Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Berichtdoor stronk » wo feb 14 2018 9:49 pm

Oktay schreef:Leuke tips allemaal, maar al die termen zeggen mijn zeer weinig.

Ik heb toch tussen de onbekende termen wel gelezen dat je zonder afstandsbediening trillingsvrij kan fotograferen.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Berichtdoor stefan75 » do feb 15 2018 12:33 pm

Oktay schreef:.....Nu heb ik gemerkt dat alleen statief nog steeds voor trillingen zorgt.


Als ik je goed begrijp zeg je hier dat als je mét statief foto's maakt dat je bewogen foto's krijgt?
Dit kan natuurlijk aan het statief zelf liggen, als dat onvoldoende stevig is voor de camera + lens combi die je gebruikt.

Wat ook kan gebeuren is dat als je een lens met vibratie reductie (VR / VC of welke term dan ook van een fabrikant) gebruikt je deze altijd uit moet zetten bij gebruik van statief.
Wat er namelijk gebeurd is dat als je camera absoluut niet beweegt op een goed statief, wil de vibratie reductie nog steeds compenseren voor trillingen, wat zelf weer voor trillingen zorgt omdat de camera stevig op het statief staat.
Ook ik kom er nog maar al te vaak achter dat als ik een statief gebruik ik de VR nog wel eens aan wil laten staan. Maar je ziet (altijd achteraf pas :shock: :? ) wel verschil als je van statief fotografeert of de VR uit of aan heeft gestaan.
Nikon D4S / D3S / D700 met MB-D10 battery grip * Nikkor AF-S 70-200 f2.8 VRII * Nikkor AF-S 24-70 f2.8 * Nikkor AF-S 50mm f1.4 * 3x SB900
Gebruikersavatar
stefan75

Clublid
Berichten: 67


Locatie: Helmond
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Berichtdoor Oktay » do feb 15 2018 6:14 pm

Het kan inderdaad ook aan het statief liggen. Een afstandbediening aanschaffen kan geen kwaad gezien het bedrag. Ronde de €20 heb je met of zonder snoer degelijke producten leid ik af uit jullie reacties.
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Berichtdoor Brutus » vr feb 16 2018 10:48 am

Er is nog een argument vóór een bedraad type niet aan bod geweest.
Als hij aan een snoertje zit, raak je hem minder makkelijk kwijt.
Inmiddels ben ik aan mijn derde ML-L3 toe... :D
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1111


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Berichtdoor JvdKooij » vr feb 16 2018 11:30 am

stefan75 schreef:
Oktay schreef:.....Nu heb ik gemerkt dat alleen statief nog steeds voor trillingen zorgt.


Als ik je goed begrijp zeg je hier dat als je mét statief foto's maakt dat je bewogen foto's krijgt?
Dit kan natuurlijk aan het statief zelf liggen, als dat onvoldoende stevig is voor de camera + lens combi die je gebruikt.

Wat ook kan gebeuren is dat als je een lens met vibratie reductie (VR / VC of welke term dan ook van een fabrikant) gebruikt je deze altijd uit moet zetten bij gebruik van statief.
Wat er namelijk gebeurd is dat als je camera absoluut niet beweegt op een goed statief, wil de vibratie reductie nog steeds compenseren voor trillingen, wat zelf weer voor trillingen zorgt omdat de camera stevig op het statief staat.
Ook ik kom er nog maar al te vaak achter dat als ik een statief gebruik ik de VR nog wel eens aan wil laten staan. Maar je ziet (altijd achteraf pas :shock: :? ) wel verschil als je van statief fotografeert of de VR uit of aan heeft gestaan.


ik heb eigenlijk nog nooit de VR uitgezet terwijl de camera op een statief stond, en nog nooit problemen daar mee gehad.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Berichtdoor ArendV » vr feb 16 2018 12:05 pm

Bij een beperkt aantal Nikkors kun je de VR aan laten staan op statief, hier is het lijstje, volgens mij kunnen de AF-P objectieven hier aan toegevoegd worden. (bovendien hebben de supertele's 200-400/4, 300/2.8, 400/2.8, 500/4 en 600/4 nog een aparte schakelaar om tripod VR in te schakelen).

Maar zelfs voor die Nikkors met "statiefherkenning" meldt Nikon in de handleiding dat VR uitzetten soms tot scherpere resultaten leidt (uit de handleiding van 300/4E VR):
Vibratiereductie voor NORMAL en SPORT kunnen onscherpte verminderen wanneer de camera op een statief is bevestigd. OFF kan echter in sommige gevallen betere resultaten opleveren, afhankelijk van het type statief en de opnameomstandigheden.

Bij mij gaat de VR altijd uit op statief.
Laatst gewijzigd door ArendV op vr feb 16 2018 12:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Berichtdoor JvdKooij » vr feb 16 2018 12:46 pm

dan zal het wel aan mijn type statief hebben gelegen :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Berichtdoor ArendV » vr feb 16 2018 12:49 pm

gammel genoeg om voordeel van VR te hebben :lol:
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afstandbediening met of zonder kabeltje?

Berichtdoor JvdKooij » vr feb 16 2018 1:34 pm

het begint inderdaad met een G :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten