiele telefoon niet primair afhankelijk is van de camera die ze erin hebben gemaakt, echter heeft de camerafunctie wel zijn effect op de digitale camera markt. Doordat de telefoons nu de foto functies hebben is de noodzaak om een los toestel te kopen bij het overgrote deel weggenomen.

Een beetje dat zoals met de moderne telefoons kunt Whatsappen, iets wat op zich mooi is maar waardoor tegelijkertijd SMS ten dode opgeschreven is.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor a90 » do nov 23 2017 10:17 pm

Hier is nog wel een aardige analyse te lezen.

https://www.diyphotography.net/camera-s ... irrorless/

Het is toch echt de weg naar beneden helaas...

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor henkk » do nov 23 2017 10:26 pm

Peter schreef:De website van Cipa bevat geen nepnieuws ?
Ik kan me namelijk totaal niet voorstellen dan het succes van de smartphone primair te danken is aan de camera functie

Ik ook niet maar als je elk gebruik van een smartphone als camerafunctie aanmerkt maak je m.i. ook een meetfout. Niet iedereen gebruikt alles wat het ding kan altijd of überhaupt. Maar het is geen goed idee te blijven onderscheiden in de apparatuur, ik zou willen kijken naar het resultaat. Ongeacht waarmee het gemaak is. En als je dan een top 100, 100 of 1.000.000 hebt, eens kijken waarmee die foto's gemaakt zijn (voor de statistieken).
Groet, Henk
'
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Ivan10 » do nov 23 2017 11:12 pm

Mensen kicken op disruptie als een dienst of een product goedkoper kan worden aangeboden zullen ze overstappen. De mobiele telefoon is zo'n item. Het biedt de functionaliteit van video en foto's vastleggen en bespaard het gesleep van een camera en videocamera. Het valt me overigens op dat de populaire modellen van Fuji qua grootte erg lijken op de oude analoge spiegelreflexcamera's. Of te wel zijn de bestaande digitale versies niet te groot geworden?

Over Nikon kan ik niet veel zeggen, behalve dat er fotohobbyisten en forumleden zijn, die een overstap naar Fuji maken of andere cameramerken. En dat is toch wel iets wat ze ter harte moeten nemen. Vanaf nu moet ieder nieuw model een knock out model zijn om de aandacht vast te houden van de fotofans. Video 4K oplossingen en digitale connectiviteit met de mobiele telefoon, die werken. Betere ISO, betere menu's, beter gewicht, goede grip etc. We vragen misschien ook wel te veel, maar anders doet een andere fabrikant het wel. :prost:

Ze kunnen ook een product bedenken die zich op de fotograaf pur sang richt of op de vlogger, of de videomaker, of de actiesporter. Het zijn keuzes. :crazy:
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor jacobus » vr nov 24 2017 8:17 am

Ik heb een groepsreis gemaakt en iedereen in de groep fotografeerde met een telefoon. (meeste Apple) Ik liep als enige te sleuren met een tas vol Nikon spullen. Daar gaat het dus mis en niet alleen voor Nikon. Ik heb foto's gezien afkomstig van de Iphone en dat was verontrustend goed
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor George Fennes » vr nov 24 2017 2:41 pm

henkk schreef:
Peter schreef:De website van Cipa bevat geen nepnieuws ?
Ik kan me namelijk totaal niet voorstellen dan het succes van de smartphone primair te danken is aan de camera functie

Ik ook niet maar als je elk gebruik van een smartphone als camerafunctie aanmerkt maak je m.i. ook een meetfout. Niet iedereen gebruikt alles wat het ding kan altijd of überhaupt. Maar het is geen goed idee te blijven onderscheiden in de apparatuur, ik zou willen kijken naar het resultaat. Ongeacht waarmee het gemaak is. En als je dan een top 100, 100 of 1.000.000 hebt, eens kijken waarmee die foto's gemaakt zijn (voor de statistieken).
Groet, Henk
'

Helemaal mee eens Henk.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor JurjenF » vr nov 24 2017 3:38 pm

Gebruik al langere tijd en steeds vaker mijn P7800. Een goede kennis van ons een P900. Zijn dat geen fijne dingen om uit te rusten met een APS-C sensor? Als je de prijs netjes houdt m.i. best wel een goed te verkopen camera. Maar ja,als ik hier toch niet serieus genomen wordt dan sla je mijn post gewoon over toch?
Kortom : Nikon heeft op dat gebied nog wel een dingetje om over na te denken/maken (Sony/Fuiji)
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor ATOR » vr nov 24 2017 5:18 pm

De reden dat de P900 zo compact kan zijn is de kleine sensor. Met een DX sensor zou een vergelijkbare set véél groter, zwaarder en duurder worden. Dat zou iets als een D5x00 met een vaste 200-500 formaat superzoom worden en daar zit niemand op te wachten.

Voor Nikon zijn mensen die een compact camera (sensor kleiner dan DX) willen helemaal geen doelgroep meer. Ze weten dat een telefoon daar veel handiger voor is. Het was één van de redenen om de DL serie af te blazen. Hun toekomst ligt in het hogere segment.

Olympus heeft een mooie compact camera met goede lenzen en Panasonic heeft er een paar al richten zij zich meer op video. Het is de vraag hoe lang ze daarmee de opmars van de telefoon nog voor kunnen blijven.

De markt voor camera's met verwisselbare lenzen lijkt zich trouwens wat te stabiliseren. Dat zou mooi zijn, zeker voor de diehards onder ons die graag met een tas vol fotospullen sjouwen :mryellow:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor JurjenF » za nov 25 2017 12:07 pm

Die P900 lijkt mij een camera groot genoeg. Maar goed : een wat grotere sensor zou het ding veel goed doen. Ik zie dat soort 'bridgecamera's' toch vrij veel en als de ruisprestaties wat op kan krikken...
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Robert » za nov 25 2017 12:34 pm

Als je een grotere sensor in de P900 in zou willen bouwen zeg een 1 inch model (CX sensor), en de behuizing mag niet groter worden, zal dat ten koste gaan van de zoomlengte. In dit voorbeeld ga je dan terug naar ca 600mm (zie b.v. de Sony RX10 III). Hoe kleiner de sensor, hoe groter de zoomlengte (cropfactor). Hier staan een aantal bridgecamera's met hun eigenschappen.
Dat het aantal camera's afneemt is zeker. Dat geldt voor ieder merk. De grote vraag is voor welke camera's in de nabije toekomst nog vraag is, en hoeveel.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2636


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor George Fennes » za nov 25 2017 2:58 pm

Als je de recensies leest van de bridgecamera's dan vraag je jezelf af: Waarom zal ik nog een dikke tas met allerlei glaswerk meesjouwen als het met 1 camera kan van rond de 1kg?
De prestaties worden steeds beter.
Alleen met groothoek kom je wel iets te kort.
De meeste van deze bridgecamera's beginnen pas met 24 á 25mm en dat zou ik te kort vinden daar mijn favoriete objectief de 10-24mm is.
Maar voor de rest wel heel mooi spul.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Peter » za nov 25 2017 4:25 pm

Denk dat je met tele ook tekort komt, zoniet dan kan mijn 600mm in de verkoop. Hoor het graag dan :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor Robert » za nov 25 2017 4:38 pm

Nou dan kan die zo in de verkoop: de bridge camera's met een 1/2.3" sensor hebben een FX vergelijkbaar bereik tot 2000mm (Nikon P900).
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2636


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat ging er mis?

Berichtdoor George Fennes » za nov 25 2017 4:48 pm

Peter schreef:Denk dat je met tele ook tekort komt, zoniet dan kan mijn 600mm in de verkoop. Hoor het graag dan :-)

Als ik lees dat die bridgecameras tot 2000mm gaan dan kan je inderdaad je 600mm aan de willigen hangen.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten