Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm

Onderwerp:

Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor Taco1973 » vr jan 12 2018 9:07 pm

Op de NCN clubdag heb ik de 200-500 geprobeerd en ik was meteen verliefd op deze lens. Nu zit ik er sterk over te denken om binnenkort deze lens aan te schaffen. Wil de lens gaan gebruiken voor voornamelijk natuur en vogel fotografie, zowel hier als in Afrika. Nu was in onlangs in Alkmaar voor een andere aanschaf, maar sprak ik ook even over deze lens. De verkoper adviseerde mij om ook zeker naar de Tamron 150-600 G2 te kijken, omdat deze lens robuuster zou zijn dan de Nikon. Ik lees op internet dat de G1 soms wat problemen gaf, maar de G2 krijgt verder ook positieve comments. Lees alleen niet veel over de robuustheid in de praktijk.

Iemand hier ervaring met een of beide lenzen? Is er een groot merkbaar verschil in robuustheid?
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor brasil » vr jan 12 2018 10:52 pm

Beste,

Laat je je lens vaak vallen, sta je vaak in een zandstorm of onder een waterval?
Eigenlijk is het de vraag waarvoor wil je een robuuste lens?

Ik heb de 200-500mm van Nikon, het is een schuifobjectief dat brengt risico's met zich mee maar laatst was die nat en ik heb daar geen problemen van ondervonden. Met een interne zoom is natuurlijk beter (de 70-200 of nieuwe 180-400 €€€'s). Verder is de nikon de perfecte lens voor vakantie omdat je een groot bereik hebt, flexibel bent, niet (heel) zwaar is en best scherp is.

Dus wat is robuust voor jou en wat wil je er mee doen? fotograferen natuurlijk maar onder welke omstandigheden?

Met groet,

Victor
Nikon ofcourse.
Gebruikersavatar
brasil

Forumlid
Berichten: 47


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor Taco1973 » vr jan 12 2018 10:59 pm

Victor, goed punt. Laten vallen was ik niet van plan. Maak me eerder zorgen over vocht/regen in Nederland en stof in de droge tijd in Afrika.
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor ReneG » za jan 13 2018 1:31 am

Goede hoes erbij kopen en verder niet druk over maken. Ik heb de 200-500 (met hoes) al door allerlei weer heen gesleept. Niet in afrika maar wel door regen, sneeuw en evenementen met heel veel stof. :wink:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor Ronald Jan » za jan 13 2018 2:46 am

Ja wat is robuust in dit geval? Ik heb ook de 200-500 en daarvoor de Tamron 150-600 g1 maar met de Tamron heb ik toch aardig wat problemen gehad op het gebied van scherpstellen want dat ging niet meer eerst uitzoomen dan weer inzoomen en als ik dan geluk had ging het goed maar dan was mijn onderwerp al weg gevlogen . maar dat even terzijde wat ik wel belangrijker vind is de lichtsterkte de 200-500 is over het hele bereik F5.6 en de Tamron niet als ik het goed heb ?
Nu was het met de G1 zo dat als ik op 300 mm zat ik al op F6.3 zat .
Dus je moet de keus maken , ik gebruik de 200-500 samen met mijn D500 en ik vind dit een super combinatie.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor Taco1973 » za jan 13 2018 10:39 pm

Heren, dank je wel voor de adviezen. De 200-500 met goede hoes. Dat klinkt als een goed plan. Van de week maar even gaan shoppen.
D750 & D7200
Nikkon 24/2.8, 35/1.8 & 50/1.8 mm, Tokina 100mm/2.8 & Nikkor 200–500

Instagram
Site
Gebruikersavatar
Taco1973

Clublid
Berichten: 66


Locatie: Rolde
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor bredewoldski » za jan 13 2018 11:37 pm

Met een 200-500mm werken op f5.6 al je scherpstelpunten, bij de Tamron en de Sigma werken de scherpstelpunten aan de zijkant van het frame (f6.3) nooit helemaal lekker, tenminste dat is mijn persoonlijke ervaring met de Tamron en Sigma.
Een compostie maken met een f6.3 lens is bijna onmogelijk (ook met D500)... de lens blijft hunten.
Dan wordt het scherpstellen met het middelste punt, AF-ON loslaten, opnieuw compositie maken en dan is de vogel gevlogen!
Dus ik zou voor de 200-500mm gaan.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor Peter » za jan 13 2018 11:44 pm

Hoe is de kwaliteit van die zonnekap van Nikon?
Dondert die er nog steeds zo gemakkelijk vanaf ?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor Nikkormaat » za jan 13 2018 11:49 pm

Hij is er nooit afgevallen, maar erg degelijk vind ik de aansluiting niet. Helaas is er op die kap beknibbeld. Geen vergrendeling zoals op de 70-200mm. Ik had best wat voor die vergrendeling over gehad. Verder een fijn objectief met ook nog goede balans
Laatst gewijzigd door Nikkormaat op zo jan 14 2018 2:56 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor ReneG » zo jan 14 2018 4:09 am

Peter schreef:Hoe is de kwaliteit van die zonnekap van Nikon? Dondert die er nog steeds zo gemakkelijk vanaf ?


Ik heb er geen enkel probleem mee. Valt er bij mij niet af in ieder geval.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor Ronald Jan » zo jan 14 2018 7:06 am

De zonne kap gaat er inderdaad makkelijk af maar is er nog nooit af gevallen.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor MartinT » zo jan 14 2018 1:13 pm

Ik heb de 200-500 mm al vanaf het moment dat hij op de markt kwam, dus heb er wat ervaring mee.
- de zonnekap valt er echt niet zo maar af. Is bij mij nog nooit gebeurd.
- gebruik in stoffige omgeving. Het is een schuifzoom en hij schuift echt een heel eind uit. Dus elke keer na gebruik
de tubus goed schoonvegen. Vooral van belang in De Afrikaanse savanne met fijn zand en wind. Hier in het land
loopt het niet zo’n vaart. Recentelijk tijdens ons uitje in Groenlo kwam er soms aardig wat water naar beneden,
maar af en toe met droge doek afvegen was voldoende.
- dat advies van de hoes van René snap ik niet zo, of het moet om een opberghoes gaan?
- ik gebruik de lens eigenlijk altijd met een monopod of statief. Lens + camera voor even vasthouden gaat wel, maar als je er een tijd mee moet rondsjouwen wordt het toch al heel gauw een zwaar geheel. Denk er overigens aan dat de lensvoet geen arca swiss koppeling bevat, dus je moet daarvoor nog iets bijkopen.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor ReneG » zo jan 14 2018 4:06 pm

MartinT schreef:- dat advies van de hoes van René snap ik niet zo, of het moet om een opberghoes gaan?


Een regen/stofhoes. Ik heb er eentje van StormJacket (het type dat je hem ook op statief/monopod kunt gebruiken): https://www.vortexmediastore.com/pages/storm-jacket-sizing-and-product-information

De StormJacket is niet duur en ik gebruik hem al vele jaren (pro versie voor op statief). Er zijn meer merken. Je hebt hele luxe (die beter sluiten) van bijv. Think Tank, maar ook semi-wegwerp plastic versies die je een paar keer kunt gebruiken van OpTech. Die zitten als een regenjas om je lens en beschermen hem tegen water, stof etc. Ook het uitschuivende gedeelte. De lens heeft maar gedeeltelijke weather sealing. Zo hou ik hem droog en in hele stoffige situaties beschermt hij ook redelijk tegen stof etc. Een andere oplossing zijn de duurdere lenscoat camo (van een soort neopreen), maar die beschermt het uitschuivende gedeelte niet.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor Wally118 » zo jan 14 2018 5:25 pm

Peter schreef:Hoe is de kwaliteit van die zonnekap van Nikon?
Dondert die er nog steeds zo gemakkelijk vanaf ?


Herkenbaar stukje... Als ik met de 200-500 op pad ga heb ik de zonnekap altijd los in m'n handen omdat deze de hele tijd van m'n lens af dondert als ik de camera naast me heb hangen aan m'n schouderriem. Omdat tijdens het wandelen de lens de hele tijd langs je beweegt draait de zonnekap er gemakkelijk vanaf. Hier hadden ze wat mij betreft wel wat beters op mogen verzinnen voor een lens van (toen nog) €1600,-...
Tijdens het fotograferen valt deze er uiteraard niet vanaf...
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 902


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 200-500 kopen of toch Tamron?

Berichtdoor Peter » zo jan 14 2018 5:58 pm

Ja, herkenbaar. Reden voor mij om die lens na 3 dagen gebruik weer terug te brengen. Ik vind het waardeloos die bevestiging. Het kan allemaal wel topkwaliteit zijn op het gebied van fotografie, echter voor dat geld moet het totale plaatje goed zijn. Ik was het snel beu om mijn aandacht steeds bij die zonnekap te moeten houden. Blij te lezen dat ik niet de enige ben die dat euvel had. Het is uiteindelijk een sigma sport geworden. Die kap zit tenminste degelijk vast.

Een foutje van Nikon in mijn optiek
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Superzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten