Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Bert vD » di dec 19 2017 3:58 pm

Prachtserie, Henk. Wat is het daar toch geweldig mooi. Al weer 2 jaar geleden bij ons. Door je foto's ga ik er toch weer over nadenken voor volgend jaar. Of Lightroom opstarten...


Groet Bert
Groet Bert
Gebruikersavatar
Bert vD

Nieuwsbrief Redactie
Berichten: 1468


Locatie: Salland Overijssel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Henk » za dec 23 2017 11:29 pm

Nu we een andere auto hebben kunnen we onze reis vervolgen. We nemen afscheid van de Lofoten en rijden richting Kiruna in Zweden.

058 Nog één keer Lofoten
Afbeelding

059 Richting Zweden
Afbeelding

Kiruna is een mijnstad en ontstaan in 1900 toen er hier ijzererts werd gevonden. Omdat delen van de mijn onder de stad lopen en deze dreigt te verzakken, is besloten een deel van de stad te verhuizen. Zo wordt er op dit moment hard gebouwd aan een nieuw gemeentehuis. De kerk zal over enige jaren in zijn geheel verplaatst worden.

060 Kiruna kyrka
Afbeelding

061 Mijn van Kiruna
Afbeelding

De volgende dag rijden we door naar Jokkmokk, maar we hebben ruim voldoende tijd om eerst een bezoek te brengen aan Jukkasjärvi. Hier bekijken we eerst even het kerkje waar een prachtig houtsnijwerk hangt.

062 kerkje van Jukkasjärvi
Afbeelding

Een grotere attractie is echter het ijshotel. Dus uiteraard kijken we hier ook enige tijd rond.

063 IJshotel
Afbeelding

064 IJshotel
Afbeelding

De volgende stop is Jokkmokk, waar we verblijven in een stuga op de camping een paar kilometer buiten dit plaatsje. Jokkmokk ligt op de poolcirkel en één keer per jaar is hier een grote markt.
Nu we weer wat zuidelijker zijn, zit er ook weer blad aan de bomen. Dat levert in het zonlicht mooie plaatjes op.

065 Herfst in Zweden
Afbeelding

066 Stor-Skabram
Afbeelding

's Avonds is er bijzonder veel activiteit van het Noorderlicht, maar met dichte mist heb je daar niet zo veel aan. Jammer, maar we hebben al enorm geboft in Noorwegen.
De volgende dag brengen we een kort bezoekje aan de kerk van Jokkmokk, maar daarna nemen we uitgebreid de tijd om rond te kijken in het Sami musem

067 Kerk Jokkmokk
Afbeelding

068 Sami museum Jokkmokk
Afbeelding

's Avonds is er opnieuw noorderlicht. We rijden eerst naar een stikdonker plekje enige kilometers verwijderd van de camping. Als we terugkomen en ik rond middernacht nog even naar het water loop, kan ik dit plaatje nog even schieten.

069 Nog één keer Noorderlicht
Afbeelding

Omdat we vier extra nachten op de Lofoten moesten blijven, hebben we minder tijd over voor Zweden. Dat betekent helaas maar twee nachten Jokkmokk in plaats van drie en ook de geplande wandeling bij Höga Küsten gaat niet door. Vanuit Jokkmokk rijden we in twee dagen via Arvidsjaur en Umea richting Stockholm.

In Arvidsjaur is Lappstaden een bezienswaardigheid. Dit is de oudste kerkstad van Zweden en bestaat uit huizen en pakhuizen. Hier konden de kerkgangers overnachten als ze op grote afstand van Arvidsjaur woonden.

070 Lappstaden
Afbeelding

071 Kerk Arvidsjaur
Afbeelding

072 Kerk Arvidsjaur
Afbeelding
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor gvdnberg » zo dec 24 2017 12:17 am

Het blijft schitterend Henk. Ik zou zo weer terug willen!! Fijn dat je weer wat extra materiaal laat zien.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor EdvandeZilver » zo dec 24 2017 12:19 am

En alweer een hele mooie aanvulling. Vooral nummer 69!
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Patrick » zo dec 24 2017 1:30 am

Ook voor mij 069!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor josti » ma dec 25 2017 11:08 am

Prachtig weer Henk en ja... 69 is fantastisch en dat live mogen zien... wat wil je nog meer :thumbup:
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor ebt » ma dec 25 2017 11:37 am

Veel bekende plaatsen en foto's zie ik maar het is bijzonder leuk je verhaal erbij te lezen. zie dat je in dezelfde stad woont als ik. grappig. dank voor het delen en ik ben me aan het voorbereiden op een reis begin maart naar Senja. dat ligt boven de Lofoten. groet
bart
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Henk » wo dec 27 2017 11:10 pm

Tijd voor de laatste update.

Na een overnachting langs de kustweg komen we zaterdags aan in Stockholm. 's Avonds lopen we vanuit ons hotelappartement nog even langs het water naar het stadhuis van Stockholm.

078 pano Stockholm
Afbeelding

De volgende dag bezoeken we eerst het Vasa museum. Het oorlogsschip de Vasa zonk kort na de tewaterlating in 1628. In 1956 werd het schip teruggevonden en 5 jaar later werd het schip geborgen.

079 Vasa
Afbeelding

Met de veerpont gaan we terug naar Slussen en wandelen naar Gamla Stan, het oude hart van Stockholm. Hier ligt ondermeer het koninklijke paleis en ook wij ontkomen er niet aan te gaan kijken bij de dagelijkse wisseling van de wacht.

080 Wisseling van de wacht
Afbeelding

Daarna nemen we de tijd om verder rond te neuzen op het eiland.

081 Gamla Stan
Afbeelding

082 Pano Stockholm
Afbeelding

083 Smalste straatje in Gamla Stan: Mårten Trotzigs Gränd
Afbeelding

084 Straatje Gamla Stan
Afbeelding

Aan het eind van de dag bezoeken we Fotografiska, het fotomuseum.

Eerst bekijken we de zeer indrukwekkende tentoonstelling Being There van fotojournalist Paul Hansen. Een tentoonstelling waar je letterlijk heel stil van wordt, met schokkende foto's uit vele oorlogsgebieden. De eerste foto betreft een zestal foto's van wat hij noemt zijn lifesavers. Deze mensen wezen hem de weg en vertelden hem waar hij vooral niet naar toe moest, omdat het daar te gevaarlijk was.

085 Being There - Lifesavers, Paul Hansen
Afbeelding

Gelukkig zijn er ook minder deprimerende tentoonstellingen, zoals Last night in Sweden.

086 Last night in Sweden
Afbeelding

Mijn fotoserie sluit ik af met twee beelden uit de tentoonstelling Umbra van de Nederlandse fotografe Viviane Sassen.
Viviane Sassen (b. 1972) is a photographer who creates such places and encounters in the exhibition UMBRA. She invites the viewer to fill the images with their own histories and associations and become co-creators in an artistic work that is very personal. Selecting a point of departure that lays oneself bare while opening up for participation is a true form of art, of which Sassen is a master. Generously, courageously, thought-provokingly and sensually abstract, she captures shapes, shadows and patterns that lead to…

087 Umbra - Viviane Sassen
Afbeelding

088 Umbra - Viviane Sassen
Afbeelding

Voor Stockholm hadden we eigenlijk 2 dagen gepland, maar ook hier moeten we een dag inleveren. Qua tijd was een extra dag nog wel mogelijk geweest, maar het weerbericht voor maandag ziet er beroerd uit en we voelen er niet zo veel voor om in de regen rond te wandelen. We rijden in twee dagen terug naar huis. Al met al hebben we zo'n 7000 kilometer gereden. We vonden het een geweldige ervaring om in de herfst Noorwegen en Zweden te bezoeken.

Dank jullie wel voor het kijken en de leuke reacties.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Skippy » do dec 28 2017 12:38 am

Prachtige reisreportage Henk, ik heb met veel plezier de tekst gelezen en de foto’s bekeken.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Genster » do dec 28 2017 7:39 am

Prachtig :thumbup:
Genster

Clublid
Berichten: 3891


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor gvdnberg » do dec 28 2017 8:25 am

Henk bedankt, mooi verhaal en mooie foto's. Genieten van Scandinavie en met name de herfst, hoop ik ook ooit nog eens te doen. Noorwegen en Zweden zijn twee erg mooie landen, met een enorme wijdsheid en een lage bevolkingsgraad. De leegte en de rust spraken mij aan evenals het normalere tempo in schrille tegenstelling tot het gehaaste leven hier in Nederland (West-Eurpa).
Maar dat hoef ik jou niet te vertellen...
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor bcvthul » do dec 28 2017 8:58 am

Super, Henk, dat je deze reis zo met ons het willen delen!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Richard » do dec 28 2017 11:27 am

Henk, bedankt voor het delen van de mooie reisfoto's!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor Johan v. V. » do dec 28 2017 1:40 pm

Mooie serie en dito reisverslag! Wat valt er toch veel moois te zien!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Rondreis Noorwegen - Zweden, herfst 2017

Berichtdoor gvdnberg » do dec 28 2017 3:22 pm

Overigens: De LP/CD Jazz at the Pawnshop, uitgegeven door Proprius als PRCD7778, is opgenomen in Stockholm in Gamla Stan, namelijk in jazzcafé Stampen.
Een leuk en erg laagdrempelig jazzcafé waar de stamgasten wat eten en wat drinken onder het genot van een avondje heerlijke muziek. Alle grote internationale jazz namen hebben hier opgetreden, zoals de vele foto’s in Stampen laten zien. Wij waren daar een aantal jaren geleden.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten