Moddergat op een grijze dag

Onderwerp:

Moddergat op een grijze dag

Berichtdoor Taco1973 » ma okt 30 2017 10:34 pm

Afgelopen weekend weer serieus op pad geweest om foto's te maken. Mijn grootste hobby is wildlife fotografie in Afrika, maar ik probeer me nu te verbreden en ook de mooie kanten van Nederland in beeld te brengen. Ik had op dit forum wat gelezen en gezien over het plaatsje Moddergat in Friesland bij de Waddenzee waar hele mooie landschap foto's te maken zijn van oa paaltjes in de zee. Vol goede moed ben ik zaterdag op pad gegaan. Helaas was het een koude, grijze en winderige dag en dus liet ik al snel het plan varen voor een mooie zonsondergang over de zee. Maar ook bij grijs weer is dit een mooie lokatie om te spelen met foto's en daarna in de nabewerking te kijken of er nog wat moois van te maken is.

Hieronder een paar van de foto's die mijn selectie hebben doorstaan. Graag hoor ik jullie suggesties en opmerkingen, want ik merk dat er nog veel te leren is.

1) De grote leegte
Afbeelding

2) Verzameling afval uit zee
Afbeelding

3) Starend in de verte
Afbeelding

4) Een mix van groen en zwart
Afbeelding

5) De wilde zee
Afbeelding[

6) Hekje
Afbeelding
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moddergat op een grijze dag

Berichtdoor ebt » zo dec 24 2017 4:57 pm

Leuke serie
nikon d610; tamron 24-70 f2.8; af-s nikkor 16-35 4G ED; af-s nikkor 70-200 2.8 GII ED; af-s micro nikkor 105mm 1:2,8 G ED; Sigma 150-600 mm sports; SB 700; en statief gitzo GT3542LS.
Gebruikersavatar
ebt

Clublid
Berichten: 773


Locatie: colmschate
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Moddergat op een grijze dag

Berichtdoor Janvis » zo dec 24 2017 5:11 pm

Erg mooie serie, de foto's kijken lekker weg. foto 4 is mijn favoriet in de serie.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Moddergat op een grijze dag

Berichtdoor stronk » zo dec 24 2017 5:15 pm

Moddergat? Prachtig. Foto 4 favoriet. Waddenexpert Hans woont daar.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Moddergat op een grijze dag

Berichtdoor Nikkormaat » zo dec 24 2017 8:02 pm

Voor mij zijn 1 en 3 favoriet omdat ik als het ware de foto ingezogen word en me afvraag wat daar in de verte gebeurd of te zien is .
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Moddergat op een grijze dag

Berichtdoor Patrick » zo dec 24 2017 10:59 pm

Mag ik wat kritischer zijn? Ik vind het geen fraaie beelden. De kleuren zijn vreemd/vies (en dat heeft volgens mij niets met het weer te maken!) en de foto's zijn niet scherp. Je gebruikt hele kleine diafragma's en dat zorgt voor ongewenste effecten met betrekking tot scherpte. Welke objectieven heb je gebruikt?

Ik ken de omstandigheden ter plaatse niet, maar ik vind de standpunten en uitsneden ook niet erg sterk eerlijk gezegd.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Ik hoop dat je de beelden nog eens kritisch bekijkt en daar eventueel iets van leert. Ik denk namelijk dat er veel meer uit de plek en je spullen te halen moet zijn. Stuur me eventueel een NEF bestand; dan kijk ik daar eens naar als je dat op prijs stelt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moddergat op een grijze dag

Berichtdoor Taco1973 » vr jan 12 2018 9:21 pm

Dank voor de reacties. Ik had tijdens de kerstvakantie even gemist dat er gereageerd was op dit topic. Maar leuk om jullie voorkeuren te horen.

Patrick schreef:Mag ik wat kritischer zijn?

Graag zelfs, ik ben momenteel actief bezig om mijn fotografie skills te verbeteren, dus tips en suggesties zijn welkom.

Patrick schreef:Ik vind het geen fraaie beelden. De kleuren zijn vreemd/vies (en dat heeft volgens mij niets met het weer te maken!) en de foto's zijn niet scherp. Je gebruikt hele kleine diafragma's en dat zorgt voor ongewenste effecten met betrekking tot scherpte. Welke objectieven heb je gebruikt?


De objectieven staan nu in mijn onderschrift. De foto's zijn uit de hand gemaakt. Heb inmiddels [ur=https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=37&t=8452&start=13874l]een statief aangeschaft[/url], want ik vond ook dat mijn landschap foto's scherper zouden moeten kunnen.

Ben daarnaast sinds een paar weken begonnen met LR/PS. Daarvoor deed ik minimale edits via MAC Photos. Als ik tutorials op youtube bekijk dan sta ik versteld wat voor mooie verbeteringen je met LR en PS kan doen. Hier ga ik me zeker verder in verdiepen.


Patrick schreef:Ik ken de omstandigheden ter plaatse niet, maar ik vind de standpunten en uitsneden ook niet erg sterk eerlijk gezegd.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. Ik hoop dat je de beelden nog eens kritisch bekijkt en daar eventueel iets van leert. Ik denk namelijk dat er veel meer uit de plek en je spullen te halen moet zijn. Stuur me eventueel een NEF bestand; dan kijk ik daar eens naar als je dat op prijs stelt.

Ja graag - ik zal je een PB-tje sturen. Ik ben benieuwd wat jij er van zou maken.
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Moddergat op een grijze dag

Berichtdoor Taco1973 » zo jan 14 2018 2:21 pm

Ik heb drie foto's gedeeld met Patrick en hij heeft ze snel bewerkt in Lightroom. (Dank daarvoor).

Hier de resultaten zodat ook anderen kunnen meegenieten met wat er allemaal mogelijk is in Lightroom als je weet wat je er mee kan doen. Nog wat verder aanvullend commentaar.
"De eerste is enorm onderbelicht, hierdoor maak je slecht gebruik van de mogelijkheden van je sensor. De tweede is een mooi voorbeeld van een wat minder objectief. Naast het relatief slechte contrast zie je veel lensfouten rechtsboven. Is wel enigszins te corrigeren, maar echt fraai wordt het niet."

Denk dat ik dit jaar nog een keertje terugga naar Moddergat op een iets zonnigere dag en misschien met een nieuw objectief.

Afbeelding

Afbeelding[

Afbeelding[
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Landschappen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten