Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor Ivan10 » za dec 16 2017 5:02 pm

Ik volgde de bloei van mijn amaryllis en maakte iedere dag een foto en mij viel op dat de kleur op de foto niet met de werkelijkheid van de bloem overeen kwam. De bloem werd steeds rood afgebeeld. Ik heb alles een keer geprobeerd, het aanpassen van de wit balans, ISO, picture controle, van de sRGB naar de Adobe setting, een andere lens. Toen bedacht ik me. Laat mij de iPhone eens uitproberen. Deze leek er dichter bij te komen.

Nikon D500
De amaryllis blijft rood. Wat ik ook probeer.
Afbeelding

iPhone 6
De iPhone komt er dichter bij in de buurt. Het zit tussen donker roze/magenta in.
Afbeelding

Wie heeft er een idee wat ik nog kan wijzigen aan de instellingen van de Nikon om dichter bij de echte kleur te komen?
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor Robert » za dec 16 2017 5:25 pm

Ik zou zeggen gebruik eens een grijskaart.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor Highlander » za dec 16 2017 5:46 pm

Hoe staat je belichting in het histogram ?
Ik heb het idee dat de bloem wat is overbelicht en kijk ook eens naar je wit en zwartpunt

Als je wil mag je mij ook het RAW bestand sturen
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor gijs sandberg » za dec 16 2017 5:50 pm

Ivan,
Eens met bovenstaande tips.
Ik zou verzekeren dat de verlichting constant is,
en via een grijskaart (of wit papier) een gemeten witbalans (in handboeken vaak als Preset omschreven) gebruiken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6816


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor Ivan10 » za dec 16 2017 6:22 pm

Ok goed idee wit balans en sluitertijd aanpassen. Met de Expodisc 2.0 de witbalans als pre-set ingesteld. Op P (automatic) zegt de Nikon bij f3.0 de tijd van 1/15 seconden. Hierna ga ik over op M (manual) maar hou de diafragma op f3.0 en breng de sluitertijd naar beneden. Bij 1/80 sec wordt de foto te donker deze plaats ik niet. Bij een dubbele verkleining naar 1/30 sec gaat het de goede kant op. Maar het blijft een variant op rood.

1/15 sec f3.0
Afbeelding

1/30 sec f3.0
Afbeelding

1/50 sec f3.0
Afbeelding

iPhone voorbeeld
Afbeelding
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor Peter » za dec 16 2017 7:13 pm

Ik lees belangstelling even mee, hetzelfde probleem heb ik met de kleur groen, zowel op een D90 als op een D300s
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor Robert » za dec 16 2017 7:48 pm

Wellicht dat dit filmpje de werking van een grijskaart duidelijk maakt: https://www.youtube.com/watch?v=ugLtjyYWaFA
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor fberndsen » za dec 16 2017 8:29 pm

alles op hetzelfde scherm bekeken?
Gebruikersavatar
fberndsen

Clublid
Berichten: 44


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor Highlander » za dec 16 2017 10:12 pm

Ik heb even de jpg van jou eerste foto eens bewerkt, komt dit in de buurt ?

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor henkk » zo dec 17 2017 1:39 am

Kijk eens of de overheersende kleur niet clipt. Het kan zijn dat 1 kleur clipt en de rest niet. Had ik ooit ook vergelijkbaar probleem mee. Remedie: minder belichten; evt. nabewerken om de rest op te krikken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor Ivan10 » zo dec 17 2017 4:51 am

Dank voor het meedenken :-)

@fberndsen ja dit is allemaal op hetzelfde scherm, maar met een ander apparaat gemaakt. De iPhone kan net wel die andere kleur vastleggen en de Nikon niet. Bizar.

@Erpeewee de preset witbalans instellen met een grijs karton heb ik ook gedaan. De bloem blijft rood. De bloem met grijs karton fotograferen en met grijspunt aanpassen is ook geen verbetering. Alsof de Nikon de kleur niet kan pakken.

@Highlander dank voor je aanpassing. Super. Maar het blijft een kleur rood. Frustrerend alsof je een kool probeert te fotograferen, je verwacht paars, maar de kleur wordt blauw. Het zit er dichtbij, maar is het net niet.

@henkk ik kijk naar de histogrammen van beide versies. Er zit verschil in, maar hoe ik dat kan manipuleren naar een vergelijkbaar resultaat met View NX-i weet ik niet. Het anders belichten is ook geprobeerd.

De bloem houdt het nog een paar dagen vol, dus het probleem lost zich van zelf op. Maar vreemd blijft het wel.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor mozes » zo dec 17 2017 10:13 am

er zal vast wel iemand zijn die je kan helpen, maar daarvoor is het posten van de rawfile wel nodig.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor oud0001 » zo dec 17 2017 12:24 pm

Misschien mag ik een poging wagen. Gooi die grijskaart maar aan de kant. Die is mogelijk voor belichting/exposure bedoelt en niet voor witbalans. Wit papier komt in de buurt maar dat is vaak te blauw om het witter te laten lijken waardoor je WB dan weer te geel wordt. De oplossing is een grijs kaart die voor de wit balans is bedoeld. Dan kom je al aardig in de buurt, maar nog zijn de kleuren niet exact. Dan nog zul je verkleuringen hebben die veroorzaakt worden door de sensor, het glas dat je voor de sensor hangt en de manier waarop de software in de camera deze kleuren berekend. Wil je dat ook corrigeren zul je aan kleur management moeten gaan beginnen en daar in investeren, zowel financieel als in tijd om het te leren. Dan kom je terecht in zaken als een Color Checker Passport, een monitor kalibratie methode en eventueel printer kalibratie met ICC profielen. Het is maar net hoe ver je er in wilt gaan.

Dit is wat ik doe:
AfbeeldingNever leave home without it by André van der Molen, on Flickr
oud0001



Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor Ivan10 » zo dec 17 2017 2:36 pm

@Mozes je hebt gelijk. Ik kan het RAW bestand uploaden, maar dan weet ik nog niet hoe ik het zelf kan oplossen. Het moet met met een workflow zijn te ondervangen.

@Tuihanti Dank ik zal eens naar de Color Checker Passport kijken. Begrijp ik dat deze oplossing niet werkt met View NX-i?
Op de Kamera Express site staat:

Voor gebruik in een Raw editor
- Elke Raw editor met handmatige witbalans mogelijkheden

Mijn conclusie is dus dat een iPhone makkelijker kleuren vastlegt dan de Nikon in sommige gevallen. :shh: :oohh:
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur naar de werkelijkheid Nikon

Berichtdoor mozes » zo dec 17 2017 3:08 pm

je krijgt dan toch uitleg met de workflow ervan?

nee de iphone heeft een meer vooraf vast gelegde witballans, die door de meeste mensen als aangenaam word gezien.
met een nikon rawfile heb je dit 100% zelf in de hand.

Mijn Nikon D3s heeft ook een neiging om rood/oranje er meer doorheen te drukken.
Om deze er goed in te krijgen moet ik vaak deze kleur een volle 1 tot 3 stops onderdrukken in ACR.
Dit is wel in te stellen in de handmatige witballans van de camera.

Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten