BR-15 en BR-16

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

BR-15 en BR-16

Berichtdoor Harry Dekkers » do nov 30 2017 1:08 pm

Ik heb een Nikon model II balg. Daarop plaats ik mijn EL-Nikkor f:4 50mm voor het maken van macro opnamen. Sinds kort heb ik een oude Nikon microscoop model E2. Volgens mij is er een mogelijkheid om een Nikon microscoop objectief van de microscoop E2 via een verloopring in de BR-15 te plaatsen. Dit zou volgens internet via de BR-16 moeten kunnen, maar die is volgens H. Braakhuis [Nikon catalogus de accessoires] bedoeld om een EL-Nikkor omgekeerd in de BR-15 te bevestigen.
Het oude werk van J. D. Cooper geeft ook geen oplossing.
Ik heb de vraag aan Hama.nl voorgelegd, maar zij hebben hiervoor geen verloopring.
Vraag; met welke verloopring kun je een Nikon microscoop objectief, 20,32mm ∅ pitch 0,706, plaatsen in de BR-15?
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: BR-15 en BR-16

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr dec 01 2017 4:41 pm

Hoi Harry

geen idee hoe dat moet van Microscoop naar een tussenring.

Eens in m'n oude teksten gekeken:
Nikon heeft twee verschillende adapters (BR-15 en BR-17); voor de 4,0 50mm, 4,0 75mm en de 2,8 50mm en 2,8 63mm en de 5,6 80mm en 5,6 105 millimeter EL objectieven.

de EL-Nikkor vergrotingsobjectieven
Het eerste vergrotingsobjectief van Nikon is de zogenaamde "Hermes". Slechts enkele exemplaren zijn bekend. Ze zijn in 1933 gemaakt voor Canon vergroters.
De eerste serie vergrotingsobjectieven is herkenbaar aan de zogenaamde 'berg en dal" uitvoering en hebben naar mijn weten allen een gouden coating van de frontlens. Voor de kleinere objectieven is de maat van de frontring 34,5 millimeter.
De tweede serie EL objectieven is herkenbaar aan de rubberen ring voor de scherpstelling. De huidige serie objectieven is herkenbaar aan een verlicht diafragma aflees venster. De maat van de frontring gaat naar 40 millimeter.
De EL-Nikkors zijn ook als een "kop" op een balg met de BR-15 of BR-16 te gebruiken. Voor de EL-Nikkor is er ook een omkeer-adapter, zodat u dan weer een betere kwaliteit heeft dan met een BR-2 en een normaal objectief. De verloopring van F-bajonet naar EL objectief maakt gebruik van de 39 millimeter Leica-schroef-draad. Omdat de BR-15 alleen in de U.S.A. een korte tijd geleverd is, zult u er hier tevergeefs naar zoeken. De Amerikaanse importeur heeft ze zelf gemaakt, ze komen dus niet van de Nikon Corporation. Zelf gebruik ik een F-90 met een PB-6 balg, een zelfgemaakte BR-aakhuis verloopring en een 135 millimeter EL objectief. Daarmee kom ik van oneindig tot 2:1 door de balg naar voren te trekken. En dat dus met 1 objectief. Met een EL objectief van 105 millimeter kunt u nog scherpstellen op oneindig. Met een 85 millimeter EL lukt dat niet meer.

BR-15

Met de BR-15 adapterring kunt u een EL vergrotingsobjectief op een balgapparaat schroeven. U heeft dan een prachtige objectiefkop. In de USA leverbaar als "F-mount - EL-Nikkor adapter" of EL-F ring met product nummer 2628. De vergrotings objectiefen tekenen prachtig scherp in het dichtbij gebied. Deze ring is in de jaren 1980 door de Amerikaanse importeur gemaakt. De productie ervan is gestopt.

BR-16

De BR-16 is een ring, analoog aan de BR-15, waarmee men een EL-Nikkor objectief in "reverse mode" omgekeerd op een balg kan plaatsen. De Amerikaanse naam is: "Reverse adapter for EL-Nikkor lenses". Er staat een foto van deze beide ringen op pagina 10-6 (I-3) hoofdstuk 10 van de Nikon Handbook serie van Cooper. Deze ring is in de jaren 1980 door de Amerikaanse importeur gemaakt. De productie ervan is gestopt.

BR-15 adapterring met een F bajonetaansluiting naar de Leica schroefdraad waardoor een EL vergrotingsobjectief (50, 75) op een balgapparaat te schroeven is. In Nederland niet leverbaar. In de U.S.A. bekend als de EL-F ring met productnummer bestelcode 262

BR-16 adapterring met een bajonetaansluiting en een schroefdraad waardoor een EL vergrotingsobjectief (63, 80, 105) op een balgapparaat te schroeven is

Ooit eens de BR-aakhuis ring laten maken, er was veel vraag naar de BR-15 en Nikon wist van niks. Uitverkocht
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: BR-15 en BR-16

Berichtdoor Harry Dekkers » vr dec 01 2017 5:08 pm

Mijn BR-15 ring heeft geen enkel opschrift, ooit tweedehands gekocht, mogelijk niet Nikon maar werkt wel. Het heeft een Nikon F bajonet aan de ene zijde en de opening heeft schroefdraad waardoor mijn oude vergrotingsobjectief Nikon EL-Nikkor F:4 f=50mm 269516 [lens made in Japan] erin kan worden geschroefd. Voor zover ik het begrijp is dit objectief een schroefdraad 34,5mm ∅ met pitch 0,5 mm.
De lens van de oude microscoop Nikon model E heeft voor zover ik kan nagaan, met een schuifmaat, een standaard schroefdraad RMS, ook gebruikt door Olympus en Zeiss, van 20,32 mm ∅ met pitch 0,706.
Bij Hama hebben ze zonder resultaat gezocht. Ik denk daarom dat er geen verloop ring bestaat om een microscoop objectief op een Nikon balg te monteren. N.B.: Helaas is het versturen van foto's van bovengenoemde apparaten voor mij niet mogelijk.
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: BR-15 en BR-16

Berichtdoor ATOR » vr dec 01 2017 5:23 pm

Op deze pagina staat een foto van de BR-15 en BR-16 met specs en het lijkt er op dat het precies is wat je nodig hebt. Of je er eentje kunt vinden is een tweede.

Ik heb pas op Ebay een adapter voor een M25 microscoop objectief naar 58mm filterschroefdraad gekocht. Daar heb jij niets aan maar misschien is het een andere richting om een oplossing te zoeken.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: BR-15 en BR-16

Berichtdoor Harry Dekkers » vr dec 01 2017 5:42 pm

De E-bay pagina is een oplossingsrichting die ik verder ga onderzoeken. Mijn BR-15 lijkt niet oude foto van "deze pagina" en zal dus wel namaak zijn. Bedankt.
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: BR-15 en BR-16

Berichtdoor EdvandeZilver » vr dec 01 2017 7:01 pm

Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: BR-15 en BR-16

Berichtdoor Hans Braakhuis » za dec 02 2017 9:21 am

ATOR schreef:Op deze pagina staat een foto van de BR-15 en BR-16 met specs ...


Deze specs zijn wel anders dan dat ik vermeld, en ik heb vele Nikon verkoop boeken, ook de Zwitserse variaties, waarvan ik me herinner dat die meer-talig waren: Duits, Frans, Italiaans, ? Jammer, vrijwel al m'n Nikon boeken zitten in de opslag, heb ze niet dagelijks meer nodig.

De oplossing richting adapter RMS naar 39, 43 of Nikon F, lijkt handiger. Je ziet veel foto's van een Nikon microscoop objectief op een ander objectief. Gemakkelijk, maar al dat glas, dat kost kwaliteit.

Kijk eens naar hoofdstuk 9 uit: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/macro.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: BR-15 en BR-16

Berichtdoor Harry Dekkers » zo dec 03 2017 5:16 pm

De suggestie van eBay heeft het volgende opgeleverd. Zie https://www.ebay.com/itm/261601490368.
Deze ring zou geschikt zijn voor nieuwere Nikon F-vatting.
Bedankt voor alle tips.
Gebruikersavatar
Harry Dekkers

Clublid
Berichten: 92


Locatie: Oppenhuizen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten