NIEUW! de NIKON D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor ATOR » za okt 14 2017 12:11 pm

De AF unit heeft een aparte rekenprocessor dus het rekenwerk aan pixels is niet relevant.

Ik denk dat het verschil in AF tracking komt doordat de spiegel van de D850 langzamer is dan die van de D5, zeker met de EN-EL15 accu. Stel dat de spiegelsnelheid evenredig is aan het aantal fps. Dan is de D850 spiegel met de EN-EL15 accu 40% langzamer (7 vs 12fps). Dat wil zeggen dat de D850 AF tracking bij elke foto 40% langer onderbroken wordt dan die van de D5. Dat is een fors verschil, zeker bij snel en grillig bewegende onderwerpen. Met de EN-EL18 accu is dat verschil nog steeds 25% (9 vs 12fps).
Verder zal misschien meespelen dat je het met dik 2x zoveel pixels veel sneller ziet als de AF er ietsjes naast zit.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Vincent » za okt 14 2017 12:15 pm

Janvis schreef:met dezelfde marketing praat verkocht als nu de D850


Dat klinkt wel heel negatief. Marketing is vooral dingen melden en daarmee al dan niet een indruk mee wekken zonder te liegen, en veel mensen, met name fotografen, geloven wel erg gemakkelijk is wat er in de folder staat, zelfs als ervaringsdeskundigen anders zeggen... De AF module is hetzelfde en dus niets aan gelogen. Is dat dan marketing praat... nee en misschien ook een beetje ja. Welkom in de echte wereld :thumbup:

Marten schreef:Misschien een voor de hand liggende vergelijking voor een autofan, maar welke onderdelen behalve het AF systeem beïnvloeden dan nog meer de (on)nauwkeurigheid van de AF in de D850? Let wel: we hebben het niet over de snelheid.


De belangrijkste is de 1) snelheid en 2) nauwkeurigheid van het spiegelmechanisme en 3) de synchronisatie tussen de spiegel en de sluiter.

- 1. Snelheid spreekt voor zich want dan gaat het om de zogenaamde black out tijd; de tijd dat je niets door de zoeker ziet, en de AF module dus ook niets 'ziet'. Deze black-out is bij pro bodies aanzienlijk korter. Het is (als het goed is) een bekend gegeven dat je de AF prestaties eenvoudig kunt verbeteren door 1 of 2 fps onder het maximum te zitten waardoor je kunstmatig de tijd dat de AF module beeld heeft vergroot. Dat toont gelijk de onzinnigheid van de discussie over het nut van 12 fps. Zelfs als je denkt dat 8 of 10 fps meer dan genoeg is, is een hogere fps met name afhankelijk van de snelheid van het spiegel-sluiter mechanisme. Hoe sneller je dat krijgt, des te langer heb je beeld door de zoeker èn op je AF module en dat vergroot de nauwkeurigheid van de camera EN van de fotograaf.

Probleem is dat fabrikanten zelden deze black out tijden vermelden. Maar schiet een keer op maximale fps met een D850 en een D5 terwijl je door de zoeker kijkt en het verschil is echt evident.

- 2. Daarnaast valt de spiegel bij de probodies ook veel sneller stabiel op zijn plek. De 'lagere' modellen hebben aanzienlijk meer natrilling in de spiegel, wat de AF meting kan verstoren/tragen.

- 3. Een betere synchronisatie tussen de sluiter en de spiegel verkort de blackout tijd. Zie boven.

En de complotdenkers gaan dan gelijk roepen dat Nikon dat express heeft gedaan, maar het spiegelmechanisme van de pro bodies past fysiek helemaal niet in een kleinere body. Nog even los van de veel hogere kosten ervan en het zal me ook niets verbazen dat de gebruikte motor niet (optimaal) functioneert zonder de grote accu's.

Dat vergelijk, verschil en complot denken is van alle tijden, en bijvoorbeeld precies de reden dat veel professionele sportfotografen WEL de D3 kochten en niet de D700. Terwijl ze op papier gelijk waren in bijna alles, in de praktijk een wereld van verschil.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Autofan1985 » ma okt 16 2017 9:07 am

Marten schreef:
Autofan1985 schreef: Zet maar eens een Ford Focus RS , Ford Mustang en Zenos E10R naast elkaar. !

Misschien een voor de hand liggende vergelijking voor een autofan, maar welke onderdelen behalve het AF systeem beïnvloeden dan nog meer de (on)nauwkeurigheid van de AF in de D850? Let wel: we hebben het niet over de snelheid.


Misschien had ik er idd bij moeten vermelden waarom ik die vergelijking maak: ondanks dat ze alle 3 hetzelfde motorblok hebben is het karakter van dit blok compleet verschillend per auto. Beetje hetzelfde als wat ik hier dus lees m.b.t. de uitleg over de AF. Qua onderdelen en invloed hiervan ben ik altijd van mening dat alle onderdelen in een apparaat, hoe goed ook, zo goed zijn als de zwakste schakel in hun keten. Als ik het genoemde blok in mijn auto zou hangen zal ik op de rechte stukken sneller zijn, maar juist trager in de bochten i.v.m. veel meer gewicht op de vooras en sneller fading in de remmen die het zwaarder krijgen.

pfitskie schreef:Een Ferrari motorblok in een Lelijk Eend chassis geeft ook andere verrassende prestaties. :shock: :crazy:

:wave:

Heel verrassend idd! :mryellow:
Nikon D300, Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX, Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR, Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, Nikon MB-D10, Nikon SB-700
Gebruikersavatar
Autofan1985

Clublid
Berichten: 212


Locatie: Ridderkerk
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor MaartenH » za nov 25 2017 5:50 pm

Vandaag belde Kamera Express, D850 is binnen of ik hem via de post wil of op kom halen, hahaha. OPHALEN natuurlijk!! En nu maar spelen
GoedLicht!
D850 + D800 + F100 + 50f1.8 + 16-35f4VR + Micro105f2.8VR + 70-200f4VR + PC-E24f3.5 + 58f1.4 + Gitzo Systematic 3 + iOptron Sky Tracker pro
Gebruikersavatar
MaartenH

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: On the road
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor MaartenH » zo nov 26 2017 7:38 pm

Mijn eerste speeldag met de D850.
Indrukwekkend is het juiste woord, het lijkt wel of ieder objectief een nieuw leven krijgt. Mijn vrouw, die helemaal niets meekrijgt van nieuwe camera hypes, viel het op dat de kleuren zo mooi waren. Huidtinten zijn werkelijk fenomenaal, wolkenluchten zacht als dons. Op iso 64 is het echt een middenformaat uitdager! En dat zegt een oud-hasselblad bezitter. Hoge iso's: ook weer indrukwekkend, mijn andere camera is een D800, beslist niet verkeerd, maar die verbleekt echt bij z'n jongere broertje.
Ik speel verder... :D
GoedLicht!
D850 + D800 + F100 + 50f1.8 + 16-35f4VR + Micro105f2.8VR + 70-200f4VR + PC-E24f3.5 + 58f1.4 + Gitzo Systematic 3 + iOptron Sky Tracker pro
Gebruikersavatar
MaartenH

Forumlid
Berichten: 77


Locatie: On the road
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Marten » ma dec 25 2017 10:24 am

Hebben D850 gebruikers op dit forum hier last van?

https://diglloyd.com/blog/2017/20171001 ... elism.html
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor imaginary_nl » ma dec 25 2017 10:31 am

Nee, geen last van.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor gvdnberg » ma dec 25 2017 10:38 am

Naar mijn weten ik ook niet
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3132


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor jvdme » wo jan 10 2018 2:38 am

Op 24 aug stonden er op MP ca 90 st D800’s plus D810’s te koop.
Nu nog 67 st, dat schiet lekker op.
jvdme

Forumlid
Berichten: 447



Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor ATOR » di jan 16 2018 2:50 pm

Er is nieuwe firmware v1.01.

• Fixed the following issues:
- Users exiting Clean image sensor after adding it to and entering via MY MENU would be returned not to MY MENU but to the SETUP MENU.
- Photos taken with On selected for Long exposure NR would sometimes have increased noise or shadows with a greenish cast.
- Slight aperture reset lag would sometimes occur after shooting at shutter speeds under 1/10 s (type E and PC-E lenses excluded).
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor bcvthul » di jan 16 2018 3:52 pm

We gaan downloaden!!!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor bcvthul » di jan 16 2018 3:57 pm

Vreemd ik zie nu een folder met naam: D810Update
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor bcvthul » di jan 16 2018 4:04 pm

Update-n firmware groot succes!
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Felix69 » di jan 16 2018 4:15 pm

Hopelijk een beter resultaat met de update want tegenover mijn D750 heb ik ondervonden dan de D850 bij gebruik van ND filters meer ruis produceert wat niet het geval was bij de D750. Was op dit gebied niet echt tevreden.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor bcvthul » di jan 16 2018 6:55 pm

@felix69: kun je dan een voorbeeld laten zien?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten