D5100 Display blijft in flitstand mode hangen

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D5100 Display blijft in flitstand mode hangen

Berichtdoor AvSambeek » di dec 19 2017 8:43 pm

Hallo,
Ik heb een D5100, en nu blijft het diplay-scherm in Flitsstand mode hangen. De foto's die ik maak zijn OK, maar ik kan ze niet meer op het scherm beoordelen of terug zien. Resetten (met beide groene knoppen) werkt niet. Evenmin de accu een uur uit het toestel laten.
Wat kan ik nog meer 'resetten'?
AvSambeek

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5100 Display blijft in flitstand mode hangen

Berichtdoor Ivan10 » di dec 19 2017 10:45 pm

Balen zeg. Je hebt wel alles gedaan wat er mogelijk is. Tijd voor een telefonisch onderhoud met Nikon in Beverwijk.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5100 Display blijft in flitstand mode hangen

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 20 2017 7:25 am

Ook bij een Nikon camera komt het wel eens voor, er zit een storing in de camera. De camera doet niet wat je wilt. Hoe los je dat op. Enkele tips:

1. Laad de accu volledig op.

2a. Haal de accu en de geheugenkaart uit de camera en plaats daarna alleen de accu terug.

2b. Haal de accu er een half uurtje uit.

Een volledige reset van de camera hoort op drie manieren te gebeuren voor het optimale resultaat.

3a. Herstel de standaardinstellingen opname instellingen van de camera door de twee met een groene stip gemarkeerde knoppen ongeveer 3 seconden gelijktijdig ingedrukt te houden. Je ziet dan op een gegeven moment het bedieningspaneel even knipperen. Het woord bedieningspaneel is bedacht door Nikon en ik citeer slechts m’n handleiding. Je kunt er niks mee bedienen. Het gaat dus om het LCD venster aan de bovenkant van je camera. Instap camera’s missen die extra monitor en dan knippert de monitor aan de achterzijde bij een reset.
Enkele instap camera’s (D50, D60, 3000, D3100, D3200, D3300, D3400, D5000, D5100, D5200, D5300, D5500 etc) hebben geen bedieningspaneel en missen dan ook de knoppen met de groene of rode stippen. De standaardinstellingen zijn dan alleen via het menu terug te zetten.

3b. Herstel de persoonlijke Instellingen van de camera. Ga naar het Rode Potlood menu, daar naar menu Herstel Persoonlijke Instellingen en klik op JA bij de vraag om de camera te herstellen naar de standaardwaarden van de camera. Zo werkt het tenminste bij mijn camera, kijk dit bij je eigen camera even na in de gebruiksaanwijzing, als je er zo niet uitkomt.

3c. Zet de instellingen van de Opname Opties terug naar de standaardwaarden. Ga naar het menu met het Camera symbool, ga in dit menu naar Opnamemenu Terugzetten en klik dan op JA. Zo werkt het althans in mijn camera, kijk dit bij je eigen camera even na in de gebruiksaanwijzing, als je er zo niet uitkomt.

3b en c zijn niet altijd van toepassing op instap camera’s.

4. Kijk even na of je camera wel de meest actuele software aan boord heeft.
Soms stuurt Nikon een mail naar de geregistreerde camera bezitters, met een link om de actuele software op te halen. Veelal moet je die dan eerst ophalen via de link, deze software ergens neer zetten, en de nieuwe software dan naar een leeg geheugenkaartje kopiëren. Dat geheugenkaartje gaat dan vervolgens in de camera en dan kun je via het cameramenu de nieuwe software installeren. Hoe dat precies gaat is per camera wisselend, maar het wordt veelal wel netjes uitgelegd in de Nikon mail. Wil je het eens nakijken voor je camera: gan naar de website van de Nikon Service. Selecteer je camera en zoek naar “firmware” zoals bijvoorbeeld D3200 firmware-update C 1.02 (november 2013). In mijn camera is er ook een Setup Menu, waar ik de geïnstalleerde software (firmware) kan controleren.

5. In het geval dat er strepen op de foto staan: neem een andere fotokaart. En in ieder geval: formatteer de geheugenkaart in de camera. Via het rode steeksleutel menu.

Uit: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/reset ... ectief.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5100 Display blijft in flitstand mode hangen

Berichtdoor AvSambeek » wo dec 20 2017 10:21 pm

@ Hans: 1, 2a, 2b en 3a zijn uitgevoerd. Echter voor de rest heb je het display nodig en dat blijft op 'Flitsstand' staan.

Is er nog iets meer mogelijk dan naar Nikon te bellen?
AvSambeek

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5100 Display blijft in flitstand mode hangen

Berichtdoor Hans Braakhuis » do dec 21 2017 6:30 am

Bellen
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5100 Display blijft in flitstand mode hangen

Berichtdoor AvSambeek » ma jan 01 2018 1:50 pm

Gebeld en vlgs helpdesk heb ik alles gedaan wat ik kon doen om het probleem zelf te verhelpen. Nu de keuze om naar Beverwijk te sturen / repareren, of er mee te leven....
AvSambeek

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D5100 Display blijft in flitstand mode hangen

Berichtdoor Patrick » ma jan 01 2018 2:26 pm

Wat bedoel je met flitsstand?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5100 Display blijft in flitstand mode hangen

Berichtdoor AvSambeek » di jan 02 2018 2:45 pm

@ Patrick: Als ik de camera aanzet, komt er in het display alleen een optie 'Flitstand' in beeld. Verder kan ik niets meer aanpassen etc. De camera maakt nog wel goede foto's alleen kan ik ze niet meer zien of terug-kijken. Ook kan ik dus niet meer bij het menu (instellingen etc).
AvSambeek

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten