NIEUW! de NIKON D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Felix69 » di jan 16 2018 7:21 pm

bcvthul schreef:@felix69: kun je dan een voorbeeld laten zien?


Nee, heb die opnames niet bewaard maar het was echt een teleurstelling. De test heb ik gedaan met een 4,6 en 10 stops van Benro. Altijd mooie resultaten mee op de D750 maar op de D850 was dit niet om aan te zien. Instelling stonden goed en het was een grijze bewolkte dag. Het is een raadsel hoe het komt maar nu na de upgrade ga ik als het weer een beetje wil meewerken het terug proberen.
Voor de duidelijkheid gaat het enkel om ruis en niet de groenachtige zweem waar Nikon het zelf in hun bericht over had.
Felix69

Forumlid
Berichten: 43


Locatie: Knokke Heist
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor imaginary_nl » zo jan 21 2018 8:27 am

FIRMWARE UPDATE: LET OP!!

Van de week de update naar 1.01 op mijn D850 uitgevoerd, wat probleemloos ging.

Echter, nu wordt mijn Jupio EN-EL18 in de grip niet meer herkend... Ik krijg een "lege batterij" indicatie op de bovenste display. De accu is niet uit het toestel geweest voor of na de update, dus het is geen kwestie van slecht contact of accu leeg.

Dit bericht had ik van de week al eens geplaatst (en verwijderd): met veel proberen kreeg ik het toestel weer aan de gang. Foto's heb ik er toen niet mee gemaakt. Nu wil ik vandaag wel een dagje gaan fotograferen, maar nu werkt mijn accu na het laden weer niet.

Het zal toch niet zo zijn dat Nikon in deze firmware een extra "undocumented feature" heeft ingebouwd zodat een aantal accessoires van 3e partijen niet meer werken.

Vandaag maar eens kijken, maar tot nu toe ben ik hier niet blij mee.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Kees H » zo jan 21 2018 10:14 am

Mijn Jupio werk gewoon na de update.
ook als ik de en-el15a uit de camera haal en alleen de en-el18 van Jupio in de grip zit

heb je de grip een keer losgekoppeld en weer er op gezet. misschien help dat?
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Johan v. V. » ma jan 22 2018 5:29 pm

Wie adviseert mij welke geheugenkaart ik het beste bij de D850 kan bestellen. XQD ja. Maar daar zijn er verschillende van. Sony, Lexar, G-serie, M-serie ....
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Kees H » ma jan 22 2018 5:31 pm

Ik heb de Lexar 2933 128 GB en 64 GB, bevalt mij prima
Van Sony zou ik de G serie nemen ivm de schrijfsnelheid die hoger is dan bij de M serie
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Johan v. V. » ma jan 22 2018 5:37 pm

Zo ..., da's snel! Bedankt Kees!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor MartinT » ma jan 22 2018 5:51 pm

Ik denk dat er niet veel keuze is Johan.
Als je bij Cameratools en Cameranu XQD ingeeft krijg je alleen nog Sony te zien.
Lexar is er eerst mee opgehouden ,toen overgenomen door een ander bedrijf, maar zover ik weet zijn ze nog niet weer op stoom.
Ik heb een Sony type G. Niet die M types nemen bij je D850, die zijn trager!
martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor MartinT » ma jan 22 2018 6:02 pm

Net nog even voor je gekeken bij anderen naar Lexar.
Konijn heeft levertijd (raar?) , KE heeft ze niet en Dataio ook niet.
Spoeling is dus uiterst dun.......
En die Sony G`s kosten ook nog krankjorum veel geld.......... :frown:
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor imaginary_nl » ma jan 22 2018 6:33 pm

Kees H schreef:Mijn Jupio werk gewoon na de update.
ook als ik de en-el15a uit de camera haal en alleen de en-el18 van Jupio in de grip zit

heb je de grip een keer losgekoppeld en weer er op gezet. misschien help dat?
Gisteren na een aantal keren de accu erin en eruit geen verandering. Grip los om de en-el15 in de body te laden om toch wat te kunnen doen.
Na opnieuw 2x de el18 in de grip steken werkte het weer. Hele dag kunnen fotograferen...

Je zou denken aan een slecht contact, maar tijdens de upgrade heb ik de accu niet los gehad en heb het toestel zelfs niet van de tafel gehad. Vreemd, voorheen nooit last gehad met de accu.

Laten we het nu dan maar op een plots optredend accuprobleem houden en niet op de firmware afschuiven als het bij jou wel werkt.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Johan v. V. » ma jan 22 2018 8:59 pm

MartinT schreef:Ik denk dat er niet veel keuze is Johan.

Je hebt gelijk Martin, in de praktijk kom je al snel bij Sony of Sony uit. Ik heb daarom maar een Sony kaart besteld :crazy:. Net als de body niet op voorraad bij Foto de Vakman, dus maar hopen dat de levertijd kort is.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor MartinT » di jan 23 2018 12:16 am

Levertijd!
We hebben het "maar" over een geheugenkaartje, `t is toch bizar........ :o
En een grip is ook al nergens te koop....... :roll:
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Ad B » di jan 23 2018 7:10 am

Mmmm,
ik ben blij dat ik afgelopen September, toen m'n D850 bestelling liep, 2 Lexar XQD kaartjes (de snelle, 64 Gb elk) gekocht heb.
Daar heb ik voorlopig voldoende aan.
Misschien voor de zomervakantie nog eentje erbij, maar dat is nog even...
Of ik ga de RAW beelden met "compressie zonder verlies" instellen, dan zijn deze rond de 50 Mb p/s in plaats van 95Mb.
Dan heb ik voldoende aan die 2 XQD kaarten. :think:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor imaginary_nl » di jan 23 2018 9:31 am

Ik heb altijd "compressie zonder verlies" aanstaan. Dat maakt qua snelheid op de camera niets uit en geeft ongeveer 1200 foto's op een kaartje van 128 GB (als indicatie na formatteren). Het scheelt dus een boel ruimte, ook bij het opslaan op de pc of NAS.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor Ad B » di jan 23 2018 4:51 pm

Hoi,

mmm, da's vreemd... dat de camera 1200 stuks aangeeft als indicatie bij je 128 Gb kaart, bij instelling "compressie zonder verlies.
Bij mij, een 64 Gb kaart, instelling "ongecomprimeerd" geeft ie 650 stuks als indicatie aan...
Als ik nu een lege 64 Gb XQD kaart in de camera zet, maakt het geen verschil in indicatie, "compressie zonder verlies" of "ongecomprimeerd".
Terwijl een RAW foto "compressie zonder verlies" pakweg 50 à 55 Mb groot is en de RAW foto "ongecomprimeerd" ongeveer 95 Mb.
Als ik het ongeveer bereken, moet ik een slordige 1200 stuks "compressie zonder verlies"op een 64 Gb kaart kwijt kunnen.
En een 700 stuks (geeft 650 aan) "ongecomprimeerd".
Heeft iemand daar een verklaring voor?
Heb ik nu tóch te weinig actieve hersencellen...? :crazy:
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: NIEUW! de NIKON D850

Berichtdoor ReneG » di jan 23 2018 5:59 pm

Ad B schreef:Heeft iemand daar een verklaring voor?


Ja. ;)

Het principe compressie is vrij eenvoudig. Stel je hebt een plastic zak met kleding en die past niet in je kast. Door alle lucht uit de zak te drukken wordt het volume kleiner en past de zak wel. De relevante inhoud (de kleding) is onaangetast. Dat is lossless compressie. Misschien betaal je wel een prijs voor die compressie; de kleding moet als je die er weer uithaalt misschien gestreken worden. Maar er is niets verdwenen. Dat is de prijs die je bij 'decompressie' betaalt voor het feit dat je gecomprimeerd hebt. Past de zak echter nog steeds niet in de kast, dan moet je er wellicht nog wat kleding uithalen. Het volume wordt nog kleiner maar nu raak je daadwerkelijk inhoud (data) kwijt. Dat is dan 'lossy' compressie. Dat gebeurt bijv. ook bij JPEGs.

Bij data wordt gesproken over lossless compression op het moment dat je géén (relevante) data kwijtraakt. Met behulp van allerlei technieken (een wat moeilijker verhaal) kan dit worden bereikt. We weten niet precies hoe Nikon comprimeert dus daar hoeven we het daar niet over te hebben. Wel heb ik geconstateerd (en compressie technieken kennende ook verwacht) dat bestanden die veel eenkleurige en/of grote aaneengesloten vlakken bevatten aanmerkelijk kleiner zijn dan een kleurrijke foto met veel detail. Bij compressie is een foto van een egaal zwart vlak in de regel kleiner dan een kleurrijke foto met veel details. Bij mijn D750 heb ik bestanden bij lossless compressie zien variëren van 18 tot 30 MB!

Waarom geeft je camera bij lossless compressie en een lege kaart dan toch nagenoeg hetzelfde getal aan als bij uncompressed? Dat heeft vermoed ik een paar oorzaken:

1. De mate waarin gecomprimeerd kan worden hangt af van het opgenomen beeld en is onvoorspelbaar. In theorie is het mogelijk dat een foto die lossless gecomprimeerd wordt nagenoeg dezelfde grootte heeft als een ongecomprimeerd bestand, al komt dat in de praktijk zelden tot nooit voor. Vaak is de foto gemiddeld 40-60% kleiner, maar dat hoeft dus niet.
2. Ik vermoed dat Nikon ervoor gekozen heeft om een conservatieve waarde weer te geven bij compressie, oftewel het minimum dat op de kaart gaat passen. Dat zou ik zelf overigens ook doen én willen. Ik zie liever het theoretische minimum dat ik op een kaart kwijt kan dan het theoretische maximum. Naarmate de kaart verder gevuld wordt zal dat getal dan ook logischerwijs nauwkeuriger worden.

Er vanuit gaande dat we geen data kwijt willen raken is de keus dan uncompressed of lossless compressed. Tegenwoordig kun je in de regel beter voor het laatste kiezen. Lossless (de)comprimeren is op de meeste moderne apparaten dusdanig efficient dat je er weinig tot geen performance verlies op lijdt en in de praktijk al helemaal niets van merkt. De bottleneck zit momenteel meer in de lees/schrijfsnelheid van de geheugenkaart of schijf en niet in de (de)compressie dankzij snelle processoren en geheugen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen (een bestand van 100MB op een stokoude computer geeft problemen, maar dan heb je meer problemen dan alleen compressie). Door de toenemende bestandsgrootte kan dit in de toekomst misschien weer omslaan.

Zie ook: https://photographylife.com/compressed-vs-uncompressed-vs-lossless-compressed-raw?utm_source=feedly&utm_medium=webfeeds

Maar op dit moment biedt lossless compressie eigenlijk uitsluitend voordelen en geen nadelen. Dus bij twijfel: Lossless compressie. En je kunt er vanuit gaan dat het aantal weergegeven foto's dat op je kaartje past het minimum is dat erop zal passen. Maar waarschijnlijk kun je er tussen de 40% tot 80% meer foto's op kwijt. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op di jan 23 2018 6:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten